Nesten ikke til å forstå.

Slettet bruker
ELK 10.12.2018 kl 14:03 4268

Fallet i Elkem begynner å bli ubegripelig for meg.
Hvis jeg leser regnskapet rett vil Elkem ha en fortjeneste pr aksje i 2018 på rundt 6 kroner.
Det er ingen ting som tyder på at Elkem vil stå for en dramatisk nedgang hverken i omsetning eller resultat.
Merkelig det som foregår.
Er det USA sin toll som bremser vil det komme en rekyl som er kraftig hvis det blir løsning.
Utbytte er sagt mellom 30-50 % av resultet.
Redigert 20.01.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
Record
10.12.2018 kl 14:48 4184

Minste motstands vei, er vel ikke så mange som selger på disse nivåene, bytting mellom aktørene ,så håper de vel at noen blir skremt ut på veien ned og kanskje tidlig når det snur :-)
De har jo gått ut å sagt at de omgår restriksjonene og har markedstilgang , så dette løser seg nok fortere enn vi aner det :-)
Har aldri hatt noe forhold til TA , men det er nok de som styrer showet nå , dumme meg handler hele veien nedover , begynner å bli mange etterhvert :-)
Det er jo på nivå med egenkapitalen nå, lurer på hva de skal med den pengene de lånte , kanskje de kjøper tilbake aksjer :-)
Slettet bruker
10.12.2018 kl 15:20 4125

De pengene de lånte går til¨å infri lånet i Kina på de to fabrikene de kjøpte. Dvs. at de har bedre lånebetingelser nå.
Record
10.12.2018 kl 15:24 4104

Ok, nok ett positivt tegn , bedre betingelser betyr vel at sikkerheten hør øket , i hvert fall ikke falt :-)
Skal nok ned på 21,30 tallet i dag , det var det sluttauksjonen indikerte på fredag da , ikke bestandig like pålitelige disse kildene da ,tør sjelden å vente på bunn og topper ,men vi nermer oss en bunn nå, vil jeg tro :-)

Kanskje litt sambygdinger som er invisteringsvillige : https://www.dn.no/utenriks/kina/handelskrig/norge/investeringsklare-kinesere-ser-mot-norge/2-1-495036

Noreg er jo forholdsvis nøytrale i all denne støyen , ikke alt dreier seg vel om oljen og prisingen av den heller , kanskje en bounseback snart :-)
Ikke noe klart i auksjonen i dag da , men satser vel på nye 5 % i morgen ,blir mange aksjer i denne etterhvert :-)
Redigert 10.12.2018 kl 16:52 Du må logge inn for å svare
BullogBear
10.12.2018 kl 15:28 4082

DNB har tatt Elkem ut av porteføljen sin i dag. Det kan nok forklare mye av nedgangen i dag. Ellers er det frykt for effekten av handelskrig. Se hva som har skjedd med NOD'en og flere andre.

Enig at det antagelig er for mye ned, men ubegripelig er det jo ikke!
Slettet bruker
11.12.2018 kl 13:55 3807

Europeiske bilprodusenter stiger kraftig etter Bloomberg-melding om at Kina vil kutte biltollen til 15 prosent - Volkswagen stiger 4,58 prosent

Med dette kuttet er mye av handelskrigen over.
bulleye
11.12.2018 kl 14:33 3741

Nå klarte jeg ikke å vente lenger, måtte kjøpe Elkem. Den har falt for mye og som julegave avblåser Trump handelskrigen. Da er vi raskt tilbake på minst kr. 30,-.
rammern
11.12.2018 kl 15:21 3665

Når størrelsen på aksje utbytte blir annonsert , vil man fryde seg ut fra kjøp til dagens kurs.
40,- kan fort bli kursen igjen
Redigert 11.12.2018 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2018 kl 03:31 3212

Jeg forstår kursfallet: Konsensus om inntjening for Q4 har fallt med vell 40% på tre måneder. Dessuten så er sosiopaten Trump på langt nær ferdig med sin Kinaidioti. At ikke Europa sier ifra: Vi kanselerer alle USA kontrakter om ikke idioten Trump kastes i fengsel...Bare flykanselering er nok til at republikanere kaster ham over bord.
Tilbake til ELK: Noe svekket men solid finansiell posisjon, høy egenkapitalandel, men INNTJENINGEN er selvsagt nøkkelen her. At de har en avtale med Tesla bekymrer meg. Jeg tror at etablerte bilselskaper overtar elbilmarkedet. men for all del: Elkem er spennende, men er vel priset omtrent der de skal...De står dog på min korte liste over selskaper det kan investeres i...om de faller under 20.
Slettet bruker
17.12.2018 kl 08:02 3106

