Diskusjon omkring Questerres vei framover, sky is in the limit

RGTBJØRN
QEC 14.03.2025 kl 22:22 50581

Vil påstå at vi står foran en gamechanger i Questerre , brikkene faller på plass , i mitt hode vil det kansje bli så stort som oppgangen i april mai 2008.
Pussig nok nærmer vi oss april 2025, kan brikkene plutselig falle på plass samtidig ?
Den fundamentale sammen med det tekniske støtter dette.
Vil understreke at dette er min personlige mening så ikke kjøp på annet enn sine egne meninger.
Redigert 14.03.2025 kl 22:23 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
27.03.2025 kl 13:51 4495

Alle brønner har decline på produksjonen, men skifergass og skiferolje har veldig stor decline som setter inn tidlig. Se på figur 1 her:

Harmonic er en typisk skiferbrønn og Exponential er en typisk konvensjonell brønn. Da ser man at for en skiferbrønn kan produksjonen være gått ned med omtrent 70 % etter bare to år mens produksjonen fra en konvensjonell brønn bare har blitt redusert med ca 10 %.

Når det er sagt har jeg ikke sett noen declinekurver fra Montney, men decline er alltid stor på skiferbrønner. Skal man øke produksjonen over tid gjelder drill baby drill så til de grader.

http://www.rockriverminerals.com/knowledge-center/oil-and-gas-decline-curves

Peter Sellers
27.03.2025 kl 14:33 4342

@olje ja det er det som er hovedproblemet og fluefiskeren forklarer veldig godt hvorfor.....så da skjønner enkelte at det blir håpløst hele tiden å høre om produksjonsøkning fra MB når det er konstant decline på gamle brønner og som fluefiskeren nevner i sitt innlegg for å få opp produksjonen DRILL BABY DRILL!!
Peter Sellers
27.03.2025 kl 14:36 4325

@tuja ja jeg håper og VENTER men samtidig godt og ha andre aksjer som i Zenith og EAM hvor enn slipper å vente i all verdens tid, ha en fin dag videre :))
unikum
27.03.2025 kl 14:36 4333

Dette er gode kjøp. Ser vi historikken etter hver tall fremleggelse så kjøres kursen ned uansett. Dette var planlagt fra noen med litt mer penger enn oss. Kjøp og sitt i ro noen mnd så bør det ta av.
Peter Sellers
27.03.2025 kl 14:37 4353

@Fluesfiskeren takk for nyttig tilbakemelding ha en fin dag videre :))
Månemannen2
27.03.2025 kl 14:51 4287

Full kollaps. Lukter svidd.
Fjellbris
27.03.2025 kl 14:57 4259

Ja det tror jeg også, ivertfall om man ser 3-6 måneder frem i tid, så vi får med oss produksjonsøkningen i Q2, samt ikke minst avklaring situasjonen i Quebec + innen den tid her dommerne også konkludert og vi vet om anken til myndighetene i Quebec forkastes eller ikke.
sigj2
27.03.2025 kl 15:18 4210

Jeg kan ikke huske at det har vært så mye styr med kjøp å salg av aksjer i Qec pga en årsrapport,lurer på hvorfor 🤔
fervex
27.03.2025 kl 15:21 4199

Takk for nytting informasjon Fluefiskeren! Noen ganger kan det være sunt å helle litt kaldt vann i blodet.

En videreutvikling av det Fluefiskeren påpekte (limer inn fra mine obsidian-notater, det er derfor de er markdown formattert):
### **1. Lowlands: Skifergass med høy decline rate**

- Lowlands-reservoaret i Québec er **skifergass**, noe som betyr at produksjonsfallet (decline) sannsynligvis er **svært bratt**.

- Hvis decline rate er **60–80 % de første par årene**, betyr det at man **må bore kontinuerlig** for å opprettholde produksjonen.

- Skifergass er dessuten **kapitalkrevende**, fordi hver enkelt brønn har relativt lav totalproduksjon sammenlignet med konvensjonelle gassfelt.

### **2. Troll-feltet: Stabil konvensjonell produksjon**

- Troll-feltet produserer fra **høypermeable sandsteinsreservoarer**, noe som betyr at gassen flyter lett og decline rate er **lav**.

