Batteri vs. hydrogen
Bare en liten fun fact som jeg har følelsen av at ikke alle helt ser. Jeg har selv en batteribil med 90kw batteri og synes det fungerer utmerket. I tillegg er det grønt og fint her i gamlelandet med all vår hydro-el.
Når det er sagt så snakkes det om bedre batterier og raskere lading. Ja, lading så fort som man fyller en hydrogen eller bensintank. Å lade min bil like fort som hydrogen e.l vil kreve ca. 4,5MW (...). Det sier seg selv tror jeg, at dette er en utopi. 4,5MW tilsvarer 4500 vaskemaskiner som går samtidig...til å superduperhurtiglade 1 stk. bilbatteri.
Bare de 150KW laderne som Ionity skal sette opp, eller 120KW tesla ladere er/blir et problem før eller siden hva gjelder effekt/infrastruktur. Utover dette er elbil i det store og hele et norsk fenomen (inntil videre?)
Mer info: https://actu.epfl.ch/news/charging-an-electric-car-as-fast-as-filling-a-tank/
(Edit: typos)
Når det er sagt så snakkes det om bedre batterier og raskere lading. Ja, lading så fort som man fyller en hydrogen eller bensintank. Å lade min bil like fort som hydrogen e.l vil kreve ca. 4,5MW (...). Det sier seg selv tror jeg, at dette er en utopi. 4,5MW tilsvarer 4500 vaskemaskiner som går samtidig...til å superduperhurtiglade 1 stk. bilbatteri.
Bare de 150KW laderne som Ionity skal sette opp, eller 120KW tesla ladere er/blir et problem før eller siden hva gjelder effekt/infrastruktur. Utover dette er elbil i det store og hele et norsk fenomen (inntil videre?)
Mer info: https://actu.epfl.ch/news/charging-an-electric-car-as-fast-as-filling-a-tank/
(Edit: typos)
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
Så sant så sant , veldig presist og avklarende innlegg.
Så sant så sant , veldig presist og avklarende innlegg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
JosefK
12.12.2018 kl 12:55
7587
Men det er en besnærende tanke... bare å øke effekten... teoretisk ja, i praksis sliter det både nett OG batteri. Det vet alle som har et Li-ion batteri. Jeg bruker dem hver dag. Og de jeg har nå synger på siste verset.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Nesodden1
12.12.2018 kl 13:01
7550
I nabolandet Sverige så virker ikke løsningen på klimutfodringer vare flere elbiler heller.
Kapasiteten sprengt
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7110156
Kapasiteten sprengt
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7110156
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Nelco
12.12.2018 kl 13:23
7453
I Sverige er dei mye flinkere å bruke solcelle paneler,der ligger vi langt etter.Der er det helt vanlig å ha ha solceller på taket,her er det mer skjelven en ser solceller på tak.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
jeg har også elbil og bruker hurtiglading så lite som mulig. dette pga at batteriet ikke har godt av det. ok en sjelden gang men å tro at hele verden kun trenger batteribiler er utopi. Norge er i en særstilling og salget av elbiler i Norge har hjulpet bransjen i å utvikle teknologien videre men vi er ikke i mål enda. Hydrogen/ batteribiler er fremtiden for verden. Uten tvil.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Mange bra innlegg. El. Bil bølgen vil falle. År 2021 kommer det mva og da forsvinner El. Bil incentivene. Da forsvinner også kundene Jeg venter til neste år med å kjøpe en FuelCell bil. FC biler får alle El.bil incentivene. FC biler vil vinne. Prisene vil gå ned.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
TreeRex
12.12.2018 kl 14:00
7306
Ozzy her jeg helt enig, at en El/H2 kombi i biler er saken.
Mercedes har vist en modell på gang, som har dette opplegget ; )
Tipper vi må opp i +100km på el og +700km på H2, da er vi rett vei.
Oppdatering, ser nå bilen fra Mercedes allerede er ute:
http://www.hydrogencarsnow.com/index.php/hydrogen-cars/new-mercedes-benz-glc-f-cell-launched/
http://www.hydrogencarsnow.com/index.php/mercedes-benz-glc-f-cell/
Mercedes har vist en modell på gang, som har dette opplegget ; )
Tipper vi må opp i +100km på el og +700km på H2, da er vi rett vei.
