IMO 2020 avstemning: hvilken tank aksje blir vinneren


Tank segmentet har mye fokus på IMO 2020 om dagen og dette er forventet å booste segmentet. Scorpio Tankers hadde en oppdatering på dette i dag blant annet.

En uformell avstemning: hvem av tank aksjene blir vinneren opp mot IMO 2020 av følgende:

1) Frontline
2) Scorpio Tankers
3) Odfjell SE
4) Torm
5) DHT
6) Euronav
Redigert 11.12.2018 kl 19:49 Du må logge inn for å svare
tapas007
11.12.2018 kl 20:59 3551

4 torm er et godt bud

7 teekay tankers tror jeg mere på, hvis raterne holder sig her på toppen, bliver p/e 2....ser lidt vildt ud??!!
de købte jo tanker investment for en skilling, mens markedet var presset.
check hjemmesiden :)

8 tsakos gør det også godt

så 4,5,7,8, nok flere som vil gøre det godt ;)

Interessant. Er nok enig i Torm som nummer 1. Sjekket ut Teekay Tankers tidligere, men landet på at de andre tank aksjene er mer attraktive. Livsfarlig å se på P/E når det kommer til shipping :)
Surik
12.12.2018 kl 19:58 3293

Teekay er av de billigste tankaksjene. Verdijustert egenkapital på 1,91 dollar/aksje gir en P/NAV på ca 0,5.
Til sammenligning er verdijustert egenkapital i Frontline beregnet til 40 kr av DNM og handles i dag til P/NAV på ca 1,4.
Jeg synes Frontline virker litt dyr nå, i gode tider handles den med solid premie til NAV. Dette endrer seg dog raskt i dårligere tider, man skal ikke lenger tilbake enn medio august i år før den ble handlet på 30-tallet. Ser vi lavt 40-tall skal jeg vurdere inngang igjen.
Hvem som blir vinneren opp mot IMO 2020 kan likevel bli Frontline. Frontline satser som kjent på scrubbere mens Teekay (foreløpig) ikke gjør det. De holder riktig nok døren på gløtt, men bare hvis det ikke koster noe ekstra :)
https://shipandbunker.com/news/world/663146-teekay-tankers-open-to-scrubbers-if-theyre-not-paying-for-them
Nå vil tiden vise om scrubberne gir så store besparelser som det hevdes av noen.

Kjenner ikke så godt til Teekay Tankers sin balanse nå, men de var jo en av ‘’konkurskandidatene’’ for ikke altfor lenge siden. Så det spiller kanskje inn.

Synes vel IMO 2020 er mer spennende for økt etterspørsel etter produkter enn scrubber/ikke scrubber.

Derfor faller jeg ned på Torm siden den er like rimelig som Teekay på P/NAV. Odfjell SE også er eksponert her, mens jeg har litt problemer med Scorpio sin historikk med tanke på ledelse.

Enig i Frontline, skal helst ha den nærmere NAV hvertfall :)

Flex/Golar LNG?
Redigert 13.12.2018 kl 00:00 Du må logge inn for å svare

Ser ikke helt hva Flex LNG og Golar LNG tilbyr for denne eksponeringen relativt til tank selskapene?

Forsåvidt optimistisk på LNG transport, men tenker på tank eksponering:)
Empire
13.12.2018 kl 06:56 3040

Kjøp Fro rundt 52-54 og selg på oversiden av 60. Siste runde nå, tror jeg. Kina har storhandlet olje de to siste månedene pga pris pr.bøtte og teapot kvoter, nå skal nok etterspørselen noe ned til over nyåret.
OB
13.12.2018 kl 10:26 2927

Av de ovan röstar jag på Scorpio Tankers.

Jag är dock själv investerad i ett nytt clean tanker bolag som blir resultatet av denna merger:
http://www.capitalpplp.com/static-files/b73c33af-0cd5-4d22-a177-cb85059b90ea

Dvs min placering är DSSI som är MR clean tankers + Suezmax (dirty) tankers och management runt Wilbur Ross gruppen. Andra delen jag får utöver tankerflotta med 35% rabatt på NAV (enligt dagens VesselsValue) är rest MLP som jag tror kommer visa 140 - 160% coverage av ny officiell 13% utd (18 cent och stabilt till 2025 via långa kontrakt, coverage beror lite på hur man räknar). Detta vid uppdelningen av dagens CPLP kurs 2.40 usd till DSSI 1 usd och resterande (container) CPLP delen 1.40 usd. Eller som de kommer trejda efter affären i Q1 som 10.20 usd DSSI och 7 usd nya CPLP.

