Fredspris for å presse opp prisen på Kobolt.


Det er drøyt å fremstille det som at norges satsning på å få frem miljøvennligere teknologi for biler,
skaper voldtekter i Kongo. En sånn påstand er jo helt vill.

https://aksjelive.e24.no/article/VR1EO3
alsman
10.12.2018 kl 19:32 986

Beviser jo bare at politikerne nok en gang har iverksatt en satsing uten å tenke konsekvens. 20 kg kobolt pr elbilbatteri og 60% av verdens forekomster er i Kongo. Tror ikke denne påstanden er "helt vill". Prisene på mineralet har doblet seg siden 2017 og Kongo øker tollsatsene. Mange gruver baserer seg på barnearbeid. Ser ut til å være lite internasjonalt fokus på dette så langt. Når dette kommer skikkelig i fokus blir nok elbilsatsingen redusert betydelig. Bare elbiler i 2040?
Redigert 10.12.2018 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
nordnes
10.12.2018 kl 19:42 977

Kanskje hydrogenbiler blir løsningen ?
alsman
10.12.2018 kl 19:52 961

Headingen på denne tråden er en temmelig drøy påstand. Fredsprisvinneren er vel en av dem som kjenner årsakene til volden i Kongo aller best. At dette dreier seg om krig og vold for å sikre seg kontroll av mineralressursene i landet burde vel ikke komme som noen overraskelse, men det gjør det tydeligvis, også på norske politikere.

Vi har hatt oppslag i norske nettaviser i dag, hvor ELbiler i Norge gis skylden for seksualisert vold med voldtekter i Kongo. Det er oppsiktsvekkende drøyt.

Kongo vil doble tollavgiftene, etter store varsler fra gruveselskapene, skriver Marketwatch.
Koboltprisen har doblet seg siden begynnelsen av 2017. Ifølge Marketwatch skal årsaken være den store eksplosjonen av lithiumbatterier, som blir brukt i blant annet elbiler og mobiltelefoner.
Prisen varierer også med den politiske situasjonen i det afrikanske landet.
Myndighetene i DR Kongo sier de nye tollavgiftene vil gi landets 80 millioner innbyggere «en rettferdig del» av landets naturressurser.
Den sveitsiske gruvegiganten Glencore uttaler at avgjørelsen blir dyr for bilselskaper og teknologiselskaper.
______________________________________________________________________________________
Tar jeg ikke feil er statens pensjonsfond utland, aksjonær i Glencore. Man har satt Karin Andersen fra SV, som forslagsstiller
til årets fredspris. Litt kritiske briller må det være lov å ta på seg.
Det er greit med fokus på lidelser pga. intern "kriging" i Kongo, men det er grenser for hvor ukritisk langt man bør dra dette
vis a vis Norge. Kobolt fins i et dalføre i Kongo. Kongo må få bedre kontroll over hva som foregår der. Evt. med hjelp av
verdenssamfunnet ved f.eks. FN ( dog har den organisasjonen på mange områder en katastrofalt falsk standing for tiden).

Fredsprisvinnerne har vært flinke til å klype Norge i rompa i Koboltsaken. For at Norge skal skrike høyt på verdensarenaen.
Men Norge har EGENTLIG ikke noen skyld i den seksualiserte volden i Kongo. Bare så det er sagt og er klart.

https://www.nrk.no/urix/mukwege-kritiserer-elbil-industrien_-_-vi-har-alle-et-ansvar-for-konflikten-i-kongo-1.14332916

SV'erne i ARK (NRK) har tatt den helt ut i dag. Som om Norge produserer seksualisert vold i Kongo. Kongo selv har
selvfølgelig ikke noen skyld i hva egne innbyggere bedriver i et dalføre i landet ? Norge har sevfølgelig hele skylda
som et ledende ELbil-land.
Hva var det egentlig French og Moland gjorde der ? Oppdrag for Glencore ?

Tårer og fakler for å fremme profitten i Glencore.

Nå er det jo store naturressurser i Norge også uten at det kan sies å være noe særlig med voldtekter motivert med å få kontroll over disse.

Jeg tror at det er meget lurt av myndighetene å sørge for å få en stor del av inntektene fra naturressursene selv. Om toll er det rette vet jeg ikke men for deres del håper jeg det.

Basse har jo skrevet mye om nettopp Kobolt og barneslaveri. Bra dette blir løfta opp i media. Nå øker utvinningen mot himmelen fordi elbiler krever store mengder av Kobolt. Nå er det mange tusen nye barneslaver som må til. Håper dere med elbiler er storfornøyd med denne utviklingen.

Det må bli en human, fredelig og kontrollert utvinning av kobolt der nede. Hvor staten DR Kongo får det de skal ha
i skatter på dette.