NAS - behov for kapital
JordanBelfort
08.12.2018 kl 08:34
2952
Mye skriverier om at Norwegian kommer til å gå tom for penger i vinter og at en kriseemisjon kan være på trappene. Kan det ikke tenkes at NAS kommer til å realisere litt av eierandelen sin i Bank Norwegian dersom det skulle knipe hardt? Nekter å tro at Kjos, etter alle disse årene, kommer til å la selskapet krasje og selge til IAG (eller andre) på billigsalg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
20.12.2018 kl 09:16
1758
DN bak betalingsmur; blir du nysgjerrig så koster det ... ❗️
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/danske-bank-markets/bank-norwegian/spar-full-krise-i-norwegian-om-12-dager-hvis-ikke-selskapet-far-solgt-unna-flyene/2-1-504858
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/danske-bank-markets/bank-norwegian/spar-full-krise-i-norwegian-om-12-dager-hvis-ikke-selskapet-far-solgt-unna-flyene/2-1-504858
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
tesch
19.12.2018 kl 12:09
1912
Herlig å lese om NAS i presse og på forum - De klarer
seg utmerket og vil vokse kraftig neste 5 årene
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
Robinv
18.12.2018 kl 10:36
2055
Oljeprisen faller og faller, burde ikke nedgangen grunnet høyere fuelpris reverseres snart?
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
Vi skal ikke selge selskapet, vi skal videreutvikle det.
Tror heller ikke IAG tør å kjøpe det. UK trenger et Norge det er helt fritt for bråk med.
Skulle evt. NAS mot formodning bli sluppet ut av norske henders kontroll, så må vi
vurdere gjeninntreden i SAS. Norge er nødt til å ha rimelig kontroll med sin luftfartsinfrastruktur.
Noen aksjegevinster fra eller til spiller ingen rolle. Om det er noen investorers hovedinteresse ;
se på andre aksjer ! Vit at det fins nordmenn som jobber for norske hender på norsk og nordisk
luftfart.
Tror heller ikke IAG tør å kjøpe det. UK trenger et Norge det er helt fritt for bråk med.
Skulle evt. NAS mot formodning bli sluppet ut av norske henders kontroll, så må vi
vurdere gjeninntreden i SAS. Norge er nødt til å ha rimelig kontroll med sin luftfartsinfrastruktur.
Noen aksjegevinster fra eller til spiller ingen rolle. Om det er noen investorers hovedinteresse ;
se på andre aksjer ! Vit at det fins nordmenn som jobber for norske hender på norsk og nordisk
luftfart.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
clanz
08.12.2018 kl 23:16
2519
Det paradoksale er jo at det kan være positivt at NAS trenger påfyll i kassen på ca. 2 mrd..... det vil jo vanne ut Kjos... og sette selskapet lagelig til for oppkjøp(!)
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
NAS er populære hos de reisende. Trafikken vokser, og NAS tar markedsandeler hver dag.
Norge har penger å putte på om det er liv laga. Norge har solgt i SAS, og må nå holde på og videreutvikle NAS.
Å kjøpe oss inn igjen i SAS er jo alltid en mulughet.
Etterhvert får NAS en størrelse, hvor de casher inn på selve størrelsen.
Se på Irland. Den irske økonomien har gått oppover de senere årene.
Norge har penger å putte på om det er liv laga. Norge har solgt i SAS, og må nå holde på og videreutvikle NAS.
Å kjøpe oss inn igjen i SAS er jo alltid en mulughet.
Etterhvert får NAS en størrelse, hvor de casher inn på selve størrelsen.
Se på Irland. Den irske økonomien har gått oppover de senere årene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
TomW
08.12.2018 kl 20:57
2588
"Problemet er at man allerede sliter nok med å holde dagens flåte i aktivitet." Er litt tidlig å komme med denne slutningen basert på trafikktall fra 1 måned. Nas har hatt bra load gjennom hele året så litt tidlig å si at dette er noen trend. Vil heller påstå at det er ganske imponerende at loaden har vært så bra som den har vært med tanke på alle de nye rutene
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
netrom84
08.12.2018 kl 20:46
2606
Salg av aksjer hjelper som flere skriver lite på EK. Mulig de trenger likviditeten også, men det er ikke der det brenner mest nå.
Mulig flysalg kan redde Norwegian, men de har stilt seg veldig dårlig til i forhold til forhandlinger. Alle vet hvor mye Norwegian sliter og potensielle kjøpere av fly vil nok presse norwegian hardt. Spørsmålet da er om de mener de ikke får riktig pris for flyene og dermed ser på en emisjon som bedre enn å selge fly til for lav pris. Problemet er at man allerede sliter nok med å holde dagens flåte i aktivitet. Så flere fly er det siste Norwegian trenger.
Uansett må de begynne å tjene penger på flydriften viss ikke blir dette bare andre emisjon i en lang rekke av emisjoner.
Konkurs er ikke en urelistisk utgang av dette i løpet av noen år. Satsingen i Sør-Amerika kan fort være det som knekker nakken.
Mulig flysalg kan redde Norwegian, men de har stilt seg veldig dårlig til i forhold til forhandlinger. Alle vet hvor mye Norwegian sliter og potensielle kjøpere av fly vil nok presse norwegian hardt. Spørsmålet da er om de mener de ikke får riktig pris for flyene og dermed ser på en emisjon som bedre enn å selge fly til for lav pris. Problemet er at man allerede sliter nok med å holde dagens flåte i aktivitet. Så flere fly er det siste Norwegian trenger.
