HVEM KONTROLLERER ROBOTENE ?

Slettet bruker
11.12.2018 kl 11:06 5808

Det virker som om noen roboter er "fin innstilt"
Når jeg har lagt inn kjøp/salgs ordrer har jeg flere ganger opplevd at robotene reagerer
på dette, før jeg har bekreftet ordrene. Jeg har derfor vent meg til og vente og se før jeg bekrefter en ordre.

Er det flere som opplever dette ?

Følg med og ta noen tester.

Huff, huff.
Redigert 20.01.2021 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.12.2018 kl 19:20 4789

Tull og tøys!
Slettet bruker
11.12.2018 kl 21:07 4712

– Det er urolig og høyere volatilitet i markedet enn tidligere. Det er veldig mye opp og ned fra dag til dag, sier Knut Gezelius i Skagen Global til DN.

Han forteller at han i år har sett et mye mer volatilt marked enn i fjor, men at det ikke er forvaltere som han selv som er årsaken til de store svingningene.

– Det er ikke forvaltere av kjøtt og blod som gjør dette. Vi tror at det skyldes automatisk handel. Slik handel forsterker volatiliteten, sier han til avisen.

Skagen-forvalteren trekker dessuten frem en rekke makrofaktorer som har presset aksjekursene nedover i høst.

Mulig det er" tull og tøys" - men når en forvalter fra Skagen fondene skylder på robotene for voaliteten i markedene, må man ikke skyve
bort problemen som tull og tøys.
Jeg stilte spørsmålet - "hvem kontrollerer robotene" ?

Finnes det et kontrollsystem på virkemåten, og hvem som kan programmere dem ?
Kan hvermannsen anskaffe seg en robot ?

Robothandlingen slik den foregår i dag vil ødelegge en sunn og rettferdig handel i markedet.
Man må igjen innføre kurtasje på hver handel, og forby kjøp/salg av enkeltaksjer.
Robothandlingen vil da dø ut etter hvert.

Huff, huff.

Deriblant uro i Italia, handelskrig og brexit. Men nå tror Gezelius det er duket for en oppgang i markedene.

– Markedene har falt mye. Investorer synes det er mer attraktive nivåer nå. Når markedet har korrigert, kommer det mer og mer muligheter, sier Gezelius til DN.
Slettet bruker
11.12.2018 kl 21:44 4649

Slik jeg har forstått dette, så når jo ingenting inn til din megler før du trykker enter og bekrefter ordren.
Ordren som jeg lager i prime trader, som jeg må bekrefte, finnes jo ikke før den bekreftes på min edb maskin. Når den bekreftes, sendes den til netfonds, som igjen da smeller den videre til oslo børs. Da reagerer robotene på mindre enn millisekunder. Det var vel her mange av de store husa jobbet med å komme seg så fysisk nær Oslo børs sine hovedmaskiner mtp pingtider osv.

Tror ikke helt på din teori. Tror heller robotene og algoer reagerer lynraskt og tilpasser seg litt senere enn lysets hastigheter.

SS
KNM
Slettet bruker
11.12.2018 kl 22:29 4588

ss
Er i hovedsak ening i din fremstilling. Det er slik det skal fungere.
Prøv og legg ut hele beholdningen din i AXA på salg uten og bekrefte ordren din - legg de ut i mellom gapen robotene åpner for -
flytt "ordren" av og til uten og bekrefte - og følg med. Du vil også få beregnet kostnadene (kurtasje) før du bekrefter ordren (dette gjelder Nordea)

Når aksjehandel blir styrt av roboter (forvalter Skagen) og ikke menesker har vi kommet langt ut på viddene. Hva mener du om det ?
Slettet bruker
11.12.2018 kl 22:32 4573

Huffa
Nå tror jeg det har rablet for deg. Ser de hvor mye penger du har på konto også??
Slettet bruker
11.12.2018 kl 22:32 4562

Liker ikke algoer og robothandel.
Burde vert strengt regulert og mye mindre av dette. Banner på at neste krise utløses av roboter som selvforsterker en korreksjon eller uro.

