Jinhui! Innsidekjøp og skipssalg!

tankardjr
JIN 11.12.2018 kl 08:27 12630

Nå har Jinhui levert 2 positive kvartalstall rapporter. Men kursen er historisk lav. Det har vært salg av gamle båter og og kjøp av eiendom. I tillegg har det vært mange innside kjøp. Med andre ord det har skjedd en hel del hos Jinhui den siste tiden. Men for meg virker det som om alt nytt blir tolket negativt i Norge. Jeg tipper ledelsen også ikke forstår helt kursutviklingen på OSE. Jeg som alle andre som har aksjer i Jinhui regner med at ledelsen gjør sitt beste for å øke profitten i selskapet. Men kursen gjenspeiler den rake motsetning. Skal man selge aksjen på bakgrunn av at dette ene alene er og blir en upopulær aksje ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
holysmoke
30.01.2019 kl 14:36 6985

Kall det teft, timing eller flaks. Bra at Jinhui har kvittet seg med fem av de eldste skipene (til en svært OK pris) nå når man omtrent må begynne å betale for oppdrag. Nå blir det kjøpers marked en stund fremover, og muligheter vil by seg for Jinhui etterhvert. Senere tror jeg pendelen vil svinge voldsomt tilbake pga økt skraping, mindre nybygg, IMO2020, og vi vil få en veldig bra situasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
tankardjr
13.01.2019 kl 23:10 7288

Ja selvfølgelig må Jin også gjøre oppgraderinger. Men det kan hvis jeg er veldig optimistisk gi et voldsom rate økning. Og med det begrunner jeg med at shipping er et marked helt uten aktører som har pris sensitiv makt. Det vil si ingen er store nok til å påvirke prisene innen tørrbulk. Så det er helt opp til pris og etterspørsel. Ikke mange markeder som egentlig kan si at det er helt fri konkurranse bortsett fra shipping. Dermed så er det duket for stor ubalanse i markedet og dito priser. Husk det er utrolig mange små redere og mellomstore/store redere Alla Jinhui og når alle tar ut en båt så har det konsekvenser som ingen helt vet på på prisene(ratene)
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
holysmoke
12.01.2019 kl 15:25 7432

Jeg er enig med deg i at Jinhui trolig står foran en fin oppgang, selv om supramax-ratene akkurat i øyeblikket er under 10k for første gang på svært lenge. Vi må heller ikke glemme at Jinhui-flåten også må ut av trafikk for å klargjøres for IMO20. Det virker ikke som at scrubbere er et alternativ for ledelsen, ihvertfall ikke på det nåværende tidspunkt. På den positive siden ser vi at Kina stimulerer økonomien med å iverksette store infrastruktur-prosjekt som krever mye stål. Jinhui transporterer mye iron ore, bl.a. fra Indonesia. Jeg sitter fortsatt godt lastet i Jinui som startet børseventyret for min del på begynnelsen av 2000-tallet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
tankardjr
12.01.2019 kl 13:39 7478

Nå tror jeg det meste er duket for en saftig oppgang i Jinhui! Hvorfor? For det første så har det vært så mye innsidekjøp i Jinhui at det blir et mål i seg selv for ledelsen å gjøre aksjen ettertraktet.
Nr 2 en masse tørrbulkskip må tas ut av trafikk for å svitsje drivstoff til lav svovel olje. Da må skipene ut av trafikk og tankene renses filtere byttes med mer. Dessuten må alle skipene få rensing av ballastvann uansett scrubbere eller ikke. Da er det også vanlig å gjøre andre oppgraderinger og vedlikehold. Uansett det blir mange skip ut og ratene går nok opp.
Nr 3 handelskrigen som gjør investorer nervøse kan nærme seg slutten ref Twitter Trump som sier forhandlingene går bra.
Nr 4 det er for første gang en god tørke i nybestillinger i tørrbulk enn så lenge.
Nr 5 shipping har alltid vært en syklisk bransje og den dårlige perioden må ta en slutt en dag, jeg tror våren 2019 er tiden for starten på en god periode.

Godt nytt år til slitne bulk investorer..
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
ruda
07.01.2019 kl 10:29 7891

Hver dag blir pengebingen større, og det er det viktigste. Vi vil se en jevn stigning av kursen fremover
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
holysmoke
07.01.2019 kl 10:26 7904

Myseth tar Jinhui inn i Dovre-porteføljen i dag. Godt at det ikke bare er vi som ser verdiene....

