PGS - På tide å se etter noe nedside (?)

omans
PGS 05.01.2018 kl 13:04 4706

RSI er på ca 80, og all historie tyder på at denne skal ned fremover.
Idag var kursen høyest så langt 19.73, men faller litt tilbake fra dette nå.
Andre dagen etter en positiv PW, og det begynner kanskje å mettnes litt på kort sikt.
Ser DNB har mål 11 kroner, men det er kanskje litt pessimistisk.

De andre optimistiske kursmål ligger kanskje litt lengre frem i tid, og kurs må konsolildere først.

Det var iallefall høyere odds for oppgang når kurs lå mellom 11 og 13, enn når kurs nå ligger mellom 19 og 20
har gått mye på kort sikt, tror den skal sige tilbake kommende dager, men hvem vet.
Gambler på en nedside trade nå fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 18:40 Du må logge inn for å svare
halljensen
05.01.2018 kl 14:55 4590

Ingen grund til at den skal falde.
Tipper kurs 25 inden påske.
Ordrebøgerne er sikkert fyldt godt op for 1 kvt
omans
05.01.2018 kl 15:49 4581

Vet ikke. Tenker kun at den blir overkjøpt, samt at det også er argumenter for tilbakefall.
Forrige topper i september var rundt 20 kroner.
Akkurat nå virker det som bra momentum, og DNB sitt varsel og kursras kommer litt ubeleilig.

Etter at kurs nådde kr 20 sist, falt kurs tilbake til 12 tallet, men er kanskje usannsynlig at dette skjer nå.


Den var sprek idag også, var nok litt tidlig ute ja, men ikke så tung bear pos jg tok.
RSI er på nesten 6 års høy. Urutinert av DNB også, og ikke se an momentum før man går ut. Men det er også hegnar online som tar budskapet ut av kontekst.

Hørte på Harper vedr PGS og hva de mente. Han så ingen spesiell interesse i PGS for tiden, men at meldingen som kom igår kanskje var grei, men at det ikke endret på diverse elementære forhold som må være til stede før den kan bli interessant.
Men, gjelder jo å spille ut momentumet i den retningen det går også, før man satser ny.
Redigert 05.01.2018 kl 16:29 Du må logge inn for å svare
halljensen
05.01.2018 kl 18:03 4498

Tror ikke du helt ved hvad du snakker om.

Du går bear ind i PGS mens vi har oliepris nær $70 og samtidig vil PGS kutte kostnaderne væsentlig i 2018. Derudover har de vundet skattesag som har frigivet stort beløb. Samtidig har de annonceret voldsom vækst i Ebita.

At tro denne falder, er som at tro på julemanden.
omans
07.01.2018 kl 22:27 4365

Ok, gutten.
Du vet kanskje at aksjer går både opp og ned.
Nå har det vært oppgang siden 11 tallet og den stengte på overkant av 20 fredag med rsi på 80.71.
Noe som er nær 6 års høy vedr å være overkjøpt. Mye er nok også short indekking, mhp nyheten som kom.
Hvem vil vel sitte short mot q4-slipp når det har kommet positiv PW?

Jeg vet kanskje ikke helt hva jeg snakker om når jeg prøve å time en kurs sin krumspring perfekt. Hvem klarer det?
Jeg klarte iallefall 185% på siste trade i PGS, så om man ikke timer bunnene og toppene er det også ok med litt i mellom.
Det er riktig at jeg ikke vet om kurs skal opp eller ned på mandag eller hvordan neste uke ender. Men det er sikkert at det vil kjøles av på et eller annet tidspunkt etter hvert, slik at RSI følger sitt historiske snitt.

oppdatering fra dnb fredag:

PGS løftet seg i går med 16% til NOK 19.08 pr aksje etter oppdateringen av flåteutnyttelsen og de foreløpige nøkkeltallene for Q4 2017. Høyere inntjening fra multiklientseismikk i Brasil og Malayasia ser ut til å ha vært viktige for å løfte foreløpig EBITDA for kvartalet til over USD 100 mill, hvilket tilsvarer USD 20-30 mill over vårt estimat og konsensus. Vi venter imidlertid at investorenes fokus i tiden fremover etter hvert vil rette seg tilbake på kontantstrøm og risikoen knyttet til selskapets balanse og har en salgsanbefaling med et kursmål på NOK 11 pr aksje.

