Kjusern på hegnar-tv 13 des
007 James Bond
18.12.2018 kl 23:43
4582
Hvor har du "milliarden" din fra, EBITDA? Vistin er nå priset til 288 mill. kroner. Ikke stort mer enn verdien av pilletrillinga. Prisingen skyldes at noen skal ut for enhver pris, og presser kursen nedover. Yielden mellom sur og søt olje er i ferd med å øke igjen, på tross av oljeprisfallet. Etterspørselen etter sur bunkers synker for hver dag, samtidig som etterspørselen etter søt olje er stabil/stiger. Denne trenden kan vi forvente forsterker seg for hver uke som går. Vistin blir en fet gullgruve i løpet av 2019, med mindre verdensøkonomien kollapser.
Mange spår en kommende shippingboom. Da trengs det tungolje. Mye tungolje. Og bestillingene framover nå vil for en stor del gjelde søt olje for 2020. Vistin blir en av børsrakettene i 2019.
Mange spår en kommende shippingboom. Da trengs det tungolje. Mye tungolje. Og bestillingene framover nå vil for en stor del gjelde søt olje for 2020. Vistin blir en av børsrakettene i 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42
Du må logge inn for å svare
goodoil skrev Mener og huske at q3 rapporten sier noe annet en deg.
Ja, ha, ha, de er sikkert verdt nærmere milliarden:-)
goodoil
18.12.2018 kl 22:13
5324
Mener og huske at q3 rapporten sier noe annet en deg.
Bulle
18.12.2018 kl 22:11
5325
Ebitda: Hadde ikke ventet at du så ironien i kommentaren til analysen din
Det gjør de ikke, det er periodiseringer og overvurderinger
:-)
Men fatt mot :-)
:-)
Men fatt mot :-)
goodoil
18.12.2018 kl 22:05
5338
Ja helt utrolig. Det er ganske bra at de greier og tjene penger på farmasi delen, når de er tilnærmet nedlagt og verdiløse.
Smør inn din bulle med god oil, så får du se din forutinntatte trangsynte soss.
Bulle
18.12.2018 kl 21:58
5345
goodoil skrev Du må jo være massiv tvers igjennom.
Ebitda: pharmadelen er tilnærmet nedlagt og verdiløs
Dette må jo være årets analyse. Det er sjelden vi ser slike gullkorn på tråden
Dette må jo være årets analyse. Det er sjelden vi ser slike gullkorn på tråden
goodoil
18.12.2018 kl 21:52
5354
Du må jo være massiv tvers igjennom.
goodoil
18.12.2018 kl 21:48
5370
Du forstår visst ikke at olje prisen ikke har betydning på posisjonen til vistin trading.
OK, eksperten, hva tror du skjer om posisjonen er deep out of money. Bust...
Du får ikke anledning til å sitte så lenge, uten full utvanning ved likviditetsbehov og tilhørende emisjon, folk er ikke tjukke i hue, er vi vel...
JahMason
18.12.2018 kl 21:35
5386
Dette er ikke avgjort før 2020! Derfor IMO2020 :)
Hold your horses- bet'n skal ikke gjøres opp før om 10-18 måneder. Selv om oljen er voliatil og det kjøres en kraftig "sell off" før årsskiftet, vil dette endre seg betraktelig. Kjus selv, som har satt disse veddemålene har anslag på oljetrading i intervallene 55-85 dollar. Da ryker ikke posisjonene til Vistin ved 56 dollar fatet.
Have some faith!
Hold your horses- bet'n skal ikke gjøres opp før om 10-18 måneder. Selv om oljen er voliatil og det kjøres en kraftig "sell off" før årsskiftet, vil dette endre seg betraktelig. Kjus selv, som har satt disse veddemålene har anslag på oljetrading i intervallene 55-85 dollar. Da ryker ikke posisjonene til Vistin ved 56 dollar fatet.
Have some faith!
Hammers
18.12.2018 kl 21:32
5368
He, he. Kjenner meg igjen fra andre selskaper..........der jeg har blitt tillagt de fleste lidelsene man kan forestille seg.
