Tråden er privat, og bare inviterte kan svare

Archer - Spennende tider

AmatørK
ARCHER 31.03.2025 kl 16:50 6264

Hei, liten diskusjonstråd rundt Archer for oss som følger selskapet og vil diskutere alt det spennende som skjer i tiden som kommer.

Låst tråd grunnet en del støy på forumet. Åpent for alle som ønsker det så lenge man kan oppføre seg.
Anywhere
01.04.2025 kl 08:21 6576

Så kan vi bare skissere opp de nærmeste fokus for tiden, så man har det i bakhodet:

-Kursmål jevnt over på 40-tallet, og da er stort sett Argentina-virksomhet utelatt.
-Selskapet er refinansiert siste halvår og har øket turnover vesentlig samt senket gjeldsgraden voldsomt.
-Senket gjeldsgrad har resultert i at covenants nå åpner for utbytter, første utbytte på USD 5,5mill er varslet allerede inneværende kvartal.
-Selskapet mener utbyttegraden vil øke fremover.
-Argentina-virksomheten er omtrent borte i balanse, men et salg der, med aktivitetsøkningen som nå skjer i Argentina, kan skape en vesentlig cash-flow.
-Argentina-salg kan meget vel gi et ekstraordinært utbytte tilsvarende langt over halvparten av dagens markedcap....
-Selskapet har gjeldsbæring omtrent med snittbelastning for higher yield-selskaper.
-Gjeldsgraden kontinueres å minke.
-Landet just en større P&A - kontrakt med Equinor - en satsing som er kjerneområdet og en vekstfaktor for Archer.

Kursnivået synes kunstig lav pt, og det pleies av marked-makere som legger sandwitch-poster med 30-50 øre gap. Det er en del større poster som man har sett passere over desk ved, særlig ved børsslutt, som kan utgjøre langt over halvparten av dagsomsetning. Noe flyttes/posisjoneres/bygges i porteføljer i disse dager, og selv sitter jeg med følelsen av at kursen ikke vil sirkulere veldig mye lenger på disse svært lave nivåene.
Pæder
01.04.2025 kl 17:20 6422

Omsetting er ikke mye å skryte av. Har ikke flyttet flere aksjer i dag enn det jeg har. Hva skal til for at omsetningen går i været.
laser
03.04.2025 kl 10:23 6151

Takker for initiativet til en støyfri tråd på Archer. Det betyr ikke en ukritisk tråd, men en saklig tråd håper jeg.
Søker jevnlig etter relevant nytt mht utviklingen i Argentina, som er det enkeltcaset som kanskje har størst betydning i Archer, men det er lite relevant info tilstede utover det at; 1. inflasjonen fortsetter nedover og årstakten forventes å synke til 30% i 2025 eller under mot 211% i 2023, og at landet forhandler med Verdensbanken om utvidete låneramme og bedre vilkår i forbindelse med forbedret økonomi. Så får vi se om Archer selv begynner å fokusere på aktiviteten der nede, slik at den seriøst kan inkluderes i verdsettingen av selskapet.
Redigert 03.04.2025 kl 10:24 Du må logge inn for å svare
Anywhere
03.04.2025 kl 15:54 6051

I disse dager rister hele verden som følge av kompetanse-fattigdom i Trump-leiren og marxistiske endringsretninger i USA.
Trump har startet med å "Make America small again - MASA" og det gjøres relativt effektiv med å få barbert solide selskapsverdier på bl.a US-børser.

Archer, som foreløpig er klistret et stykke opp på high-risk-plakaten, er intet unntak.
Det er selvsagt mulig at aktiviteten tas ned noe i verden, det samme vil gjelde diverse utvikling. Og da reagerer f.eks oljepris ditto ned. Archer dras ekstra hardt i det dragsuget, men til en verdi som nå begynner å se farlig lav ut.

