12 VLCC-SLUTNINGER FREDAG, STABIL RATETREND

Volf
FRO 10.12.2018 kl 08:54 3356

12 VLCC-SLUTNINGER FREDAG, STABIL RATETREND -FEARNLEYS
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 12 VLCC-slutninger fredag. Rate-trenden beskrives som stabil på alle referanseruter.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Fra AG ble det sluttet åtte reiser fra AG, der to går til Kina, en går til Taiwan, en går til Sør-Korea, en til Thailand, en til Østen og en til USA-gulfen.

Videre ble det sluttet fem reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

De fundamentale forholdene i VLCC-markedet ble strammere i forrige uke, og høyner prospektene for en innhenting denne uken, ifølge Charls R. Weber.

Videre har det vært rapporter den seneste uken om at Unipec planlegger å gjenoppta importen av amerikansk råolje, noe som hever etterspørselen i Atlanterhavet og Amerika for å dekke laster, melder skipsmeglerhuset.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($) Trend
280 AG/USG 43,5 9.600 Stabil
270 AG/Korea 97,5 54.800 Stabil
260 V-Afr/Kina 99,0 55.200 Stabil
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 3880 CST):
==============================================================
Fujairah - 395
Singapore - 396
Rotterdam - 355
Offshore USG- 430
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Des'18 - 121
Nov'18 - 144
Okt'18 - 157
==============================================================
HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Shagwong
10.12.2018 kl 10:07 3266

Hvis Unioec igjen begynner å kjøpe amerikansk olje vil det legge press på tilgjengelig tonnasje som igjen vil virke positivt på ratene. En sjøreise fra U.S. Gulf til Kina kan ta over en månede. Dette er gode nyheter for Fro og andre tankredere.
Slettet bruker
10.12.2018 kl 10:48 3193

Selv om ratene om aktivitetene er gode så faller FRO-kursen drastisk i dag tidlig til 55kr.
Uforståelig?
K
Redigert 10.12.2018 kl 21:18 Du må logge inn for å svare
Volf
10.12.2018 kl 11:18 3151

Sakset fra DNB engelske analyser.

CRUDE TANKERS Set for nine weak months OPEC output changes have always had a large impact on the tanker market, and we believe this one will too. The 0.8mbpd OPEC production cut is smaller than the 1.2mbpd in November 2016 when it took more than nine months for VLCC rates to recover. In H1 2017, 29 VLCCs were delivered versus a H1 2019 orderbook of 35 VLCCs. As the US exports only 20–30% (in recent months) of its growth in production, due to bottlenecks, we do not believe US exports or scrapping will save the tanker market this time around (15 year old VLCC value up USD5m in two months, to close to 2x scrap).
OPEC cut is smaller than in 2016… In November 2016, OPEC agreed to a 1.2mbpd cut from January 2017, above the 0.8mbpd agreed in December 2018. In December 2016, VLCC rates averaged USD54k/day, in line with current spot of USD54k/day. By March 2017, three months after the output cut, VLCC rates tanked to USD16k/day and rates did not recover until October 2017 when Saudi Arabia started to raise output again.
…but orderbook is larger and scrapping potential reduced. In H1 2017, 29 VLCCs were delivered and one scrapped, while for H1 2019 Clarkson Research counts 35 VLCC due for delivery. Since end-October, the value of a 15 year old VLCC has risen by USD5m to USD30m, so scrapping is likely to be limited in H1 unless freight rates are weak, so to hope that scrapping will save the tanker market from a 35 VLCC orderbook in H1 combined with a 0.8mbpd OPEC cut is misguided in our view. There are only 11 VLCCs turning 20 years old in 2019, so younger vessels would need to be scrapped for there to be a meaningful impact on the market balance. Looking to H2 2018, we forecast 1.7% of the tanker fleet will be tied up with IMO disruptions (e.g. tank cleaning, installation of ballast water and scrubbers), but that would not save H1.
We expected a 1.0mbpd cut in our recent downgrade of crude tanker stocks. In our recent crude tanker sector report, we downgraded the stocks to HOLD with potential OPEC cut being a key risk to tanker demand as we approach 2019. We expected a 1.0mbpd cut to be announced at the meeting, resulting in a 1% decline in fleet utilisation for H1 2019 after a 6% YOY rise for H2 2018.
Past eight OPEC output changes have changed 5-year old VLCC value by +/-15%. We have found that Frontline’s share price has moved +/-73% and the value of a 5-year old VLCC by +/-15% in response to a +/-1.2mbpd average change in OPEC output in the past eight changes since 1998 (excluding September 2008 of 4.1mbpd).
OPEC cut could mean ~30% downside potential to our tanker peer group NAVs and share prices if the value of a 5-year old VLCC were to decline by ~15% (average outcome on asset values past eight OPEC output changes since 1998).
Volf
10.12.2018 kl 11:22 3136

Led dette så er det bare å selge FRO og kjøpe igjen nede på 45 eller deromkring.

