Flex – har de ytterligere opsjoner på 2 LNGC MEGI fartøyer?

Garderobemannen
FLNG 06.01.2018 kl 17:06 6804

Flex (John Fredriksen) er etter mitt syn ikke så meddelsomme med alle opplysninger de burde vært i markedet. Eksempler på dette er:

- Den oppnådde raten på TCP’et for Flex Endeavour som ble børsmeldt 28.12.2017

- Det forhold at avtalen ble inngått for å fylle opp en TCP-out-forpliktelse Flex hadde overfor Uniper Global Commodities SE gjennom en opsjon på forlengelse i inntil 426 dager, etter at TCP-in-rettigheten fra Woodside Energy Shipping Singapore Pte Ltd for fartøyet “Woodside Rees Withers” utløper i 20.3.2018. Her ble det (bevisst?) skrevet feil «April 2018», som skulle vært «April 2017», og som på det viset bidro til ytterligere forvirring

- Dagens nyhet i Finansavisen hvor det fremkommer at Fredriksen har hatt ordrer på ytterligere fartøyer som ikke har vært alminnelig kjent i markedet

Et ytterligere eksempel på et forhold som synes ukjent for en rekke aktører i markedet er at Flex (Fredriksen) også har opsjon på bygging av ytterligere 2 LNG-tankere. Denne opsjonen fulgte med den finansielt svært gunstige bestillingen av Flex Constellation (Hull # 2470) og Flex Courageous (Hull # 2471), som hadde en kostpris på MUSD 180 pr fartøy.

Finansieringen var også meget kjøpervennlig, ved at kun MUSD 20 ble betalt ved igangsetting, mens MUSD 160 skal betales ved levering pr 30.6.2019 og 31.8.2019. Dette var vesentlig bedre betingelser enn øvrig finansiering i markedet på den tiden.

Bakgrunnen var nok at DSME hadde store likviditetsproblemer på denne tiden, særlig etter at de i tillegg var rammet av regnskapsjukset til tidligere CEO Ko Jae-ho, som senere fikk 10 års fengsel for dette. DSME måtte som følge av dette rapportere et massivt underskudd for 2015 på MUSD 2,8 milliarder. Avtalen Fredriksen fikk i stand med DSME var del av en større transaksjon, som også innebar at Frontline gikk inn og kjøpte ut to VLCC’er som DSME opprinnelig hadde bygget på Sinokor Merchant Marine, men som var kansellert i august 2016.

Spørsmålet er så hvilke betingelser som ligger i denne opsjoner, hvem som kan benytte opsjonen (Flex LNG eller Fredriksen/Gevaran), og hvilke tidsfrister som gjelder. Finansavisen kunne i et oppslag 8.9.17 fortelle om en konkret emisjon på ca MUSD 210 knyttet til bestilling av nettopp 2 nye LNGC fra DSME. Dette ble så avvist neste dag av FLNG i børsmelding, så kanskje var dette relatert til disse opsjonene. Det var et vindu som ville sikret levering i 2019.

Svaret på dette er nok at opsjonsrettighetene ligger hos Geveran-systemet til Fredriksen, og ikke direkte i Flex LNG. Dette forklarer også at Flex LNG ikke har rapportert dette. Prospektet fra 8.5.2017 er helt uten antydninger om dette.

Prisen på opsjonene man oppnådde overfor DSME-verftet på denne tiden var nok meget god, og antakelig noe i nærheten av de oppnådde MUSD 180 pr fartøy. Finansieringsbiten vil jeg dog anta ikke er like kjøper-gunstig, men mer representerer alminnelige betingelser.

Tidsfristen som gjelder for bruk av opsjonen er jeg usikker på. LNG-fraktmarkedet var på denne tiden svakt, og den spekulative nybyggingsaktiviteten for svært dyre spesialfartøyer som LNGCer er, var tilnærmet fraværende. Jeg vil imidlertid anta at Fredriksen-systemet var såpass forutseende at de fikk forlenget eventuelle tidsfrister ytterligere da de våren 2017 var i samtaler med DSME hvor de også forskjøv leveringen av Flex Enterprise og Flex Endeavour fra august 2017 til januar 2018.

