PANORO til 16 nok.

$OSLO$
PEN 13.12.2018 kl 07:01 16246

med en produksjon på 3 600 fat olje fra 1,1.2019 så vil Panoro tjene litt over 1 nok pr aksje i Qvartallet.GÅ inn på presentasjon under investor på Panoro`s hjemmeside og les dere opp på Panoro og spes Tunisia.

Hold event ØK exponeringen i aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
rischioso
13.12.2018 kl 20:09 4897

oivindl

Når det kommer til ELE så var det ledelsen selv som blandet sementen - mao, de vannet den for mye ut og da blir støpen der etter...

Her er det veldig annerledes...;)
gunnarius
13.12.2018 kl 20:35 4852

Ved å ha satt gulvet i aksjen og skulle nå olja bevege seg videre oppover til f.eks. $63-64, så er vi i gang igjen. Tror småeierene nå stort sett har solgt det de skulle.

Ser virkelig frem til å diskutere selskaspsrelatert og operasjonelle aktiviteter, for dette er dessverre kommet helt i bakevje. Med videre oljeprisoppgang følger videre oppgang i aksjekursen. Dvs. aksjen er ikke nødvendigvis prisgitt oljeprisen akkurat her og nå, men den må opp på sikt.

Oljen opp litt i kveld, så langt.
Redigert 13.12.2018 kl 20:41 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
13.12.2018 kl 21:40 4768

Ja, olja snart i 62$ igjen. Ser bra ut?
gunnarius
13.12.2018 kl 22:07 4718

hm, hm. senatet godkjenner resolusjon om at USA ikke lenger deltar sammen med Saudi Arabia ifm feiden mot Jemen og denne fra AFP - setter Trump i en klemme hva angår ballegrep på saudiene og oljen:

AFP news agency‏Verifisert konto @AFP · 32 min32 minutter siden

#BREAKING US Senate says Saudi crown prince "responsible" for Khashoggi murder

Tar med denne:

Oljeprisutslagene

Etter en periode med kraftig turbulens i oljemarkedet, stiger oljeprisen torsdag kveld.

Bloomberg melder at Saudi-Arabia vil kutte i leveringen til amerikanske raffinerier, i det som skal være et forsøk på å hindre prisdempende oppbygging i lagrene i USA. Den statlige oljegiganten Saudi Aramco advarer amerikanske raffinerier om å gjør seg klare for en skarp nedgang i levering i januar, ifølge nyhetsbyrået.

Dataleverandøren Genscape skal også ha meldt om et stort fall i lagrene i en viktig lagringshub i delstaten Oklahoma.

For øvrig skrev International Energy Agency (IEA) at Opecs kuttavtale kan skape et tilbudsunderskudd i andre kvartal 2019, hvis de store produsentene holder seg til avtalen, i den månedlige rapporten fra som ble publisert tidligere torsdag.

Nordsjøoljen stiger 2,39 prosent til 61,64 dollar fatet, mens amerikansk lettolje er opp 2,75 prosent til 52,63 dollar.

https://min.e24.no/oljeprisen-hopper-torsdag-kveld/a/9mJB9q


Husk at oljen fra USA (shale) har begrenset anvendelsesområde. Les denne artikkelen, så ser man at oljen fra shale ikke nødvendigvis vil kunne utmanøvrere tyngre olje. Så kvalitet betyr mer enn markedet er klar over og skiferboomen må vurderes i samme lys:

Derfor eksporterer USA olje: – Det er ikke som når du kjøper sukker på Rema

https://e24.no/energi/olje/derfor-eksporterer-usa-olje-det-er-ikke-som-naar-du-kjoeper-sukker-paa-rema/24193318
Redigert 13.12.2018 kl 22:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2018 kl 08:57 4698

Fokusering på det fundamentale og diskusjoner rundt assets i PEN kan bli vanskelig en stund til. Asia var ned i natt, olja er ned. Og OSE er spådd kraftig ned i starten. Et dykk ned på 11-tallet igjen i løpet av dagen ser vi nok. Tror det blir en dag preget av mye det samme som i går.
rek1
14.12.2018 kl 09:04 4678

Blir nok det samme ja,...
nedover på formiddag og opp igjen på slutten :)
FkL
14.12.2018 kl 09:50 4586

Man kan gjerne si mye om det interne i PEN, handelsstrategier osv. MEN jeg tror ikke det skal stikkes under en stol at vi er veldig uheldige med markedet generelt ,inkludert oljepris, og da er det lett for at de små lider. Her gjelder det å være langsiktig.
Fluefiskeren
14.12.2018 kl 09:52 4579