Gitt at selskapet kan klare å få til det som er sagt for i år: En EBITDA-økning på 15-25%, og at EBITDA for 2024 endte på USD 134 mill, så er det en ganske enestående multippel man kan handle aksjen på nå.
Selskapet har annonsert at de vil gjøre "quarterly cash distribution" (skriver på engelske slik at Brokerboy ikke forstår når han leser denne tråden, som han gjør 15 ganger om dagen...) med USD5,5 mill fra og med dette kvartalet. De har også antatt økning på dette.

De nakne tall som kan virke litt urealistiske er da:

Egenkapitalverdi i dag: Ca 1,87 milliarder
EBITDA 2025 (med 20% +): Ca 1,65 milliarder
EV/EBITDA er da, slik 2025 ser ut: 1,13. Altså, om noen kjøpte Archer til dagens aksjeverdi, 20,8, så ville det tatt 13-14 måneder å tjene dette inn igjen på en rentefri basis...
I tillegg er utbytte beregnet løpende (beregner uten økning) 1 år fra i dag ca 2,4 kroner. Utbytte-yield er da altså 11,5.
Jo, det finnes et og annet som kan vise til samme utbytte-yield, men det er selskaper som er langt mer sårbare for å opprettholde denne yielden fremover..

Ja, jeg har handlet langsiktig en del aksjer ørlite under dagens Archer-verdi, og ligger med et snitt rundt 24 nå, så det er god minus pt.
Men når sandwitch-roboter ikke klarer å holde aksjen godt nede, og økonomiske verdier gir for mye oppdrift, så kan jeg ikke forstå at kjøp her ikke blir en positiv opplevelse de neste årene. Jeg er bare nå litt redd for at det kan forsøkes kjøp av selskapet til en altfor lav EV..

Jeg tror at det posisjoneres en smule...

Redigert 03.04.2025 kl 16:03 Du må logge inn for å svare
Anywhere
04.04.2025 kl 12:47 5853

Utrolig fall nå på verdens børser. Kina gjengjelder toll, forståelig nok, og det tryner all iver. Det er krakknivåer på fallene. OSE intet unntak, ei heller oljepris.
En fullstendig amøbisk fremtoning av en selvforherligende president i USA klarer dette alene. En slags varslet black Swan...

Archer får samme medfart som andre selskaper, intet spesielt med det. I dag går det nok litt stop-losser og det som selges gjøres på nivåer man ikke har mulighet til å ha noe som helst gevinst på nå.

Så enten kan man vente på sin kjøpsanledning, rotere porteføljen med aksjer som ligger i tap, og hale skattereduksjon ihht til tap om man holder over neste nyttår. Det er nå helt greit mulig å rotere litt portefølje fordi volum er tilstede.

Selvsagt er Archers fall utelukkende følge av verdensmarkedet og alles tømme og rømme nå, samtidig som roboter gjør sine sandwitch-øvelser fortsatt.

Jeg ommøblerer kapital og forsøker nok å finne enda et tradingfotfeste. Lurer nå bare på hvor det kan være...
Redigert 04.04.2025 kl 12:48 Du må logge inn for å svare
Anywhere
04.04.2025 kl 13:34 5806

Det får bli her rundt 19,5🙂
AmatørK
04.04.2025 kl 14:56 5746

Jeg er litt avventende, men mulig det er dumt å ikke handle litt her.

Jeg har også andre aksjer som nå er veldig fristende! Vanskelig å velge.
Anywhere
04.04.2025 kl 16:08 5683

Håper på enda en liten flashdump mot slutt her for dem som nå tvinger ut salg....
Men har også øynene rette andre steder, som jeg kanskje forventer å handle i over helgen da det kanskje roer seg noe...
Anywhere
04.04.2025 kl 16:27 5651

Fattigere på papiret gjennom dagen i dag, hvem er ikke det som er i aksjemarkedet, men rikere på antall Archer-aksjer i alle fall til snitt i dag rundt 19,42, inkl. auksjonskjøp.
Spretter ikke reservesparegrisen helt enda, det kan være mer nedside;)
Redigert 04.04.2025 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
Anywhere
07.04.2025 kl 10:19 5353

