PANORO til 16 nok.

$OSLO$
PEN 13.12.2018 kl 07:01 16270

med en produksjon på 3 600 fat olje fra 1,1.2019 så vil Panoro tjene litt over 1 nok pr aksje i Qvartallet.GÅ inn på presentasjon under investor på Panoro`s hjemmeside og les dere opp på Panoro og spes Tunisia.

Hold event ØK exponeringen i aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
goodoil
13.12.2018 kl 12:34 5451

Det finnes ikke noe på 10,75 som er noe særlig støtte. det er noe på 9 tallet heller og snakke om. Det positive er at 50 dagers glidende gjsnitt (15,97)er over 200dg.(14,53) så det er enda ikke noe døds kryss. Det kan snu opp når de to møttes.
Er_mi
13.12.2018 kl 13:23 5321

Igjen, dette dreier seg kun stort sett om psykologi og markedssentiment (som er sterkt negativ grunnet ubalanse og usikkerhet i oljemakkedet, samt usikkerhet når det gjelder fremtidutsikter til verdensøkonomien). Investorer selger rett og slett for å sikre gevinster de har fra de siste 18 månedene og fordi mange rett og slett ønsker å sitte i cash i tider som disse (helt normalt i disse tider, og har ikke noe som helst med det fundamentale i PEN å gjøre). Eventuelle større og langsiktige investorer som følger med på caset, og som sitter på mye cash, har selvfølgelig ikke noen hast med å gå inn i PEN så som kursen utvikles nå. "Don't catch a falling knife" burde vel være et kjent begrep for alle her, og sitter man på cash så er det klart at man prøver å vente til man kan se en tydelig bunn i både oljepris og PEN-aksjen før man begynner å gå inn. Dette SELV om man har ståltro på selve caset.

I tillegg er det sikkert flere som nå også selger aksjer nå for å realisere tap av skattemessige årsaker. Meg inkludert. Har samtidig kjøpt tilbake ca 50 % av det jeg solgte- ettersom jeg fortsatt ser PEN som et av de beste casene innenfor olje nå.

Alle som fortsatt syns PEN har fallt ufortjent og ikke klarer å ta inn over seg at dette kun handler om psykologi og markedssentiment kan jo bare se på BWO. BWO har falt omtrent like mye som PEN, og BWO eier ikke noe som helst i Tunisia... Selv store og likvide selskaper som AkerBP og Subsea7 er ned over 30% i høst. I andre sektorer er for eksempel ELKEM også ned 50%, kun på grunn av sentiment og usikkerhet om fremtidsutsikter.

Dt er altså ikke noe rart eller unormalt i det hele tatt at en liten aksje som PEN går ned slik den gjør nå. Og det har neppe med roboter eller manipulasjon. Aksjer går opp og ned, og aksjer har fallt og steget kraftig i alle tider- langt før man handlet aksjer med datorer.
YNWA250505
13.12.2018 kl 13:40 5266

Ja det er meget ryddig å gå inn på andre aksjer/tråder å basse IOX og hausse PEN. IOX har ikke enorm gjeld. Hva er for deg enorm gjeld. De har hele tiden betalt sin gjeld til tiden og fortsetter med det i tiden som kommer. En utvannende emisjon? Hvorfor skal det bli massiv utvanning. IOX kunne satt en emisjon da kursen var nærmere krone 10, men valget å ikke gjøre dette. Når PEN kjørte en emisjon så var det omtrent null rabatt. Nå har PEN valgt å ikke kjøre en emi nå da markedet har gruset aksjen nedover så de kan ikke sette en ny emisjon. Men så fort kursen vil stige (om den stiger) så settes det en ny emisjon og alle blir på nytt utvannet. Ikke like greit å operere i Afrika heller vettu. Når det er sagt så ønsker jeg alle PEN aksjonærer lykke til, spes de som ikke er inne på IOX og sprer dritt hele tiden. Men å kjøpe PEN nå som er en fallende kniv ville jeg ikke gjort. Snart under tier'n
JUICEitUP
13.12.2018 kl 13:42 5250

Helt enig i at dette er drevet av psykologi og markedssentiment. Jeg sitter med mer aksjer nå enn ved 23 og har like stor tro på caset som jeg hadde da, men samtidig ser jeg ingen bunn i PEN nå. Denne kan falle både til 10 kroner og 5 kroner for den del. Under null faller den derimot ikke, men alle kurser her er mulig, også 1 krone. Det finnes ingen kjøpere og med shortere og algoritmer på salgslaget kan galskapen bare fortsette så lenge de ønsker. Ser 5 kroner som mer sannsynlig enn usannsynlig med tanke på hva vi med vanntro i blikket observerer nå.

