Batteri vs. hydrogen

Rolfbruun
NEL 12.12.2018 kl 12:38 8607

Bare en liten fun fact som jeg har følelsen av at ikke alle helt ser. Jeg har selv en batteribil med 90kw batteri og synes det fungerer utmerket. I tillegg er det grønt og fint her i gamlelandet med all vår hydro-el.

Når det er sagt så snakkes det om bedre batterier og raskere lading. Ja, lading så fort som man fyller en hydrogen eller bensintank. Å lade min bil like fort som hydrogen e.l vil kreve ca. 4,5MW (...). Det sier seg selv tror jeg, at dette er en utopi. 4,5MW tilsvarer 4500 vaskemaskiner som går samtidig...til å superduperhurtiglade 1 stk. bilbatteri.

Bare de 150KW laderne som Ionity skal sette opp, eller 120KW tesla ladere er/blir et problem før eller siden hva gjelder effekt/infrastruktur. Utover dette er elbil i det store og hele et norsk fenomen (inntil videre?)

Mer info: https://actu.epfl.ch/news/charging-an-electric-car-as-fast-as-filling-a-tank/

(Edit: typos)
Redigert 21.01.2021 kl 06:02 Du må logge inn for å svare
Luna
12.12.2018 kl 15:59 6977

I Sverige (og Danmark) er det mye mer lønnsomt for privatpersoner å investere i solceller på eget tak. De betaler da ofte bare det de netto bruker i strøm pr døgn. Dvs at de selger litt på dagen og kjøper tilbake til samme pris om natten. I Norge er det helt annerledes. Her må man, om man har solceller på taket og produserer mer strøm enn man bruker selv, selge strømmen inn til nettet for nesten ingenting, og kjøpe tilbake dyr strøm om natten for mange ganger så mye pr kw.
Så myndighetene har ikke gjort det lønnsomt å kjøpe solceller til tak i Norge. Det er veldig dårlig!
Redigert 21.01.2021 kl 06:02 Du må logge inn for å svare
TreeRex
12.12.2018 kl 14:00 7120

Ozzy her jeg helt enig, at en El/H2 kombi i biler er saken.
Mercedes har vist en modell på gang, som har dette opplegget ; )
Tipper vi må opp i +100km på el og +700km på H2, da er vi rett vei.

Oppdatering, ser nå bilen fra Mercedes allerede er ute:
http://www.hydrogencarsnow.com/index.php/hydrogen-cars/new-mercedes-benz-glc-f-cell-launched/
http://www.hydrogencarsnow.com/index.php/mercedes-benz-glc-f-cell/

Redigert 21.01.2021 kl 06:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.12.2018 kl 13:31 7209

Mange bra innlegg. El. Bil bølgen vil falle. År 2021 kommer det mva og da forsvinner El. Bil incentivene. Da forsvinner også kundene Jeg venter til neste år med å kjøpe en FuelCell bil. FC biler får alle El.bil incentivene. FC biler vil vinne. Prisene vil gå ned.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02 Du må logge inn for å svare
OZZY
12.12.2018 kl 13:25 7253

jeg har også elbil og bruker hurtiglading så lite som mulig. dette pga at batteriet ikke har godt av det. ok en sjelden gang men å tro at hele verden kun trenger batteribiler er utopi. Norge er i en særstilling og salget av elbiler i Norge har hjulpet bransjen i å utvikle teknologien videre men vi er ikke i mål enda. Hydrogen/ batteribiler er fremtiden for verden. Uten tvil.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02 Du må logge inn for å svare
Nelco
12.12.2018 kl 13:23 7267

I Sverige er dei mye flinkere å bruke solcelle paneler,der ligger vi langt etter.Der er det helt vanlig å ha ha solceller på taket,her er det mer skjelven en ser solceller på tak.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02 Du må logge inn for å svare
Nesodden1
12.12.2018 kl 13:01 7364

I nabolandet Sverige så virker ikke løsningen på klimutfodringer vare flere elbiler heller.

Kapasiteten sprengt

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7110156
Redigert 21.01.2021 kl 06:02 Du må logge inn for å svare
JosefK
12.12.2018 kl 12:55 7401


Men det er en besnærende tanke... bare å øke effekten... teoretisk ja, i praksis sliter det både nett OG batteri. Det vet alle som har et Li-ion batteri. Jeg bruker dem hver dag. Og de jeg har nå synger på siste verset.

Redigert 21.01.2021 kl 06:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.12.2018 kl 12:43 7468

Rolfbruun
Så sant så sant , veldig presist og avklarende innlegg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02 Du må logge inn for å svare