- En konvensjonell gassbrønn på Troll kan produsere stabilt i flere tiår, mens en skiferbrønn i Lowlands kanskje bare gir økonomisk lønnsom produksjon i **2–5 år** før den er ubrukelig.

- Det betyr at mens **Troll kan vedlikeholdes med få brønner**, må Lowlands drives med et **aggressivt boreprogram**.

### **3. Økonomisk sammenligning: Enorme forskjeller**

- Troll-feltet ble **nedbetalt ekstremt raskt** – gassproduksjonen var enorm, infrastrukturen var solid, og Norge hadde en sterk markedsposisjon.

- En enkelt brønn på Troll kan produsere **flere milliarder kubikkmeter gass over sin levetid**, mens en skiferbrønn i Lowlands kanskje produserer **100 millioner kubikkmeter** før den dør ut.

- **Lowlands kan ikke sammenlignes med et halvt Troll-felt i verdi**, fordi:

- **Borekostnadene er kontinuerlige og høye.**

- **Levetiden på brønnene er ekstremt kort.**

- **Infrastrukturen for eksport er svak eller ikke-eksisterende.**

### **4. Hvorfor sa Binnion "et halvt Troll-felt"?**

- Mest sannsynlig snakket han om **volumer på papiret** – altså "hvor mye gass som ligger der totalt".

- Dette er imidlertid **ikke det samme som hvor mye som faktisk kan utvinnes lønnsomt**.

- I skiferfelter er det vanlig at en stor del av ressursene **aldri blir økonomisk utvinnbare**.

- I praksis kan Lowlands ende opp med **en langt lavere utnyttelsesgrad** enn Troll, fordi man ikke kan bore opp alt uten at kostnadene eksploderer.

### **Konklusjon: Lowlands er ikke verdt et halvt Troll-felt**

- **Skifergass = høy decline, høy boreaktivitet, lav langsiktig stabilitet**

- **Konvensjonell gass = stabil produksjon, færre brønner, lavere driftskostnader**

- **Troll-feltets økonomi er usammenlignbar med Lowlands, selv om gassvolumene på papiret kan være like.**

- **Lowlands krever en enorm mengde boring over tid for å opprettholde produksjon, noe som dramatisk reduserer verdien sammenlignet med Troll.**

Er det kanskje derfor Questerre er mer populær i Norge enn i Canada? Vi tenker på bananer, når de egentlig snakker om epler? På tide å "nyktra till"?
unikum
27.03.2025 kl 15:41 4099

Tar gjerne halve kapasiteten til Troll feltet, så det går fint. Er mest spent på hva politikere vil komme opp med i de nærmeste ukene? Noe må gjøres, alvoret bør begynne å sige innover til den vanlige Canadier. Det å miste evt så mange arbeidsplasser/omsetning må kompenseres opp økonomisk andre potensielle steder. Enkleste er det man har i jorda, om det er hellig eller ikke for nå være. Men her gjelder det for ett land å overleve og komme på banen.
Ser vi på handlingen i dag så er det ikke mange salg over 100k, ikke alle salgene er vært intersant å få mest mulig for. Tenker vi ser 2,5 tallet snart
Redigert 27.03.2025 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
minsin
27.03.2025 kl 16:09 4014

Ser det skrives endel om "decline"..

Presentasjonen MB la ut på SP1 konferansen , under avsnittet " Kakwa" finner dere hvilken modell/tabell QEC bruker på det spesifikke feltet .
I hovedtrekkene er decline størst det første året , deretter faller decline relativt marginalt ( halvering etter ca 9-10 mnd)

Trodde det var flere som hadde lest seg opp på QEC ?
Redigert 27.03.2025 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
27.03.2025 kl 16:24 4013

Den stemmer med den jeg la fram. Her er det nesten 80 % decline i løpet av de to første årene.