DSSI på den värderingen ligger ungefär som dagens Scorpio tankers men har lägre belåning och troligen ett management som kommer uppskattas mer än STNG. Värderingen är betydligt lägre än Torm som också är rimlig jämförelse.

http://www.capitalpplp.com/static-files/b73c33af-0cd5-4d22-a177-cb85059b90ea
Redigert 13.12.2018 kl 10:27 Du må logge inn for å svare

Ja, den er interessant. Behagelig med MLP strukturen, kontraktene og utbytter i bunn. Men hva er split på MLP og tank i value? Vil den fortsette å handle som en MLP eller som ett produkt tank selskap hvor produkt tank ratene eksploderer i forbindelse med IMO 2020?
OB
13.12.2018 kl 14:01 2811

Jag kan ju ge dig NAV värden på de två enheterna (min källa är arbete baserat på https://www.vesselsvalue.com/ book value på shipping är ju nästan alltid meningslöst). Du har redan fått det på tanker delen dvs kommande DSSI delen. För kvarvarande del med 10 st container och 1 st cape bulk så är det mer komplicerat och utöver fartygsvärden så behöver man titta på även kontraktsvärdena. Jag tycker det på den ger en bättre bild att helt enkelt titta på utdelning och hur väl underbyggd den utdelningen är och för hur länge.

Som jag nämnde ovan anser jag att från dagens CPLP 2.40 usd så kan vi räkna av 1 dollar vilket är vår andel av nya DSSI (vid 35% rabatt på VV baserat NAV 1.55 usd, Clarkson räknar ju i mergern det till 1.82 usd men.. jag litar mer på mina Vesselvalue källor och gillar att vara konservativ) medans 1.40 usd är nya container delen. Det är enkelt att argumentera att båda dessa då är underprissatta vilket är skälet att jag gillar aktien. Orsaken är troligen tax loss försäljning med många missnöjda ägare. Att folk är missnöjda med gamla CPLP är dock inte konstigt. Tänk hur tufft det varit för STNG och innan dess FRO innan tankermarknaden vände. CPLPs gamla bra kontrakt gick helt enkelt ut och coverage av utd (utbytte) sjönk. Nu har hela den delen vänt dramatiskt upp och det kommer synas i gamla CPLPs sista kvartals rapport (Q4) och i DSSI Q1 därefter.

Men för att nämna lite om mina beräkningar på kvarvarande MLP container delen och dess fantastiska 13% utd vid dagens värdering. Det är lite komplicerat men kanske finns det intresse att läsa för någon hur jag räknat på de 11 fartygen:

1. 2020 går Cape delen ut. Jag räknar konservativt de tappar dramatiskt från 42k per dag till 17k per dag vid nytt kontrakt. Dvs minus 25k
2. 5 st containers har kontrakterat högre rater som startar 2020 och pågår till 2025 ca 11k högre per fartyg = 55k upp per dag.
3. Tre st 2015 Eco 9.3k TEU containers kommer konservativt räknat tappa 10k per fartyg = 30k per dag totalt, raterna är tagna från vad andra nyss gjort med samma kund. Jag räknar med (utifrån guidance/antydningar) att vi har besked om nya kontrakt till 2025 samt scrubber investering nästa kvartalsrapport.

Alltså står vi på dessa 9 st fartyg still och bör ha kontrakt fram till 2025.

Vad är då läget vi står still från? Guidance är 1.3x nya utdelningen i coverage men det finstilta där säger att det är baserat på de 11 fartygens intjäning senaste 12 månaderna före 30 sept 2018. De två fartygen jag inte nämnt gick i April och maj månad 2018 från 8.5k USD rater till 19 resp 20k. Vidare är en del av mergern att den dyraste finansieringen CPLP har (pref) löses vilket kommer sänka räntebördan. Kort sagt vi kommer notera bättre siffror än 1.3x och via dropdowns så kommer detta öka ytterligare tiden fram till 2025 om utd står stilla.