Mange mener at oljen ble kjørt ekstra ned pga robothandel. Også børsene under uroen nå.
Redigert 11.12.2018 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.12.2018 kl 22:57 4522

Men ikke i den lange oppgangen som har vært på børsene?
Slettet bruker
11.12.2018 kl 23:08 4487

TS har helt rett. Jeg har sett akkurat det samme.
pengex
11.12.2018 kl 23:26 4446

Tror nesten alle selskaper på børs blir styrt via roboter.
Noe som er bra for volatiliteten i markedet. Uten dem ville det nok vært litt dødt.
Redigert 11.12.2018 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
besg
11.12.2018 kl 23:31 4428

Kan anbefale å lese boken «Flash boys» av Michael Lewis hvis en er nysgjerrig på algoritmehandel og hvordan det påvirker handel både positivt og negativt.
Slettet bruker
11.12.2018 kl 23:54 4665

Ser nesten ut til at flesteparten liker og bli styrt av roboter.
Tydeligvis er det heller ingen som stiller spørsmålstegn om hvem som godkjenner roboter, og på hvilken måte.
Dette bør vel være Børsen /Finnanstilsynet eller i siste instans Økokrim.
Utfordrer HO/TV på og ta en diskusjon med rette vedkommend på åpen kanal.

Huff, huff.


Huff, huff.
Slettet bruker
11.12.2018 kl 23:56 4657

De gule vestene, Trump, Putin og Jinping, skal kverke aksjerobotene en gang for alle.
Dette er KUN stjelemaskiner.
Slettet bruker
26.06.2019 kl 12:52 4051

Er det bankene selv som styrer robotene - uten offentlig kontroll.

Huff, huff.
AksjeRik
26.06.2019 kl 13:10 4022


Joda. Dette er ofte super-roboter som kan koste mange undre tusener også over 1mill. Instituttielle aktører bruker disse robotene til å dominere og manipulere. De vet hva du er på vei til å gjøre og de er superraske. Markedet er mye styrt av roboter (!)
AksjeRik
26.06.2019 kl 13:14 4011


Disse maskinene er programmert med utspekulerte programmer som blant annet bruker svakheter i menneskelig psyke til å vippe mennesker ut av kontroll.
Slettet bruker
26.06.2019 kl 13:16 4003

Skulle aldri vert lov.
Shorting skulle BARE vert lovlig med menneskstyrt handel, og ikke over lang tid.
Mener da shorting med algoritmer. Jeg klarer ikke se hvordan det skal komme utenom markedsmanipulasjon.

SS
Redigert 26.06.2019 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
26.06.2019 kl 13:22 3986

De lager falske ordrer som trekkes super raskt bort og vet hvor stopplossen din er for så å hente de å gå rett opp igjen. Mange løper etter for så igjen å lure, å dumpe, utløse panikk osv osv.
AksjeRik
26.06.2019 kl 13:33 3956

"Jeg klarer ikke se hvordan det skal komme utenom markedsmanipulasjon."

Kanskje fordi det ikke er mennesker som utfører dette? Uansett, pengene styrer denne verden og de med mye penger kan kjøpe seg lov til alt. Statlige instanser tjener nok så ufattelig på dette også at de lar det passere.
AksjeRik
26.06.2019 kl 13:34 3952

Banker ja, utspekulerte som fy. Og de avskriver seg alt ansvar.
Redigert 26.06.2019 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.06.2019 kl 13:50 3929

Og han der Aase på Oslo Børs, han henter lønnen av kurtasje, så han bryr seg heller ikke.

Oslo børs er alt lov, bare man genererer penger og er store nok.

SS
Slettet bruker
26.06.2019 kl 20:36 3857

Vi er litt etter nabolandene.. Det finnes noen artikler om folk som har blitt dømt for kursmanipulasjon på Oslo børs... «Noen svensker som hadde hausa opp aksje på et forum, og samtidig kjøpt og solgt aksjer med småe poster»

Finanstilsynet jobber med noe sånt:
«Et handelsmønster som har med formål om å påvirke «siste pris» har fått økt oppmerksomhet fra tilsynsmyndigheter de siste årene. Dette er et handelsmønster hvor aktøren benytter seg av småposter for å manipulere (opp eller ned) det som er oppgitt som «siste pris» for en aksje, derivat eller andre finansielle verdipapirer, og dermed gi villedende signaler med hensyn til pris i markedet.
Alle ordre som er lagt inn på en handelsplass må ha et kommersielt formål i form av reell kjøps- eller salgsinteresse.»

