NHY: Korrupsjon?

Slettet bruker
NHY 12.12.2018 kl 23:22 3513


Sorry, men her er lukter det virkelig vondt. Håper norske myndigheter tar tak i denne saken. Jeg siterer fra artikkelen under:

”Carlos og Midiam og de andre i Tauá-skogen er ikke overrasket over ordførerens støtte til Hydro Alunorte. Det er nemlig dette med de tidligere nevnte ryktene om at han har tjent store penger på industrianlegget de ligger i konflikt med – samtidig som han er ordfører”.

” Siden 2003 har ordførerens selskaper fått kontrakter på til sammen 676 millioner kroner, for utbygging og vedlikehold av Alunorte.
Og etter at han ble valgt som ordfører i 2012, i de tre første årene han var ordfører fra 2013 til 2015, tildelte Norsk Hydro ordførerens selskaper kontrakter for 141 millioner kroner.
I hovedsak gjaldt dette kontrakter tilknyttet utbygging av det nye rødslamdeponiet til Hydro Alunorte”.


https://www.nrk.no/dokumentar/xl/i-hydros-bakgard-1.14335410


Redigert 19.01.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
Fjellgutten
13.12.2018 kl 08:51 3400

Se Brennpunkt ikveld 13 desember, for nærmere info/vurdering.
INDUSTRI
13.12.2018 kl 16:37 3310

Det har begrenset verdi. Antar Brennpunk "som vanlig" har konkludert på forhånd og vinkler programmet slik at det passer med forhåndskonklusjonen.
nhydro
13.12.2018 kl 22:10 3167

Tulleprogram, sier ingenting fornuftig
Slettet bruker
13.12.2018 kl 22:13 3158

Vel, hvordan kan du vite det? Akkurat i dette øyeblikk omtales den påståtte dobbeltrollen til ordføreren som har tjent hundrevis av millioner. Personlig synes jeg dette lukter usedvanlig vondt.
Redigert 13.12.2018 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
solid1
13.12.2018 kl 22:42 3105

Dersom ikke NRK har mer å fare med bør de be både Hydro og ordfører om unnskyldning.

Ordførerens forskjellige selskaper arbeidet for utbyggingen (før Hydro ble eier og får vedkommende ble ordfører) fra 2003 til 2012 for ca. 60 million pr år.

Fra han ble ordfører ble dette avviklet over 3 år med kr 141 million, hvorav et anbud var en veibygging som er naturlig enkelt å vurdere de forskjellige tilbydere økonomisk. Denne ordføreren har da gått fra en omsetning på 60 million pr år til tre år med 47 million pr år. Deretter er det 0.- i inntekter fra 2016 og videre.

Kjenner ikke denne saken utenom programmet som ble vist nå, men etter min oppfatning har denne ordføreren faktisk tapt en omsetning på 60 million pr år de seneste år, og NRK kaster beskyldninger om korrupsjon og fremhever at vedkommende har tjent mer enn en halv milliard på Hydro.

Her bør NRK skamme seg meget, eller komme med informasjon som rettferdiggjør den "slakt" de fremfører av både Hydro og ordfører.
INDUSTRI
13.12.2018 kl 22:56 3057

Nesten så man lurer på om NRK,s journalister er de korrupte. Dette var et partsinnlegg
Hammers
13.12.2018 kl 23:28 2990

Jeg registrerer at NHY-aksjonærene her inne avviser hele programmet som tull og løgn!
Akkurat som også Hydros ledelse gjør - de som selv har kommet med en rekke meget mulige usannheter om saken.

