Carl I.Hagen: Like avgifter på el-biler= Fjerne bompenger!

Søster
12.12.2018 kl 17:56 851

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/slik-vil-carl-i-hagen-gjre-alle-landets-bomstasjoner-overfldige/3423568828.html

Hagen påstår at om også vi som kjører el-biler betaler avgifter,moms og bompenger på lik linje med sjåfører
som kjører eksosbiler så kan bompengeanleggene fjernes.
Om dette stemmer viser det bare at det er på tide at vi alle betaler like mye og bidrar til å bygge de veiene vi alle trenger.
Jeg har en dieselbil og en el-bil,og jeg kjøpte el-bilen kun pga. økonomiske fordeler,og ikke miljøet.

Nå ser jeg hvor utettferdig dette er og at jeg ikke ser hvorfor jeg som sjåfør skal betale mibdre når jeg kjører min el-bil
enn når jeg kjører min dieselbil som forurenser svært lite.

Stemmer tallene til Hagen som han har fått fra Finansdepartementet MÅ det komme en debatt om lik behandling av biler
hva avgifter angår!
Fjordgubben
12.12.2018 kl 18:28 844

Vet ikke om det stemmer, men Hagens forslag er uansett fornuftig.

I andre normale land har man omtrent ingen bompenger, og man har heller ikke fritak på moms og/eller andre avgifter på elbiler.

Det er med andre ord Norges politikk som er ekstrem, og med det menes ekstrem på en negativ måte.

Det er egentlig hanske utrolig at alle politiske partier i Norge er sterke tilhengere av bompenger, utenom FrP da, hva er det med norske politikere?
Strek
12.12.2018 kl 18:28 840

Hagen legger frem et interessant regnestykke,men de som nå kjøper Tesla til nesten en mill
ville sikkert ikke kjøpt dem om det var ordinære bilavgifter og Moms på toppen av den allerede
høye prisen.Tallene blir derfor teoretisk riktige,men markedet ville ikke betalt så mye.
Jeg begriper ikke at folk vil betale så mye som de gjør nå for en amerikansk batteribil,men det
er åpenbart mange som heller vil ha en dyr Tesla enn tyske premiumbiler.....

Hagens tall er uansett interessante og bør studeres,for bompenger rammer svært urettferdig folk som
må kjøre til jobb,barnehage,skole,fritidsaktiviteter osv.
Siden det er Hagen som legger frem tallene er det lite sannsynlig at media eller andre partier enn Frp
vil ta i dette......
Redigert 12.12.2018 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.12.2018 kl 18:31 836

Det overordnet viktige er å få vekk bompengene helt. Det nedsetter aktivitet og verdiskapning i Norge.
Det har ingenting med miljø å gjøre. Utslippsproblemene jordens innbyggere forårsaker løses mye
bedre på de mest dedikerte måter. Og dette er ikke bompenger i grisgrendte, langstrakte, kuperte
og kalde Norge.
Slettet bruker
12.12.2018 kl 19:26 826

Andre normale land har da hverken bomringer eller bilavgifter, så dette er politikerpreik som ikke tar tak i det virkelige problemet som er en oppblåst og ineffektiv offentlig sektor kombinert med stormannsgale karrierepolitikere som reiser verden rundt og bruker skattepenger på fantasiprosjekter og luftslott.

Problemet er statens utgifter. Inntektene er allerede alt for store.
Redigert 12.12.2018 kl 19:27 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
12.12.2018 kl 19:52 817

Korrekt, hovedproblemet er at statens utgifter er enorme, faktisk en god del høyere i Norge enn f.eks Sverige, på tross av at Sverige har dobbelt så mange innbyggere.

Selv om man fjernet alle avgifter på biler i Norge, og samtidig fjernet alle bompengeringer ville Norges samlede inntekter til statsbudsjettet likevel vært høyere enn det er i f.eks Sverige, vanvittig, men slik er det....

Statens utgifter bør kuttes KRAFTIG.
Slettet bruker
12.12.2018 kl 19:56 815

«Statens utgifter bør kuttes KRAFTIG.l

Ja vi er helt enige, men du vet hva AP sier da, en krone mindre i skatt er en krone mindre til eldreomsorg?
Slettet bruker
12.12.2018 kl 20:19 807

Enig i at statens utgifter må kuttes kraftig. Veien dit gjør gjennom folkegodkjent valglov, slik at vi blir kvitt dagens udemokratiske system med bare og konsekvent partivalgte representanter.
ladaen7,30
12.12.2018 kl 20:29 800

Hjelper lite med en ny valglov om du ikke får politikere som greier å prioritere de viktige saker istedet for å sløse penger som fulle sjøfolk.

