ANALYTIKERE SER MEGI-RATER PÅ USD 103'/DAG I 2019

Volf
FLNG 10.12.2018 kl 15:09 855

LNG:ANALYTIKERE SER MEGI-RATER PÅ USD 103'/DAG I 2019, KALLEKLEV SER STRAMT MARKED
Oslo (TDN Direkt): LNGC-ratene for MEGI- og TFDE-tonnasje ventes å ligge på henholdsvis rundt 102.800 og 87.800 dollar pr dag i 2019.

Det viser gjennomsnittet av estimater innhentet av TDN Direkt fra seks analytikere. Anslagene varierer mellom 85.000 og 116.300 dollar pr dag for MEGI-skip og mellom 80.000 og 101.300 for TFDE-båter.

MEGI-ratene ligger nå på rundt 176.000 dollar pr dag, ned 22 prosent sammenlignet med nivået for én måned siden, mens TFDE-ratene er på 160.000 dollar, 16 prosent lavere enn nivået for én måned siden, ifølge en liste fra Clarksons Platou. Så langt i 2018 har ratene på MEGI og TFDE vært henholdsvis 114.000 og 87.800 dollar pr dag.

Konsernsjef Øystein Kalleklev i Flex LNG venter at utnyttelsen av den globale LNGC-flåten vil bli høyere i 2019 enn i 2018, og spår høyere rater i snitt neste år.

-Vi forventer at det blir levert 35 skip neste år, og det vil komme 30 millioner tonn LNG ut i markedet neste år. Historisk sett trenger man 1,3 skip pr million tonn LNG, men da det meste av volumet kommer ut av USA trenger man normalt rundt 1,7 skip pr million tonn LNG. Det kommer til å bli utrolig trangt med skip, sier han til TDN Direkt.

Han sier videre at det må geopolitiske hendelser til for at LNGC-markedet ikke skal bli bra i 2019.

-Markedet er mye strammere i 2019 enn i 2018, mye mer LNG kommer i markedet og geopolitiske ting må utspille seg for at det ikke skal bli et veldig sterkt marked. Når det er sagt er LNGen som kommer i markedet allerede stort sett solgt på kontrakter, så den skal uansett flytte seg fra produksjonssted til importland. Sånn sett vil dette utspille seg i det generelle finansmarkedet, da det fysiske markedet ser veldig stramt ut, sier han.

Handelskonflikten mellom USA og Kina vil bli interessant å følge med på neste år, ifølge konsernsjefen.

-Det er en opplagt match å få ut amerikansk LNG til Kina, sier han.

Kalleklev sier også at det vil bli interessant å følge med på hvordan handelsmønstrene for LNG utvikler seg.

Det har den seneste tiden blitt bestilt en rekke nye LNGCer, men dette vil ikke påvirke markedet i 2019, da disse har ventet levering i 2021.

-Vi ser det er mye bestillinger, men det er et manko med skip, og vi begynner ikke å bli bekymret allerede, sier Kalleklev til TDN Direkt.

havard.hansen@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70