Hilsen Hammers
Hilsen Hammers
Bulle
18.12.2018 kl 21:26
5379
Ebitda må det høres på, her har vi grundige vurderinger. Han er sikkert en analytiker fra DNB
Ja, jeg har vært utsatt for grov hets pga. jeg har påstått at dette går fullstendig galt. Kritikerne burde heller takket, bukket og reddet pengene sine.
goodoil
Du har et poeng vedr Myrseth, men Kjus har fortsatt mye respekt i børskretser, og får seg nok evt en jobb igjen.
Men.. først får vi se hvordan dette går til slutt....
Du har et poeng vedr Myrseth, men Kjus har fortsatt mye respekt i børskretser, og får seg nok evt en jobb igjen.
Men.. først får vi se hvordan dette går til slutt....
goodoil
18.12.2018 kl 21:17
5397
Du har de aller beste og de mest godt begrunnede argumenter for din verdsettelse av vistin . ebitda
Hammers
18.12.2018 kl 21:14
5395
Når man leser bakover på denne tråden må det være mange "eksperter" som nå sitter lange neser her inne....???!
Og i kveld er olja ned ca 8% i USA. Huffda!
Hilsen Hammers
Og i kveld er olja ned ca 8% i USA. Huffda!
Hilsen Hammers
Dette går til helv...
De vil slite med å hente kapital med fullt tap, det blir 0 og mulig negative verdier for posisjonene, dette krakker. Og
Pharmadelen er tilnærmet nedlagt og verdiløs.
goodoil
18.12.2018 kl 21:09
5394
Nå er det bare sånn at stig Myrseth eier jo mye av dovre ,men Kjus eier ikke noe i dnb så feiler han her så er det vel ingen som vil ha han som olje ekspert.
Slettet brukerskrev Snart er kjusern tilbake i DNB som oljeanalytiker. SS
SS
Ikke umulig det.
"Skomaker bli ved din lest" heter det jo.
Man så jo hvordan det gikk med Stig Myrseth. Dro tilbake dit han hadde suksess.
Ikke umulig det.
"Skomaker bli ved din lest" heter det jo.
Man så jo hvordan det gikk med Stig Myrseth. Dro tilbake dit han hadde suksess.
goodoil
18.12.2018 kl 20:49
5438
Kjus overbeviser i 2019. Men sier selv at denne kurs utviklingen ikke kan gå videre uten at noen hoder begynner og rulle spes med innside salget av Driftsdirektøren forleden. Ser noen prøver og skremme med Einar åsen og greier, men er ikke urolig for posisjonen. Det er ganske enkelt og følge mellom rommet mellom ifo 380 og lsmgo.183$ pr tonn i differanse i dag på rotterdam .Mot ca 225 $ i mai.Det danner et viss bilde om åsen det går
Bulle
18.12.2018 kl 20:47
5433
På papiret er vel tapet rundt 200 mill fra 11,20 der emisjonen ble satt.
Tror ikke at Kjus har rotet bort så mye. Detter kursen et par kroner til,
Er det null nedside risiko. Pharma delen er solid
Tror ikke at Kjus har rotet bort så mye. Detter kursen et par kroner til,
Er det null nedside risiko. Pharma delen er solid
Jeg sa det ville bli resesjon, gikk ut avoljeaksjer, spilelr null rolle om bunkserolje nye regler blabla , olja kræsjer når alt annet kræsjer, derfor shorta jeg vistin. kjøpe meg inn i olja igjen om en stund
Snart er kjusern tilbake i DNB som oljeanalytiker.
SS
SS
Blir spennende å se hvordan Spetalen kommer seg ut av dette!
RT: 6,500 -15,36%
(41,96% under emi-kursen!)
RT: 6,500 -15,36%
(41,96% under emi-kursen!)
Einar Ass II, say no more, nå blir det snart stop loss på selskapets posisjoner.
Perry
18.12.2018 kl 17:10
5622
bullen2 skrev Er vi snart nede på verdiene av pillene?
Ledelse bør møtes over juleøl og klekke ut en god «News flow» strategi for 2019. De fortjener ikke noe bonus i 2018;)
Frodon
18.12.2018 kl 16:10
6460
Hvem kjøpte aksjene til QVT? De ble omsatt på børsen igår langt under sluttkursen.