Mvh
DNB Markets

Redigert 07.01.2018 kl 22:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2018 kl 23:40 4326

Oslo (TDN Direkt): Credit Suisse oppjusterer kursmålet på Petroleum Geo Services-aksjen til 17 kroner fra tidligere 12 kroner, men fastholder nøytral-anbefaling, ifølge en oppdatering fra meglerhuset torsdag.

Credit Suisse begrunner oppjusteringen med økte inntekter fra multiklienttjenester i fjerde kvartal, samtidig som de mener selskapet er godt posisjonert i Brasil der interessen fra oljeselskapene øker. De beholder imidlertid nøytral frem til de ser høyere interesse fra oljeselskapene for lisensrunder utenfor Brasil, og bevis på at nylig momentum slår ut i bedre priser for marin seismikk.

PSP, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
omans
08.01.2018 kl 01:01 4268

Har mer tro på Cs sitt mål på 17 enn Dnb sitt mål på 11 egentlig. Iom så stor uenighet rundt pgs fra analytiker standen er det ikke så mye å bli klok på der. Vanskelig å tro på at kurs skal ned igjen til 11 nå, etter siste melding samt oljepris momentumet.
At noen kan mene 1 krone og andre 35 er ganske sprøtt mhp at de fleste går samme skolen.
Syklisk sett bør det være et bullish case mhp oljesyklus som er i oppgang.
Spennende uke forut. Volatilt kanskje?
Slettet bruker
12.01.2018 kl 22:55 4034

Får satse på at PGS dupper ned til 17kr og tetter gapet før Q4.
Redigert 12.01.2018 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
upsidedown
13.01.2018 kl 23:47 3891

Shorterne øker igjen, så hvis det ikke kommer positiv guiding den nærmeste tiden vil presset bli kolosalt. Tror flere av de som sitter med betydelige shortposisjoner regner med svært svake tall i siste kvartal 2017.
Slettet bruker
14.01.2018 kl 13:37 3836

Skal heller ikke se bort fra en ny guding rundt refinansiering. Med dagens tilstand, øker faren for et brud i nær fremtid.
Slettet bruker
14.01.2018 kl 13:47 3845

Oppgangen kommet på luft og kjærlighet. Så den saken er grei. her er solid nedside om OSE og oljen korrigerer.

PGS har ikke tjent mer selv om oljen spratt opp i 70 USD.
Gjelden er like jævlig.

Så her ser shorterne pegner på gata!

SS
halljensen
14.01.2018 kl 13:52 3831

Innlegg av: hango (04.01.18 11:56 ), lest 1427 ganger
Ticker: OLJE
Endret: 04.01.18 11:58
RE^1: Oljepris og API tall del 5
Uff..
Sitter nå med et lite papirtap. Regner med og komme ut med gevinst når brent faller under 60.


Hango: Din guiding er ikke særlig troværdig. Glæder mig over stigningen i PGS. Tænker ikke det er usandsynligt at rammer kurs 25 i næste uge.
halljensen
14.01.2018 kl 13:55 3814

SS dit indlæg er vist også baseret på luft og kærlighed.
Hvis olien korrigerer ja så falder alle oliekrise, det er ikke raket videnskab.

Hvor stort tab har du på din seneste short i PGS??
Slettet bruker
14.01.2018 kl 13:59 3848

Hverken short eller long positions på meg i PGS!
Men PGS kan jeg ut og inn, var med den fra finanskrisen 21 kr til 90 kr og har fulgt den i mange år.

Oppgangen senere tid har kun skjedd som følge av oljen og god stemning på børsene. PGS trenger mer kapital, for mye gjeld, og mye båter i bøyen som har dyrt mannskap, kostnader og skal betales renter og avdrag for.

PGS skal ned, vær du sikker!