Trolig et tidspunkt nå å øke long Archer, short VIX eller tilsvarende derivater. VIX er omkring ATH og sjelden og/eller aldri er disse nivåene sustainable. 3-4 dagers knallfall og black april er straks status, og sparegrisen med de siste grunker sprettes i min verden:)
Foreløpig ingen grunn til å gå opp på selger i Archer, men ligge i sivet og vente på 17-tallet.
Noen aksjer forøvrig viser tegn på margin-calls - gode fiskedammer:)
Redigert 07.04.2025 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
laser
07.04.2025 kl 11:04 5289

Viktig også fokusere på antall aksjer som omsettes.
Til tross for stort kursfall, var det i åpningstiden kun omsatt noen tusen aksjer. Til nå 100 tusen. Ja, skrell i kursen, men ikke sell-off.
Anywhere
07.04.2025 kl 12:47 5178

På ingen måte sell-off, men kursjustering omtrent som markedet. Dog, for meg personlig tenker jeg at det har vært bra volumposter under 18 kroner i dag for akkumulering. Jeg er fornøyd med poster a 4-5000 og tar med det i ny og ne. Jeg erkjenner long-sit i Archer, og handler for det i dag også, men er selvsagt ikke fremmed for å ta kortsiktige gevinster. Det er sykt sjelden vi har disse bevegelsene, og det er nå man skal anvende reservekapitalen.
Anywhere
07.04.2025 kl 15:16 5087

Vi er vel kanskje der snart at Archer-aksjen sveipes i markedet og det forsøkes med en buy-out på 32 kroner? Trist om det skjer, men man kan risikere en god akseptgrad gitt dagens markedstumulter. Alternative investeringer akkurat i dag er det jo mye av, men få med Archers potensielle oppside uavhengig av forsøk på oppkjøp eller ei. Hva har f.eks Mirabella gjort etter at de passerte 10% eierskap i slutten av februar?
Anywhere
07.04.2025 kl 15:43 5037

Husk forøvrig;
Gitt at selskapet når sine lavere deler av målene for 2025 og 2026, så opererer man med utbytte-størrelse på opp mot 4,5 kroner aksjen i 2026 og hakket høyere etter dette.
Man kjøper i dag da en aksje som gir 25% direkte-avkastning i 2026. Interessant nok...
Komiske
08.04.2025 kl 08:42 4781

Ingen tvil at aksjen er billig dersom man tar vekk den geo-politiske risikoen. Men er ikke denne risikoen reell?
Hva skjer med Archer dersom vi går inn i en resesjon? En aksje som er "billig", kan alltids bli billigere.

Ikke misforstå, jeg mener fortsatt at Archer er ett kjempecase, og kanskje det var dette man trengte, å filleriste aksjen slik at den kommer på radaren.
Anywhere
08.04.2025 kl 10:02 4669

Komiske, man kan kanskje gløtte litt til hva som har skjedd med Archer i den tiden som ligger bak oss da man egentlig har sett solid reell risiko som igjen har gjenspeilet seg i hele aksjemarkedet. Finansielt har markedet ikke honorert Archer, men gjennom det som har vært utfordrende nok tider for selskaper som Archer, har de likevel i en årrekke på 6-7 klar å levere på eller bedre enn de har guidet og hva man kunne forhåpe. Selskapet har vokst på de fleste bauer og kanter, og har en virksomhet som i utgangspunktet ble beveget omtrent ingenting av oljepriser som var innom -36 dollar....

Selskapet er posisjonert i stor grad også nå på virksomhet som har ganske visuell stabilitet de neste 10-15 årene, og det kan historisk være grunn til å anta at det man ser i det finansielle landskapet ikke får veldig vesentlig virkning for selskapets operative virksomhet. Og i så fall er det rigget for finansielle resultater som vil være såpass solide at aksjen til 19 kroner er ekstremt billigsalg. frykten råder nå, grådigheten har i det finansielle markedet aldri nådd Archer, så der burde det være mye å gå på:)
Komiske
08.04.2025 kl 11:41 4579

Men de har ikke levert noe tilbake til aksjonærene, noe som endrer seg nå med utbytte. Det er det viktigste ankepunktet. At de har hatt positiv kontantstrøm, på tross av å betale på dyre lån, er jo også en ting.
Men etter denne skyllebøtten som kom nå, så er det så mange selskap som er billig, og som er mer likvid.