Jeg blir derfor ikke overrasket over om Fredriksen/Geveran i løpet av relativt kort tid offentliggjør at de har ytterligere to søsterskip til de fire andre søstrene som er under bygging av DSME. Litt avhengig av prisen, kan dette være svært gunstige opsjoner i en bransje i sterk opptur. Fredriksen har tidligere vist at han er villig til å selge fartøyene til sine kontrollerte selskaper til selvkost. La oss håpe at han gjør det også denne gangen…
Redigert 20.01.2021 kl 17:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.01.2018 kl 17:35 6710

Interessante opplysninger for FLEX-aksjonærer. Vi får vel bare håpe det er en god trigger for aksjekursen utover våren.
K
Empire
06.01.2018 kl 18:41 6648

Litt usikker på hva du mener Garderobemannen. Hvis du mener at Flex LNG totalt har 6 MEGI til skip til levering, så stemmer det. Siden denne meldingen kom fra Flex LNG den 26.4.2017 har Flex hatt totalt 6 skip til levering fra Q1 2018. Det som har vært usikkert er finansieringen ved ferdigstillelse, noe som ble ordnet Q4 2017, med blant annet en rullerende kreditt fasilitet som kunne brukes og videreføres over alle leveringene frem til siste skip. Før jul gikk debattene om det også trengtes flere emisjoner, men de diskusjonene ble avsluttet med at Flex annonserte bank fasiliteter for alle 6 skip i desember(hvis jeg ikke husker helt feil i farten). Det er vel også et prospekt fra listingen til oslo børs i høst som tar for seg dette med finansiering for de totalt 6 Megi skipene og mulige finansierings løsninger, samt en presentasjon fra januar 2018 der antall skip nevnes.

Hvis du mener at Flex LNG har 6 skip til levering + 2 opsjoner til, så er dette ny og interessant informasjon

http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=7106279_4_Stock+Exchange+Release+26.pdf&attId=161563
Redigert 06.01.2018 kl 18:57 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
06.01.2018 kl 20:11 6646

Empire,

Det er akkurat det jeg mener - 6 + opsjoner på 2 ytterligere søsterskip. Men formelt er det antakelig ikke Flex som sitter på rettighetene til opsjonene, da de i så fall ville fremgått av informasjonen fra Flex. Jeg vil anta at det er Seatankers som sitter på opsjonene, da det var de som satt på de to forrige opsjonene, som ble anvendt i mars 2017. Det må følgelig gjøres en tilsvarende transaksjon fra Seatankers når/hvis de velger å benytte opsjonene, og så samle dette i Flex-systemet.

Dette ble fremforhandlet da Fredriksens Seatankers inngikk samleavtalen som også involverte de to VLCC til Frontline.

Disse opsjonene er omtalt i flere internasjonale medier også, uten at det er så mange som har fanget det opp her i Norge:

https://fairplay.ihs.com/commerce/article/4282921/dsme-wins-two-lng-carriers

https://www.lngworldnews.com/dsme-nets-me-gi-lng-duo-order/
Volf
06.01.2018 kl 20:27 6604

Du har helt rett Garderobemannen.
Kom nettopp tilbake fra en tur på byen (Singapore) fantastisk plass.
God natt alle sammen er snart morning her.
Empire
06.01.2018 kl 21:45 6525

Hmm.

Ja, enten er det noen opsjoner som ligger og venter, eller så er (flex) Constellation inc og (flex) Courageous inc de to opsjonene og at det var den første handelen av kontrakter internt som hadde disse opsjonene (som seinere ble kontrakter). Synes ikke disse artiklene du henviser til oppklarer spørsmålet, da det ikke refereres til noe som kan søkes opp hverken hos flex eller DSME. I følge DSME ble det f.eks bare inngått kontrakter på 2 LNG i mars, selv om vi nå vet at det er ihvertfall ble gjennomført kontrakter på 4 LNG skip til FLEX i samme periode. Kanskje det er de samme 4 skip(2+2) som er det du leter etter, bare at tidslinjene om kommuniserte meldinger fra/gjennom media og de ulike partene i Fredriksen systemet er relativt dårlig og skaper noe forvirring?