Jeg blir ikke overrasket om Spetalen har kjøpt aksjene. Om Spetalen har kjøpt aksjene eller latt være å kjøpe aksjene, er et tydelig signal på hvordan dette går. Spetalen har garantert fått forespørselen, så prisen på aksjene har sannsynligvis vært viktig i forhold til besluttningen ?
Jeg blir ikke overrasket om Spetalen har kjøpt aksjene. Om Spetalen har kjøpt aksjene eller latt være å kjøpe aksjene, er et tydelig signal på hvordan dette går. Spetalen har garantert fått forespørselen, så prisen på aksjene har sannsynligvis vært viktig i forhold til besluttningen ?
JahMason
18.12.2018 kl 16:01
6483
bullen2 skrev Er vi snart nede på verdiene av pillene?
Spreaden mellom IFO380 vs ULSFO er høyere nå enn i Juli.
Dere må ikke se dere blinde på oljeprisen. Ta utgangspunkt i Juni (6 mnd) og oljeprisen ligger betydelig høyere, vil ULSFO skyte opp i været mens IFO380 kommer til å ligge i en fallende kurve hele veien inn mot 2020!
Dere må ikke se dere blinde på oljeprisen. Ta utgangspunkt i Juni (6 mnd) og oljeprisen ligger betydelig høyere, vil ULSFO skyte opp i været mens IFO380 kommer til å ligge i en fallende kurve hele veien inn mot 2020!
Redigert 18.12.2018 kl 16:01
En ting er i alle fall sikkert.
Utviklingen i aksjekursen har vært en katastrofe.
RT: 6,760 -11,98%
Utviklingen i aksjekursen har vært en katastrofe.
RT: 6,760 -11,98%
Redigert 18.12.2018 kl 13:32
trek
18.12.2018 kl 10:01
6743
Hvis Kjusern har satset på spreaden mellom f.eks. IF380 og >MGO i Houston, så har investeringen vært en ren katastrofe så langt. Med gearing i tillegg så er det vanskelig å se at det kan gå i pluss noen gang. Om han har satset på spread mellom IF380 og LSMGO i Rotterdam så er det ikke så ille. Ikke lett dette.
Tm3P
18.12.2018 kl 09:39
6779
Så lenge det ikke kommer melding om at posisjonene er i ferd med å bli tvangssolgt så sitter jeg med trua :) Mister ikke tilliten til Kjus bare fordi oljemarkedet oppfører seg irrasjonelt over en kort periode. Men selvfølgelig skummelt at en så stor aktør selger aksjer på halvparten av emisjonskurs.. Blir nok ikke noen gode nyheter på neste kvartalsrapport.
007 James Bond
18.12.2018 kl 03:20
6905
https://shipandbunker.com/news/world/235552-imo-2020-shaping-up-to-be-bad-news-for-small-and-medium-sized-players
Det drøftes kredittskvis og marginskvis. Vi får håpe de fleste får kreditt, så skvisen blir størst mulig med flest mulig om beinet. ?
Det drøftes kredittskvis og marginskvis. Vi får håpe de fleste får kreditt, så skvisen blir størst mulig med flest mulig om beinet. ?
JahMason
17.12.2018 kl 17:16
6889
Litt av en post omsatt etter 17:00 i dag - 6.50kr
Skjer her nå...
Skjer her nå...
Redigert 21.01.2021 kl 06:15
Reserven
Du skriver: «Hvorfor fortsetter du å fremsette denne påstanden når du IKKE kan dokumentere den?»
Du har virkelig tungt for det!
Du skriver: «I hele artikkelen kommer Spetalen ikke med ett neste utsagn om eller relatert til fremtidig oljepris. Han sier kun hva han tror om kostnaden for produksjon av skiferolje i USA en eller annen gang i fremtiden:
"Jeg tror skiferolje kan gå ned til 10 dollar på break-even."»
Er ikke det en negativ uttalelse ??
Tror du ikke oljeprisen vil falle hvis skiferoljen vil gå ned til break-even på $ 10??
Finansavisen fattet det i alle fall (i artikkelen du refererte til over) og skrev i overskriften om Spetalen: «Supernegativ til olje»
Og han kom dessuten med flere negative utsagn.