Jeg har brukt de siste dagene på å selge og deretter kjøpe aksjer igjen, og resultatet har gått sånn omtrent i null. Ettersom det ikke er tillatt å gjennomføre handler som utelukkende er skattemotivert, vil jeg si at hensikten var at jeg ønsket å trade 🙂. En bieffekt av dette er at snittkursen på de langsiktige aksjene mine nå har gått betraktelig ned. Spørsmålet er om jeg skal ta inn tradingaksjer på han som ligger å døljer på 19?
Anywhere
08.04.2025 kl 12:24 4513

Veldig enig med deg, Komiske. Skyllebøtten ga i går mye lett likvid tilgjengelig. Jeg tok både litt Archer, men ca 80 av kjøp i annet. Archer er og blir mer long enn trading, i beste fall swingtrading, og da ligger jeg fortsatt med salg halvannen måned frem på 25 og 26-tallet. Så får vi se hva historien etterhvert forteller. Men annet som ble kjøpt i går ligger ut på 10-15% oppgang. Noe er nært den grensen😉
Anywhere
08.04.2025 kl 13:07 4459

For dem som tenker langsiktig, noenlunde stødig avkastningsfokus, er det kanskje ikke så dumt å tenke å dynke op porteføljen nå med enten Alfred Berg, Fondsfinans eller Heimdal sine high yield rentefond. De får ofte, også nå, en likviditetsdrevet nedjustering når frykten og salgsfokus gjelder all over. Det øker den langsiktige avkastning på dagens kjøp til kanskje 12-13% årlig, og er minst jevngodt med de fleste av de beste utbytteaksjer.

Om Archer når sin målsetting for 2026 vil man utbyttemessig langt overgå det selvsagt ved kjøp på 18 kroner, men balanse i portis er et poeng i livet:)
Redigert 08.04.2025 kl 13:08 Du må logge inn for å svare
Anywhere
08.04.2025 kl 13:18 4430

Tror også man skal være noenlunde happy med Archers timing på siste kapitalinnhenting og refinansiering.
Man kunne siktet langt og lenge etter tilsvarende betingseler som Archer fikk for bare noen måneder siden. Markedet er omtrent lukket:

https://www.dn.no/bors/oslo-bors/borsnotering/gaute-eie/-stakkarene-som-ma-hente-penger-har-dessverre-ganske-darlige-kort-pa-handen/2-1-1804044?abtest=a

Lurer forøvrig på om det er noe "margintrøbbel" med en selger eller to i Archer, i det minste en rebalansering, som gjør at det fortsatt klemmes ut en del aksjer rundt 19? Sannsynligvis Brokerboy som har gått på nok en gearingglipp..;)
Redigert 08.04.2025 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
Anywhere
08.04.2025 kl 22:26 4218

Kina har over lengre tid allerede stoppet lng-import fra USA. De ser også nå trolig etter oljeimport fra både Midt-Østen, Russland, Afrika og Sør-Amerika. Argentina kan "risikere" å måtte sette speed up. USA kan miste mye nå, og er på kveldens oljepris under en del marginale produsenters kost pr fat, så den "drill baby, drill"- saken til Trump kan han måtte se ganske langt etter....
Redigert 08.04.2025 kl 22:27 Du må logge inn for å svare
Komiske
09.04.2025 kl 08:53 4044

Men når han begynner å produsere kull igjen, så vil deler av energibehovet bli dekket av dette, ergo behov for mindre olje.
Det er jo i grunnen trist at man åpner for masseproduskjon av kull, dette da alle er skjønt enige om at kull er forurensende, i motsetning til f.eks olje/gass
Anywhere
09.04.2025 kl 09:35 3987

Går USA for kull igjen, så er man virkelig i ferd med å sette USA tilbake til 1930-tallet og tidligere. Trump er jo i ferd med å gjøre USA til landet man ikke vil reise til, ikke vil handle med, ikke vil danne vennskap med. De vil produsere alt selv og sørge for at varer ikke kommer utenfra og inn, men har ikke arbeidsvilje i landets innbyggere til å få til det. Det høres nesten ut som man vil lage USA til et Nord-Korea.