Det finns en sak till att säga om nya (och gamla) CPLP. De flesta MLPs i USA har en alldeles för optimistisk/vilseledande rapport av coverage av utd. CPLP har inte det. Det är lite svårt att säga varför men troligen bankernas krav på på tok för snabb amortering. Vad bolaget gör är att man istället för någon påhittad optimistisk avskrivning är att i praktiken ta bankernas aggressiva amorteringskrav vilket och håll i er betyder följande:

Lån nya CPLP 290 musd på en 6.6 år gammal flotta där 10 av 11 skepp bör ha 30 års livslängd (container) och dry bulk Capen konservativt 20 om inte 25 år.

Man amorterar 31 musd per år. Det ni inte ska missa är här att scrap value på flottan enligt VesselValue är 144 musd. Dvs om 4.5 år så kommer flottan vara 11 år och ha lån på enbart skrotvärdet (snack om bra situation för bankerna).

Detta gör att jag ser den 13% höga utdelningen som väldigt attraktiv. Jag tror bolaget kommer vara restriktiv med att höja utdelningen dock (har följt dem länge) och istället använda beloppen man får på "över coverage" dvs om vi har 140% coverage, de 40% samt den del av de 100% som är naturlig avbetalning pga åldrande skepp till att investera i nya skepp från "föräldern". Det i sig bör ta oss upp mot säg 160% coverage 2025 försiktigt räknat. Man borde inte ha 13% utdelning på ett sådant bolag.

Man borde inte heller ha 35% rabatt på NAV på ett USA baserat clean tanker bolag med snart erkänt bra management. Inte heller det räknar jag kommer bestå.

Men som sagt, folk säljer tax loss, investerade i en utd MLP och får nu två bolag man inte förstår... det tar tid innan det sätter sig. Hence the opportunity in my view.
Redigert 13.12.2018 kl 14:12 Du må logge inn for å svare

er kjøpsmomentet for tanksektoren/skrubbere tatt ut grunnet denne teorien?:

"Global transportskatt blir innført etter klimapanikk"

"Europa får en ny rekordvarm sommer, som utløser panikk i hovedstedene verden rundt.

Siden internasjonal flytransport og shipping nyter betydelige skatteprivilegier, blir de målet for en ny global transportskatt.

Det nye avgiften blir satt til 50 dollar per tonn CO₂-utslipp, som er dobbelt så høyt som tidligere foreslått og langt over snittet for 2018 på 15 euro per tonn utslipp i EU.

Skatten presser opp prisene på flybilletter og maritim frakt, som igjen øker det generelle prisnivået ettersom skatten veltes over på konsumentene.."

https://e24.no/makro-og-politikk/dette-er-saxo-banks-elleville-spaadommer-for-2019/24528812
Redigert 01.01.2019 kl 14:19 Du må logge inn for å svare
01.01.2019 kl 17:43 2199

Vet ikke, en får bare vente og se hvem som går av med seieren??
Redigert 01.01.2019 kl 17:46 Du må logge inn for å svare

Og kjøpe aksjene da mener du?? da er det nok for sent

Nei, dette er humor fra Saxobank sin side. Tank sektoren har falt som alt annet i markedet de siste ukene
amitee
13.04.2019 kl 18:22 1303

OET blir vinneraksjen
Ole86
13.04.2019 kl 20:31 1247

Hvorfor tar du ikke med Hunter? Priset lavt og bedre rustet når det kommer til scrubbere enn noen andre på listen.

Tenker mer på det markedsmessige, siden jeg ikke tror scrubbere er det som er det mest relevante på hvilke aksjer som vil gjøre det best. Og når det gjelder tank aksjer, så kommer nok ikke de store pengene og gå dit, men i Frontline som vanlig.

Hunter gir meg assosiasjoner til Songa, Saga, Awilco LNG og andre raske asset play’s hvor man aldri har fått god prising og ikke har vært noen god reise for aksjonærene

For ikke å snakke om Aurora LPG. Mange start-ups som aldri handler til underliggende verdier og til kraftig rabatt til de etablerte aksjene
Redigert 14.04.2019 kl 19:42 Du må logge inn for å svare