Når kan Polight bli profitable?

TipTrap
PLT 15.03.2025 kl 19:10 3474

Year | Net Loss | Revenue | Expenses
2021 | 42.5 | 10.0 | 52.5
2022 | 58.7 | 13.4 | 72.1
2023 | 72.1 | 22.5 | 94.6
2024 | 98.3 | 9.6 | 107.9

Potensialet er stort. Men tallene viser fortsatt negativ trend, med lave inntekter, økende utgifter og et årlig underskudd på snart 100 millioner. Når kan man forvente at Polight går med overskudd? Det vil si inntekter godt over 100 millioner?
Redigert 15.03.2025 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
skadi
15.03.2025 kl 20:18 3592

Kanskje, kanskje i. 2027. Men da skal en del klaffe. Noe som ikke har skjedd så langt.
Dagens fillekunder betyr ja bare plunder og heft, samt økte kostnader. Kan maksimalt brukes som referanse....
Londonmannen
15.03.2025 kl 21:58 3512

Følger man PoLight sin egen tidslinje vil vi nok skrive 26 i beste fall. Men som aksjonær kan man jo trøste seg med at aksjekursen vil kunne gå betydelig opp fra dagens nivå før vi opplever en blå bunnlinje.

Dem av oss som er investert i PoLight er det primært at det enorme potensialet som ligger i selskapet. At ikke alle har tro på at selskapet skal evne å løse ut dette potensialet, det må de få lov til. Og ser man i speilet og bruker det man ser der til å forutse fremtiden, ja da bør man ikke investere i PoLight. Her må den enkelte gjøre seg selv opp en mening og hva man tror vil skje ett til to år frem i tid.

Verre er det ikke.
Myrabakk
15.03.2025 kl 23:37 3441

Ja det er et godt spørsmål! Det kommer vel an på hva de klarer å selge for, og hvor høy avanse de klarer å få til.

Min favoritt er Mini2P. De trenger selge drøyt 6.000 slike kameraer for å omsette for 100.000.000 kroner.

Mini2P er et lite microkamera som består av 4 stk TLens fra poLight. Prisen for disse 4 linsene er rundt 16.000 kroner. Produksjonskostnaden for å lage 4 slike linser er vel omtrent 30-40 kroner samlet. Dvs rundt 99,8% margin på selve linsene. Det koster litt arbeidspenger å montere i stack, men det gjør lab-ansatte som allerede har lønn.
Det er det beste alternativet om jeg kan velge.

Sjekk Mini2P; Kavli-instituttet/Nobelvinner Moser har egen side på X for dette:
https://x.com/themini2p
Redigert 15.03.2025 kl 23:45 Du må logge inn for å svare
TipTrap
16.03.2025 kl 09:19 3270

Takk. Vet vi hvor mange Mini2P som er solgt så langt?
Tekanalyse
16.03.2025 kl 13:06 3103

Det at Polight øker antall ansatte og ansetter folk fra hele verden, med svært høy kompetanse, burde si mye om hvordan selskapet ligger an. Den dagen Polight går med overskudd vil kursen være minst femdoblet fra dagens kurs.

Potensialet med Polight sine marginer er skyhøyt.
TipTrap
16.03.2025 kl 20:02 2915

Har også tro på at det smeller opp lenge før overskuddet nærmer seg. Spørsmålet var derfor når overskuddet kan forventes og egentlig hva som må til for å nå profitabilitet?
skadi
16.03.2025 kl 20:49 2856

Når de endelig oppnår noe som fortjener navnet volumsalg med enkelt ordrer som overstiger 5 millioner kroner. Noe de aldri har hatt og per i dag heller ikke er i nærheten av.
Hjelper ikke med salg av kanskje 100 sånne mini2P på årsbasis.
Tekanalyse
16.03.2025 kl 22:05 2775

Det er ingen som vet, og det er nok derfor aksjekursen er så lav. Det skal likevel sies at ledelsen i tidligere år har siktet mot 2025 som et potensielt år for overskudd. Dette er per nå trolig mer sannsynlig i 2026.

Polight er klar for overskudd, og har alt av teknologi, materiell og personell klare til å produsere. Det man i stor grad venter på er markedet og utvikling i AI
Myrabakk
16.03.2025 kl 22:28 2741

Angående Mini2P, så er det enormt mye som skjer her.