Uansett må de begynne å tjene penger på flydriften viss ikke blir dette bare andre emisjon i en lang rekke av emisjoner.
Konkurs er ikke en urelistisk utgang av dette i løpet av noen år. Satsingen i Sør-Amerika kan fort være det som knekker nakken.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
clanz
08.12.2018 kl 19:59
2648
Her er det flere variabler - oljepris/hedging, NOFI, Flysalg/leasing og årsresultat m.fl.
Akkurat nå er alle variablene negative.... og da trenger de utvilsomt kapital. Men eneste som er sikkert er at ingen av disse variablene forblir der de er nå... oljeprisen vil neppe gå lenger ned, NOFI er rimelig som bare det... P/E på 7... og flysalg tar tid men ting vil skje og har allerede skjedd. Så MYE vil skje før vi er på slutten av Q1....
Akkurat nå er alle variablene negative.... og da trenger de utvilsomt kapital. Men eneste som er sikkert er at ingen av disse variablene forblir der de er nå... oljeprisen vil neppe gå lenger ned, NOFI er rimelig som bare det... P/E på 7... og flysalg tar tid men ting vil skje og har allerede skjedd. Så MYE vil skje før vi er på slutten av Q1....
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
Tm3P
08.12.2018 kl 15:08
2731
Problemet er jo at de kortsiktig sett ikke har råd til dette "tapet" da de er i fare med å bryte lånevilkår knyttet til minimum bokført egenkapital.
I fjor fikk de et justert tap på 1,1mrd i Q4 og 2mrd i Q1. Pr dags dato ligger de vel rundt -1mrd på hedging og -1mrd på fallet til NOFI. Til sammen blir dette -5,1mrd. Ved Q3 hadde de en bokført egenkapital på 5,3mrd.
Så hvis resultatet holder seg likt som i fjor samtidig som aksjekursen til NOFI og drivstoffprisen holder seg på samme nivå som idag så vil de sitte med en egenkapital på 0,2mrd ved utgangen av Q1. Langt under de 1,5mrd som kreves.
I fjor fikk de et justert tap på 1,1mrd i Q4 og 2mrd i Q1. Pr dags dato ligger de vel rundt -1mrd på hedging og -1mrd på fallet til NOFI. Til sammen blir dette -5,1mrd. Ved Q3 hadde de en bokført egenkapital på 5,3mrd.
Så hvis resultatet holder seg likt som i fjor samtidig som aksjekursen til NOFI og drivstoffprisen holder seg på samme nivå som idag så vil de sitte med en egenkapital på 0,2mrd ved utgangen av Q1. Langt under de 1,5mrd som kreves.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
Marketwatch
Det beste for Norwegian er at oljeprisen faller videre og at hedgingkontraktene taper seg med nye milliarder. Hvor lite våken er man egentlig hvis man anser et tap på oljesikringen som noe negativt?
Det beste for Norwegian er at oljeprisen faller videre og at hedgingkontraktene taper seg med nye milliarder. Hvor lite våken er man egentlig hvis man anser et tap på oljesikringen som noe negativt?
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
Mr Fox
08.12.2018 kl 13:27
2801
Hjelper ikke å selge bankaksjene om de ikke får en solid overpris. Egenkapitalen stiger ikke selv om de selger alt de har.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
Marketwatch
08.12.2018 kl 13:26
2808
Dersom prisen på olje stiger frem mot 31/12, vil ikke da prissikringen som var i minus ut november, snu til et urealisert pluss?
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
08.12.2018 kl 09:52
2886
Hegnar.no: Tydelig at noen har en agenda her ... de har ikke fulgt med i timen. Hovedoppslag nå er "Nå haster det for Norwegian
Norwegian fløy inn i kraftig turbulens på Oslo Børs denne uken. Nå haster det med å få inn mer kapital, enten med salg av flere fly eller at Bank Norwegian igjen får skikkelig luft under vingene igjen."
Norwegian fløy inn i kraftig turbulens på Oslo Børs denne uken. Nå haster det med å få inn mer kapital, enten med salg av flere fly eller at Bank Norwegian igjen får skikkelig luft under vingene igjen."
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare
Record
08.12.2018 kl 08:41
2935
Tror Bjørnene rir av denne stormen også :-)
Sørgelig at bedriftsledere skal måtte bruke så meget av sin tid bare for å holde børsulvene på avstand, hadde hvert bedre for alle om de kunnet brukt sin tid å kreativitet til å videreutvikle selskapet :-)
Håper å tror at vi beholder Norwegian som Norskt selskap , skulle SAS få tilbake monopolet ville det bli mange av oss som ikke ha økonomi til å kunne opprettholde vår reiseaktivitet fremover :-(
Sørgelig at bedriftsledere skal måtte bruke så meget av sin tid bare for å holde børsulvene på avstand, hadde hvert bedre for alle om de kunnet brukt sin tid å kreativitet til å videreutvikle selskapet :-)
Håper å tror at vi beholder Norwegian som Norskt selskap , skulle SAS få tilbake monopolet ville det bli mange av oss som ikke ha økonomi til å kunne opprettholde vår reiseaktivitet fremover :-(
Redigert 21.01.2021 kl 06:13
Du må logge inn for å svare