TANK:ANALYTIKERE DELT I SYNET PÅ MARKEDSUTVIKLING ETTER KUTTBESLUTNING
Oslo (TDN Direkt): Analytikere har delt syn på utsiktene til tankmarkedet for 2019 etter produksjonskuttavtalen til Opec+. Trolig blir nivået på USAs råoljeeksport viktig for tankmarkedet fremover.

Opec+ besluttet fredag å kutte oljeproduksjonen med 1,2 millioner fat, fra oktober 2018-nivået, fra januar 2019. Opec-landene som ikke har unntak skal kutte med 800.000 fat pr dag, mens Russland skal bidra med et kutt på 230.000 fat pr dag. Avtalen gjelder for første halvår 2019, men partene vil gjennomgå produksjonskuttene i april. Iran, Venezuela og Libya unntas fra kuttene. Analytikere mener Opec kuttene var dypere enn markedet ventet og ser en stigende oljepris fremover (se TDN Direkt-artikkel klokken 10:26).

Clarksons Platou Securities mener kuttene denne gangen er mindre bekymringsverdig for tank enn i 2017, da et kutt på 1,8 millioner fat pr dag ble besluttet, men venter nå at VLCC-ratene i snitt vil bli på 30.000 dollar pr dag i 2019, mot deres tidligere base case på 34.000 dollar.

Meglerhusets utsikter for tank på mellomlang sikt er mer eller mindre uendret som følge av kuttene, da amerikansk oljeproduksjon ser ut til å bli 0,8 millioner fat pr dag høyere enn de hadde ventet i deres base case.

Pareto Securities venter at VLCC-ratene vil bli komme under press de kommende månedene, men ser fortsatt en "ekte innhenting" fra andre halvår 2019, da IMO 2020-dreven etterspørsel og ineffektiviteter i den globale flåten vil klargjøre for "super-rater", samtidig som flåteveksten avtar betydelig.

DNB Markets mener at tank nå står overfor ni svake måneder, og tror ikke amerikansk eksport vil klare å veie opp for bortfallet av Opec-volumene, da flaskehalser gjør at kun 20-30 prosent av USAs produksjon eksporteres.

"Vi tror ikke amerikansk eksport eller skraping vil redde tankmarkedet denne gangen", skriver meglerhuset.

Poten & Partners mener psykologien rundt kuttene vil legge press på tankratene på kort sikt, men poengterer at den endelige driveren vil være hvordan den faktiske oljeflyen og tonnmiletterspørselen blir sammenlignet med flåtetilbudet.

Neste år er det planlagt levering av 61 nye VLCCer, i tillegg til at noen som er planlagt i år trolig vil bli satt på vannet neste år. Poten & Partners mener dette, kombinert med Opec/ikke-Opec-kuttene gir grunn til å ha et forsiktig syn med tanke på tankratene for 2019.

VLCC-ratene, på TCE-basis, ligger i dag i snitt på 55.200 dollar pr dag, ned 12,4 prosent sammenlignet med nivået for én uke siden, ifølge en liste fra Clarksons Platou.

Frontline faller 5,4 prosent på Oslo Børs mandag, mens Euronav handles ned 2,0 prosent i Belgia.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Volf
10.12.2018 kl 11:27 3126

Dette kommer ikke til å bli bra før 2020 eler senere når USA får orden på eksporten sin.
Jeg er nå totalt ute av FRO, eneste som nytter nå er å sette en short.
Nexa
10.12.2018 kl 13:14 2996

FRO eier 46 skip. 12 vlcc, 16 suezmax.
Selskapet opererer 63 skip, 20 vlcc.
Markedet for suezmax er meget godt. Faktisk høyere inntjenning nå på disse skipene enn vlcc.
Joker er Irans 21 vlcc som antageligvis faller bort.
Analysen overfokuserer på vlcc.
Redigert 10.12.2018 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
Surik
10.12.2018 kl 13:25 2968

Et Opec kutt vil dessverre merkes over hele fjøla Nexa.
Nå er det fortsatt sterke rater og Frontline faller.
Hva tror du skjer med Frontline-kursen når ratene svekker seg utpå nyåret (som de gjør hvert år, Opec kutt eller ikke)?
Med all støyen som har vært og er på børsen nå er det mulig toppen for denne gang er passert. Men fortvil ikke, det vil gå nye Frontline-tog i årene fremover.
Nexa
10.12.2018 kl 14:07 2894

