Diskusjon omkring Questerres vei framover, sky is in the limit

RGTBJØRN
QEC 14.03.2025 kl 22:22 35682

Vil påstå at vi står foran en gamechanger i Questerre , brikkene faller på plass , i mitt hode vil det kansje bli så stort som oppgangen i april mai 2008.
Pussig nok nærmer vi oss april 2025, kan brikkene plutselig falle på plass samtidig ?
Den fundamentale sammen med det tekniske støtter dette.
Vil understreke at dette er min personlige mening så ikke kjøp på annet enn sine egne meninger.
Redigert 14.03.2025 kl 22:23 Du må logge inn for å svare
olje
I dag kl 12:58 31

De har lovet økning i produksjonen i mer enn 15 år, de øker en plass og minker en annen. Ellers så blir dato for rettsaken en gang neste år om jeg forstod det riktig, så min konklusjon er: ingen stress med å komme seg inn her.
Fjellbris
I dag kl 12:53 72

Da er vi 2, har ikke dobblet, men ivertfall lastet opp 50K til. Måtte selge noe annet, men 10% nedgang med bakgrunn i årsrapporten ble for fristende.
Redigert i dag kl 12:54 Du må logge inn for å svare
Storms
I dag kl 12:53 76

Canada er også med i dag på EU mødet i Frankrig så det er positivt…
minsin
I dag kl 12:44 139

ehh hva mener du nå egentlig ??
Det ble jo produksjons økning , produksjonen har jo økt med ca 330 fat siden juni-24 til Ye
tuja
I dag kl 12:42 157

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2025/03/27/196077774/trump-truer-eu-og-canada-med-enda-hoyere-tollsatser

– Dersom EU samarbeider med Canada om å skade USA økonomisk, vil det bli innført omfattende tollsatser mot begge, langt høyere enn det som er planlagt nå, skriver Trump på Truth Social.

– Dette for å beskytte den beste vennen disse to landene noensinne har hatt, legger han til.
Phantomas
I dag kl 12:34 226

Binnions feilslåtte produksjonsmål er blitt en mangeårig foreteelse.
unikum
I dag kl 12:21 322

Trader styrt med algoritmer men noen selger og noen kjøper. Jeg har over doblet min posisjon i dag og ingenting tilsier 10 % nedgang i årsrapport og ihvertfall ikke det som kan nå ligge foran oss. Litt tålmodighet etter gode kjøp i dag så tror jeg algoritmer og andre må opp i kurs igjen
Peter Sellers
I dag kl 12:15 370

@Fb, neiida det var lovet produksjonsøkning med de nye brønnene fra oktober 2024 men det alle glemmer er at de gamle brønnene blir det decline i så derfor ingen tur opp på produksjonen!! Nå håper jeg MB holder det han har lovet gang på gang at vi endelig for den forventende økningen!!
tuja
I dag kl 12:06 426

Limer inn denne fra xi:

Kommentar til QEC-rapport 2024:

Rapporterer positiv cash flow fra eksisterende produksjon med ca $15 mill, har ca $32 mill i cash og ingen gjeld, samt forventet dobling i produksjon fra april i år da nye brønner på Montney kobles til.

Sterkt endrede politiske signaler i Quebec/Canada har økt interessen for QEC’s gassfelt:

"The energy shortage in Quebec and, more recently, the prospect of tariffs on energy to the United States and their broader impacts revitalizes interest in our discovery.

We remain committed to a political and business solution because local gas production is the simplest and most proximal solution to Quebec’s energy and environmental goals. It can help with energy affordability, security, and reliability. One example of the benefit of local gas is supplying the 550MW natural gas fired power plant at Becancour that currently provides peaking power during the winter. We estimate that a total of six wells per year over eight years could supply the natural gas for this power plant for ten years. Perhaps more pressing is the threatened trade war with the United States. Local gas could replace imports from the U.S., which currently supplies nearly half of Quebec’s natural gas(7) ."
_
Parallelt med dette ruller rettsprosessen, riktignok langsomt - med Deloitte-vurdering på ca kr 80/aksje i fokus.

Oppdatert 3. parts verdivurdering av eksisterende reserver Montney: NPV10% = $ 195 mill.

Fun fact markedsverdi nå: MCAP $121 mill - nto cash $32 mill => EV $89.