Oppdatering, ser nå bilen fra Mercedes allerede er ute:
http://www.hydrogencarsnow.com/index.php/hydrogen-cars/new-mercedes-benz-glc-f-cell-launched/
http://www.hydrogencarsnow.com/index.php/mercedes-benz-glc-f-cell/
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Luna
12.12.2018 kl 15:59
7163
I Sverige (og Danmark) er det mye mer lønnsomt for privatpersoner å investere i solceller på eget tak. De betaler da ofte bare det de netto bruker i strøm pr døgn. Dvs at de selger litt på dagen og kjøper tilbake til samme pris om natten. I Norge er det helt annerledes. Her må man, om man har solceller på taket og produserer mer strøm enn man bruker selv, selge strømmen inn til nettet for nesten ingenting, og kjøpe tilbake dyr strøm om natten for mange ganger så mye pr kw.
Så myndighetene har ikke gjort det lønnsomt å kjøpe solceller til tak i Norge. Det er veldig dårlig!
Så myndighetene har ikke gjort det lønnsomt å kjøpe solceller til tak i Norge. Det er veldig dårlig!
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Luma
Det er en skam , Norge saboteter solcelle og hydrogen energi.
Politikken er å supsidiere Europa med strøm og på vinteren kjøpe dyr kull og atomkraft til dobbel pris.
Håper ikke jeg får rett når jeg så utviklingen i vår , at strømregningen kan bli 3, ganger større for oss i vinter.
Det er en skam , Norge saboteter solcelle og hydrogen energi.
Politikken er å supsidiere Europa med strøm og på vinteren kjøpe dyr kull og atomkraft til dobbel pris.
Håper ikke jeg får rett når jeg så utviklingen i vår , at strømregningen kan bli 3, ganger større for oss i vinter.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
WOW fantastisk. 100km på batteri er perfekt resten på hydrogen. Dette ER fremtiden. Har selv en av de første Model S som kom til Norge. Tipper jeg har den til jeg dauer :) For meg og mitt bruk. Drømmebil. Skal på bilferie til sommeren og passer på å saktelade på overnattingsteder men blir også noe hurtiglading.
Her jeg oppholder meg nå fins det ikke varmovner. hakke bruk for det. hakke bruk for klær heller :)
syntes det er rart at ikke Norge følger Sverige og Danmark når det gjelder å selge strøm fra eget anlegg tilbake til strømselskapet. Hvor er Politikerne ? Hvor er Venstre og De Grønne og Erna og Siv og hele bøttebaletten.
Her jeg oppholder meg nå fins det ikke varmovner. hakke bruk for det. hakke bruk for klær heller :)
syntes det er rart at ikke Norge følger Sverige og Danmark når det gjelder å selge strøm fra eget anlegg tilbake til strømselskapet. Hvor er Politikerne ? Hvor er Venstre og De Grønne og Erna og Siv og hele bøttebaletten.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Det folk inte förstår är att man laddar inte elbil som man tankar en bensinbil.
Den laddas långsamt på natten . Og snart kommer solceller som laddar under drift så att du har 60,% av behovet den vägen enligt Hyundai /Kia.
Hydrogen er heller inget alternativ. Jag har investerat i den branschen sedan 1999, och utveckling har knappt förekommit. Bara tomma löften, tyvärr.
Inom batteri er det också en massa löften, som uppfylls. Så pekar ni på problem, hurtig laddning osv. Det löser man.
Jag tror det är där vi har skillnaden inom batteri löser man problemet. Det pågår just nu liksom.
Inom hydrogenet snakkes det om ting som kan bli en gång i framtiden. Men som mest sannsynlig aldrig blir , bara brustna drömmar, på norska sogns-brekk.
Som ett exempel, ta rotolyzer. Det har lovats om att det er helt otrolig, sedan 2014. Men inget sker. Nå sier de att den er på test. Långtest!
Tänk själv om du ska idag gå in å köpa en Tesla eller Nissan Leaf, og de sier att du må vänta för de testar? Og väldig länge?
Ser ni nå skillnaden? Ser ni nå en fair verdi på nel kring 2 kr?