For ordens skyld jeg refererte ikke til noen artikkel i mine tidligere innlegg. Jeg var og hørte på Spetalen på kundeseminaret. Og han fremstod definitivt negativ til oljeprisen og til EQNR eller Statoil som han fortsatt kaller selskapet.
Du uthever "tror". Av hvilken grunn? Hvordan ville tilhørerne på seminaret reagere (og andre) hvis han sa han "visste" hva break-even prisen skulle gå ned til?
Du skriver: «I finansnorge (sic) er Spetalen en A-kjendis, ellers i beste fall en C-kjendis. Utenfor Norge er han ukjent, også på NYMEX. Ikke engang Trump kan snakke oljeprisen opp/ned, selv om han har forsøkt flere ganger, fordi han (akkurat som Spetalen) har nær null innflytelse på produksjonsvolumet/tilbudssiden av råolje.»
Det har du nok rett i.
Men hva så? Hva har det med mitt utsagn å gjøre??
Jeg bare påpekte at det er merkelig at Spettet går ut med en kraftig baissing av oljeprisen.
Jeg har da ikke skrevet at det vil få oljeprisen til å falle internasjonalt, men folk kunne være betenkt (og synes det er merkelig) med å være i VISTIN når han som storaksjonær har slike tanker!
Du skriver: «Derimot kan f.eks. Putin og Mohammad Bin Salman Al Saud snakke oljeprisen opp/ned, fordi begge har direkte innflytelse på produksjonsvolumet/tilbudssiden av råolje.»
He..he... Nei, jeg ser ikke på Spetalen som en Putin eller en Mohammad Bin Salman Al Saud. :))
Du skriver: «En ting jeg virkelig misliker, er personer som fremsetter påstander, de hverken kan dokumentere, sannsynliggjøre eller argumentere for. Da blir det ikke annet enn #FakeNews, uærlighet og forsøk på å lure sine medmennesker.»
Den infantile tullekommentaren lar jeg være ubesvart.
Du skriver: «Hvorfor fortsetter du å fremsette denne påstanden når du IKKE kan dokumentere den?»
Du har virkelig tungt for det!
Du skriver: «I hele artikkelen kommer Spetalen ikke med ett neste utsagn om eller relatert til fremtidig oljepris. Han sier kun hva han tror om kostnaden for produksjon av skiferolje i USA en eller annen gang i fremtiden:
"Jeg tror skiferolje kan gå ned til 10 dollar på break-even."»
Er ikke det en negativ uttalelse ??
Tror du ikke oljeprisen vil falle hvis skiferoljen vil gå ned til break-even på $ 10??
Finansavisen fattet det i alle fall (i artikkelen du refererte til over) og skrev i overskriften om Spetalen: «Supernegativ til olje»
Og han kom dessuten med flere negative utsagn.
For ordens skyld jeg refererte ikke til noen artikkel i mine tidligere innlegg. Jeg var og hørte på Spetalen på kundeseminaret. Og han fremstod definitivt negativ til oljeprisen og til EQNR eller Statoil som han fortsatt kaller selskapet.
Du uthever "tror". Av hvilken grunn? Hvordan ville tilhørerne på seminaret reagere (og andre) hvis han sa han "visste" hva break-even prisen skulle gå ned til?
Du skriver: «I finansnorge (sic) er Spetalen en A-kjendis, ellers i beste fall en C-kjendis. Utenfor Norge er han ukjent, også på NYMEX. Ikke engang Trump kan snakke oljeprisen opp/ned, selv om han har forsøkt flere ganger, fordi han (akkurat som Spetalen) har nær null innflytelse på produksjonsvolumet/tilbudssiden av råolje.»
Det har du nok rett i.
Men hva så? Hva har det med mitt utsagn å gjøre??
Jeg bare påpekte at det er merkelig at Spettet går ut med en kraftig baissing av oljeprisen.
Jeg har da ikke skrevet at det vil få oljeprisen til å falle internasjonalt, men folk kunne være betenkt (og synes det er merkelig) med å være i VISTIN når han som storaksjonær har slike tanker!
Du skriver: «Derimot kan f.eks. Putin og Mohammad Bin Salman Al Saud snakke oljeprisen opp/ned, fordi begge har direkte innflytelse på produksjonsvolumet/tilbudssiden av råolje.»