Og på side 20 her er det et eksempel på en Montney brønn. Veldig likt der også. 80 % decline på to år er mye. At den er mindre etter noen år er en mager trøst da den kommer fra et allerede lavt nivå.

https://eralberta.andstonesdev.ca/wp-content/uploads/2022/04/Modern-West-Advisory-Final-Outcomes-Report-Non-Confidential.pdf
Ikke_viktig
27.03.2025 kl 16:32 3990

Troll feltet blir produsert fra en boreplatform som gjerne koster flere hundre millioner dollar å lage. Du får veldig mange brønner for de samme pengene. Og Utica er vel kjent for å være mere våt enn tørr gass, selv om jeg tror det er tørrere gass i Canada enn i Pennsylvania. I tillegg vil gassen som forhåpentligvis vil utvinnes i Quebec selvfølgelig gå til LNG-markedet og oppnå LNG prising. Jeg tror også det at det er kun veldig små deler av området de besitter(5%?) som er med i estimatet til QEC siden de ikke har nok brønner til å kunne ha ting i de riktige ressurskategorier. Totalt sitter/satt QEC på rettigheter til 1 million acres i Quebec. Det utgjør 1562,5 square miles. Per square mile i Upper Utica så snakker vi om mellom 45 og 145BCF gass. Totalt snakker vi da om kanskje så mye som mellom 70 og 226,5 TCF gass. Med en utvinningsgrad på 20% så er det mulig å kunne hente ut fra 14 til 45 TCF gass. Per brønn er det snakk om mellom 5 og 15 BCF total produksjon og en kostnad på 6,8M USD.

Selvfølgelig er lønnsomheten en annen enn i et konvensjonelt reservoir. Men om det ikke var god lønnsomhet så ville de ikke boret som svarte satan i Utica i Ohio og Pennsylvania. Det som kanskje er enda bedre er at det er rykter om at vi ser peak shale i US nå, så prisene vil stige i tiden fremover, noe som vil medføre at Quebec vil kunne bli enda mere lønnsomt.

EDIT: Og da snakker vi kun om Upper Utica. Da har vi ikke tatt med noen av de andre lagene... Det var vel rykter om olje i Trenton-black river også i sin tid. Husker Silver eller hva det var han het var veldig inne på det.
Redigert 27.03.2025 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Ikke_viktig
27.03.2025 kl 16:35 3984

Så produksjonen vil mest sannsynlig holde seg over 2500 fat ut året og så falle til 2000 fat ved årsslutt. Og da kommer det nye 3 brønner i 2026, osv... Med andre ord veldig liten økning i produksjonen.
tuja
27.03.2025 kl 16:36 3984

Da har vi fått "skrapet" av litt høg rsi, og opptrenden kan fortsette:

STRONG BUY

https://www.barchart.com/stocks/quotes/QEC.TO/opinion
Phantomas
27.03.2025 kl 17:06 3911

Slik jeg tolker det, mente retten ved 1 dommer at dette var så viktig at avgjørelsen måtte vente til endelig dom var falt.

Storms
27.03.2025 kl 18:05 3758

Glemte tilføje noget vigtig, nemlig rapport Q1, 14. maj 2025, så vi har masse af mulig godter her.
Redigert 27.03.2025 kl 18:06 Du må logge inn for å svare
SPXL
27.03.2025 kl 18:39 3646

Ja det kan jeg tenke meg 😂
Fluefiskeren
27.03.2025 kl 18:40 3797

Skjønner ikke hvor du vil med dette. De viser jo omtrent samme alle sammen.
Storms
27.03.2025 kl 18:54 4076

Det var nu heller ikke rettet mod dig mere mod emnet Alberta m.fl og de som vil følge med her…
Fluefiskeren
27.03.2025 kl 19:04 4095

OK. Stusset bare litt siden du rettet det mot meg.
Storms
27.03.2025 kl 19:16 4226

Sorry. Tænkte det kunne supplere emnet du beskrev…
minsin
27.03.2025 kl 19:16 4253

Det er det som er nok mest hensikts messig ja.
Retten mente i grunnen at sakene ikke hastet , da det ikke var fare for miljø mm
Siden erstatnings saken er relevant i denne saken , ville det være hensiktsmessig og utsette saken - til endelig avgjørelse.
Dette mente derimot ikke myndighetene i Quebec og anket saken til neste instans.