FRO har mye av flåten på lengre kontrakter. De har gått glipp av en del av den raske oppgangen i spot ratene.
Sikkerhet koster. Derfor er det sannsynlig at et mulig svakt første kvartal ikke slår inn i Q1 2019.
Q4 med prognose for Q1 2019 kommer i februar.
Redigert 10.12.2018 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
Fortun25
10.12.2018 kl 21:03 2716

Et langt liv i aksjemarkedet har lært meg en ting. Stol aldri på det som kommer ut fra DNB. De meler konsekvent og alltid kun sin egen kake.
Jeg tipper Fro kommer ut med utbytte etter 4q. For første gang på lang tid. Aksjen ligger nå i bunnen av den stigende trendkanaken. Det vil overraske meg solid dersom trendkanalen brytes med utbytte i sikte.
Volf
11.12.2018 kl 08:59 2542

TANK:12 VLCC-SLUTNINGER MANDAG, SVAKERE RATETREND -FEARNLEYS
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 12 VLCC-slutninger mandag. Ratetrenden beskrives som svakere på alle referanseruter.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Fra AG ble det sluttet fire reiser, der to går til Kina, en går til Sør-Korea og en går til Japan.

Videre ble det sluttet en reise fra Vest-Afrika til Kina.

Ellers ble det gjort syv slutninger der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($) Trend
280 AG/USG 37,5 7.500 Svakere
270 AG/Korea 87,5 46.700 Svakere
260 V-Afr/Kina 90,0 48.900 Svakere
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 3880 CST):
==============================================================
Fujairah - 409
Singapore - 407
Rotterdam - 381
Offshore USG- 430
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Des'18 - 126
Nov'18 - 144
Okt'18 - 157
==============================================================
HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Nexa
11.12.2018 kl 13:05 2433

Frontline eier 12 VLCC, 16 Suezmax og 18 LR2/Aframax.
Ratene for LR2 er nå på 26500 USD/day.
Breakeven for FRO er 16400 USD/day.
Ratene er opp fra rapporterte estimat for Q4 på 17000 USD/day. (Q3 rapport)
Gir en mer-avkastning på 9500*18 = 171.000,- USD/day
se:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/12/Ratene-til-nye-imponerende-nivaaer
Frontline er mer en VLCC. Bare LR2 gir mer enn 500 millioner ekstra i overskudd med disse ratene, ca. 4 kroner pr. aksje.
Kan ikke regne på økning i skipsverdiene, men dette vil i tillegg gi et substansielt bidrag.
Redigert 11.12.2018 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
Volf
12.12.2018 kl 08:44 2247

TANK:10 VLCC-SLUTNINGER TIRSDAG, SVAKERE RATETREND -FEARNLEYS
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om ti VLCC-slutninger tirsdag. Ratetrenden beskrives som svakere på alle referanseruter.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Fra AG ble det sluttet to reiser, til henholdsvis Japan og Østen via Storbritannia og USA-gulfen.

Videre ble det sluttet to reiser fra Vest-Afrika til Kina.

Det ble også sluttet en reise fra USA-gulfen til Østen, samt en reise fra Mexicos østkyst til Indias vestkyst.

Ellers ble det gjort fire slutninger der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($) Trend
280 AG/USG 37,5 7.500 Svakere
270 AG/Korea 84,0 43.600 Svakere
260 V-Afr/Kina 84,5 44.100 Svakere
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 3880 CST):
==============================================================
Fujairah - 409
Singapore - 407
Rotterdam - 381
Offshore USG- 400
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Des'18 - 134
Nov'18 - 144
Okt'18 - 157
==============================================================
HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Nexa
19.12.2018 kl 12:32 1992

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/12/Tjener-700.000-kroner-dagen-paa-aa-frakte-Nordsjoeolje
Ratene for Aframax er nå oppe i 80.000 USD/Day
FRO eier 18 LR2/Aframax.
Breakeven LR2 16400 USD/day, tallet er fra kvartalsrapporten til FRO.
Blir spennende å se hva FRO får ut av LR2/Aframax. Maksimalt (80000-16400)*18*365= 417.852.000.- USD/year, det er ca. 2,5 USD/aksje.

Redigert 19.12.2018 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
Surik
19.12.2018 kl 13:44 1934

Det var jo synd for Frontline da, skrev ikke du lenger oppe her at de har store deler av flåten på lange kontrakter :)
Nexa
19.12.2018 kl 14:09 1899

Jeg skrev lengre kontrakter. Med det mente jeg at de hadde en mindre enn 50% av flåten for suezmax i spotmarkedet. For LR2 oppga de i Q3 rapporten at de hadde sikret 59% av LR2 flåten for Q4. Må nok vente på Q4 i februar for å se hva de får ut av dette.