Sagt på annen måte: dagens markedsprising er 89/195 = 45% av ‘core NAV’ der alt annet er bonus (Quebec-gass/erstatningskrav, Red Leaf, Jordan m.m.) For et selskap med bunnsolid balanse og cash-positiv drift er det sjelden å se slik risk/reward, IMO.
Fjellbris
I dag kl 11:52 511

Tuja, helt enig. Undres over at markedet visstnok forventet at det skulle komme store nyheter i en årsrapport. Mtp produksjons økning som først kommer i Q2 så har jo dette vært kjent lenge, ikke minst også situasjonen i Canada / politisk skifte, skulle neste tro markedet trodde QEC skulle presentere go for pilot i årsrapporten🤔
minsin
I dag kl 11:34 632

QEC har en god sak ang Lowlands uten tvil...
Problemet med å gå til retten er at QEC , er at avgjørelsen i saken er endelig og kan være uheldig for QEC.
Kjernen i rettsaken er om QEC skal få dekket inn "fremtidige tapte inntekter" eller kun få dekket det de har investert i Lowlands.
Får QEC dekket kun tapte inntekter - så ender erstatningen på ca 200-300 mill cad, dersom de får dekket inn "fremtidige tapte inntekter " vil da erstatningen være i omr 700- 4800 mill CAD.
En rettsak vil ta flere år uansett og vil være endelig.
Det finnes flere rettsavgjørelser i canada - der argumentasjonen " til samfunnets beste" har gitt lite erstatning til saksøkerne.
Det har derfor endt med at saksøkerne har kun fått dekket direkte tap , uten fremtidige inntekter

Dersom Qec får drive i lowlands vil de være sikret inntekter på 700-4800 mill cad uansett.
Slik som situasjonen er nå er det en viss sannsynlighet for å åpne for drift i Lowlands.
MB sier at halvparten av gassen til Quebec kommer fra US, noe de med letthet kan erstatte fra lowlands, samtidig ser det ut til at Canada og Quebec vil eksportere gass og olje over øst kysten.

Quebec vil stå for ei enorm omstilling kommende år , mye tyder på at eksporten til Europa vil være nøkkelen på å holde aktivitet og arbeidsplasser i Quebec.
Lowlands vil gi gode inntekter til Quebec de neste 50 årene , og det vil provinsen trenge
Legualt er nytt til å tenke nytt nå som både stål , aluminiums , fly og bil industrien lider enorme tap, med påfølgende økende arbeidsledighet.
Da kan det være smart og omstille provinsen til Naturgass , samt satse på økt eksport til EU

Redigert i dag kl 11:42 Du må logge inn for å svare
Jensi
I dag kl 11:18 742

Pyt
Så får du chancen hver gang til at købe flere

Desuden er det bare robotter, som leger med markedet
MC Axel
I dag kl 11:13 781

I've said it before that the QEC should go to court and drop Quebec and focus on Alberta

Of course, it would be positive if things changed politically in Quebec, but that requires a new local government.

One good thing was that Legault got a knock out from the Northvolt disaster, and I hope it's not the last one to hit Quebec. They act like spoiled brats!

Carlsen73
I dag kl 11:12 791

Nu magter jeg ikke lige at læse hele rapporten. Jeg har egentlig tillid til, at et vel så godt som gældfrit selskab med positive regnskabsresultater nok skal klare det.
Det er åbenbart ikke en tillid, jeg deler med markedet. Det er umådeligt trættende, at folk paniksælger efter hvert (positivt) regnskabsresultat, fordi der ikke er utvetydige meldinger om det store udvindingseventyr i Quebec.
Storms
I dag kl 11:09 827

Det ved jeg, ja. Tak for du fik det med…

Vi ser om svar fra appelsagen giver udslag.
Jeg påstår om vi vinder igen dette er positiv og du siger ingen effekt så vi ser hvad som sker…
tuja
I dag kl 11:07 846

10% ned på den rapporten er da voldsomt. Og det er sekundært mtp hva som ligger i pipelinen (økt produksjon samt politisk skifte).
minsin
I dag kl 10:50 946

hvorfor er det viktig om brønnene skal lukkes ??
Retten avgjorde jo at det ikke var så viktig - da disse brønnene ikke ville gjøre skade til det ytre miljø.

Dersom de skal lukkes vil det potensielt påtvinge en økonomisk kostnad for QEC .
Argumentet til QEC var at , stenging av brønnene ville påføre selskapet ett økonomisk tap.
For QEC er det en fordel at brønnene er som de er , frem til at neste rettsak endelig er avgjordt.
De 100 mill du sikter til er ett tilbud til alle aktørene i lowlands fra Quebec , QEC vil få en andel av dette.
Godtar QEC kompensasjonen myndighetene har tilbudt , er grunnlaget for erstatnings rettsak borte.