Har ingen ting med fundamentale forhold å gjøre. Det er derfor jeg messer om at Q4 blir så viktig med tanke på blå tall. Klarer selskapet å vise til et overskudd vil kjøperne komme tilbake og ta en "rover took over" på shorterne. Det er imidlertid ca. 2 måneder til vi ser de tallene og innen den tid har vi nok vært langt nede på 1 siffret.

Tilbakekjøp av aksjer har jeg foreslått tidligere. Det ville hjulpet litt, men ikke sikker på om det helt hadde tatt brodden av situasjonen. At dette ikke skjer grunnet innside informasjon er ønsketegning uten snev av virkelighet. Slutt med slikt pølsevev Gunnar. Det jeg tror ville hatt størst effekt er å få nyheter med substans, dvs. progress på AJE, Dussafu og spesielt godkjenning av regjeringen i Tunis. Hvis dette siste er en formalitet hvorfor tar det så lang tid? Nei - uten reelle nyheter nå blir det godt ned på 1 siffret først med påfølgende oppkjøp på 15 av management og de største aksjonærene som tar juvelen av børs og skummer overskuddet i etterkant.
gunnarius
13.12.2018 kl 13:51 5224

At dette ikke skjer grunnet innside informasjon er ønsketegning uten snev av virkelighet. Slutt med slikt pølsevev Gunnar.

Jeg skisserer her kun hva som taler i mot rent forretningsetisk. Dersom det ligger noe på bordet kan ikke PEN kjøpe egne aksjer. Det er himmelvid forskjell på å si at det ligger noe på bordet enn å vise til regelverket. Ser du nyansen JUICEitUP? Du stigmatiserer meg, uten grunnlag.
TyCooNy
13.12.2018 kl 13:53 5208

Kan være aje, eller hadde vært hyggelig:)
sulen
13.12.2018 kl 14:03 5160

JUIC du er ude med riven efter billige aktier og ikke andet du har 0 PEN aktier
JUICEitUP
13.12.2018 kl 14:03 5150

Re Gunnar,
alle kjenner til regelverket rundt dette. Du pakker det inn hvor du benytter regelverket som rundingsbøye for deretter å fremsette en hypotese om at det gjerne kan være innside informasjon som hindrer tilbakekjøp. Det har du skrevet så mange ganger opp gjennom tidene at jeg har ikke tall. Det samme med salg av AJE som jeg også kategorisk har avvist vil skje. Jeg spiser hatten min som jeg ikke har hvis det i dette tilfellet viser seg at de sitter på innside informasjon som hindrer handling. Det blir hodeløs spekulasjon å hevde noe slikt.

Nå er det ikke deg som person jeg har noe i mot Gunnar, heller stikk motsatt da du er den ivrigste debattanten her som ofte bidrar med mye vel fundert samtidig som du er veldig dyktig til å grave. Akkurat dette utsagnet med innside informasjon begynner jeg derimot å bli veldig sliten av.
bmw5
13.12.2018 kl 14:04 5144

Dette dreier seg kun om shorting og salg for å pynte på regnskapet. Ledelsen har julebord med dertil godsaker av ypperste klasse. Det er ikke bare ledelsen i Pen som holder julebord, men halve Norge også og det koster penger som alle vet.
JUICEitUP
13.12.2018 kl 14:07 5134

Re sulen

Du er helt på bærtur. Jeg har aksjer i PEN for over en halv million kroner og har akkumulert på vei ned, dum som jeg har vært. Det er noe som heter at det er farlig å forelske seg i en aksje. Nå har jeg vel ikke helt gjort det, men heller trodd (og tror fortsatt på lang sikt) så til de grader på caset at jeg har vært med hele veien ned. Håpløst - ja definitivt. Traurig - ja definitivt. Sitter jeg fortsatt med gevinst - ja, men nå marginal. Selger jeg nå - kommer ikke på tale, jeg blir med til bunns.
Fluefiskeren
13.12.2018 kl 14:10 5187