Den laddas långsamt på natten . Og snart kommer solceller som laddar under drift så att du har 60,% av behovet den vägen enligt Hyundai /Kia.
Hydrogen er heller inget alternativ. Jag har investerat i den branschen sedan 1999, och utveckling har knappt förekommit. Bara tomma löften, tyvärr.
Inom batteri er det också en massa löften, som uppfylls. Så pekar ni på problem, hurtig laddning osv. Det löser man.
Jag tror det är där vi har skillnaden inom batteri löser man problemet. Det pågår just nu liksom.
Inom hydrogenet snakkes det om ting som kan bli en gång i framtiden. Men som mest sannsynlig aldrig blir , bara brustna drömmar, på norska sogns-brekk.
Som ett exempel, ta rotolyzer. Det har lovats om att det er helt otrolig, sedan 2014. Men inget sker. Nå sier de att den er på test. Långtest!
Tänk själv om du ska idag gå in å köpa en Tesla eller Nissan Leaf, og de sier att du må vänta för de testar? Og väldig länge?
Ser ni nå skillnaden? Ser ni nå en fair verdi på nel kring 2 kr?
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
JosefK
12.12.2018 kl 17:43
7119
??????
Nei, man løser ikke problem i hydrogen bransjen... noen burde sende dette innlegget til Herning så de har noe å le av på pauserommet. Eller til Nikola som er i ferd med å stikke hull i det største problemet av de alle: economics of scale.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
YXZ
du kommer med direkte løgn i din siste posting ,
Så jeg ber administrator om å sjekke opp dine groteske løgner forde du okke har gjort penger på din innvestering.
Jeg foreslår at admin lokker deg ut en stund pga din interferens på hydrogentrådene.
du kommer med direkte løgn i din siste posting ,
Så jeg ber administrator om å sjekke opp dine groteske løgner forde du okke har gjort penger på din innvestering.
Jeg foreslår at admin lokker deg ut en stund pga din interferens på hydrogentrådene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
meocon
12.12.2018 kl 22:42
6826
Problem er ikke nok strøm til lading, husholding og industri. Elbiler står i kø for lading.
Solcelle strøm er nok til å lyse noen lamper i en bil, ja. Aldri tenk meg at det er nok strøm til å drive et tonn bil fram noe km i time. Forget about it !
Solcelle strøm er nok til å lyse noen lamper i en bil, ja. Aldri tenk meg at det er nok strøm til å drive et tonn bil fram noe km i time. Forget about it !
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Keirax
13.12.2018 kl 07:43
6587
Og nok en gang et ensidig fokus på personbiler. Hvis man forutsetter at XYZ er den eneste geniale her som ser at dette ikke har livets rett. Med andre ord at de tusenvis av ingeniører i Huyndai bare er idioter og ikke skjønner sitt eget beste. Selv med dette som forutsetning står vi igjen med transportbransjen hvor blant andre Nikola er i full gang med å revolusjonere transportbransjen, og få denne over til grønt fokus. Bra jobba XYZ. Og Rotolyzer’n....Kommer til å bli en suksess hvis den kommer. Hvis ikke den kommer står avtalen med Nikola ved lag uansett så bare drit i å dra frem den hver gang du skal messe om NEL sin mangel på livets rett.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Hyundai/Kia är intressant, den ska vi följa med på. De satsar lika mycket på både bränsleceller och batteri.
Medan de flesta andra tagit ställning för det ena, i de flesta fall batteri.
Honda er kanske ensidigt på fuelcell? Jag hör inte mycket om batterierna Fra Honda på mina kanaler.
Toyota har ju kört hårt på bränsleceller, men svängde sen till batteri/hybrid för nåt år sen
Hyundai sin teknologi med solceller har vi ju räknat här på forumet och vi kom fram till att du uppnår liknande effekt på en lastbil. Större effekt krav ja - men ytan till solceller är större på lastbilen.
Därför var konklusion den gång att Nikola borde minska andelen bränsleceller och öka andelen batteri.
Nikola är ju en hybrid batteri/h2-tank 700 bar, og då kan vi öka andelen batteri så att BC blir Rex till batteriet.
Medan de flesta andra tagit ställning för det ena, i de flesta fall batteri.