Aktørene har takket nei til 100 mill cad , fordi de mener dette er langt fra det de har krav på.
Derfor blir det høring og mulig rettsak, om ikke partene ordner opp internt ala Anticosti saken

Dette burde du visst !!

Redigert i dag kl 10:58 Du må logge inn for å svare
Storms
I dag kl 10:39 1043

Selvfølge er retsagen vigtig om brønde skal lukkes og bolage modtage $100 mill eller ikke lukkes, særlig nu hvor meget politisk sker…

Info fra retsagen som blev vundet sidst men anket og som vi nu venter på…

https://newsweb.oslobors.no/message/609298

https://newsweb.oslobors.no/message/609570
Redigert i dag kl 10:44 Du må logge inn for å svare
minsin
I dag kl 10:30 1125

tja ... har fulgt med QEC siden 2008 og følger svært mye med selskapet og hva som skjer mellom USA og Canada.
Rettsaken du prater om er ikke særlig kursdrivende for aksjen , i hovedtrekk gjelder det "tetting"/ avslutning av tidligere brønner i Lowlands.
Rørledningen, som mest sannsynlig blir bygget, har isolert ikke noe å si for QEC .
Dette rørledningen vil være ferdig om 5-7 år uansett, dersom det igangsettes i dag

Det MB håper på nå er å først og fremst produsere LNG til provinsen Quebec, han sier lite om eksport av gass fra Lowlands
Handelskrigen - kan slå begge veier - alle parter taper uansett på dette.
Quebec sammen med flere provinser risikerer enorm økning i arbeidsledighet , og mindre aktivitet i samfunnet.
Hva vil da skje - mindre aktivitet - så vil Canada få overskudd på elektrisk kraft.
Innføres det skatt på el kraft til USA , vil det eksporteres mindre el kraft.
Overskuddet på el kraft kan potensielt bli enormt, prisene vil falle dramatisk

Men som tidligere antydet - tror jeg at handelskrigen avblåses i løpet av sommeren / høsten - USA har ikke råd til å kjøre den linja der.
Problemene i USA vil etter hvert overgå handelskrigen - da gjelder det å finne tilbake til tidligere handelsavtaler.
Bare vent til at forbrukerne finner ut at det er faktisk de selv som må betale gildet , absolutt alt vil kjapt stige i pris og landet vil etter hvert gå inn for hard landing.
Inflasjonen i USA kommer til å være markant - 10-12 pst???
Ett eks Boeing har antydet at 737 blir ca 40 mill US dyrere en 737 koster omtrent 120 mill USD - noe som vil medføre at Boeing blir utkonkurrert av Airbus
Bilene blir 4-12 000 USD dyrere - i første omgang. Biler bygd utenfor USA vil bli enda dyrere
Turismen til USA vil etter hvert stoppe helt opp , Fra Canada er nedgangen på ca 40 pst . Europa og kina vil følge på .

Redigert i dag kl 10:42 Du må logge inn for å svare
tuja
I dag kl 10:05 1271

Er nok mange som har benyttet sjangsen. Med økende produksjon og signaler om politisk endring iht olje/gas, klarer jeg ikke å se annet enn at dette er en meget god kjøpsmulighet.
Storms
I dag kl 09:43 1430

“Pr nå ser jeg ikke så mange nyheter kommer rundt QEC de neste mnd”

Så vil jeg påstå du ikke følger med hvad som sker omkring QEC, fx besked fra retsag, øget produktion, mulig pilot, rørledning samt handelskrig m.fl.
minsin
I dag kl 09:35 1496

Ikke tvil om at det er forventninger rundt QEC

Pr nå ser jeg ikke så mange nyheter kommer rundt QEC de neste mnd

14.05 er Q1 rapport
Der får vi ett innblikk i hva produksjonen kan være
11.08 er Q2 rapport
Da vil vi få god innsikt over produksjonen for Q2 ( April,Mai og Juni)
Her vil også komme tallene hva de virkelig tjener med dobling av produksjon.

Frem til da er det mye Geopolitiske forhold - som vil eller kan påvirke Qec

Forøvrig ser jeg nå at Trumpen blander seg inn i dialogen mellom Canada og EU , der han truer med at det blir økte tollsatser dersom Can/EU øker handelen.
I mai begynner tallene å komme etter Trumps handelskrig- det vil ikke bli godt mottatt i USA -
Gir Trumpen 4 mnd i stillingen som president , rakner i løpet av sommeren dette. Da overgår opptøyene i USA , handelskrigen

fervex
I dag kl 09:35 1501

Men, det er våren og på tide å stikke spaden i jorda vel? Jeg synes ikke Canada har tid til å vente på valg før de setter i gang. Politikerne er jo i stort sett enige. Om de da ikke fortsatt klamrer seg til håpet om at Trump snur og tar vekk tollene like raskt som de kom.
Manon1
I dag kl 09:29 1567