SS
halljensen
14.01.2018 kl 14:26 3811

av: Skipssjefen (16.11.17 22:18 ), lest 662 ganger
Ticker: PGS
RE^1: Pgs***Alle har solgt
Haha, er det ikke Nordea som påstår 40 kr kursmål ?

Hørte i kveld en Nordea mann som snakket med Tom Hauglund i Bergen, OM PGS, han var ikke optimistisk, og var heller tvert imot negativ - og utelukket ikke enda en "jule emisjon" som de kalte det.

Nei det er bare Daffy og SS som kan denne aksjen. Snart under 10 kr som jeg har hevdet LEEEEEEENGE!

Ingen av talerne i kveld så oljen noe særlig videre opp, heller nedover igjen.


SS


Jeg er ikke sikker på noget som helst fra Skibssjefen, dit indlæg fra 16. November, siden er kursen næsten fordoblet.

Investech har kursmål 31.
Slettet bruker
14.01.2018 kl 15:37 3814

Husk å lese mine innlegg fra 25 kr og nedover, så ser du hvem som fikk rett!
Emisjonsfrykten er enda tilstede!

SS har fått meget rett i PGS lenge, og vil det enda!

SS
Das Kapital
14.01.2018 kl 15:43 3837

Nært å være tilbake i NOK 25, så her er det ingen som kan pårope seg å ha rett sett i lys av den voldsomme volatiliteten. Jeg plukket opp aksjen i høst ettersom det begynte å lysne i horisonten. Derimot syntes jeg selskapet har vært alt for dårlig drevet før og etter finanskrisen. Men nå mener jeg som sagt at ting ser spennende ut.

Frykten er at gjeldsbetingelsene brytes grunnet for svak regnskapsmessig lønnsomhet.
Betingelsen folk bekymrer seg for er altså egenkapitalandelen. Både gjeldseiere og aksjonærer er derimot positive til utsiktene. Sikret gjeld handles til 90 pst av FV og virker ganske så attraktiv. Casen er da at gjeldseierene ønsker EK fremfor å lempe på betingelsene som kan gi utvanning ... dette blir svært tight og veldig spennende!

Det vil tas en del restruktureringsavsetninger i Q4 17, som er noe uheldig mtp EK, men det betyr samtidig høyere regnskapsmessig lønnsomhet de neste kvartalene. Bytte av CEO er gjort for sent og hadde selvsagt vært bedre med nytt management med flere eksterne, men likevel virker den operasjonelle kostnadsbasen å synke - som er positivt. På den annen side er gammel CEO nå styreleder hos PGS' viktigste kunde; Statoil (!).

Nedskrivningstakten bør begrenses vesentlig i Q4 17 og fremover i 2018 gitt at oljeprisen er der den er. Samtidig er organisk reservoarutskiftning (såkalt RRR) på omring 20 pst for PGS' største kunder. StatoiI har 7 år igjen med olje. Det må letes. God CF for de integrerte oljeselskapene vil også tillate dette.

Jeg anser det positivt at det allokeres vesentlig kapasitet til multiklient. I dette segmentet er marginene bedre og det er ikke behov for å avskrive multiklintinvesteringer like rask. Samtidig vil oljeselskapene først og fremst lene seg på multiklient nå som usikkerheten er høy. MC er lavere risk for kundene, men også billigere og man får data ASAP. Det vil oljeselskapene trenge. Jeg har troen, men kan være en del ønsker å sikre kortsiktige trade og får høydeskrekk snart!

Den som intet våger intet vinner hehe
Redigert 14.01.2018 kl 20:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.01.2018 kl 23:18 3668

Selv med et foreløpig tapsposisjon i oljen, er jeg meget komfortabel på at jeg kommer meg ut med gevinst. Og vurderer også å sette det tredje shortet, mulig med noe kraftigere volum til mandag,. Slik at snittet kommer opp i 68. Og gevinstsikkre på 55-50?

TGS derimot vil falle frem til Q4 nå som det viser seg til at shortposisjoner bare øker.
Redigert 14.01.2018 kl 23:21 Du må logge inn for å svare