Honda er kanske ensidigt på fuelcell? Jag hör inte mycket om batterierna Fra Honda på mina kanaler.
Toyota har ju kört hårt på bränsleceller, men svängde sen till batteri/hybrid för nåt år sen
Hyundai sin teknologi med solceller har vi ju räknat här på forumet och vi kom fram till att du uppnår liknande effekt på en lastbil. Större effekt krav ja - men ytan till solceller är större på lastbilen.
Därför var konklusion den gång att Nikola borde minska andelen bränsleceller och öka andelen batteri.
Nikola är ju en hybrid batteri/h2-tank 700 bar, og då kan vi öka andelen batteri så att BC blir Rex till batteriet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
AksjeRik
13.12.2018 kl 08:10
6480
Hydrogenbiler blir et problem på vinterstid da mye vann legger seg på veiene. Sikkert derfor regjeringen ikke har satset.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Tull og tøys, AksjeRik. Klima og miljøvernminister Ola Elvestuen bekrefter herved at de satser tungt på hydrogen fremover. Han fikk forøvrig årets hydrogen pris i fjor. Som han sa: Denne H2prisen han setter umåtelig stor pris på - den forplikter.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Du er klar over at vanlige fossilbiler i eksosen damper ut ca 70% av den vannmengden som kommer fra en hydrogenbil? Er det de siste 30% som blir en katastrofe for vinterveiene eller er det kanskje slik at det faktisk ikke er et problem? Tenk litt på den. ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Tradinator
13.12.2018 kl 08:28
6371
750 km på neste model så 1000km fra 2025. Da snakker vi!
https://www.motor.no/artikler/2018/august/toyota-trapper-opp-hydrogensatsingen/
https://www.motor.no/artikler/2018/august/toyota-trapper-opp-hydrogensatsingen/
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
XY Z og aksjefattig serverer den ene løgnen etter den andre på neltrådene.
Synd de står igjen på perongen når Neltoget forlagter perongen.
Synd de står igjen på perongen når Neltoget forlagter perongen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Keirax
13.12.2018 kl 08:32
6339
Dette må være feil. XYZ sier jo at hydrogenbiler ikke har livets rett. Når skal ingeniørene i Huyndai og nå Toyota begynne og høre på han!!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Breikjeften
13.12.2018 kl 08:35
6322
"Pre aksjekurser" på Nel/ andre "peker opp"...., dette kan kan være starten på "jule rallyet " !!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
AksjeRik
13.12.2018 kl 08:37
6314
Kommer mye mer vann ut av hydrogenbiler enn vanlige.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Helt klart , vi ser oss ikke tilbake.
Nel er i en kraftig opptrend .
Go hard go long?
Nel er i en kraftig opptrend .
Go hard go long?
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
AksjeRik skrev Kommer mye mer vann ut av hydrogenbiler enn vanlige.
Stakkars deg, AksjeRik. Fordelen er da at du bare kan ta med deg en tepose og en tekopp - da har du 100% rent tevann i potta bak :-) Da kan du invitere oss til Afteroon Te
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Admoff
13.12.2018 kl 08:41
6279
AksjeRik skrev Kommer mye mer vann ut av hydrogenbiler enn vanlige.
Så bra, da får vasket veien og vannet grøftene samtig som vi kjører rundt. Vi kan samtidig sette en stopper for ørkenspredning. Dette bare bekrefter at hydrogen blir topp Aksjerik ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Hydrogen knuser elbiler , det grønne skiftet kjører i turbofart NÅ
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
AksjeRik skrev Kommer mye mer vann ut av hydrogenbiler enn vanlige.
Kan du ikke forholde deg til virkeligheten isteden? Og kan du ikke forklare hvorfor de 70% fra fossilbiler ikke er et problem på vinterveiene mens 100% fra hydrogenbiler ville bli katastrofe?
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Kan det vara att det droppar mer från en hydrogenbil. Medan ånga från bensinbilar. Jag vet inget om problemet men ser att det diskuteras på hegnar.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Ja, det at det diskuteres på Hegnar pleier å være et kvalitetstegn når det gjelder fakta... ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Apop
13.12.2018 kl 09:35
6083
batteri vs hydrogen? ja takk begge deler
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
13.12.2018 kl 10:04
6037
Apop:
Absolutt begge deler ja, til hver sin bruk. Jeg tror uansett ikke BEV vil bli så stort som FCEV på verdensbasis uansett - Bortsett fra her i Norge.
