Skremnende: Boligprisene faller mens gjelden vokser.

MH77
05.01.2018 kl 11:37 5109

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2018/01/Gjelden-vaar-vokser-mer

Det bør skremme vannet av de fleste at boligprisene faller samtidig som gjelden er enorm og raskt voksende. Gjeldsveksten må på et tidspunkt reduseres, og da vil dette bli svært stygt!
Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
landis
05.01.2018 kl 19:46 5003

I følge fattigstakkar er dette helt normalt. ;)
Opp litt til 6,4% nå. Blir spenende å følge dette tallet fremover. Faller det ikke kraftig tilbake kan vi risikere at det faktisk blir innført kredittrasjonering etterhvert. !
fattigstakkar
06.01.2018 kl 12:36 4879

Landis,
Er du uenig i at det er mindre farlig med høy snittgjeld HVIS snittrente neste 20 år er 3% i forhold til om det er 6%. Er du uenig i at det er uunngåelig at knapphetsgoder prises høyere under det første scenarioet enn det andre scenarioet og at det også fører til høyere gjeld?
Slettet bruker
06.01.2018 kl 12:56 4902

Det som er HELT sikkert, er at renta kommer til å stige raskere enn det folk tror. I 2018 kommer første renteøkning.
fattigstakkar
06.01.2018 kl 13:26 4862

Gratulerer med å være i besittelse av kunnskap om at markedet tar feil. Hadde jeg vært like heldig hadde jeg vært rikere enn Buffet. Regner med du benytter dine unike evner fornuftig.
Slettet bruker
06.01.2018 kl 13:46 4839

tro du meg,problemene oppstår om gjeldsveksten stopper!


det finansielle systemet er bygget på evig vekst,så når dette en dag snur,har vi en endelig kollaps på døren,-sistemann tar regningen,og det blir igjen som før at det er mannen i gaten som får gjennomgå!

Media har lite å snakke om,og da drar de frem irrelevante saker iblandt og trykker med store bokstaver i fremsidene i aviser og annen media.
paneldata
06.01.2018 kl 15:47 4797

Vel jokern i rentesettingen er jo nå boligmarkedet. Det er kjent fra tidligere boligprisfall i Norge og andre land at hvis boligprisfallet blir stort og/eller langvarig så skaper det økt arbeidsledighet, direkte i byggebransjen ved stopp i nybygging, og indirekte ved at folk både blir, og føler seg fattigere og derfor reduserer sin etterspørel etter varer og tjenester - og det gir arbeidsledighet. Ledige frisører, bilselgere, butikkselgere mm.

Som mange har påpekt, så vil ikke Norges Bank la være å sette opp renta for på den måten berge boligmarkedet. Men Økningen i ledigheten reduserer prisveksten og fører til at Norges Bank ikke setter opp renta.


Redigert 06.01.2018 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
06.01.2018 kl 16:45 4755

Som sagt, jeg er også bekymret for gjeldsvekst. Både privat gjeld og statsgjeld. Med gamle renter blir det krise. Men særlig statsgjelden tilsier at vi ikke får gamle renter igjen, i tillegg til at aldrende befolkninger tilsier lav vekst og følgelig lave renter.

Personlig hadde jeg ikke hatt noe imot gamle renter. Har bundet all gjeld på ti år og hadde gjerne kvittet meg med sekundærboliger og plassert sparepengene med risikofri avkastning på 6% som var mulig for få år siden, men jeg tror ikke det skjer, og da må man plassere det et sted hvor man ihvertfall bevarer verdien over tid.

Mange her virker til å mene at vi burde beholdt gammel kredittpraksis hvor 2,5 ganger inntekt var det normale. En slik praksis ville gitt noe lavere boligpriser, og desto bedre yield for de som har egenkapial. Vanlige lønnsmottakere uten familiebank i ryggen ville aldri kunne kjøpe i de store byene. Med så lave renter vi har fått har myndighetene valget mellom pest eller kolera. Enten risikabel gjeldsvekst eller ekstremt store klasseskiller.

Redigert 06.01.2018 kl 16:50 Du må logge inn for å svare
MH77
06.01.2018 kl 17:33 4731

Norske renter har de siste årene fulgt utenlanske renter tett, helt uavhengig av situasjonen i boligmarkedet og norsk gjeldsvekst. Jeg regner med at dette vil fortsette i fremtiden, men det er en mulighet for at NB ikke vil følge internasjonale renter og dermed tillate svekket valuta og økt inflasjon. Jeg regner imidlertid dette som lite sannsynlig, fordi vil være en risikabel stategi som bryter med inflasjonsmålet.
paneldata
06.01.2018 kl 19:22 4704

Enig i observasjonen. NB følger forutsigbart opp forpliktelsen om å sette renter etter inflasjonsmål. Derfor tror jeg styringsrenten ikke blir satt opp om boligprisfallet gir sekundæreffekter i form av økt arbeidsledighet og redusert inflasjon.