Den gamle sjefen i Dine Penger hadde noen visdomsord når han uttalte at "den eneste måten å få bedre politikere som prioriterer er å gi dem mindre penger å rutte med.
Dette er vel like reelt idag som den gang. Norske politikere nærmest drukner i penger i forhold til hva andre lands politikere må klare seg med og mangler de noen kroner så kommer straks nye avgifter på bordet. Det blir liksom aldri nok.
Wish
12.12.2018 kl 20:50 791

Media og de andre partiene vil nok ikke ta tak i Hagens tall eller påstander.
Ikke nå heller.
Idyllen i andedammen må ikke forstyrres og bompenger og politisk korrekthet
er viktigst.
Nuka
12.12.2018 kl 20:54 784

Frp er veldig flinke til å fortelle oss hvilke skatter og avgifter de vil fjerne. Det jeg gjerne vil vite, er hvilke statlige utgifter, de også vil fjerne.
Slettet bruker
12.12.2018 kl 20:59 781

Med en valglov som for første gang i historien er godkjent av folket, vil hele dette regime selvfølgelig endres. Vi vil da få mer proffesjonelle politikere som gjør en dyktigere jobb, og hvor folkeviljen følges. Avvik fra dette betyr at de blir kastet ut ved første anledning. Det blir en helt annen tillitsveiing i forkant.

Det er et stort tankekors at Norge bruker 2,75 ganger mer pr. innbygger enn Sverige. Vi må krympe statsbudsjettets utgiftssde. Og det er enorme rom for å
få dette til.
Slettet bruker
13.12.2018 kl 07:24 742

Det er tydeligvis flere som er enige i hva hovedproblemet er, bare på de få innleggene på denne tråden, hvorfor er det da kun partiet Liberalistene som er opptatt av, og snakker om dette?

Sløseriombudsmannen intervjuet de største partiene før valget og tok opp at staten da brukte 245.000.- pr innbygger i året (de bruker mer nå), og spurte hvor mye de hadde tenkt å kutte. Ingen av dem var opptatt av å kutte.

Nuka

Hvis jeg fikk bestemme, og vi skulle beholdt sosialdemokrati modellen, så hadde jeg startet med å kutte pressestøtten 100% da den nå bidrar til det motsatte av den opprinnelige intensjonen.

Jeg hadde kuttet støtten 100% til alle NGOer, inkludert religiøse trossamfunn, politiske tenketanker, og alle andre særinteresseorganisasjoner som bør drives på privat initiativ og engasjement. Disse organisasjonene bidrar i tillegg til kostnadene for skattebetalerne også til å skape splid i samfunnet.

Jeg hadde kuttet i sykepengeordningen og innført karensdager. Systemet misbrukes enormt i dag.

Jeg hadde gått nøye igjennom listen over hva norske skattebetalere betaler for i utlandet, og kuttet betraktelig. Hvorfor skal vi betale for offentlig ansatte i Somalia og i Kina f.eks.? Det er jo det glade vanvidd.

Jeg hadde kuttet det meste av veldedighet og overlatt til befolkningen å bestemme hva hver enkelt ønsker å støtte med sine egne penger. Det samme gjelder flyktninger, som også bør være opp til hver enkelt å støtte personlig med private midler.

Jeg hadde barbert offentlig sektor og byråkratiet tilbake til nivået for 60-70 år siden, og på den måten flyttet arbeidsplassene tilbake til verdiskapende sektor. Men jeg ville brukt penger der de gjør nytte for seg, som f.eks. sykepleiere, hjelpepleiere, leger, politifolk i gatene, osv.

Det er noen av tiltakene man kan gjennomføre for å spare hundrevis av milliarder i året.

Edit: Det er så mye sløsing at det er umulig å huske og skrive ned alt her. Jeg glemte en åpenbar en, barnetrygd til barn som ikke bor i Norge, og som oftest aldri har vært i Norge engang. Hvem klarte å komme opp med den glupe ideen?
Redigert 13.12.2018 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Nattevakt1
13.12.2018 kl 08:31 729

Hvorfor er ingen politikere opptatt av å kutte statsbudsjett?

Slik gjøre i det private hele tiden. Hva kan kuttes og hva skal beholdes?
Så i stedet for å gjøre som Frps tidligere leder foreslår kan vi heller kutte statens utgifter med 10 mrd et sted og overføre det til bompengebudsjettet. At Carl I Hagen foreslår å øke statens avgifter er flaut.
Fjordgubben
13.12.2018 kl 08:36 728

At Hagen foreslår å legge moms på elbiler er selvsagt helt på sin plass, for samtidig ønsker han selvsagt å kutte en rekke avgifter, inkludert å kutte avgifter på vanlige biler.
ArneB 5.0
13.12.2018 kl 09:11 721

Hagen er ekspert på luftpenger. Han kunne like godt foreslått varmere vær slik at kostnadene til oppvarming i offentlige bygg går ned.
Slettet bruker
13.12.2018 kl 09:23 717

Alle politikerne oppfører seg som svenske Hollywood fruer med mannens kredittkort på Rodeo Drive.

Skulle vært med på Luksusfellen hele banden.
Redigert 13.12.2018 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Daniel_K
13.12.2018 kl 09:28 715

Hagen er gått ut på dato. Nå kommer han med så mye dumt at å diskutere hans forslag blir idiotisk.