Jeg tror faktisk qec er en av få aksjer på osb som kan trosse resesjon og annet dritt. oppsiden er så enormt stor nå etter at trump startet handelskrig med canada.
unikum
I dag kl 09:27 1588

Alltid noen som ønsker aksje kursen nedover. Resultatet som forventet, optimistiske planer for året som de vil få til. Spenningen mest blir på det politiske holdet. Her kan det komme enorme endringer og vi velger derfor å sitte bom stille. Har akkurat lagt inn ordre på kjøp og håper å få de. Generell dårlig åpning på børsen gjør at noen prøver å komme seg inn på lavere kurs. Jeg tror vi går i pluss idag.
M. Binnion
I dag kl 09:21 1649

Vil anta vi snart for en ny analyse fra SMN.
minsin
I dag kl 09:21 1654

vel - alt i Quebec vil dreie seg om handelskrigen fremover.
Da er det naturlig at myndighetene og dels rettsapparatet allokerer sine resurser mot USA
Som sagt så kan Quebec miste over 100 000 arbeidsplasser, de kommende mnd

Forøvrig handler ankesaken ikke om at Qec skal få tillatelse om å ta opp gass fra Lowlands.
Det er helt andre ting , ankesaken dreier seg om - som ikke er nevneverdig kurs drivende.

Det er neste potensielle rettsak som kan være kursdrivende og som avgjør erstatningen.
Som MB antyder så kan det være åpning for lowlands - uten rettsak...
MB ser for seg at QEC kan erstatte gassen USA leverer til Quebec

fervex
I dag kl 09:18 1679

Det er alltid noen som blir skuffet når Questerre legger frem rapport – forventningene skrus ofte i været på forhånd. Vi kan nok forvente volatilitet i dag, men overordnet ser dette fortsatt solid ut. For den som har is i magen, handler det om å holde fast. Hvis alt faller på plass, har vi grunnlaget for en skikkelig oppgang snart – og uansett ser de kommende månedene lovende ut.
tuja
I dag kl 09:17 1694

De som selger nå, ser ikke skogen for bare trær. Er så mange signaler som taler for en politisk snuoperasjon når det gjelder utvinning av gass og olje. 2,3 kr kan lett gå 10 gangen om det går veien.
BlackFrancis
I dag kl 09:17 1706

Fulltidsjobb som kursvakt for Questerre. Get a life!
OPC1000
I dag kl 09:13 1721

Det er uklokt av deg å være så raskt ute.
Hva om den slutter opp ila dagen ?
Redigert i dag kl 09:25 Du må logge inn for å svare
Jensi
I dag kl 09:04 1828

Ja
Og hvem sælger aktier inden dobling af prod inden for 1 måneds tid
Ja ja , vi andre venter bare
Redigert i dag kl 09:05 Du må logge inn for å svare
Ikke_viktig
I dag kl 08:53 1936

Kassa øker også. Nå har de 31M USD i cash. Med mye høyere produksjon er de nok oppe på nærmere 50M USD i cash ved slutten av 2025, med mindre oljeprisen faller kraftig.
tuja
I dag kl 08:53 1947

Blir økende produksjon fra neste kvartal, og i kv3 er alle nye brønner påkoblet. Blir fin økning utover året.
Storms
I dag kl 08:48 1975

Det bliver bra når de nye brønde bliver koblet på nettet i april, dobbel up…

“Alberta: Kakwa North-brønnene ble testet i mars. Over en ukes periode produserte brønnene over 2000 fat oe per dag netto til Questerre.

Brønnene skal være bundet inn og i produksjon innen utgangen av april”

“Red Leaf gjorde en betydelig fremgang. De fullførte en laboratorietest i pilotskala som produserte over ett fat olje og beviste bergmekanikken inne i kapselen. Prosjekteringen for et småskalaprosjekt i Jordan ble også ferdigstilt.
Fremover har vi nylig oppnevnt en spesiell komité i Red Leaf-styret for å forhandle denne avtalen direkte med konsortiet i Jordan”

Quebec:
“Vi er fortsatt forpliktet til en politisk og forretningsmessig løsning fordi lokal gassproduksjon er den enkleste og mest nærliggende løsningen til Quebecs energi- og miljømål.
Det kan hjelpe med energioverkommelighet, sikkerhet og pålitelighet.
Et eksempel på fordelen med lokal gass er forsyningen av det 550 MW naturgasskraftverket på Becancour som for tiden gir toppkraft om vinteren.
Vi anslår at totalt seks brønner per år over åtte år vil kunne levere naturgassen til dette kraftverket i ti år”
Redigert i dag kl 09:01 Du må logge inn for å svare
minsin
I dag kl 08:26 2179

Uten og ha lest rapporten ... ser jeg at jeg har treff på mine prognser... antok produksjonen ville være på 1750 , fakta sier 1756.

