Forsvarsaksjene med sterkest momentum på Oslo Børs

Didrik Lysvoll
KOG 14.04.2025 kl 10:59 348

Hei og god mandag! ☀️🐣

Påsken er godt i gang, og det ser ut til at Oslo Børs har startet uken sterkt, med oppgang på over 1,5% allerede i dag. Etter forrige ukes uro og svingninger er det godt med grønnere tall!

I løpet av helgen brukte jeg tiden på å gå litt dypere inn i forsvarssektoren, spesielt mtp hvordan geopolitiske spenninger og rekordstore forsvarsbudsjetter stadig gjør disse aksjene mer aktuelle.

For å gjøre analysen konkret og tydelig satte jeg tre enkle kriterier:

Sterk momentum:
Aksjene må vise sterk positiv kursutvikling sammenlignet med resten av markedet (topp momentum rangering).
Eksponering mot forsvarsindustrien:
Enten direkte forsvarskontrakter, eller viktige underleveranser til sektoren (fant dette effektivt ved å bruke AI verktøyet).
Solide nøkkeltall:
Sunn balanse (D/E), sterk egenkapitalavkastning (RoE), og god kontantstrøm (CCR).

Jeg fant raskt tre selskaper som skiller seg positivt ut akkurat nå, alle rangert helt øverst i momentum modellen:

1. Kongsberg Gruppen (KOG)
Aerospace & Defense, markedsverdi 268 mrd. NOK
Forsvarsandel ~40% av inntektene
RoE 27,4%, Momentumfaktor topp 1% (100)
Ledende innen avanserte missilsystemer og autonome løsninger
Rekordhøy ordrereserve (128 mrd.), kraftig vekst siste år
2. Kitron (KIT)
Elektroniske komponenter, markedsverdi 10 mrd. NOK
Forsvarsandel ~30%
RoE 14,1%, Momentumfaktor topp 1% (99,3)
Sterk vekst innen spesialisert elektronikk til forsvarssektoren
Oppjusterte prognoser grunnet høy ordreinngang
3. Norbit (NORBT)
Instrumenter & sensorer, markedsverdi 7 mrd. NOK
Forsvarsandel ~15%
RoE 21,0%, Momentumfaktor topp 1% (99,0)
Spesialiserer seg på maritime forsvars- og overvåkningsløsninger
Nylige betydelige kontrakter som løfter aksjen

Denne måten å systematisk analysere sektoren på hjelper meg raskt med å identifisere både tydelige og mindre opplagte forsvarscaser, noe jeg opplever ekstra verdifullt i perioder hvor en sektor plutselig blir ekstra aktuell.

Hvis du vil se litt nærmere på hvordan jeg fant disse aksjene og hvorfor de er interessante nå, har jeg skrevet en kort artikkel på bloggen i går:
https://www.investwiser.net/post/forsvarsaksjer-i-fokus-slik-finner-du-vinnerne-på-oslo-børs-med-investwiser

Jeg laget også en kjapp YouTube video som viser hvordan kan finne forsvarsaksjer effektivt på under 1 min:
https://youtu.be/QORbX6WSphg?si=SbNM-JmmIkE9MA-E

Hva er deres tanker om forsvarsaksjer akkurat nå? Holder dere dere mest til momentumaksjer, defensive aksjer eller kanskje noe helt annet gitt usikkerheten i markedet?

Setter stor pris på tanker og innspill, god påskeuke videre!

(Jeg har selv utviklet verktøyet brukt til analysen her.)
Redigert 14.04.2025 kl 13:09 Du må logge inn for å svare