Ermi

AkerBp har falt 4,7 % prosent siste måned. Sammenhold dette med PEN. Vi får holde oss til riktige tall. AkerBp har stor produksjon og et oljeprisfall burde ha langt større betydning for dem enn for PEN. Hvor mye taper egentlig PEN i kroner og øre på at oljeprisen har falt 20 USD pr. fat? Det kan vel nesten karakteriseres som blåbær. Enig med Gunnarius her.
gunnarius
13.12.2018 kl 14:13 5167

Har som sagt bra kontaktnett innen denne aksjen og kan ikke annet enn smile av en tung investors reaksjon på kursfallet. Han mente at det var småaksjonærene som trykket på stopp loss og solgte i panikk. Dvs. det selges ikke av de store. men renskes opp i frustrasjon blant de små. Så nå må småeierene besinne seg, så stanser dette her av seg selv.
sulen
13.12.2018 kl 14:22 5144

Re Juic
Du skriver den skal ned i 5, det tyder på meget dårlig indsigt i aktien.
Som alle andre postulater vil jeg gerne se et link.på dine aktier i PEN. for ellers er det jo gratis at stikke en løgn.
mannenutennavn
13.12.2018 kl 14:26 5123

Kan jo se ut til at det har snudd nå. Stort volum siste to dager, så det er noen som skulle ut. Vi får ihvertfall håpe :-)
YNWA250505
13.12.2018 kl 14:34 5092

Men når topp 20 i IOX ikke selger så er det negativt i dine øyne det vel. Det er kun småaksjonærer som selger PEN aksjen ned i dass. Situasjonen er akkurat den samme i IOX, men her må du inn og baisse. I IOX blir aksjen solgt ned på svært små volum i PEN er det mye høyere volum som selger ned aksjen så jeg vet ikke helt hva du surrer med. Svært mange har snitt på langt under kr 10 i PEN, i IOX er det omtrent ingen som har snitt under kr 4. Tipper IOX står i kr 6 før PEN når kr 20
Slettet bruker
13.12.2018 kl 14:36 5065

Jøss. Ikke lenger ned? Tok meg litt fri fra galskapen i dag. Trodde det skulle bli langt værre.
rek1
13.12.2018 kl 14:39 5047

Det er PEN vi diskuterer på denne tråden,pell det over på IOX tråden ... :(
YNWA250505
13.12.2018 kl 14:41 5030

rek1, jeg er helt enig. Om du kan få helten din Gunnar til å holde seg unna IOX så skal jeg holde meg unna PEN. Er det ikke irriterende å ha en som ikke har aksjer her inne og som i tillegg er negativ? Spesielt når det går til helvete.
Er_mi
13.12.2018 kl 14:41 5008

Fluefiskeren,

Det er akkurat det jeg prøver å forklare. Fallet i PEN-aksjen har ikke noe med det fundamentale å gjøre- det er drevet av psykologiske mekanismer. Folk generelt vill ikke være i markedet nå, enn mindre i olje, og enda mindre i et litet selskap utelukkende med assets i Afrika og som fortsatt viser røde tall (det er kun dette som er årsak til fallet i PEN). Det er heller ikke noe unormalt at en aksje faller 50% på kort tid. Spesielt ikke en aksje som i 2017 falt 60% fra februar til september, for siden å stige 600% på 12 måneder.

Anbefaller alle å puste dypt og lese følgende: PEN gikk 100% opp til 7-tallet i 2017. Falt siden tilbake med 60%, for deretter å stige 600% på 12 måneder. 600%, ikke skrivefeil.

Det burde være nok for alle å lese disse tallene for å skjønne at det, igjen, ikke er noe rart eller unormalt at PEN nå er ned 50 % fra den siste toppen. Det er hverken bais eller haus, kun en objektiv observasjon. Så kan jo alle spørre seg selv om det var lurt å selge seg ut av PEN sist gang den var ned over 50% fra en topp...
gunnarius
13.12.2018 kl 14:51 4972

Er-mi

Ad det naturlige og generelle statiske fallet:

Selv om alkoholgehalten og avgiftsnivået er det samme - ikke all vin som er god vin.
rischioso
13.12.2018 kl 15:23 4879

Bunnen er satt for det har jeg bestemt og det er fortsatt rundt 12,5 noe jeg har fortalt de 3 foregående dagene. At den flexer litt intradag endrer ikke det...;)

Nå skulle vi ha fått samlet troppene og kvalt den pågående shorten.