Man kan saktens spørre om hvorfor myndighetene anket beslutningen , jeg for min del tror det har noe med "Deep Skys" inntreden i Quebec.

minsin
27.03.2025 kl 20:02 4116

For spesielt interesserte
President Carney skal om litt tale til folket , det han skal svare på siste Trump avgifter rettet mot bil industrien.
Kjører Canada samme løp som de allerede har signalisert - er jeg ikke overrasket at Eastern pipeline og LNG Quebec Saguenay bli nevnt, og at råvarene nå skal eksportere både øst og vest .
Neste trinn for Canada er vel å redusere energi eksporten til USA , Trumpen vil få seg ett hart slag i tryne , fra sine sinte naboer
Tesla vil få eksport skatt på sine batterier

Endelig virker det som om provinsene samler seg rundt President Carney og ikke kjører sololøp

https://www.youtube.com/watch?v=jb6XucUWH_U
Redigert 27.03.2025 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
uptrade
27.03.2025 kl 20:09 4110

Fra 1 time og 30 minutter 😁👍
Kvike11
27.03.2025 kl 20:36 4003

Canada bliver tvunget til at producerer mere energi selv.
Derud over står mange lande klar til at købe alt det gas de kan producerer.
Politikkerne er i en kattepine,de har ladet sig styre af en flok klimatosser alt for længe.
Energi mangel, og kæmpe erstatning, hænger ikke rigtigt sammen
Jensi
27.03.2025 kl 20:40 3997

👍 lige mine ord
Fjellbris
27.03.2025 kl 21:46 3734

Canadas statsminister: Slutt på tiden med nære forbindelser med USA
Tiden med de nære forbindelser med USA er forbi, sier Canadas statsminister Mark Carney. Han sier «ingenting er utelukket» når det gjelder svar på tolltruslene.

https://www.dn.no/utenriks/canada/usa/mark-carney/canadas-statsminister-slutt-pa-tiden-med-nare-forbindelser-med-usa/2-1-1798998
Redigert 27.03.2025 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
27.03.2025 kl 22:26 3571

Ting kan skje fort eller ta litt lengre tid. Uansett så må Carney og Canada snu seg rundt fort . Tror fortsatt at brikkene faller på plass ,det markedet ikke vet at plutselig kan ting skje fortere enn informasjon distrubert til markedet . Nedgangen for meg i dag som var forventet. Har i andre tråder sagt at jeg ikke har tro på at en aksje som Qec vil prises 3-4 da markedet allerede visste dette og har visst dette lenge med økt produksjon. Det det uforutsette som gir boost
uptrade
27.03.2025 kl 22:31 3618

Merket meg dette:

"Carney, som erstattet Justin Trudeau som statsminister 14. mars, har utskrevet nyvalg til 28. april. Under et valgmøte i byen Kitchener onsdag ba han velgerne om å gi hans liberale parti et rent flertall i underhuset for å håndtere «den største krisen i vår levetid», skriver den offentlige kringkasteren CBC."

Her blir det ikke en eneste tønne igjen med krutt stående om dette vil skje.
Storms
27.03.2025 kl 22:32 3725

Så sker det…
Endelig melder Canada hvad de vil.
Et nyt løsrivelseskapitel bliver skrevet fra idag 27/3-2025 i Canadas historie…
Canada opsiger ægteskabet med USA…

“Det gamle forholdet vi hadde med USA, basert på stadig tettere integrering av våre økonomier og tett samarbeid på sikkerhets- og forsvarsfronten, er over”

“Ingenting er utelukket når det gjelder å forsvare våre arbeidstakere og landet vårt”
Redigert 27.03.2025 kl 22:33 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
27.03.2025 kl 22:43 3753

Har fortsatt en sterk følelse at store ting vil i skje i år, er bare å vente , noe markedet ikke ser antagelig politisk
RGTBJØRN
27.03.2025 kl 22:45 3840

Tror noe dramatisk vil skje de neste månedene , Canada tvunget opp i et hjørne....
Fjellbris
27.03.2025 kl 23:05 3785

Tror det løsner for QEC i løpet av Q2 eller Q3, dessverre en tålmodighetsprøve å sitte i QEC, og skal vi ned rundt kr 2 igjen så la oss håpe det blir siste gang, da skal jeg plukke mer der nede også :-)
skadi
28.03.2025 kl 00:01 3664

Waiting game Questerre never ends......
Månemannen2
28.03.2025 kl 00:12 3700

Jeg er glad jeg valgte bankrenta. Bedre vekst og mindre skatt.
Vetle
28.03.2025 kl 07:29 3316

