Storebrand frem mot år 2030

spider
STB 03.04.2025 kl 12:13 284

Storebrand frem til år 2030

Da tråden om mulig oppkjøp av STB i mindre grad nå handler om det, tenker jeg vi kunne ha en ny tråd som mer tydelig ser fremover.
Som aksjonær i STB har jeg gjort meg noen tanker om hvordan denne aksjen har mulighet til å utvikle seg frem til år 20230.

Dette er ikke basert på noen dyptgående analyser (det har jeg ikke kompetanse til) men en enkel beregning basert på konservative variabler og selskapets uttalte mål om tilbakekjøp av aksjer og bruk av overskuddskapital.

Med resterende tilbakekjøp frem til 2030 (8,5 milliarder) skal dette gitt dagens verdi av selskapet gi en aksjekurs på rundt kr 170. Dette er basert på at det i 2030 vil være ca 360-370 mill aksjer i STB mot ca 433 mill i dag. Etter hvert som kursen måtte stige får man tilbakekjøpt færre og færre aksjer for samme beløp. Har forsøkt å ta hensyn til dette.

Om vi så også legger til en konservativ stigning i kurs på 5% årlig, er det ikke vanskelig å se at kursen i STB vil passere kr 200 i god tid før 2030.
Om man antar at utbyttene har en moderat vekst på 10% pr år vil disse også ha passert kr 8 før 2030. Siste år var det en økning i utbytte på 15%.

I tillegg kan det komme mer når man ser hva de skriver på side 31 i sin årsrapport:
«Samtidig forventer konsernet at det vil være ytterligere overskuddskapital til å enten vokse virksomheten organisk eller via oppkjøp, øke utbytter og tilbakekjøp, eller optimalisere konsernets kapitalstruktur gjennom redusert gjeldsgrad.»

Som med alle framskrivninger er de basert på at forutsetningene slår inn og at verden ikke går mer av hengslene.

Som jeg startet med så er dette bare en enkel måte å se om dette fortsatt skal være grunnpilaren i min portefølje. For meg så er det svaret ja. Utbyttene som forhåpentligvis kommer i økende grad vil være med å finansiere mine andre investeringer av mer kortsiktig art.

Er det andre som måtte ha tanker om den litt «kjedelige» aksjen Storebrand eller ha bedre tallgrunnlag enn meg til å si noe om årene fremover?
Redigert 03.04.2025 kl 12:15 Du må logge inn for å svare