Det er nok ikke smart å flytte eller slettet ordre...
pengex
26.06.2019 kl 23:32 3809

Asc er under ett slikt press nå. Etter stengetid dumpes aksjer under sistepris. Skjedd flere ganger nå.
Slettet bruker
27.06.2019 kl 00:02 3787

Aksjeroboter burde vært forbudt. Selvfølgelig ser roboten alle ubekreftede ordre. Selvfølgelig. Hvor dumme er dere ?
Og dette har ikke noe med å være nære fysisk å gjøre.
Finansminister Siv Jensen gjør ikke jobben ved å unnlate å luke ut dette før salg av Oslo børs. Skandale.
Folk bør søke børser som er robotfrie. Børsen med roboter : Stay away.
Slettet bruker
27.06.2019 kl 06:03 3709

Er det gjennomgående lav IQ på dette forumet, eller bare fullstendig mangel på IT kompetanse?
pengex
27.06.2019 kl 06:44 3691

Har du svaret?
Slettet bruker
27.06.2019 kl 07:26 3664

På alt det rælet som står over her? Tja egentlig. La oss kvitte oss med begrepet ROBOT. Vi kan heller kalle det algoritmehandel, eller enkelt og greit aksjebot. Kan hvem som helst skaffe seg en slik? Tja, det er ikke noe verre enn at jeg skriver noen linjer med kode og lager et program som automatiserer handlingene som jeg har bestemt. En datamaskin kan poste ordre/trekke/oppdatere flere 1000x raskere enn et menneske, det er jo åpenbart. Dersom roboten kan se ordre som ikke er postet, så er det megleren din som lekker denne informasjonen, svært lite sannsynlig. På samme måte som at postmannen ikke kan lese brevet ditt før du har postet det. Når det kommer til å flytte nærmere børsen pga ping tider så er dette også åpenbart. For deg som kan poste 1 ordre per 30 sek, så har det ikke noe å si. men for en robot som kanskje oppdaterer kursen 100 ganger per sekund (eksempel) så vil vært millisekund telle. "Robotene" kan ikke tenke selv, de gjør det de har blitt programert til.
Slettet bruker
27.06.2019 kl 07:29 3658

Stop loss hunting er også en greie, og det gjøres gjerne når volumet er lavt. typ midt på dagen. Bruker man stop loss, så må man forvente at slikt kan skje. Du kan jo se på stop loss som din egen robot egentlig ;)
Slettet bruker
27.06.2019 kl 07:54 3634

Vi kan jo spekulere litt da, la oss si at du eier aksjer i Lillegutt AS, Kursen er på 40 kr, men det er svært litt volum en ettermiddag. Du setter stop lossen på 20 kr. La oss si at jeg deretter får denne informasjonen, og ser dette lave volumet. Hva om jeg trykker på den magiske knappen hvor datamaskinen kjøper alle aksjene, poster en ordre på 19,90 og deretter kjøper denne via en annen megler FLASH CRASH og STOP LOSS TRIGGERED. Datamaskinen kan kjøpe alle disse aksjene, poste ordren, kjøpe ordren og alle dine aksjer på under 1 sekund med optimal koding. Man trenger heller ingen supermaskin for å gjøre dette. "Gamer pcen" til guttungen holder i massevis.
Slettet bruker
27.06.2019 kl 09:01 3578

FallingK.
Og du mener i fullt alvor at dette er lovlig ?
Finnes det ikke en kontrollinstans (justervesnet) når det gjelder aksjeroboter ?
Hvem som helst kan med andre ord montere roboter ?

Huff, huff.
AksjeRik
27.06.2019 kl 09:10 3563

"Med utstyr i millionklassen kan høyfrekvenshandlere, gjerne gigantisk hedgefond eller banker, få tilgang til markedsinformasjon andre ikke har, ved å eksempelvis legge inn og kansellere ordre lynraskt, samtidig som de har mulighet for å gjennomfører flere og raskere handler enn normale meglere.

For å sikre seg høyest mulig hastighet leier meglerhus plass i samme rom som huser serverne til de forskjellige børsene, noe som gjør at forsinkelsen blir så liten som mulig.

Det antas at avstanden mellom børsens dataserver og noen av meglerhusenes dataservere kan være så liten som 1 meter.

Fenomenet med algoritmisk og høyhastighetshandel har bygget seg opp over tid de siste årene, og er en av de viktigste kildene til inntekter for store amerikanske meglerhus."
AksjeRik
27.06.2019 kl 09:11 3560


Dette var i 2012 ! Tror dere det er noe bedre i dag ??????
Slettet bruker
27.06.2019 kl 10:45 3516

Så du kaller meg uvitende ved å linke til en artikkel fra 2012. Hvor mye raskere tror du dagens datamaskiner og fiberløsninger er kontra 2012? Det du snakker om her er High Frequency Trading, her er hastighet alt, og de store bruker nok millioner for å optimalisere hvert eneste millisekund. Du kan vel heller forklare meg hvorfor en high end datamaskin fra 2019 med 1000mbit internett linje, og en optimalisert trading algoritme er for treg til å manipulere/lage ghost orders. HFT er ikke alt :)
Slettet bruker
27.06.2019 kl 10:50 3507

Falling Knife; jeg vet hvem du er.