Noen som har sjekket RSI?
Redigert 13.12.2018 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.12.2018 kl 15:34 4824

Tatt seg litt opp igjen mens jeg tok meg en liten tur. Men som det har blitt nevnt. Det ER påfallende hvordan PEN og BWO følger hverandre. Det eneste de har felles er Dussafu og det har da vitterlig ikke kommet noe negativt derfra som jeg har fått med meg. Det eneste jeg kan tenke meg er at flow for første lifting kunne oppfattes som dårlige, og at de ikke har fått med seg siste lifting som Agawu snuste opp. Det er ikke meldt, noe det kanskje burde ha vært for å klargjøre dette.
redfive
13.12.2018 kl 15:35 4813

RSI 32
Tror også det snur i dag da vi mest sansynlig får en bullish hammer eller en dragonfly Doji ved slutt i dag.
Redigert 13.12.2018 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
Idar1
13.12.2018 kl 15:38 4795

rischioso
Det er bra at du tar ansvar å setter bunnen, vennligst vær raus når du setter toppen.
rischioso
13.12.2018 kl 15:43 4783

Det fine med toppen i motsetning til bunnen så kan den være uendelig...;)
ToffeeMan
13.12.2018 kl 15:43 4770

Da skyter vi opp for f#*n!!?
Paypal
13.12.2018 kl 15:43 4769

Det er mye spekulasjon om oljeprisen. Innenlands USA har produksjonen vært stabil i 4 uker inntil den falt siste uke. Det kan naturligvis være Bakken-feltet siden det i USA har vært mye snø og kaldt for årstiden å være.
Slettet bruker
13.12.2018 kl 15:46 4752

Enig. Klink til! Vis litt raushet nå rischioso. Nå har du sementert rampa til nyttårsraketten. Bare å tenne lunta og ringe jula inn underveis:)
Redigert 13.12.2018 kl 15:47 Du må logge inn for å svare
rischioso
13.12.2018 kl 15:52 4724

Ikke jeg, men chartet - jeg er bare budbringeren..::)
Slettet bruker
13.12.2018 kl 15:55 4759

Jada vet jo det. Men chartet blir så upersonlig;)

På en annen side er jo chartet oss alle...
rek1
13.12.2018 kl 15:56 4743

PEN kommer opp som no 4 på listen over Unormal høy omsetning idag ..(faktisk 212% høyere omsetning)
Hva nå det betyr.....
rischioso
13.12.2018 kl 16:18 4695

Det betyr som tidligere nevnt at det er "noen" laster mens de kjører kursen opp og ned for å riste ut flest mulig små. Når disse "noen" er ferdig lastet på dette bunn nivået (rundt 12,5) som etter fire dager med sementering begynner å bli ganske så solid og ikke flere kan ristes ut så vil det samme skje på et høyere kursnivå - ikke mer komplisert enn det...:)

Imprex,

ikke lett å bli mer personlig enn dette på et anonymt forum...:)
Redigert 13.12.2018 kl 16:21 Du må logge inn for å svare
redfive
13.12.2018 kl 16:40 4621

Opp over 8% siste 3 timene. Det må man kalle en bullish reversal :-)
Fluefiskeren
13.12.2018 kl 16:47 4621

Grønn idag jo.?

Hva er det vi klager over????
rek1
13.12.2018 kl 16:54 4596

Man skal ikke se bort ifra at det er iblant top 20 som har presset PEN ned dit den er nå...
Slettet bruker
13.12.2018 kl 16:55 4591

noen vil vel ha alle godsakene for seg selv:)
Fluefiskeren
13.12.2018 kl 17:23 4508

For mange store eiere vil senke omsetningen/likviditeten av aksjen. I tillegg blir det press på kursen når de skal selge igjen. Et salg blir tatt imot med en mye mer markant reaksjon enn et tilsvarende kjøp dessverre.
oivindl
13.12.2018 kl 18:17 4416

Da får vi håpe du har vært litt mer nøye med fundamenteringen her enn i ELE.
Der satt du vel et titalls bunner, uten at noen av dem holdt:-)
Alby
13.12.2018 kl 19:29 4312


Nå har jeg sittet og lest meg igjennom både eder og galle, men den kommer tilbake. Plus i dag og videre opp i morgen.