Leser flere som er lei ventetid på at Qec skal ta av kursmessig og dermed trekker seg ut. Forståelig det, men Qec sin verdi pr dato er helt innenfor den produksjonen de har og de inntekter dette bringer. Jeg selv har fulgt med og vært ut og inn siden 2008 og da var kursen noenlunde det samme som idag, kanskje litt høyere. Qec sin verdi står og faller på Utica-feltet i Quebec, enten iform av utvinning, eller en erstatning fra myndighetene pga kostnader de har hatt med brønner og klargjøring før fracking før forbudet inntraff.
Jeg vil påstå at dette er det eneste som kan løfte kursen igjen slik det var i 08 og 10 hvor kursen gikk over 30 kroner.
Hvis dere er leie ventetiden nå er undertegnede hverfall tålmodig til å vente litt til hvor mye vil bli avklart politisk dette året og en eventuell erstatningssak kan komme i 2026.
Av alle innlegg jeg leser er det vel kun Fluefiskeren og noen få andre jeg kan erindre har vært med/kommentert siden før 08, så hvis noen måneder er for mye for noen, er vel vi andre litt mer langsiktige.
Det meste handler om utvinning eller erstatning for Qec, hvis ikke vil kursen være der den er de kommende år.
Fluefisker er du inne i Qec eller er det gamle Nec/ Panoro som gjelder for deg?

God helg
Vetle
SPXL
28.03.2025 kl 07:48 3266

Ja, bankrenta har vært en bedre investering og har hatt bedre avkastning siste 15år . Slik kommer det også til å bli fremover.
1013
28.03.2025 kl 08:04 3237

Læs side 72 i rapporten, de nye brønde blev testet til net Qec andel over 2 boe pr. dag. brøndene kommer i produktion ultimo April og ikke juni som mage har skrevet.
OPC1000
28.03.2025 kl 08:41 3087

Du har tydeligvis ikke lært at ingen vet hva fremtiden bringer.
Man kan ha sine tanker og tro - men ikke uttale seg bastant slik som du gjør.
Redigert 28.03.2025 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
OPC1000
28.03.2025 kl 08:50 3138

NB! Det er mulig å endre.
Vetle
28.03.2025 kl 08:59 3108

1013
Det er en fin økning for selskapet det, men du må erindre at de "eldre" brønnene avtar kraftig i antall boe etter 12 til 18 mnd.Derfor er det slik at det MÅ drilles nye brønner kontinuerlig for å holde produksjonen stabil i selskapet.
Utica og den endelige konklusjonen der vedrørende erstatning/ gjenåpning er ene og alene det som kan gi selskapet en høyere aksjekurs pr dato!
fervex
28.03.2025 kl 09:15 3041

Å bore én og én brønn, i Montney, vil bare holde produksjonen stabil eller svakt økende.
For reell vekst må de bore to brønner for hver inntektsgenererende brønn.
Samtidig må de utvide porteføljen med nye felt for å unngå stagnasjon.
Peter Sellers
28.03.2025 kl 09:40 3044

@fervex, ja riktig og da kan en jo spørre seg hvorfor de ikke har gjort fremstøt i Jordan hvor vi besitter kjempearealer med olje, jeg bare spør!!
1013
28.03.2025 kl 09:51 2997

det ved jeg men der kommer nye brønde i 2026, og på den måde rammer vi 5000 boe pr dag i 2028.
Kvike11
28.03.2025 kl 09:58 2950

Har du flere dårligdomme.
Når de borer ny brønd, vil den formentligt give betydeligt mere olie end de gamle brønde.
Så hvis de borer 2 nye brønde, vil produktionen stige kraftigt.
Hvis en ny brønd ikke giver bedre udbytte, vil den ikke blive åbnet.
Så fremtiden ser lys ud, for QEC vil åbne flere nye brønde i nær fremtid.
Forventer kraftig øget produktion i 2025 og frem i tiden.
Qec låner stort set ingen penge de finansierer selv fremtiden.
Dog vil QEC gasprojekt kræve en god partner/ flere penge,
men udbyttet vil blive enormt.
Man kan håbe at regeringen bliver presset så meget af toldkrigen at de vil åbne for tilladelserne.
QEC kan hurtig opstart QEC gas projektet.