Historiene som fortelles om omverden definerer omtrent hver mann som kan puste som en utnytter av USA og som man for all del ikke vil ha noe med å gjøre. Resten av verden er bare idioter og utnyttere og feilfri-heten finnes hos den selvpåtatte eliten i USA. De opptrer som det de er: Store bøller, som ikke legger et hårstrå mellom for å tråkke på de meste sårbare rundt seg. Trump er dessverre prototypen på et slikt menneske man for all del ikke vil ha i sin hverken nære eller perifere krets. Han påminner oss dessverre om hvor ille mennesker kan klare å gjøre det rundt seg, og vi vet skadevirkninger slikt har.

For resten av verden er det kanskje like greit at USA isolerer seg, for denslags oppførsel og holdning bør man bare isolere bort.
AmatørK
09.04.2025 kl 12:04 3872

Ikke godt å si hva man skal gjøre om dagen, jeg holder meg i ro, ikke solgt noe siste ukene. Kjøpte litt i AkerBP forrige fredag.

Fremover skal jeg avvente litt, fristende å kjøpe mer i Archer nå, men avventer litt markedet da jeg anser det som sannsynlig at det er mye nedside igjen over hele markedet om ting forverrer seg. Trump er et wildcard og han kan forårsake mye nedside, men også oppside. Helt umulig å spå noe som helst nå.

Jobber selv i et av børsens største selskaper og merker også på arbeidsplassen at det er mer usikkerhet om dagen. Ingen vet noe som helst, nå er det vent og se holdning som regjerer over alt tenker jeg.

Archer har vist seg robuste før i dårlige tider, nå med litt bedre finansiering så tenker jeg det kan bli bra fremover også. Mye av aktiviteten til Archer ruller og går uansett. Mye jobb i brownfield som aldri vil stoppe opp. P&A vil løpe som normalt, brønner skal plugges like mye i nedgangstider som oppgangstider vil jeg tro. Argentina kjører på virker det som, stadig nye prosjekter/pipelines og M&A der borte.
AmatørK
09.04.2025 kl 14:13 3761

Vaca Muerta lønnsomt selv med $40 fatet. er det $45 eller mer kan alle planer mer eller mindre gå som normalt.

Igjen, dette vil nok gjøre at Archer sin virksomhet også til dels opprettholdes om ikke annet.

https://oilprice.com/Company-News/YPF-CEO-Says-Vaca-Muerta-Profitable-Even-at-40-Oil.html
Rakettrally
09.04.2025 kl 21:44 3585

Når er det utbytte?
Anywhere
09.04.2025 kl 22:44 3505

Det er varslet start i q2, grunn til å tro like rundt resultatfremleggelse av Q1.
Komiske
10.04.2025 kl 08:35 3348

Styret har fremlagt forslag på utbytte i Q2, så skal det formelt vedtas i GF 09.05. Iallefall det som er vanlig.
Anywhere
10.04.2025 kl 08:47 3317

Satser du ut på 21,20 i dag, Komiske ;) ? 30k på et døgns tid kan man anerkjenne:)
Anywhere
10.04.2025 kl 09:50 3226

Ikke akkurat eufori på OSE i dag, og just nu dempes mye oljerelatert av det jeg synes er ganske betydelig svakhet i oljeprisen. Oljekontraktene ble med i euforisk oppgang i går kveld, men markedet demper seg grundig i dag.