Dersom boligprisfallet stopper i påsketider slik NB forutsetter i siste pengepolitiske rapport, der rentebanen ble hevet. Ja så kommer renteøkningen som lovet. (Det betyr at boligprisveksten ikke blir stor etter nevnte påskebunnen).

Dersom boligprisfallet fortsetter med samme fart mot høsten, så gjetter jeg på at rentebanen senkes igjen slik at rentehevinger utsettes til 2019.



D
Onkel_S
06.01.2018 kl 19:31 4694

Landis kommer nok å kjefte på deg for dette, paneldata (jeg ble i hvert fall kraftig beskyldt for å ljuge da jeg tillot meg å påpeke at NB nevnte boligmarkedet som en hovedgrunn til å ikke senke renten på høsten-16). Men jeg er veldig enig med deg i dette innlegget.
Redigert 06.01.2018 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
paneldata
06.01.2018 kl 20:46 4664

Landis?
Slettet bruker
06.01.2018 kl 21:34 4615

Norske husholdningers rentebelastning har fra Q1 2001 til Q2 2017 i snitt *falt* fra 7,3 til 5,1% av disponibel inntekt. For snitthusholdningen vil 2% lønnsøkning nøytralisere 1%-poeng renteøkning. Ref.: Sjefstrateg Jostein Tvedt i Danske Bank Markets til FA i dag, side 64.
Redigert 06.01.2018 kl 21:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.01.2018 kl 21:42 4606

Det som er helt sikkert er at renten IKKE kommer til å stige mer enn folk tror. I 2019 kommer kanskje en liten økning av styringsrenten, UTEN at det påvirker boligrentene i særlig grad.
Redigert 06.01.2018 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
paneldata
06.01.2018 kl 22:36 4582

Det viktige er at norske folks LÅNEBELASTNING (renter og avdrag) er på et historisk høyt nivå.

Det er sant at avdrag er sparing. Men folk har hele tiden refinansiert, nettopp fordi så høy sparing ikke er ønskelig. Får å bli kvitt den uønsket høye sparingen kan man ikke lenger refinansiere, man må selge seg ned. Så mange ønsker nå selge seg ned samtidig.
paneldata
07.01.2018 kl 00:19 4552

Vel, det kan like gjerne skje økninger i bankrenter i 2019, uten økt styringsrente, pga innelåste kunder med uheldig lav EK.
Slettet bruker
07.01.2018 kl 06:57 4491

Helt ny praksis fra bankene hvis de krever ny takst og begynner å endre lånevilkår på inngåtte låneavtaler som ikke er misligholdt.
paneldata
07.01.2018 kl 09:26 4467

De trenger ikke endre vilkår og kreve nye takster. Dnb, til eksempel, øker bare marginene flatt på lånene som er utenfor det separate boligkredittselskapet. Andre banker gjør tilsvarende. Slik kan man øke renten spesifikt for de med lav EK, og fortsette med lav rente til de med høy EK.
MH77
07.01.2018 kl 10:17 4448

Dette er en utvikling jeg også har advart kraftig mot det siste halvannet året. Jeg har i denne perioden anbefalt dem med lav egenkapital å velge fastrente. For mange er det nok nå for sent, men jeg anbefaler fortsatt fastrente. Jeg husker med gru slutten av 80-tallet da bankene hadde flere prosentpoeng høyere rente for dem med dårlig sikkerhet. Nordmenn er verdensmestre i flytende rente, det er ingen andre som gambler mer med privatøkonomien. I mange muslimske land er flytende rente forbudt, der må alle kostnader ved et lån avtales på forhånd. Veldig klokt!
Redigert 07.01.2018 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
landis
07.01.2018 kl 12:41 4359

Hei goggen.
Er det okey med en gjeldsvekst på 6.5% fra ATH. ?
Er det trygt og sikkert for den norske økonomien at gjeldsgraden er rekordhøy og sterkt stigende. ?
Svar på dette før du stiller dumme spørsmål er du snill. Kanskje spørsmålet ditt ikke er nødvendig likevel.

Ta gjerne inn faktorer som lav inflasjon og fallende kjøpekraft samt elendig lønnsvekst i svaret ditt.

Ser frem til konklusjonen.