"Following the Kavli Institute's use of TLens® in their miniature two-photon innovation and subsequent Nobel Prize, we have seen strong interest in this unique device from many research groups around the world,” said Dr. Oyvind Isaksen

Dette startet altså med Edvard og May-Britt Moser, Nobelvinnerne i Kavli-instituttet, sammen men tech-guru W.Zong. Nobelvinnerne fikk Nobelprisen for forskning og oppdagelsen/forskning på grid-cells i hjernen.

Man håpte etter Nobelprisen å kunne avsløre gåtene Alzheimer, Parkinsons, Huntongtons, Epilepsi, MS og andre sykdommer. Men, det eksisterte ikke gode nok instrumenter for å forske på nevronaktivitet. De brukte Optotunes tunable lens i et slags Mini2P-oppsett, men linsen begynte koke og førte til optisk drift etter svært kort tid (Optotunes er poLights sterkeste konkurrent i tunable optics). Moser-teamet bygget så en linseatack med 4 TLens, og voila, alt fungerer perfekt. Dønn stabil, ingen optisk drift, 0,1 millisekund responstid, etc. Dette nye instrumentet er rett og slett så bra at de nå har et instrument som man kan forske på nevronsignaler med, og det erallerede gjort store mengder funn og nye oppdagelser på hjerneaktivitet. Dette forsker man videre på.

Fremover vil man sannsynligvis/forhåpentligvis finne svarene på alle disse medisinske neveon-gåtene, og det er det svært mange som ønsker å jobbe med. Men når man finner hva som utløser sykdommene så vil de virkelig store behovene komme. Da skal man teste all verdens av behandling og medikamenter, noe som krever store mengder data (og selvfølgelig Mini2P).

Mine2P kom først som oppfinnelse til Kavli/Moser, men deønsker ikke å tjene penger på det, de ønsker mengder forskningsdata. De har derfor patentene som åpne, og alle kan kopiere Mini2P. I starten arrangerte de kurs for hjerneforskningsinstitusjoner som ønsket å bygge sine egne, men dette krever mye arbeid å følge opp. Nå I dag har derfor en hel rekke medical-utstyrsbyggere kopiert Mini2P og selger selv. Det er kommet produsenter som dekker Norge(Kavli), Asia (Transcend), Europa (Phenosys) og USA/Amerika(Thorlabs). Noe overlappende salgsområder har disse også.

Transcend, Asia,børsmeldt:
https://www.polight.com/investors/news-and-events/News/news-details/2024/Transcend-Vivoscope-to-Offer-Turnkey-Miniature-Two-photon-Imaging-Systems-with-poLight-ASA-Tunable-Optics/default.aspx

Phenosys, Tyskland, børsmeldt:
https://www.polight.com/investors/news-and-events/News/news-details/2024/PhenoSys-now-offers-Turnkey-Mini2P-Systems-with-poLight-ASA-Tunable-Optics/default.aspx

ThorLabs, USA, børsmeldt
https://www.polight.com/investors/news-and-events/News/news-details/2024/Thorlabs-Mini2P-Imaging-System-Leverages-poLight-ASA-TLens-for-Optimal-Neurological-Imaging/default.aspx

NTNU
https://www.ntnu.edu/kavli/mini2p

Det finnes hundretusener av hjerneforskere rundt i verden, så behovet er stort. Disse kommersielle versjonene er sendt på markedet for ikke så lenge siden, men har allerede generert millioner i revenue. Blir nice å følge disse, mens vi venter på AR-briller, The Next Big Thing
Redigert 16.03.2025 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
skadi
16.03.2025 kl 23:00 2701

Haha, ja det er sikkert utrolig mye som skjer innen Mini2P. Er bare synd at det ikke synes i regnskapet til Polight. Ikke noen lovende børsmeldinger heller. Men atter en gang har vi en enkeltperson, en meget flink skribent, som prøver å få opp kursen i egen vinnings hensykt. Ikke noe nytt, hverken i verden, eller i Polight manipulasjons gamet....
Stå på Myra, du klarer nok en krone eller to. 🤪
TipTrap
18.03.2025 kl 13:59 2289

Om lønnsomhet først er forventet i 2027 eller senere, vil ikke da kapital behovet tynge aksjekursen inn i 2026, da de uten vesentlige inntekter vil gå tom for driftskapital? Kan en fremskyndet kapital innhenting tilsvarende den i fjor være mer fornuftig? For på den måten gi Polight muskler til R&D frem mot det store gjennombruddet?
Tekanalyse
18.03.2025 kl 20:27 2092