He..he... Nei, jeg ser ikke på Spetalen som en Putin eller en Mohammad Bin Salman Al Saud. :))
Du skriver: «En ting jeg virkelig misliker, er personer som fremsetter påstander, de hverken kan dokumentere, sannsynliggjøre eller argumentere for. Da blir det ikke annet enn #FakeNews, uærlighet og forsøk på å lure sine medmennesker.»
Den infantile tullekommentaren lar jeg være ubesvart.
ynot: "Merkelig at Spettet går ut med en kraftig baissing av oljeprisen."
Hvorfor fortsetter du å fremsette denne påstanden når du IKKE kan dokumentere den?
I hele artikkelen kommer Spetalen ikke med ett neste utsagn om eller relatert til fremtidig oljepris. Han sier kun hva han tror om kostnaden for produksjon av skiferolje i USA en eller annen gang i fremtiden:
"Jeg tror skiferolje kan gå ned til 10 dollar på break-even."
I finansnorge er Spetalen en A-kjendis, ellers i beste fall en C-kjendis. Utenfor Norge er han ukjent, også på NYMEX. Ikke engang Trump kan snakke oljeprisen opp/ned, selv om han har forsøkt flere ganger, fordi han (akkurat som Spetalen) har nær null innflytelse på produksjonsvolumet/tilbudssiden av råolje. Derimot kan f.eks. Putin og Mohammad Bin Salman Al Saud snakke oljeprisen opp/ned, fordi begge har direkte innflytelse på produksjonsvolumet/tilbudssiden av råolje.
En ting jeg virkelig misliker, er personer som fremsetter påstander, de hverken kan dokumentere, sannsynliggjøre eller argumentere for. Da blir det ikke annet enn #FakeNews, uærlighet og forsøk på å lure sine medmennesker.
JM
Nå blir det mange kokker...
Jeg vet godt hva det handler om, og har ikke misforstått!
Jeg skrev: "Merkelig at Spettet går ut med en kraftig baissing av oljeprisen. Et fall i oljeprisen er jo ikke akkurat noen fordel for VISTIN - for å si det mildt."
Der er fakta. Sistnevnte bekreftet jo Kjus.
Kan du ikke heller svare på mitt spørsmål over: " Vet du hva Spettet har som snittpris for sine aksjer?"
Nå blir det mange kokker...
Jeg vet godt hva det handler om, og har ikke misforstått!
Jeg skrev: "Merkelig at Spettet går ut med en kraftig baissing av oljeprisen. Et fall i oljeprisen er jo ikke akkurat noen fordel for VISTIN - for å si det mildt."
Der er fakta. Sistnevnte bekreftet jo Kjus.
Kan du ikke heller svare på mitt spørsmål over: " Vet du hva Spettet har som snittpris for sine aksjer?"
JahMason
14.12.2018 kl 23:41
7654
Virker som flere her inne har misforstått. Det handler ikke om oljepris, shale, bensinpriser eller hva Spetalen spår.
Vistin Trading handler om raffinerikapasitet og diesel. Sur tung olje (søppel) vs premium blandet søt diesel, mot skip/fartøy/tankere osv. Veddemålet ligger i spreaden og skiferolje brukes ikke til å blande marine fuel. Så USA kan pumpe så mye de vil (nesten). Oljeprisen kan også ligge på 60-65 dollar, skvisen kommer ikke før raffineriene begynner å mixe premium fuel for fullt! Kapasitet vs etterspørsel, etterspørselen blir for stor etter premium fuel en periode inn og over mot 2020! Derfor IMO 2020 :)
Det er et større bilde her.
Vistin Trading handler om raffinerikapasitet og diesel. Sur tung olje (søppel) vs premium blandet søt diesel, mot skip/fartøy/tankere osv. Veddemålet ligger i spreaden og skiferolje brukes ikke til å blande marine fuel. Så USA kan pumpe så mye de vil (nesten). Oljeprisen kan også ligge på 60-65 dollar, skvisen kommer ikke før raffineriene begynner å mixe premium fuel for fullt! Kapasitet vs etterspørsel, etterspørselen blir for stor etter premium fuel en periode inn og over mot 2020! Derfor IMO 2020 :)
Det er et større bilde her.
ynot, hvor i artikkelen uttaler Spettet seg om markedprisen på olje, nå, eller i fremtiden?
