Quebec vurderer sine økonomiske prosjekter

njn-
QEC 04.04.2025 kl 22:46 4622

Det ser ut til at Quebec ikke er kapable til å styre sin energipolitikk.
https://quebecnouvelles.info/le-retour-des-hydrocarbures-se-confirme-t-il/#google_vignette
Jensi
05.04.2025 kl 08:24 4781

👍tak for en fin artikel
En af grundene til at være lastet i qec i disse dage
Sunrise
05.04.2025 kl 11:43 4461

Hadde nok håpet at Qec (endelig) skulle etablere seg på 2 tallet, men jaggu er det utforbakke igjen med alt Trump tullet som rammer canadierne og oljeprisen. Antar det er like låst for gassutvinning i Lowlands, som før, til tross for at det burde være et marked for LNG til Europa? Dessuten er det rart at avgjørelsen i ankesaken om oppryddingsplikten drøyer. Sikkert en vanskelig sak, men nå har dommerne brukte lenger tid på å skrive avgjørelse enn i første instans, og vi venter fortsatt. Har sittet lenge i denne aksjen på grunn av håp om åpning av skattekisten i Lowlands,og når man ikke har mulighet til å være kortsiktig trader, er det blitt litt av en tålmodighetsprøve.
Redigert 05.04.2025 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Jensi
05.04.2025 kl 14:05 4273

Tvivler på opec ikke reagerer på den kraftigt faldene olie pris
Der er ikke mange af opec landene som tjener noget videre på dagens olie pris, så slå koldt vand i blodet
Opec møde d 15/4 , jeg tror at agendaen bliver en helt anden end den som er lagt op til
Time will vise
Redigert 05.04.2025 kl 17:53 Du må logge inn for å svare
meskar
05.04.2025 kl 15:59 4094

👍
OSEBX
05.04.2025 kl 17:13 3967

Klipper dette fra den franske artikkelen:

"Med 100 % av oljen vår som for tiden passerer gjennom USA, begynner det å bli presserende for Quebec å diversifisere sine energikilder. Å tillate utbyggingsprosjekter i hydrokarbonsektoren og vurdere utnyttelse av egne ressurser kan sikre vår uavhengighet i en multipolar verden i stadig endring. De siste årene har vist at det ikke er bærekraftig å fokusere vår innsats på en enkelt energikilde; Diversifisering er avgjørende for vår energisikkerhet, og bruddet på tilliten til fornybar energi har allerede kostet oss dyrt nok."

Jo flere som ser realitetene i Quebec, dess bedre muligheter for produksjon for QEC. Jeg har troen.
Jensi
05.04.2025 kl 17:24 3941

#metoo
Forsiktig
05.04.2025 kl 17:54 3878

Må si det har vært lurt å ligge i Qec det siste året. Selv om det har vært "ørekenvandring" så har qec vært et bra sted å ha pengene sine. Sammenlignet med andre oljeselskaper. Selv etter nedgangen på Fredag har Qec faktisk økt med ca. 4% totalt siste året. Der andre har sunket 30-70%.
Så mange som har vært i Qec sparte penger denne uken - på den måten.
Peter Sellers
05.04.2025 kl 18:41 3773

@Forsiktig for mitt vedkommende hvis jeg regner fra 2018 og frem til i dag med mine aksjer i Qec så hadde jeg fått mer i renter i banken enn jeg har fått i avkastning med å sitte på vent i Qec, noe som er rimelig passiviserende med at ingenting skjer!! Vi har i tillegg at hundrevis av artikler fra media i Canada opp igjennom om at de trenger gass og olje fra egne ressuser men har til gode å se/høre noen som helst pip fra myndighetene i Quebec!!
Fillefrans
05.04.2025 kl 21:03 3554

Er i samme bås, har hatt aksjer her i 12 år. Har steget noe på de årene, men tar en hensyn til inflasjon og synkende pengeverdi, blir det ikke mye i fortjeneste. Er også redd for neste presentasjon (kv1) da denne neppe har noen gode nyheter. Fallende produksjon, lavere priser og økte kostnader. Er redd denne blir liggende godt under. 2,- i lang tid. Eneste håp er vell dommere eller politikere. Men en lever vell i håpet et år eller to til.
Forsiktig
06.04.2025 kl 01:31 3199

Men f.eks. nå kan jo tiden være inne å investere i andre aksjer etter kollapsen. Dere har cash, med pengene i qec. Som ikke alle andre har nå.
Peter Sellers
06.04.2025 kl 08:11 2994

@Forsiktig, ja jeg har solgt 2/3 av beholdningen min i Qec og heller kjøpt meg kraftig opp i Zenith og tillegg en post i EAM så får vi se hvor lurt det er!! Må ærlig innrømme at gjennom noen år har trodd at pilot skulle bli en realitet og at Jordan som MB sa i fjor stod klar med pilot prosjekt med en 300-400 boe men heller ikke det har det blitt noe av!! Etter at MB i fjor sa at vi må være tålmodige ( hva annet kan han si uten å gruse kursen??) jeg ble rett og slett drit lei alle disse prosjektene med hydrogen, karbon fangst, clean tech program osv osv! Videre så er jeg redd en rettsak vedr erstatningen vil ta flere år for dersom Qec vinner fram med kravet sitt så kan du bite deg i ræva på at myndighetene i Quebec vil anke og sånn går nå årene i Qec! Vel vel meg om dette jeg sitter fortsatt med en liten post så får tiden vise, uansett så håper jeg alle får en avkastning av Qec før eller siden, ha en fin dag :))
Jensi
06.04.2025 kl 11:09 2579

👍
Fjellbris
06.04.2025 kl 22:29 1812

Bilprodusentene i Canada frykter Trumps tolltrusler: –⁠ Kan være drepen
Siden 1965 har produsenter i Canada hatt en nøkkelrolle i den amerikanske bilproduksjonen. Trumps tollmurer kan rasere industrien.
https://www.vg.no/nyheter/i/lw0xM3/bilprodusentene-i-canada-frykter-trumps-tolltrusler-kan-vaere-drepen
Redigert 06.04.2025 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
njn-
06.04.2025 kl 23:53 1638

Dette er det mest graverende jeg har lest fra en Canadisk minister. Les og bli f.banna. Trodde regjeringer skulle styre lande sit til beste for befolkningen.
Kommentar feltet er lukket for flere kommentarer.
https://www.theglobeandmail.com/business/commentary/article-why-canada-should-heed-its-energy-ministers-call-to-calm-down-about/#comments
Kvike11
07.04.2025 kl 08:15 1195

QEC står foran et gennembrud.
Alt tyder på højere kurser, uanset om olie prisen går op og ned
QEC kan man dele inn i tre triggere.
Produksjon dobles innen juni på Kakwa til 3500 fat pr. dag.
Videre har selskapet en tvist med myndighetene
der selskapet krever kompensasjon for bortfall av rettighetene til å utvinne gass
. Dette tilsvarer 11 kroner pr. aksje ifølge SpareBanken 1 Markets i en ukegammel analyse.
Storms
07.04.2025 kl 10:16 823

Jeg kunne læse den via Google oversæt, men artiklen er fra 8 marts og uendelig meget er sket politisk siden 8 marts…