Med en rabatt på 70 prosent i forhold til stålverdier er Jinhui verdens billigste bulkrederi. Aksjen har imidlertid alltid vært billig. Det skyldes mildt sagt kritikkverdig corporate governance,
- Høstens melding om utbytte kan imidlertid bety at selskapet er i ferd med å endre syn på hvordan minoritetsaksjonærer skal behandles. Dette sammen med tro på at kinesiske myndigheter snart vil lansere nye stimulanser gjør meg positiv til både Jinhui og bulkshipping generelt, slår investeringsdirektøren fast.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/01/Myrseth-stokker-om-anbefaler-seks-aksjer
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
holysmoke
02.01.2019 kl 15:20 8195

Momentet kommer nok evt tilbake når ledelsen gjør nye investeringer (så sant ikke alt går til eiendom, noe jeg ikke har tro på). Med salgene av "Jin Fu", "Jin Quan", "Jin Cheng", "Jin Li" og "Jin Zhou" har Jinhui redusert gjennomsnittsalder på flåten fra 12,2 til 10,8 år...gitt at vi nå skriver 2019. Jeg mistenker at man satser på å få bort "Jin Ping" (2002) og kanskje "Jin Yao" (2004) også. Da vil flåten ligge på rundt 10 år blank, og da spørs det om man går for scrubbere eller low-sulfur diesel på resten.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
tankardjr
02.01.2019 kl 14:48 8244

Ja men jeg er litt usikker på nå om aksjen mister litt moment pga at de begynner å få færre og færre skip. Selv om verdiene er der uansett. Men da slipper de å installere scrubbere på så mange båter.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
holysmoke
02.01.2019 kl 14:33 8262

https://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20190102.OBI.20190102S50
Og der ble det eldste skipet i JIN-flåten solgt. Har bare ventet på det. Og prisen ble god. Nesten 10 mill i bokført gevinst er bra! Kassen vokser, og ledelsen har nok noen planer klare for bruken. Selv om det nå begynner å tynnes veldig ut blant de eldre skipene i flåten ser jeg ikke bort fra ytterligere salg i første halvår.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.12.2018 kl 14:18 8569

Er kanskje aksjeeierne som selger på dette nivået det er noe i veien med?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
28.12.2018 kl 14:14 8576

Børsens største møkkaaksje. Hva i all verden skjer?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
holysmoke
26.12.2018 kl 13:01 8832

https://simplywall.st/stocks/no/transportation/ob-jin/jinhui-shipping-and-transportation-shares/news/what-investors-should-know-about-jinhui-shipping-and-transportation-limiteds-objin-financial-strength-2/
Mye robot-analyse her, men det gir ihvertfall en god oversikt på enkelte områder. Sjekk for eksempel den meget positive gjeldsutviklingen...
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
tankardjr
24.12.2018 kl 15:12 9054

Scrubbere er relativt dyre å få på plass. Jinhui må regne 20 Mill US dollar for hele flåten. Er i utgangspunktet null problem for Jinhui å ta den kostnaden. Men om det er verdt det på de eldste båtene kan diskuteres. En gammel båt må seile et par år med dagens rater før det er gevinst igjen. Kanskje like greit at Jinhui har barbert flåten siste tiden.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
tankardjr
24.12.2018 kl 15:07 9059

Jeg vet ikke dette var vel et nybygg så jeg vet ikke om eldre maskiner kan få installert denne teknologien. Noen nybyggingsprogram fra Jinhui tror jeg ikke på i det hele tatt. Den følelsen jeg har fått om Jinhui er å selge gamle båter og eventuelt spe på med noe nytt innimellom. Det er jo det de har gjort fram til nå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
holysmoke
23.12.2018 kl 23:03 9175

Tankardjr
Jinhui har uttrykt sterk skepsis til scrubbere som det beste alternativet. Tror du de kan gå for et nybyggingsprogram med slike maskiner?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
tankardjr
23.12.2018 kl 12:06 9330

Japan Engine Corporation (J-ENG) has landed its first order for an environmentally-friendly marine diesel engine for installation on a 99,000-dwt bulk carrier to be built at Oshima Shipbuilding.

J-ENG said it has developed the Low Pressure EGR System (LP-EGR) for two-stroke marine diesel engine to comply with IMO’s NOx Tier III regulation.

An onboard verification of the LP-EGR was completed in April 2017.
The LP-EGR relies on a simple system arrangement of exhaust gas recirculation line and main components to maintain pressure and temperature gas, thereby reducing operating costs.

The LP-EGR system also has no waste water drainage from the water treatment system, allowing its use in the Northern American and European regions which may expand their restricted areas for drainage water, according to J-ENG.