Anbefaler alle som er interessert i Polight å bli med på discord. Her deles svært mye god informasjon.

https://discord.gg/polight
klaesp
18.03.2025 kl 20:59 2055

Ja, her tror man fort har funnet gull🤣
Eqnrqec
18.03.2025 kl 22:21 1969

Du trodde også det Klaesp, den tia du eide polightaksjer og hauset aksjen titt og ofte. Så solgte du (med tap) likevel er du veldig ivrig på polightforum🤔 langsur?
skadi
18.03.2025 kl 22:31 1949

Han venter på neste og kanskje endelig siste emisjon, så er han med igjen for fullt.
klaesp
18.03.2025 kl 22:46 1930

Jeg følger med på en rekke aksjer, poLight er en av den. Jeg fikk rett angående Ar/Mr markedet som fortsatt ikke er modent, eller har selskapet fått noen ordne med litt volum?
Her er det bare å vente til kommende emisjon
Tekanalyse
18.03.2025 kl 23:02 1903

Jeg tror ikke det blir en ny emisjon, og hvis jeg skulle ta feil, så tror jeg emisjonskursen vil være til mye høyere kurs enn 3kr.

Hvis selskap vet om innteksgivende kontrakter som er på vei, så vil man ikke trenge å starte en emisjon i 2026, og man har helt til Q3 med at inntektene faktisk skal komme.

Alternativt så meldes det om utvikling, samarbeid eller kontrakter i løpet av året, som gjør at kursnivået mangedobles, og at emisjonskurs kan settes til 5-10kr.

Til 3kr pr aksje, så er det priset inn at det blir emisjon, uten at det kommer noe særlig med nyheter eller børsmeldinger resten av året. Se hva som skjedde med forrige emisjonskurs. Den tilnærmet tredoblet seg på kort tid.
TipTrap
19.03.2025 kl 07:45 1736

Når tror du de blir lønnsomme? CEO sa nylig at pengene rekker til Q2 2026. Da er det vel ikke mye som tyder på vesentlige inntekter innen den tid?
Redigert 19.03.2025 kl 08:05 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
19.03.2025 kl 08:18 1681

Det omfatter de pengene de hadde pr Q4 24. Det omfatter ikke inntekter selskapet måtte få utover i 2025. Så dersom PoLight øker inntektene utover i 2025 vil den økonomiske runway bli forlenget.

Helt klart at uten inntekter nærmer det seg ny kapitalpåfyll. Dess mer selskapet selger, dess lengre blir den økonomiske runway.
TipTrap
19.03.2025 kl 12:42 1554

Enig at all inntekt vil forlenge runway. Men det er kun overskudd som vil fjerne behovet permanent. Derfor jeg er interessert i å finne ut av når overskudd kan forventes. Dersom det hadde ligget større ordrer i pipeline ville de kanskje formulert seg annerledes enn hvor lenge dagens kontant beholdning rekker? Er det sannsynlig med overskudd innen utgangen av 2026? Det vil si en 10- dobling av inntektene?
Tekanalyse
19.03.2025 kl 16:27 1416

Å svare på når de blir lønnsomme er i stor grad bare synsing. Ingen vet sikkert når de blir lønnsomme. Det som derimot ikke er synsing er at ut ifra de fundamentale forholdene i aksjen, deres teknologi og verdier de sitter på, så er 3 kroner per aksje, veldig billig. Når dette understøttes av det tekniske bilde, så tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å kjøpe på, uavhengig av når de blir lønnsomme. Jeg tror de blir lønnsomme innen Q4 2026
Redigert 19.03.2025 kl 16:27 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
19.03.2025 kl 22:00 1256

Enig. Det hele koker ned til om man har tro på PoLight sin teknologi og at den vil bli benyttet i The next big thing! PoLight trenger ikke og vil heller ikke bli eneleverandør av linser AR/MR vertikalen. Det vil helt sikkert komme konkurrenter. Men dette markedet vil bli så enormt at PoLight vil kunne leve godt med en andel av dette markedet.

Men dersom man er av den formening om at PoLight vil få sin andel av dette markedet, så vil det også vise seg at dagens prising er svært lav. I tillegg vil PoLight kunne ta markedsandeler i andre markeder som vil kunne nytte AF som PoLight tilbyr, blant annet bil-markedet og et militærmarked i kraftig vekst.