En ting er sikkert, du forteller veldig teoretisk her, en i praksis er du ikke i nærheten av å kunne dette. Du vet ikke engang hvordan første linja i en slik algoritme vil være.
Om du tror noen kan lage brukandes algoer hjemme på gutterommet, med konfirmantpcen så må du tro om igjen. En handelsrobot kan man klare, men ikke en kynisk algoritme. Hvorfor tror du man kiver om å stå nærmest serverne til OSE?? Og hvorfor betaler dem millioner for programvare og hardware?

Tatt tapet ditt i B2H nå ? Skulle hørt på SS du, for lenge siden.

SS
AksjeRik
27.06.2019 kl 11:41 3476

Nå bortforklarer du deg selv.
Det har ikke noe med hvor raskere alt er i dag men at "roboter" eksisterer .
Du snakker som alle er så mye dummere enn deg, bare slutt med det med en gang.

Dette markedet er designet slik at du og jeg ikke skal vinne.

Slik det virker er slik; Disse super maskinene og systemene har super hurtige egenskaper. De gjør lynraske mattematiske beregninger og kan hente informasjon fra mange hold, de har lynraskt hurtighet. De gjør lynraske mattematisk beregninger og manøvere og manipulerer stort, de kan også ta styringen på hele markedet. Høyfrekvent trading.
Vi har ingen sjans mot slike roboter. De ser våres bevegelser hele tiden og tar helt styringen.
De vinner alltid og de kan psyke deg helt ut. Feks , de tvinger deg ut og de tvinger deg dyrer inn for så å runnlure deg igjen og igjen..

Dette er missbruk og manipulering av markedet på høyt nivå !

Alt blir manipulert i dag, allt fra maten vi spiser til ting vi blir fortalt og ser av .

Ting vi hører og ser er ofte ikke slik det fremstår !
Redigert 27.06.2019 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.06.2019 kl 11:55 3464

Det er mange som vet mye her ser det ut til.
Alle vet at robotene er raske. Spørsmålet blir da - er de for raske ? Og hvem fører tilsyn med dette ?
Skal man søke om godkjennelse for og montere en aksjerobot, eller er det fritt fram for alle ?
Er det Oslo børs som skal ha søknaden ?
Fornuftige svar mottaes med takk.

Huff, huff.
Slettet bruker
27.06.2019 kl 12:04 3454

RT 18,40

SS
AksjeRik
27.06.2019 kl 12:10 3446


Visst en gruppe får gjøre som dette , hvorfor får ikke da alle lov til dette ? Nei, for det er noen som favorittiseres !
Noen er vinnere og noen er satt ut til å være tapere. Dette er kynisk akseptert av de som styrer verden ! Med viten og vilje !

Det er derfor god grunn til ikke å stole på markedet . Vanlige investorer og tradere får ikke lov til dette men de store bankene og meglerne får lov til dette, de styrer showet helt og holdent !

Media hjelper også til i manipulasjonen(e).

DU er på mange måter dømt til å tape.

Slettet bruker
27.06.2019 kl 12:16 3439

"En ting er sikkert, du forteller veldig teoretisk her, en i praksis er du ikke i nærheten av å kunne dette."
- Jeg var ikke teoretisk i det hele tatt, mer en overfladisk forklaring.

"Om du tror noen kan lage brukandes algoer hjemme på gutterommet, med konfirmantpcen så må du tro om igjen."
Du kan lage algoen på hva som helst, faktisk kan du lage den på papir. Naturligvis må den optimaliseres, men pseudokoden kan man fint ordne på noe så enkelt som papir.

Hvorfor tror du man kiver om å stå nærmest serverne til OSE?
- for å få lavere ping, slik at markedet scannes og handlene utføres med minst mulig delay. Dette er når man skal konkurrere på hastighet, nå snakket jeg om algoritmer generelt sett.

hvorfor betaler dem millioner for programvare og hardware?
For å få minst mulig delay og mest effektiv kode. Men igjen dette er bare et segment av robot/algoritmehandelen.

Tror du at du er raskere enn en algoritme på dagens konfirmantpcer? Du er nok ikke i nærheten.
Aldri vært i B2H heller.
Slettet bruker
27.06.2019 kl 12:18 3430

Meget bra tenkt, sitter akkurat med samme fellingen, Axa er så gjennomsyret av grov manipulasjon, tenk deg da DnB roboter lopper aksjer fra småsparere ,i mine øyne grotesk. Gang på gang kursen begynner å gå er disse kvalmere roboter presser ned kursen.