Archer er direkte svak og selges fortsatt på omtrent nivåene som da all toll-uro regjerte de siste par dager. Beta-messig skulle den hatt et utslag på 10-12% mot oppsiden, men det uteblir. Det omsettes også poster av en viss størrelse på de laveste nivåer under dagens omsetning, og for meg ser det relativt kurspleiende ut.

Dersom verden faller utenfor tollskrenten om 90 dager så kjøper man ikke aksjer for vekst i dag, det er selvsagt. Jeg tror dog at selv Trump ikke klarer å unngå å lytte til bedre rådgivere enn hittil fremover og at vi ser noe mer normalisering. Det betyr selvsagt at Archer da fortsatt er kjøp på 19,70 om man får tak i:)
Redigert 10.04.2025 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
Anywhere
10.04.2025 kl 12:40 3123

Jeg lukket andre tradingposisjoner i dag, og har igjen forsynt meg med noen tusen Archer nå siste timen.

Man kan kanskje i en teknisk tilnærming konstatere at aksjen syntes å vise bra støtte rundt 19 siste par dager, i praksis samme bunn som aksjen nådde for et godt halvår siden. Gjentakelse av historie betyr at den skal løfte seg snarlig (over neste måneden) til 24-tallet, og implisere 20% oppgang. Kan sammenfalle med omkring utbyttedato. Selv om utbytte på 65 øre aksjen ikke er så mye å snakke om referert til den daglige bevegelse i aksjen, vil det i alle fall kunne markere dagen for at aksjen begynner å returnere verdier til aksjonærene, og en verdsettelse på høyere nivåer bør kunne bli mer varig.

Eller så snappes hele selskapet av en eller annen aktør på billigsalg til 32 kroner. Et Fredriksen-salg her på 32 kroner av sine poster vil avstedkomme pliktig bud på samme sum av kjøper, så her kan ikke aksjonærene lates i stikken som i Golden Ocean.
Tingebri
11.04.2025 kl 10:07 2942

Notat fra Pareo i dag: Today’s highlights: ARCH: YPF reiterates its positive outlook on Argentina’s shale;

ARCH – YPF reiterates its positive outlook on Argentina’s shale
• In an interview yesterday, the CEO of Argentina’s state-run oil firm YPF confirmed
that the company is maintaining its 2025 capex guidance. He also expressed
confidence that the country’s broader shale industry can survive a market
downturn with lower oil prices
• He also noted that falling oil prices won’t derail the ongoing shale boom in
Argentina unless the oil price drops below USD 45/bbl. This follows comments
earlier this year from the second-largest producer, Vista Energy, which stated it
would consider cut spending if prices fell below USD 55/bbl
• US has exempted energy shipments from this wave of import tariffs, with the US
being the second-largest importer of Argentine shale oil
• For our covered names, this is particularly relevant for Archer, with ~30% of the
revenue and ~20% of the 2025e EBITDA from land drilling in Argentina. We
assume Archer to be one of the top three land drillers in Argentina by fleet size
• On our 2026 estimates, Archer trades at EV/EBITDA 2.9x and P/E 2.7x, in the low
end of the oil service peer group
Anywhere
11.04.2025 kl 12:36 2846

Øvrig virksomhet hos Archer er jo også veldig tjenestebasert og ikke direkte affisert av tollregimet. Sentimentet vil dog være affisert av alt som toll berører...
Men Archers generelle virksomhet ser etter alt å dømme ut til å opprettholdes, og selskapet kan også dra veksler på tøffe tider.