Men Rom ble ikke bygget på en dag. TTT. En potensiell emisjon vil heller ikke være en katastrofe.
Tekanalyse
I går kl 12:52 1007

Denne flyr fort oppover nå, men det er på ingen måte for sent å kjøpe seg billig inn. Neste motstand på 3,70kr.
sims
I går kl 20:07 829

Sitat fra forrige Q-rapport (Q4):
"High-volume business, however, is still some years ahead of us, as mentioned in previous quarterly reports."
klaesp
I går kl 20:41 775

2030 blir sikkert i bra, i mellomtiden kan du delta i flere emisjoner
skadi
I går kl 22:14 661

Med en emisjon i året, så blir det fire/fem til hvis klaesp få rett med 2030. 🥶🥶
Londonmannen
I går kl 22:20 643

Jepp, og i den grad man mener det, da glemmer man Polight og fokuserer på selskaper man har tro på. Verre er det ikke. Livet er for kort til å bry seg med selskaper man ikke har tro på. Så jeg håper både skadi og kleasp evner å finne seg noen selskaper de tror på og glemmer Polight.
skadi
I går kl 22:40 610

Mange takk for tipset, det hadde jeg nok aldri kommet på uten din hjelp. 😀
Tekanalyse
I går kl 23:07 565

Jeg kan godt bli med på en emisjon til 8kr pr aksje. Ikke veldig redd for det 😎
Eqnrqec
I går kl 23:09 561

Klaesp har allerede tapt stoooore summer på polight, derfor snakker han dritt om aksjen hele tiden! Sjekk hva han har skrevet tidligere om polight, da var alt bare helt fantastisk. Håpløst!
Eqnrqec
I går kl 23:12 554

Jeg er godt fornøyd med sist emisjon, fikk isj100K til 2,30kr. Men nok emiprat nå, den praten tar vi OM den kommer.
Londonmannen
I går kl 23:13 550

Bare hyggelig. Og for å si det slik; det overrasker meg ikke at du måtte ha litt hjelp. ;-))
klaesp
I dag kl 06:15 388

Alt stemmer av det jeg har skrevet? Hva er feil?
Jeg har et minimal tap i aksjen.
I begynnelsen var Isaksen alt for fremoverlent med guiding, men han har moderert seg. Det vil ta tid før segmentet Polight har fokus på modes. Sannsynlighet er veldig liten for større ordre I år og neste år etter min mening. Menigheten er på Ho og Discord har guidet avtaler i flere år nå. Jeg støtter meg på Isaksen og styre som ikke har kjøpt en eneste aksje det siste året.
Londonmannen
I dag kl 07:14 328

Ikke uenig i at sannsynligheten er veldig liten for en større ordre er i år eller til neste år. Men «veldig liten» er ikke det samme som ikke i det hele tatt. Og med tanke på hvordan markedsaktørene nå priser PoLight og hva «en større ordre» vil bety mhp reprising, så velger jeg å bli sittende. For dersom, mot formodning, PoLight sin teknologi skulke bli valgt av en av de virkelig store til et AR produkt for consumer markedet, ja da mener jeg det skal bli vanskelig å få tak i PoLight aksjer, spesielt dersom man ønsker noe volum. Men jeg aksepterer at andre er av en annen oppfatning og velger å sitte på sidelinjen i påvente av hva som skjer. Kun fremtiden vil vise hva som er smart.

Men ikke glem at PoLight har produktet klart, de har produksjonskapasiteten oppe og utviklingen innen AR/MR vertikalen går stadig raskere. Så det er slett ikke usannsynlig at flere av de største aktørene vil fatte seriøs interesse for PoLight sin teknologi, dersom de ikke allerede har det. Patentene som graverne har kommet over, tyder på det.

God helg!
klaesp
I dag kl 07:29 305

Takk for et reflektert innlegg, londonmannen.
Bra at vi kan ha forskjellige meninger, uten å slenge tåpelige kommentarer.
God helg.
Londonmannen
I dag kl 07:48 258

Takk for det. Enig i at vi må kunne diskutere uten å slenge med dårlige kommentarer. Men vi er ikke annet enn mennesker og når noen velger å «slenge med leppa» blir jeg dessverre litt for ofte fristet til å svare med samme mynt. Det beklager jeg. Riktig god helg til deg også!