Det var syltynn baissing helt uten substans, jukkie! Hvis dette er nivået ditt, så er det ikke mye å skryte av gitt...
Elkem er priset omtrent på egenkapitalen, har solid inntjening, lite og attraktiv gjeld og triggere som sender den nordover og ikke omvendt herfra.
Du må gjerne forklare hvorfor du mener den skal under 20, men det klarer du neppe. Kjenner lusa på gangen og du er fryktelig hjulbeint!
cold
18.12.2018 kl 10:21 2860

DNO150
Kan du/noen forklare hvorfor Elkem har falt som en stein i havet siden børsnoteringen? Er det nye patenter, ny teknologi som gjør at selskapet ikke har livets rett, eller hva er det for noe?
thomasb
18.12.2018 kl 10:26 2842

Min erfaring er at når ting ikke er til å forstå, gitt at man har forsøkt godt nok å forstå, så er det på tide å benytte sjansen som ligger i det!
drammen
25.01.2019 kl 07:56 2270

Firstly, we would like to thank you for your support throughout 2018.

You may be aware that for many months now the global supply of silicone is being squeezed. Allocations are under pressure and substantial cost increases have been applied by compounders worldwide. Worse still this uncertainty is set to continue throughout 2019.

Multi-national raw material suppliers such as Wacker, Momentive and Elkem have tightened raw material availability to sheeting and component manufacturers, giving priority to bigger market users such as the electronics/semi-conductor industries. These micro-electronics users have traditionally paid a higher price for the raw material than the elastomers market sector. As a consequence the lead times extend and pricing inevitably rises. Some compounders have increased prices by as much 25%.

We have received two material increases in 2018, this is unprecedented and illustrates the instability we are currently experiencing. We have now reached the point we need to amend our prices levels, so from 1st February 2019 we are increasing our range of Silicone sheets products (solid & sponge) by 9%.

We pledge to work even harder with the customers we serve by being creative & innovative – for example:-

We have increased our stock levels substantially – thus protecting our loyal customers from the worrying effects of material availability.
Consistent pricing for the level of quality & service we offer.
New product developments year on year – keeps us at the forefront of quality & speciality.
The well-known J-Flex service goes on & on – this is what we guarantee.
We recognise that price increases are never welcome, but to guarantee our collective futures for quality Silicone Sheet Products, we trust we may count on your valuable support in these difficult times.

*****
J-Flex angir inntil 25 % prisstigning på råvarer..... blir penger av sånt for Elkem. Gunstig å sitte på råvare ressursene.

drammen
25.01.2019 kl 08:13 2228

by Vincent Chartron
Publication / Thursday, September 27, 2018
Elkem Silicones announces today a price increase.
​Elkem Silicones announces today a price increase, up to 40%, on all grade of its Bluesil® and Silbione® silicone masterbatches and compounds, effective for orders placed for 2019 or as contracts allow, in EMEA.

This price adjustment is essential to continue to bring value to our customers while supporting developments that enhance their competitiveness. Elkem Silicones remains committed to meeting the needs of its customers with high quality products, regulatory support, and reliable supply with customized valuable services. Elkem Silicones is investing to remain a sustainable partner who supports the growth in the silicone market.

***
Barbro og 3ade ....bare å stå på med Elkem innlegg. De leses.

nucleus
25.01.2019 kl 10:31 2080

Enig med "drammen",Elkem inlegg leses.
Barbro bidra hvertfall til mitt eget intresse for Elkem, desto mere en leser hjemmesiden, Q rapporter og hva som faktisk skjer i Elkem.
Er det hvertfall en veldig spennende aksje, har fått ufortjent mye juling på Oslo børs, syfter på EPS og P/E inte minst.
Gleder meg nå til 12/2, med Q4 rapporten. Hvor mye utbytte? Så veiledning fremover..
Har Elkem som førstevalg i min portfølje, iforhold til investering.