I min lille verden har Archer minst 4-5 større bevegelser fra lokale bunner og opp 4.5 kroner pr år. Jeg tolker en lokal bunn der vi nå er og sikter trade inn rundt 24 kommende par måneder.
Komiske
14.04.2025 kl 08:32 2493

For oss som heier på Archer, så er dette gode nyheter. Jeg registrerer at Archer handles i den nedre enden på både EV/EBITDA og PE målt mot samenlingbare selskaper.
Anywhere
14.04.2025 kl 13:34 2335

Tror ingen av oss bør kunne klage på å få handlet aksjen der den nå er blitt handlet siste uke(r). Det er vel intet som tyder på at selskapet har forverret sin posisjonering siste måned, ei heller at selskapets tjenester får mindre behov de kommende år.
Det skal bli spennende å se om offisielle analytikertall som mener utbytte-mulighet 2026 er opp mot 4,5 kroner får rett. Da har man nå fått handlet med yield på omkring 25%.
Jeg kan leve med om Archer viser seg på ny å bli kongen av de stille feriedagene som romjul og "rompåske". I noen få romjulsdager gikk aksjen fra 23 til 27. I noen stille påskedager denne uken kunne jeg gjerne applaudert bevegelsen fra 19-24. Jeg har ingen salg jeg tenkte å gjøre før den tid:)
Komiske
14.04.2025 kl 14:17 2283

Det er rart, altså – når det er salg i butikken, løper folk og kjøper som gale. Men når det er "salg" på børsen, selger folk i stedet for å kjøpe. Merkelige greier, det der...

Når det gjelder Archer, så er det selvsagt ikke en aksje man ønsker å sitte med hvis makrobildet forverrer seg. Men dersom dette snur like raskt som det kom, bør kalkulator-traderne begynne å snike seg forsiktig inn. I motsetning til tidligere kan man nå faktisk regne seg hjem på direkteavkastning, ettersom selskapet er i en utbytteposisjon. Det er ikke penger på gata – men det er heller ikke langt ifra.

Bare husk å ikke undervurdere den systematiske og usystematiske risikoen i Archer.
Anywhere
15.04.2025 kl 09:20 2046

Tror man skal merke seg at volumbalansen i Archer er ganske positiv. Det er høyere volumer på transaksjonsperiodene som har tilbake siste halvår på nivåene 24-26, 24-28, 26-28 og 28-24.
Akjen har nå en "motstand" på 22 kroner som volumet på støt opp dertil og evnt over vil fortelle mer om den videre ferd. Kommer det volum rundt 22, så vil det dra aksjen til nivå i overkant 24. Det vil også dra den ut av den kortsiktige fallende trenden som er etablert under den veldig bratte ferden fra 28 til 18 de siste 5 ukene.

Jeg tror ikke man vil finne mange eksplisitte selgere på nivåene uansett under 28 kroner nå, men at algoritme-maskiner vil trekke og dra i flere retninger kan vi ikke utelukke.

Foreløpig går jeg for trading kjøp med salg 22 i det ultrakorte bildet.
Redigert 15.04.2025 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
laser
16.04.2025 kl 00:22 1830

Da er innkallingen til generalforsamling kommet, og under post 10 ligger dette punktet;
To reduce the Company’s Share Premium account from US$974,415,938 to US$nil by the transfer of
US$974,415,938 of the Share Premium account to the Company’s Contributed Surplus account with effect on or
around 9 May 2025.
Hvilket innebærer slik jeg forstår det, at overskuddsfondet, som oppstår av midlene som innbetales utover pålydendeverdi, overføres til en fordelingskonto, på eller rundt 9. mai hvorpå selskapet - for å kunne dele ut utbytte - må erklære seg solvendt og likvid.
Da kan styret dele ut utbytte fra ovennevnte konto og denne utbetalingen representerer tilbakebetaling av tidligere aksjekapital…..og det skattlegges vel ikke?? Dvs realiteten er en skatteutsettelse, for kostprisgrunnlaget på aksjen justeres tilsvarende med utbetalt beløp per aksje og beskatningen kommer frem i form av økt gevinstgrunnlag ved senere realisasjon/salg av aksjen. Så det er mer en skatteutsettelse enn fritak.
Hyggelig melding altså - hurtig utdeling og gunstig skattemessig behandling om jeg forstår rett.
Redigert 16.04.2025 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Anywhere
16.04.2025 kl 13:30 1568

Det er vel riktig som du sier, Laser. Uansett, dersom man utbetaler definert innbetalt egenkapital, så er det skattefritt, og inngangsverdi justeres. Med norske skattesatser, og beliggenhet av aksjekurs, så kan det være gunstig. Man vil for så vidt også nyte godt av skjermingsrente i større grad fremover enn de siste årene, både på utbytte og dersom man selger med gevinst i fremtiden. Pr i dag er det uaktuelt for enhver langsiktig...