“As the licensor of Japan’s world class marine diesel engine, J-ENG, receiving this first order for LP-EGR, will continuously move forward to innovate and provide the best Tier III solutions for customers,” J-ENG said.

The 99,000-dwt bulker installed with LP-EGR will be operated by NYK Line.

Posted 19 December 2018
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Wilde
14.12.2018 kl 14:09 9602

Kanskje like greit å sende et spørsmål til JIN?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
børst
14.12.2018 kl 12:29 9684

JIN skulle hatt Spetalen som majoritetseier. Da hadde selskapet blitt slaktet og pengene fordelt på aksjonærene, slik han gjorde i Global Tender Barges.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
tankardjr
14.12.2018 kl 12:26 9695

I august 2010 og mai 2011 tildelte Londons voldgiftsdommer skade på USD41,25 millioner til Jinhui, som det påstod at Parakou Shipping ikke har respektert. Inkludert renter hevder Jinhui at det nå skyldes over USD60 millioner. Parakou Shipping er nå i likvidasjon og for å forfølge sin påstand, arrangerte Jinhui fartøyet Pretty Scene i juni 2016. Pretty Scene blir tilbakeholdt i Durban, mens Parakou Tankers utfordrer arrestasjonen.
Et påbud om å fryse eiendommene til Parakou Shippings styremedlemmer er oppnådd.

Noen som vet noe mer om denne rettssaken? Er denne avsluttet?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Ikaros200
11.12.2018 kl 11:34 9907

Positiv i den forstand at resultatet går i pluss og driften likeså.

Det jeg reagerer på med selskapet er at selv om de tilsynelatende prøver å forbedre seg så trenger de fortsatt å bli bedre på kommunikasjon med markedet.

Negativt:
Resultatet for Q3 kom inn betydelig lavere enn jeg ventet (uten at jeg er noen autotritet på området). Jeg mener at de i Q3 skulle kommet med en profitwarning, idet de tjente betydelig mindre i Q3 enn i Q2. Samtidig var imidlertid BDI supra i snitt opp med 300 dollar dagen pr båt. JIN sitt snitt sank med 1000$ dagen. Dette kan åpenbart ikke ha kommet som noe sjokk i selskapet all den tid de inngår kontraktene. Jeg mener derfor at de burde kommunisert til markedet at driften gikk dårligere, selv om BDI i perioden var opp. Da ville heller ikke den lavere inntjeningen kommet like overraskende på.

Selskapet har nå 40 mill $ i cash (deromkring). Hva skal de med disse pengene? Det kunne vært interessant for medeierne (aksjonærene) å vite. Foreløpig kan jeg ikke se at de har sagt noe konkret om hva disse pengene skal gå til. Det bør jo foreligge noen konkrete planer, ellers kan man like gjerne betale ned dyr gjeld (medmindre ny gjeld blir enda dyrere, om man har kapitalkrevende planer). Det verste er om de kjøper enda mer eiendom med yield på et par % i året. Dette er fortsatt et shippingselskap???

Eiendom: De har nå kjøpt 3 eiendomsprosjekt. Hvor mye skal de egentlig ha? Hvor mye penger skal de bruke på dette? Det foreligger heller ikke noe konkret info rundt dette meg bekjent, utover at det er "en lur investering ift det volatile shippingmarkedet".

Selskapet må bli tydeligere og mer forutsigbare.

Positivt:
Selskapets verdier. Bokført til 2,3 mrd kroner. Skipsverdier antagelig 20%+ høyere, jf skipssalg i Q3 (gevinst) - som gav betydelig gevinst ift bokførte skipsverdier. Selskapsverdien ved slakt ligger etter dette antagelig nærmere 3 mrd enn 2 mrd. Børsverdi som kjent under 1 mrd.

Jeg kan nevne at jeg har en del aksjer i selskapet, dette er ikke en frustrasjonsfri investering. Men verdiene er der - spm blir hvordan de forvaltes fremover - og da helst på en aksjonærvennlig måte (og da mener jeg alle aksjonærer og ikke bare hovedeier). Jeg mener imidlertid at nedsiden er svært begrenset. Oppsiden er betydelig, men jeg håper at selskapet vil hjelpe litt mer til selv her fremover - ikke bare det generelle markedet.












Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
bokaj70
11.12.2018 kl 09:31 9981

Jeg har lidt svært ved at forstå deres strategi. Savner en mere klar udmelding.
De bliver åbenbart ved med salg af både
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare