Havarikommisjonen driver tåkelegging

Slettet bruker
09.12.2018 kl 10:23 747


05/12/2018 By Morten Øverbye



SLUDDER: Havarikommisjonens foreløpige rapport etter kollisjonen med KNM «Helge Ingstad» er det reneste sludder, mener tidligere underdirektør Eivind Sanden Vågslid i Sjøfartsdirektoratet. Foto: JAN KÅRE NESS / NTB SCANPIX

Uforsvarlig fart og uaktsom navigering fra fregattens side var årsak til kollisjonen, sier tidligere underdirektør Eivind Sanden Vågslid i Sjøfartsdirektoratet.

Av ERIK HATTREM / post@aldrimer.no og MORTEN ØVERBYE / morten@aldrimer.no

Vågslid er tidligere underdirektør i Sjøfartsdirektoratet og mangeårig avdelingsleder i Den internasjonale skipsfartsorganisasjonen (IMO). I en kommentar på NRK.no går han kraftig ut mot Havarikommisjonens foreløpige rapport etter kollisjonen mellom tankskipet «Sola TS» og fregatten KNM «Helge Ingstad».

«At SHTs rapport og sikkerhetsanbefaling legger stor vekt på tankskipets dekkslys og bakgrunnsbelysning, samtidig som fregattens totalt manglende situasjonsforståelse og uaktsomme navigering må leses mellom linjene, er intet annet enn «gråvasking». Det som serveres er svært tynn suppe, og må gi en flau smak for SHTs dedikerte fagfolk,» skriver Vågslid på NRK Ytring.


KRITISK: Eivind Sanden Vågslid er sterkt kritisk til Havarikommisjonens foreløpige rapport. Foto: INTERNATIONAL MARITIME ORGANIZATION

— Det er virkelig ingen sammenheng mellom rapportens innhold og konklusjon. Overhodet. Det er rett og slett ufint å la det henge i luften at tankbåten var like mye å klandre som fregatten for det var den ikke, sier Eivind Sanden Vågslid til Aldrimer.no.

— Fulgte praksis

Vågslid har lang erfaring fra norsk og internasjonal sjøfart. Hans analyse av hendelsen før ulykka er svært motstridende med hva Havarikommisjonen signaliserer ut ifra den informasjonen som til nå er kjent offentlig. Vågslid mener at Statens havarikommisjon for transport overspiller tankskipets og underspiller KNM Helge Ingstads rolle i kollisjonen.

— Tankskipet fulgte det som har vært praksis i Norge. Hvis det er noen forsømmelse, så vil det være dekket av sedvaneretten. Dekkslys har vært brukt ved avgang fra havn siden vi fikk dekkslys. Stureterminalen er 30 år, og dette har vært praksis der. Jeg synes det er hårreisende at Havarikommisjonen legger skylden på tankskipet for dekkslys, men ikke nevner uaktsom fart i mørke innaskjærs i trangt farvann.

At fregatten ble lurt av lys fra land og at sju mann på brua til KNM Helge Ingstad trodde 250 meter lange Sola TS var landfast, er Vågslid kritisk til.

— Da snakker man om et 250 meter langt tankskip som ble turnet nesten 180 grader rundt, og den har i tillegg hatt slepebåter med egne lanterner og skipslys. Der er det to digre lyskastere i tillegg til alt det andre som lyste bort på tankskipet. Å slå fast som fakta at det var umulig å se en sånn bevegelse er ikke faglig begrunnet. Det er rett og slett tåkeprat. Jeg kan ikke skjønne begrunnelsen Havarikommisjonen har for å servere slikt sludder. Det kan du sitere meg på. Sludder, sier Vågslid.

— Dødssynd

Han peker på at Havarikommisjonen ikke sier noe om lysene på tankskipet ble slått av før kollisjonen, og at rapporten derfor står i fare for å overspille den rollen tankskipet har spilt.

— Det som er svakheten i rapporten er at de ikke sier om de ikke ble slått av på et tidspunkt. Så dette er en av de tingene de holder tilbake. Det er vanskelig å forstå begrunnelsen for hvorfor de ikke opplyser det.

Samtidig underspiller rapporten det ansvaret fregatten hadde.

— De sier at den foretok en unnamanøver, men de sier ikke at den svingte til babord. De sier det bare indirekte ved å si at den ikke svingte til styrbord. Jeg kan ikke skjønne at denne informasjonen skal ha noe med rikets sikkerhet eller forholdet til NATO å gjøre, så dette burde vært tydeligere belyst i rapporten. Å svinge til babord i en nødsituasjon er en dødssynd. Det gjør man ikke.

Han mener fregatten har brutt disse sjøveisreglene:

Regel 6. Sikker fart.
Regel 7. Fare for sammenstøt.
Regel 8. Manøver for å unngå sammenstøt.
Regel 9. Trange farvann.
Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer.
Regel 14. Motsatte kurser.
Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart.

I tillegg menerVågslid det kan være et spørsmål om fregatten også har brutt regel 5 om utkikk.

***



https://www.aldrimer.no/havarikommisjonens-rapport-er-ren-takelegging/
Redigert 20.01.2021 kl 23:31 Du må logge inn for å svare