BeffJezos
I dag kl 08:00 2362

Det er helt topp 👌 nå er jo fakta på bordet om dobling i produksjon ikke bare ord og håp!
Kvike11
I dag kl 07:42 1197

Fokus på QEC i både
E24
Og
Yahoo finans
Kvike11
I dag kl 07:11 1436

Kan oplyse dig at dommeren i ankesagen, intet har med toldkrigen.
Derfor vil toldkrig ikke have betydning for udsættelse,
tværtimod, vil Quebec, have endnu større behov for egen gas produktion.
Dommeren er neutral,
bliver spændende om kursen kan rykke over kurs 10-20 efter ankesagens afgørelse
Bassefix
I dag kl 07:02 1502

Questerre: Handelskrigen kan styrke gassprosjekt
12 min
Camilla Knudsen
DEL
Det kanadiske oljeselskapet Questerre påpeker at trusselen om handelskrig med USA kan gi ny giv for selskapets omstridte gassprosjekt i Quebec, ifølge årsrapporten.

Selskapet viser til at den nye administrasjonen i USA fra januar 2025 har endret energipolitikken, og at utsiktene til amerikanske tariffer på energi kan revitalisere interessen for Questerres gassfunn i Quebec.

– Kanskje mer presserende er den truende handelskrigen med USA. Lokal gass kunne erstatte import fra USA, som for tiden leverer nesten halvparten av Quebecs naturgass, skriver selskapet.

Questerre fortsetter samtidig sin juridiske kamp mot Quebec-regjeringen etter at myndighetene forsøkte å tilbakekalle selskapets lisenser.

Questerre forventer at avhør av myndighetenes vitner vil starte til sommeren, og at en rettssak kan bli berammet til neste år.

AI-verktøyet Anthropic er brukt som hjelpemiddel i denne saken.
Peter Sellers
I dag kl 07:00 1511

@Tobias, alt som det vanlige i rapporten og INGEN PRODUKSJONSØKNING til tross for 3 nye brønner i oktober 2024 og en eventuell rettsak KAN bli satt til neste år, ja har er det bare å sitte og VENTE som vanlig!!
Tobias
I dag kl 06:21 1711

Sammendrag av Questerre Energy Corporations årsrapport for 2024:

Questerre Energy Corporation rapporterer om viktige hendelser og utviklinger i 2024. Selskapet opplevde økt interesse for sine energiprosjekter i Quebec på grunn av energimangel og potensielle tollavgifter på energieksport til USA. Questerre deltok i boreprogrammer i Kakwa, hvor testbrønner i nord produserte over 2 000 fat oljeekvivalenter per dag. Produksjonen for året lå i snitt på 1 756 fat oljeekvivalenter per dag, med en kontantstrøm fra drift på 13,7 millioner dollar.

Selskapet fortsetter sin juridiske kamp mot Quebecs regjering for å beskytte aksjonærenes rettigheter etter at myndighetene forsøkte å tilbakekalle lisenser uten kompensasjon. Rettsprosessen går videre, og en rettssak kan bli satt til neste år.

Questerre er også involvert i karbonlagringsprosjekter i Quebec og jobber med et pilotprosjekt i Jordan via Red Leaf. Imidlertid kreves ytterligere finansiering for å realisere dette prosjektet.

Selskapet ser potensial for at Quebec kan bruke lokal naturgass for å sikre energiforsyning og redusere avhengigheten av USA, spesielt i lys av en mulig handelskonflikt. Questerre planlegger kapitalinvesteringer på 14,4 millioner dollar i 2025, hovedsakelig for å fullføre og koble til brønner i Kakwa North.

Selskapet avventer videre utvikling i Quebecs energilovgivning, inkludert Bill 69, og håper på en politisk og forretningsmessig løsning for sine energiprosjekter i provinsen.
Tobias
I dag kl 06:09 1794

"We participated in drilling programs at both Kakwa joint ventures last year as part of our strategy to build our assets outside Quebec. The Kakwa North wells were tested in March. Over a one week period, the wells produced over 2,000 boe per day net to Questerre(1)."

Produksjonsstart innen utgangen av april 2025.
Redigert i dag kl 06:14 Du må logge inn for å svare