Jeg anbefaler ALLE å se programmet - og vurdere selv. Slik virksomhet som man til i dag bare trodde "alle andre" drev på med.
Her er det snakk om korrupsjon, usannheter, en toppsjefer som fomler etter vannglasset - og etter ord - en så usikkert smilende
Brandtzæg at man får inntrykk av at han selv ikke tror på den "bestilte" rapporten som framføres foran ham - og et pressekorps som langt fra ble overbevist! Nei, det var det INGEN som ble!

https://www.nrk.no/dokumentar/avviser-norsk-hydros-renvasking-av-seg-selv-1.14338742
https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2018/MDDP11001118/avspiller

Hilsen Hammers......som IKKE tror saken er så avsluttet som det også JEG etter hvert hadde fått inntrykk av!
Redigert 13.12.2018 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
tv68
13.12.2018 kl 23:31 2980

Ulovlige bosetninger er et utbredt problem i Brasil, og fra tid til annen har det også blir oppført ulovlige bosetninger innenfor Alunortes industriområde. Disse har også blitt videresolgt uten at man har hatt eiendomsrett. I slike tilfeller blir myndighetene kontaktet og domstolene kan gi politiet fullmakt til å fjerne de ulovlige bosettingene. Dette skjedde i 2017, da en ulovlig bosetting i Agua Verde med om lag 300 familier ble flyttet. På initiativ fra Hydro fulgte en tredjeparts observatør, Instituto Peabiru, prosessen, der eiendeler, bygg etc. ble tatt ned og flyttet dit familiene selv ønsket. (Les Instituto Peabirus rapport - PDF) I den såkalte Tauá-skogen ble det funnet én bosetning i tillegg til et ulovlig sagbruk.

Brasilianske Ministério Público har etterforsket, siktet og i 2017 tatt ut tiltale mot fire personer for ulovlig tømmerhugst i et av områdene der Brennpunkt sier at Tauá-folket holder til. Én er også tiltalt for ulovlig våpenbesittelse. To av de tiltalte omtales som ledere i Tauá og er blant NRK Brennpunkts kilder.
solid1
14.12.2018 kl 00:10 2912

Jeg er ikke Hydro-aksjonær eller har noen annen tilknytning til Hydro.
Kun stor interesse av korrumperende aktivitet, samme hvem i fra.

https://www.tb.no/ulykker/brann/nyheter/stortinget-stotter-scandinavian-star-rapport-ikke-grunnlag-for-a-si-at-brannen-skyldtes-sabotasje/s/5-76-761844

https://www.veier24.no/artikler/debatt-hva-gjor-vi-neste-ar-nar-norge-ikke-lenger-har-unntak-fra-eus-tunneldirektiv/451652?fbclid=IwAR08m9ugI5aruGWEBT5xA8cG-wYtRQ6RL

Vi har nok mer korrupsjon i Norge enn hva man har lyst å innrømme.
Registrerte naturligvis de forskjellige menneskelige og miljø-negative sider som også ble påpekt i programmet.

Derifra, og til å poengtere flere ganger indirekte at både ordfører og Hydro driver med korrupsjon er meget, meget langt over streken dersom de ikke har mer informasjon enn hva som fremkom i programmet.
Hammers
14.12.2018 kl 00:23 2899

Solid. Vi er i grunnen ganske enige, men uansett: DETTE lukter dritt - lang vei!

Hilsen Hammers.......som absolutt ikke tror problemene er over!
Slettet bruker
14.12.2018 kl 01:30 2845

Nå overdriver du fælt! NRK har ikke kommet med beskyldninger om korrupsjon, men de stiller spørsmål om hvorvidt det her kan ha skjedd korrupsjon. Brasil er gjennomsyret av korrupsjon - og korrupsjonen er i særlig grad knyttet til politikere med makt og innflytelse. Pressens rolle er blant annet å avdekke maktmisbruk og korrupsjon - og sånn sett så gjør NRK jobben sin. Når det gjelder det som kom frem med hensyn til Hydro-ledelsens opptreden, så var det svært lite imponerende. Det kan eksempelvis synes som om de har bestilt en "rapport" som ikke tilfredsstiller nødvendig kriterier knyttet til relevans og troverdighet - bare for å kunne frigjøre seg selv fra ansvar. Jeg synes Hydro-ledelsen fremstår som både desperate og useriøse. Trist.

https://www.nrk.no/dokumentar/avviser-norsk-hydros-renvasking-av-seg-selv-1.14338742
Redigert 14.12.2018 kl 01:38 Du må logge inn for å svare
Nikko
14.12.2018 kl 09:12 2676

Storm i et vannglass.
Hadde Hydro vært korrupte, ville dette vært løst for lenge siden.
solid1
14.12.2018 kl 09:32 2630

Vet ikke om du er en “brennpunkt-gransker“ selv, men dette programmet som ble vist i går om Alunorte (Hydro) var noe av det mest useriøse jeg har sett. Om du mener jeg overdriver , så er også mine tall over tatt fra det samme programmet.