Spettet sier utelukkende hva han TROR om produksjonsprisen for skiferolje på et uspesifisert tidspunkt en gang i fremtiden. Og Spettet er intet orakel. Videre har produksjonsprisen for olje null å si for markedprisen på olje, den avgjøres av tilbud, etterspørsel og handel/trading - samt hva markedet TROR om tilbud og etterspørsel (på mange tidspunkt) i fremtiden. Da Kjus tok sin veddemål for VISTIN lå de ca 24 måneder inn i fremtiden.
Spettet sier utelukkende hva han TROR om produksjonsprisen for skiferolje på et uspesifisert tidspunkt en gang i fremtiden. Og Spettet er intet orakel. Videre har produksjonsprisen for olje null å si for markedprisen på olje, den avgjøres av tilbud, etterspørsel og handel/trading - samt hva markedet TROR om tilbud og etterspørsel (på mange tidspunkt) i fremtiden. Da Kjus tok sin veddemål for VISTIN lå de ca 24 måneder inn i fremtiden.
Reserven
Hvordan i all verden kan du komme med en slik påstand??
Det er jo nettopp det Spettet har gjort!
Du følger tydeligvis ikke med!
Og når det gjelder skiferoljen har jo Spettet også uttalt at han forventer at skiferoljen vil gå ned mot en B/E på $ 10 om noen år.
Ja, det har vært tallrike artikler om hvor oljeprisen skal i årene fremover med svært ulikt utfall, men det er ikke poenget - det var her snakk om Spettet og hans uttalelser.
Hvordan i all verden kan du komme med en slik påstand??
Det er jo nettopp det Spettet har gjort!
Du følger tydeligvis ikke med!
Og når det gjelder skiferoljen har jo Spettet også uttalt at han forventer at skiferoljen vil gå ned mot en B/E på $ 10 om noen år.
Ja, det har vært tallrike artikler om hvor oljeprisen skal i årene fremover med svært ulikt utfall, men det er ikke poenget - det var her snakk om Spettet og hans uttalelser.
ynot, Spettet baiser ikke oljeprisen. Det han forventer en del år frem (godt etter 2020) er at det blir billigere å produsere skiferolje enn f.eks. olje i Nordsjøen. Men fortsatt er skiferolje svindyrt å produsere:
http://vxz.eu/2018-10-24__FA_27__Svindyr-skiferolje
Men etterspørselen etter olje forventes også å stige jevnt og mye frem til 2040 - vært flere artikler om det.
http://vxz.eu/2018-10-24__FA_27__Svindyr-skiferolje
Men etterspørselen etter olje forventes også å stige jevnt og mye frem til 2040 - vært flere artikler om det.
trek
Interessant innlegg!
Så du sitter på aksjer for å krympe formuen? : )) Det behovet har ikke jeg!
Du har tydeligvis tro på at de kommer til å selge pharma-delen, men de trenger vel kapitalen den genererer for å holde på med utviklingen av de aktivitetene de har planer om (Som bla det fondet Kjus nevnte).
Du som har vært med lenge. Vet du hva Spettet har som snittpris for sine aksjer?
Merkelig at Spettet går ut med en kraftig baissing av oljeprisen. Et fall i oljeprisen er jo ikke akkurat noen fordel for VISTIN - for å si det mildt.
For øvrig har jo Spettet bundet aksjene sine til 12mnd etter emisjonen. Noe alle her inne tydeligvis ikke har fått med seg
Interessant innlegg!
Så du sitter på aksjer for å krympe formuen? : )) Det behovet har ikke jeg!
Du har tydeligvis tro på at de kommer til å selge pharma-delen, men de trenger vel kapitalen den genererer for å holde på med utviklingen av de aktivitetene de har planer om (Som bla det fondet Kjus nevnte).
Du som har vært med lenge. Vet du hva Spettet har som snittpris for sine aksjer?
Merkelig at Spettet går ut med en kraftig baissing av oljeprisen. Et fall i oljeprisen er jo ikke akkurat noen fordel for VISTIN - for å si det mildt.
For øvrig har jo Spettet bundet aksjene sine til 12mnd etter emisjonen. Noe alle her inne tydeligvis ikke har fått med seg