Kan USA bygge miljøvennlige båter og kan de bygge nok ?

Winter is Here
SHIP 05.04.2025 kl 11:53 156

Veldig interessant artikkel fra idag.

Jeg lurer også om de kan bygge miljøvennlige båter og hvor lang tid tar det å designe de båtene?

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/25k6AB/usa-avgift-paa-kina-skip-kan-skape-sand-i-maskineriet

Her et lite utdrag fra artikkelen:

"Tviler på skipsboom i USA
Kristoffersen i Wallenius Wilhelmsen forstår USAs bekymring over Kinas dominans innen skipsbygging, at USA ønsker å styrke sin svekkede handelsflåte og at de ønsker å bygge skip.

Han har likevel liten tro på at det kan skje.

– Like tomme løfter som veldig mye annet som kommer fra denne regjeringen. Jeg kan garantere og er villig til å sette en flaske vin på at det ikke vil bli levert ett eneste skip fra et verft som ikke finnes i dag i løpet av Trumps presidentperiode, sier Kristoffersen.

– Jeg tror heller det tar ti år enn fem år, og jeg tror heller på at det kommer ti skip enn 1.000 skip, sier han.

I en høring om avgiften på kinesiskbygde skip sier International Chamber of Shipping noe av det samme.

«Det vil trolig ta veldig mange år for USA å sikre kapasiteten til å bygge en ny generasjon teknologisk avanserte skip for å fylle vakuumet og dekke USAs økonomiske og sikkerhetsmessige behov», skriver organisasjonen.

De har mer tro på å stimulere til økt skipsbygging ved å tilby skattelette og gjennom offentlig-private samarbeid for å oppgradere amerikanske verft."
Redigert 05.04.2025 kl 11:55 Du må logge inn for å svare