Programmet var gjerne om miljø og rapporter, og det ble på en måte “dokumentert“ at det regnet i februar med påfølgende mulige utslipp. Gjerne en god sak i seg selv.
Når Hydro laget en rapport om dette, og det offentlige en annen rapport om samme sak, så meldte NRK selv i programmet at ingen av de to rapporter var gode nok til å sette en konklusjon.

For å skape et mer interessant program for publikum (som meg selv) så FOKUSERTE NRK mer på bindinger mellom Norsk Hydro og ordfører, hvor ordføreren “tjente“ en halv milliard kroner. Det er meget langt mellom en uheldig miljøutvikling og en påstand om korrupsjon.

Reinspikka manipulert svindel fra NRKs side, og de bør be om unnskyldning.

Når du (og NRK) prater om “bestilte“ og manipulerte rapporter, så les litt i de to linker jeg la inn i går kveld.
(Tar fremdeles forbehold om at NRK kan sitte med konkrete bevis om korrupsjon, noe de bør ha etter et slikt program.)
mhandlyk
14.12.2018 kl 12:58 2533

Fra NRK kommer det jo nesten aldri noe positivt om industrielt næringsliv, uten industrielt næringsliv hadde NRK hatt like få ansatte som på 1950-tallet,- NRK vil aldri være interessert i hva Hydro har fått til for folk I området,- da snakker vi sannsynligvis om hundre ganger flere som har positive opplevelser enn antallet av de få som har slått seg ned inne i området til Hydro og som er ulykkelige. I hele den intellektuelle Oslo-gryta er egentlig næringsliv python som en må kvitte seg med.
Nexa
14.12.2018 kl 13:14 2511

Dessverre er jeg enig med Nikko.
Hadde de brasilske myndigheten vært seriøse så hadde de satt seg inn i problematikken med risikoen for at Alunorte kan komme til å forurense og kommet med konkrete krav.
Det har de ikke gjort, slik at Hydro kan innrette seg etter dette og eventuelt iverksette tiltak og så produsere for fulgt, det lukter korrupsjon.
Hydro kommer ikke til å gi etter. AT NRK kan lage et program om næringsvirksomhet i Brasil uten å ta med dette aspektet er svakt og viser at de har hatt en agenda. Det er ikke noe nytt, men det ble en syltynn suppe. En svært negativ presentasjon av Hydro uten substans.


Redigert 14.12.2018 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2018 kl 14:21 2453

NRK viser nok en gang at de er fiender av folket.... trenden er klar.
Nexa
14.12.2018 kl 14:57 2427

Framtiden i våre hender er i mot industri, konsekvent. Hvor mange av de to-tre journalistene kommer fra denne organisasjonen?
Redigert 14.12.2018 kl 14:58 Du må logge inn for å svare
Nexa
14.12.2018 kl 15:10 2397

Jeg skriver at NRK hadde en agenda før og når de lagde programmet.
Agenda:
Hydro er korrupt selskap.
Hydro begår overgrep overfor urbefolkningen
Hydro er et miljøsvin.

Men som sagt, de lykkes ikke, det ble en tynn suppe.
Framtiden i våre hender er i mot industri, konsekvent. Hvor mange av de to-tre journalistene kommer fra denne organisasjonen?
Redigert 14.12.2018 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
halvpris
14.12.2018 kl 15:36 2364

Buffersone rundt deponiet skal jo fange opp brist i diker og voller. Med andre ord er overløp og utrenning med i kalkuleringa fra myndighetene. Skjønner ikke at dette har blitt en STOR sak.