Hvis det imidlertid er som du sier, så skal det ihvertfall snart trykkes flere aksjer.

Fortsett den gode stilen Garderobemannen ;)

Edit
Med tanke på finansieringsløsninger for de bygg de nå har, så reagerte jeg på at de beholdt den rullerende kreditt "leverings" fasiliteten, da de hadde ordnet bank fasiliteter for de 6 skip de nå har. En grunn til å beholde denne rullerende fasiliteten, er kanskje disse to "ukjente" opsjonene? Da har man med andre ord finansiering for totalt 8 båter. Flex mangler da bare (hvis vi antar like vilkår som de andre DSME skipene) første delbetaling og eventuelt "opsjonskjøpspris" internt i Fredriksen systemet.
Redigert 06.01.2018 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
06.01.2018 kl 23:05 6514

Empire,

Noen aksjer bør vel trykkes opp til Fredriksen/Seatanker-systemet for å betale for det de måtte ha av utgifter og forskuddsbetalinger når disse opsjonene eventuelt erklæres.

Jeg har gjort meg de samme tankene om finansieringen. FLNG har uttalt at de vil lånefinansiere samtlige av de øvrige fartøyene, og ved å beholde den opprinnelige finansieringen fra Gevaran-systemet, har de vel sikret seg mulighet til å erklære disse opsjonene når som helst.

En kanskje litt bedre artikkel som forklarer disse opsjonene er denne:

https://maritime-executive.com/article/dsme-secures-firm-order-for-two-lng-carriers
Slettet bruker
07.01.2018 kl 21:42 6309

5 dobling ikke umulig
addyfred
07.01.2018 kl 22:13 6291

5-dobling er vel litt å ta i? Hvis ikke interessant å høre hvordan du tenker deg frem til dette.

Ellers lykke til i morgen alle med Flex i portisen :)
Slettet bruker
07.01.2018 kl 23:54 6225

5-dobling? Kursdobling i Januar er godt nok for meg til å ta gevinst.
K
Sonatrach
08.01.2018 kl 13:51 6099

Det er helt vanlig at skip/rigger etc blir handlet inn på privat bok i JF systemet. Både for FRO, GOGL, FLNG og andre selskaper. Det er fordi man da slipper å plapre om alt til børsen øyeblikkelig dersom det er fordelsaktig å holde kjeft om det en stund. Samt at det er lettere for JF privat å hoste opp finansieringsbevis enn feks for det børsnoterte selskapet som kanskje har null i kassa på bestillingstidspunktet! Alt dette nyter JF aksjonærene godt av til bortimot null kostnader dersom man sammenligner med greske redere og NAT & Spetalen etc som skrur aksjonærene for tilretteleggingsfee, success fees, internal commissions etc..... etc......
Redigert 08.01.2018 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
farmern
15.01.2018 kl 09:29 5406

Er det forsinkelser i leveringen av Enterprise? Den ligger på anker utenfor verftet. I meldingen om levering av Endeavour ble det meldt antatt levering den 11. Januar.

Er det slik at den skal inn og overta for den innchartrede Pskov, noen som mener noe om det? Hun er for øyeblikket på vei fra Nederland til Japan med ETA 29. Jan.
farmern
15.01.2018 kl 20:07 5306

Enterprise har satt kursen mot Rotterdam, da må vi regne med at den er levert! Satse på en melding om det i morgen!
farmern
17.01.2018 kl 13:23 5132

Rotterdam utgår, nå blir'e Singapore på begge to!
Slettet bruker
17.01.2018 kl 13:30 5127

noe burde vel skje snart, nå reiser den på ville veier, kursen altså..
hill
17.01.2018 kl 13:43 5116


Ville veier??
Syns det er bra, teknisk sett, at kursen har bikket litt ned og tettet hullet i kurs-graphen.