Uanz; God påske til alle sammen!
Anywhere
25.04.2025 kl 13:05 953

Det er stakkarslig impulsløst om dagen for selskaper som har en finger eller flere innen oljesegmentet.
Det meste av aksjenkurser har en slags bevegelse med dagsryggrad som en skumbanan. Man prøver med en smule optimisme på lave volum, men bøyer bare elegant av utover dagen.

OPEC tilfører oljepris usikkerhet og den surkler i nedre halvdel av 60-tallet, Et nivå som egentlig er historisk kjøpsterritorium, særlig om man bikker under 60-tallet som vi har gjort nylig, for oljeservice. Skal markedet uthales på disse nivåene, så er det foreløpig ikke særlig påvirkende på pågående operativ virksomhet for Archer, men markedsimpulsen for aksje-eierskap er omtrent null.

Vi må vel forvente at rundt 9.mai blir flere kanskje klar over at selskapet kan klare en sustainable utbyttepolicy, som kanskje kommer skattegunstig ut for aksjonærer første tiden, og at yield-attraktivitet tilfører aksjen mer volum og høyere nivå.

Det er jo verdimessig da fortsatt attraktive nivåer for kjøp, men ymse risiko-elementer kan fortsatt riste i aksjerøttene rundt oss.
Historisk har man kjøpsbegrunnelse på disse nivå i Archer, fremtiden innviterer til spenning og forventning.
Redigert 25.04.2025 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
Komiske
28.04.2025 kl 08:54 673

Det er 30% av topplinjen som kommer fra Argentina, og kun 20% av EBITDA. Så når selskapet indikerer 5% påvirkning i det korte bilde så er det 1,5% og 1% for hele Archer (store talls lov). Merk at de også indikerer økning i mellomlang til lang sikt, så det burde ikke ha så mye å si for lange investorer.
Men det sagt, dette er ikke en positiv melding heller.

Merk også at de sier at dette ikke vil ha nevneverdig påvirkning, og så close up til tallene som blir fremlagt, så er vel sjansen liten for at det kommer noen bombe på nedsiden?
Redigert 28.04.2025 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
AmatørK
28.04.2025 kl 08:59 637

Enig Komiske.

Men syns ellers det er morsomt at CEO informerer om hva som skjer i Argentina som jeg og vi har delt mye rundt her inne i en tid nå. På lengre sikt skal det jo skje en del i dette landet :)
Komiske
28.04.2025 kl 13:10 382

Virket ut som Bård i Pareto også var enig:-)

ARCH – Reduced activity but with limited impact Announced the renewal of contracts for 9 pulling units and 8 workover rigs in the south of Argentina with Pan American Energy. Terms will be for another three years, plus two more optional years In parallel, Archer also announces reduced activity in the region, primarily affecting older pulling rigs and workover units. Notably, this is in the south of Argentina, in older, more mature basins with less attractive economics The company expects to lower its FY 2025 revenue guidance of USD 1400-1450m down 5%, noting a lower EBITDA effect and a minimal impact on cashflow. In sum, the company only expects minor revision to its previous announced EBITDA guidance of USD 155-170m, if any While the reduced activity is obviously negative, we view this as relatively neutral given the limited cashflow generated from the south We don’t see the reduced activity having a read-through to Vaca Muerta, where Archer’s high-spec rigs are located and where most of the Land Drilling EBITDA comes from. Activity in Vaca Muerta is still expected to steadily increase, with YPF recently expressing a positive outlook on the ongoing shale boom in Argentina, even at current commodity prices On our 2026 estimates, Archer trades at 3.0x EV/EBITDA and 3.7x P/E