Absolutt begge deler ja, til hver sin bruk. Jeg tror uansett ikke BEV vil bli så stort som FCEV på verdensbasis uansett - Bortsett fra her i Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
oophus
13.12.2018 kl 10:06
6035
Hvorfor er det slik at enten batteri eller hydrogen skal vinne? Det er plass til begge deler.
Under personbil-sektoren så antar jeg at det ender opp med ca 1/3 hydrogen biler på sikt. Personbilsektoren er jo ikke noe NEL akkurat fokuserer så ekstremt mye på, og de har nok gjort sine undersøkelser på saken for å komme til konkulsjonen de har kommet til.
Majoriteten har et behov med sin bil der man kun trenger kommer fra A til B og tilbake til A igjen iløpet av en dag. Her er elbilene overlegne hydrogenbilen, rett og slett fordi rekkevidden aldri går i minus der man lader hjemme over natten, samt på jobb (for de som har over 5 mil til/fra jobb).
Men elbilene kommer aldri til å klare å utfylle alle behovene hos folk. Det finnes en haug av folk som kjører >30,000 km i året, og her vil nok elbilen pushes til en grense for hva som er "behagelig". Folk gidder ikke være avhengig av å hurtiglade konstant hele tiden.
Under personbil-sektoren så antar jeg at det ender opp med ca 1/3 hydrogen biler på sikt. Personbilsektoren er jo ikke noe NEL akkurat fokuserer så ekstremt mye på, og de har nok gjort sine undersøkelser på saken for å komme til konkulsjonen de har kommet til.
Majoriteten har et behov med sin bil der man kun trenger kommer fra A til B og tilbake til A igjen iløpet av en dag. Her er elbilene overlegne hydrogenbilen, rett og slett fordi rekkevidden aldri går i minus der man lader hjemme over natten, samt på jobb (for de som har over 5 mil til/fra jobb).
Men elbilene kommer aldri til å klare å utfylle alle behovene hos folk. Det finnes en haug av folk som kjører >30,000 km i året, og her vil nok elbilen pushes til en grense for hva som er "behagelig". Folk gidder ikke være avhengig av å hurtiglade konstant hele tiden.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
abroker
13.12.2018 kl 10:14
6019
Ladingen er ikke og kommer ikke å bli noe problem for el-bil eiere!
heldigvis
heldigvis
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Strømnettet klarer ikke å levere fort nok til ladepunkter for elbiler.
Det kreves oppgradering av strømledere og transformatorer i tilegg til at de ikke har hverken penger eller kapasitet nok til serve en eskalerende elbilpark.
Delvis pga det kreves storstilt utbygging åå alle ledd.
Det kreves oppgradering av strømledere og transformatorer i tilegg til at de ikke har hverken penger eller kapasitet nok til serve en eskalerende elbilpark.
Delvis pga det kreves storstilt utbygging åå alle ledd.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
oophus
13.12.2018 kl 10:26
5973
Elbiler kan faktisk hjelpe til med å avlaste strømnettet i fremtiden. Ikke omvendt. Det er fult mulig å ha et batteri på veggen hjemme, der man sakte lader dette over tid, for så å "pumpe" denne energien kjapt inn i bilen når man trenger det, uten at man laster strøm-nettverket samtidig. Denne løsningen vil man nok se på hurtigladestasjoner også, om det ender opp med å bli et problem.
Elbilen vil uansett ikke fylle alles behov, så hydrogen/hybriden blir ei god løsning for mange. Taxi-næringen f.eks er nok ikke særlig glad i å måtte være avhengig av hurtiglading, samt at de som leaser bilen er nødt til å ha en ladeløsning hjemme.
Elbilen vil uansett ikke fylle alles behov, så hydrogen/hybriden blir ei god løsning for mange. Taxi-næringen f.eks er nok ikke særlig glad i å måtte være avhengig av hurtiglading, samt at de som leaser bilen er nødt til å ha en ladeløsning hjemme.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Nel server tungtransport ihovedsak , der er de største forurenserne.