Men må subsidiere el-biler for å få folk bort fra fossile. At han ikke forstår det (later som) sier alt om ham.
Genuine
13.12.2018 kl 09:30 713

Hagens tall er interessante.
Om dyre Tesla’er får ordinære bilavgifter lagt oppå den allerede ( for) høye prisen
kan det umulig bære mange som vil kjøpedem.
Hagens tall er derfor teoretiske,men ikke automatisk overførbare på realitetene.

Regnestykket bør uansett studeres nærmere,for bompenger er urettferdige,men samtlige partier bortsett fra Frp støtter bompenger.
Dette visste velgerne da de stemte ved valgene i både 2015 og 2017.
Kun en stemme til Frp sender tydelige dignaler om at man ikke vil ha bompenger!

Frp står alene og blir naturlig nok nedstemt på demokratisk vis når flertallet vil ha bompenger.
ArneB 5.0
13.12.2018 kl 09:35 710

Her er flere tall fra skarpingene i Frp. Denne gangen er det budsjettrømlingen Solvik-Olsen som står der med beina i malingspannet.

https://www.nrk.no/hordaland/bompengesjokk-for-tungtransporten_-_-har-ikke-lenger-rad-til-a-kjore-over-hardangerbrua-1.14337274
Nattevakt1
13.12.2018 kl 10:19 701

Alle vil ha høyere skatter. Og noen synes Carl I Hagen er en idiot. Da er vel alle på Stortinget idioter for de tilbyr samme løsninger. Mer skatt, mer avgifter hele tiden
Blåveisen
13.12.2018 kl 10:30 699

Hagen vil at også vi som velger å kjøpe el-biler skal betale de samme avgiftene som andre bilkjøpere.
Da vil ekstrainntektene være så høye at bompengene kan stoppes.
Likhet og rettferdighet pleier elkers å stå høyt i kurs i norsk politikk,men selvsagt ikke når det kommer
fra Hagen og Frp.

Jeg vet at jeg ikke ville kjøpt el-bil om avgiftene hadde kommet i tillegg til den allerede høye prisen.
Da ville det igjen blitt en tysk premiumbil.
Detfor er regnestykket til Hagens svært usikkert selv om talkene nok stemmer.
Blåveisen
13.12.2018 kl 10:30 698

Hagen vil at også vi som velger å kjøpe el-biler skal betale de samme avgiftene som andre bilkjøpere.
Da vil ekstrainntektene være så høye at bompengene kan stoppes.
Likhet og rettferdighet pleier elkers å stå høyt i kurs i norsk politikk,men selvsagt ikke når det kommer
fra Hagen og Frp.

Jeg vet at jeg ikke ville kjøpt el-bil om avgiftene hadde kommet i tillegg til den allerede høye prisen.
Da ville det igjen blitt en tysk premiumbil.
Detfor er regnestykket til Hagens svært usikkert selv om talkene nok stemmer.
ArneB 5.0
13.12.2018 kl 10:32 696

Men før de havner der lover mange av dem det motsatte. Selvsagt gjelder ikke dette Gahr Støre siden han var ærlig på at velferd koster. Det kostet ham også valgseieren. Bløffmakerne sitter på sin brede bak i svarte biler. Det er i sannhet en nydelig gjeng som går rundt hånd i hånd.
Slettet bruker
13.12.2018 kl 13:07 681

Ideen om at veiutbygging er selvfinansierende gjennom at brukerne betaler regningen synes jeg i prinsippet er bedre enn at staten skal ta alle kostnader. Problemet er den store variasjonen i folketetthet. Hvordan kan dette gjøres rettferdig?
Spill
13.12.2018 kl 13:16 680

For meg er inntektsskatten mest rettferdig.Den betaler vi etter evne og de som tjener mye,og har råd til å betale,betaler mest.
Jeg ser problemet med høy marginalskatt og redusert motivasjon for å jobbe litt ekstra når halvparten eller mer må betales i skatt.
Totalt sett betaler jeg heller høyere inntektsskatt,selv om det vil ramme meg personlig hardt, enn disse avgiftene som ofte slår ut sosialt
urettferdig.
Det blir galt for meg at folk som må kjøre til og fra jobben skal betale over kr 100,- hver vei pluss bompenger for å hente og levere barn i
barnehage,på skole samt fritidsaktiviteter.
Dette er ikke luksus og skal ikke avgiftsbelegges!
Slettet bruker
13.12.2018 kl 13:28 678

Du er altså tilhenger av en stor stat og at alle betaler det samme enten de har bil eller ikke?
Spill
13.12.2018 kl 13:36 677

De fleste eier bil,og dessuten er det god samfunnsøkonomi å bygge ut god infrastruktur som veier.
Hva dette har med stor stat å gjøre er uvisst,men skattebyrden bør være rettferdig. Da er det mest
naturlig at vi som tjener mest også betaler mer.
Avgifter må treffe på luksusvarer,og bompenger er ikke luksus!
Slettet bruker
13.12.2018 kl 16:50 661

Det er den udemokratiske valgordningen som gjør at vi har en drøss partier som trosser folkeviljen mht. bompenger.
Folket vil at oljefondet skal betale veiene. Det er det også meget godt rom for. Det vil ikke synes på oljefondet.