Så til El
Var selv med på å oppgradere 22 kvh høyspentlinjer som hadde for dårlig kapasitet.
Hele Norge ble oppgradert på 70 og 80 tallet.
En ny oppgradering må komme for å ta unna store mengder Elbiler.
Fra generator ( vannkraft ) , solcellepark , bølge og vindkraft.
Det er en svært kostnadskrevende greie og elbransjen sier jo selv at å få transportbransjen over på utstrakt elbilbruk er bare å glemme.
Her må hydrogen inn da den ikke krever hurtiglading og særlig tungtransport krever for mye kraft.
Så til El
Var selv med på å oppgradere 22 kvh høyspentlinjer som hadde for dårlig kapasitet.
Hele Norge ble oppgradert på 70 og 80 tallet.
En ny oppgradering må komme for å ta unna store mengder Elbiler.
Fra generator ( vannkraft ) , solcellepark , bølge og vindkraft.
Det er en svært kostnadskrevende greie og elbransjen sier jo selv at å få transportbransjen over på utstrakt elbilbruk er bare å glemme.
Her må hydrogen inn da den ikke krever hurtiglading og særlig tungtransport krever for mye kraft.
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
Nastine
13.12.2018 kl 12:20
5785
Men hallo...de klarer jo ikke finne løsning for hurtiglading av mobiler en gang..... -knis- ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:02
Du må logge inn for å svare
meocon
13.12.2018 kl 12:37
2954
Strømpris blir 3 kr pr kw eller mer når det er nok av elbiler her i landet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:54
Du må logge inn for å svare
meocon
13.12.2018 kl 12:42
2936
Nå tilgang til kobolt minerale er begrenset, må el-forskere finne en annen batteriløsning. Hvis ikke, er det ikke sikkert elbiler er billige lenger. Ta med miljøavgift på alt "svinerie" blir det dobbel av dagens pris på elbiler. Man slutter da å betale bompenger, lover Frp ! :-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:54
Du må logge inn for å svare
Det er hydrogen som vil ta de største volumrne innenfor transport.
I tilegg er en hydrogen inngiseringsplan for påfyll av hydrogen i exsisterende gassrørledninger en utstrakt plan for å få ned fosilt brensel og denforurensingen den påfører kloden.
I tilegg er en hydrogen inngiseringsplan for påfyll av hydrogen i exsisterende gassrørledninger en utstrakt plan for å få ned fosilt brensel og denforurensingen den påfører kloden.
Redigert 21.01.2021 kl 02:54
Du må logge inn for å svare
oophus
13.12.2018 kl 13:31
2851
Det samme problemet vil hydrogen/hybride løsninger ha. De bruker batterier de også.
Selv Nikola's trekkvogner. Selv om det ikke er i like store mengder, men her koster Fuel Cells endel mer enn batteriene uansett.
Angående "svineri" så forbruker man endel mer strøm for å lage hydrogen, fra strøm til hydrogen (som har en effektivitet på ca 80%), tilbake til strøm igjen i en hydrogenbil (med en effektivitet på 60%). Så ikke et argument jeg hadde brukt for å fremme hydrogen i transportsektoren.
Selv i Norge med vår vannkraft, så har vi spor av CO2 i strømnettet våres, ettersom vi faktisk eksporterer og importerer strøm etter behov. Når vi da importerer strøm, så lader man bilen sin med strøm der endel av det er laget av fossile metoder. Skal vi da produsere hydrogen av samme strømmen, så bidrar man til å forurense mer i CO2 enn ved ladningen av en elbil- dog forhåpentligvis kun enn så lenge.
Selv Nikola's trekkvogner. Selv om det ikke er i like store mengder, men her koster Fuel Cells endel mer enn batteriene uansett.
Angående "svineri" så forbruker man endel mer strøm for å lage hydrogen, fra strøm til hydrogen (som har en effektivitet på ca 80%), tilbake til strøm igjen i en hydrogenbil (med en effektivitet på 60%). Så ikke et argument jeg hadde brukt for å fremme hydrogen i transportsektoren.
Selv i Norge med vår vannkraft, så har vi spor av CO2 i strømnettet våres, ettersom vi faktisk eksporterer og importerer strøm etter behov. Når vi da importerer strøm, så lader man bilen sin med strøm der endel av det er laget av fossile metoder. Skal vi da produsere hydrogen av samme strømmen, så bidrar man til å forurense mer i CO2 enn ved ladningen av en elbil- dog forhåpentligvis kun enn så lenge.
Redigert 21.01.2021 kl 02:54
Du må logge inn for å svare
breiflabb
13.12.2018 kl 14:13
2764
Producera hydrogen och använd den i ombyggda konventionelle motorer. Bästa energi lösningen:
https://www.nyteknik.se/fordon/vatgas-i-motorn-ger-verkningsgrad-pa-topp-6411458
https://www.nyteknik.se/fordon/vatgas-i-motorn-ger-verkningsgrad-pa-topp-6411458
Redigert 21.01.2021 kl 02:54
Du må logge inn for å svare
oophus
13.12.2018 kl 14:24
2747
"....ombyggd dieselmotor som drivs med vätgas når en verkningsgrad på 42 procent."
Ikke akkurat imponerende. Da er det jo mye bedre med 60% virkningsgrad til elektrisk motor.
Ikke akkurat imponerende. Da er det jo mye bedre med 60% virkningsgrad til elektrisk motor.
Redigert 21.01.2021 kl 02:54
Du må logge inn for å svare
really
13.12.2018 kl 15:32
2684
Helt enig OZZY. Batteri er helt overlegent på å få energien ut til hjulene, hydrogen sikrer rekkevidden.Med denne pakken trenger ikke kapasiteten og infrastrukturen for strøm den massive utbyggingen som en overgang til ren hydrogen vil føre til. Tross alt går rundt 70% av energien tapt på veien fra strøm til hjul med hydrogen med dagens teknologi, med batteri går bare halvparten så mye tapt.
Et tilleggselement er at behovet for de sjeldne mineralene som brukes i dagens batterier vil begrenset.
Fremtidige batterityper kan endre på dette, men som TS peker på vil den infrastrukturen som skal til for å fylle 100 KW på et batteri på 10 min være så kostbar at det er vanskelig å se for seg at det skal skje de nærmeste tiårene.
Et tilleggselement er at behovet for de sjeldne mineralene som brukes i dagens batterier vil begrenset.
Fremtidige batterityper kan endre på dette, men som TS peker på vil den infrastrukturen som skal til for å fylle 100 KW på et batteri på 10 min være så kostbar at det er vanskelig å se for seg at det skal skje de nærmeste tiårene.
Redigert 21.01.2021 kl 02:54
Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
13.12.2018 kl 18:58
2598
Det du skriver her vedr. tapt energi/effektivitet er også veldig interessant i et større bilde. Joda, det kreves energi for å lage og komprimere hydrogen og det er mindre effektivt sånn sett. I tillegg er selve fuelcellen mindre effektiv enn batteriet som sådan - men....
Sett i en større sammenheng så er det jo vanvittige mengder strøm som vil gå tapt i den ekstremt hurtigvoksende og variable produksjonslinjen av fornybar elektrisk strøm hvis vi ikke lagrer den på en eller annen måte ved overskuddsproduksjon. Da er jo hydrogen "den eneste" fornuftige måten vi kan gjøre det på, og hvordan ser da energiregnskapet ut i bilene (eller bussene/togene/fergene/fabrikkene osv.)? Vi vet alle nå at både tyskland/danmark og california har relativt store intervaller med overproduksjon - og det er as-we-speak (...)
Go hard - go long
Sett i en større sammenheng så er det jo vanvittige mengder strøm som vil gå tapt i den ekstremt hurtigvoksende og variable produksjonslinjen av fornybar elektrisk strøm hvis vi ikke lagrer den på en eller annen måte ved overskuddsproduksjon. Da er jo hydrogen "den eneste" fornuftige måten vi kan gjøre det på, og hvordan ser da energiregnskapet ut i bilene (eller bussene/togene/fergene/fabrikkene osv.)? Vi vet alle nå at både tyskland/danmark og california har relativt store intervaller med overproduksjon - og det er as-we-speak (...)
Go hard - go long
Redigert 21.01.2021 kl 02:54
Du må logge inn for å svare