Gunnarius

Merkelig artikkelen synes jeg. Skiferolje inneholder normalt lite svovel og det blir sett på som en kjempefordel. Ikke minst for miljøet. Det kan da ikke være noen big deal for USA og smelle opp noen raffinerier for denne oljen. De som kjøper skiferolje( som Japan) har da ikke noe problem med det. Tror heller det er fordi de oppnår bedre pris for skiferolje så de kan bruke tungolja selv. De har vel også produksjon fra offshore som ikke er tingolje. Det var vel først ifjor at produksjon av skiferolje gikk forbi produksjon av offshore olje i produksjonsvolum.
TyCooNy
14.12.2018 kl 10:09 4517

Panoro Energy kjøp NOK 20 (nøytral NOK 24)
gunnarius
14.12.2018 kl 10:55 4428

Man må ikke glemme at Aker er tungt inne offshore Ghana, som fra Nigeria - kun har Benin i mellom vestover. Aje ligger som kjent kjent inn til grensen til Benin. Ghana inngår/deltar ifm. WAGP (pipeline) som går like ved Aje. Leter egentlig etter synergieffekt, men kan ikke direkte se dette foreløpig. Spennende er det med litt norsk akivitet i rimelig nærhet:

AKER ENERGY:EVALUERER EN ANDRE DYPVANNSUTVIKLING OFFSHORE GHANA -UPSTREAM

Oslo (TDN Direkt): Aker Energy evaluerer en andre dypvannsutvikling i Deepwater Tano-Cape Three Points-blokken offshore Ghana, som eventuelt vil utnytte Beech-, Hickory- og Paradise-funnene (BHNP), ifølge Upstream fredag.

Industrikilder sier til bransjeavisen at studer blir gjennomført i forhold til å bruke en FPSO i den nordlige delen av blokken.

Det forstås at flere selskaper, inkludert Subsea 7 og Aker Floating Production (AFP), deltar i studiene for å se om en felles utvikling er mulig, opplyses det.

AFP, ble gjennom Ocean Yield, tildelt et FEED-studie det seneste kvartalet for et ikke offentliggjort prosjekt for potensiell bruk av "Dhirubhai 1"-FPSOen.

Godt informerte kilder ser base-case-scenariet er at Dhurubhai 1 blir utstasjoner som et tidlig produksjonssystem, ifølge Upstream.

Upstream skriver også i dag at det er snakk i markedet om at Kværner Stord vil bygge plattformdekket for en FPSO som Aker Energy skal benytte på Greater Pecan-prosjektet i Ghana, samt at skroget vil bygges i Ghana (TDN Direkt-artikkel klokken 08:00).

I forbindelse med Aker ASAs seneste kvartalspresentasjon sa konsernsjef Øyvind Eriksen til TDN Direkt at bruk av "Dhirubhai-1" er ett av flere alternativer som Aker Energy vurderer på Pecan-feltet i Ghana. (TDN Direkt-artikkel 08.11.2018)

TDN Direkt har i dag tatt kontakt med finansdirektør Eirik Eide i Ocean Yield, som sier det godt kan hende at Aker Energy vil gå for et nybygg på Pecan-feltet. Han poengterer imidlertid at hvilken løsning Aker Energy ender opp med å gå for avhenger av utfallet av boringen de nå holder på med.

-Så kan det godt hende at de kan bruke vår FPSO ("Dhirubhai 1", red.anm) på noen av de andre feltene. Men dette er fortsatt i veldig tidlig stadie, så vi ser også på andre alternativer, sier han.

HH, finans@tdn.no

gunnarius
14.12.2018 kl 11:18 4377

rischioso,

Det kan virkelig se ut som om du har fått golvet ditt på NOK 12,50. Er helt enig med deg der, golvet synes være satt.

Sitter man i en aksje ala PEN med flere assets, må det være lov å håpe på at det meldes noe substansielt i disse juletider. Hva enn det blir, så forventer jeg progress på Aje blir meldt. En eller annen gang, er det egentlig denne triggeren som kan medføre et betydelig løft i aksjekursen. Har vært fryktelig stille på Aje- fronten i de siste månedene. Så det er egentlig dags for update.

Ikke at jeg tror direkte på det, ettersom det skal forhandles med Tullow og avtalen er ikke rett frem, blir det trolig at Tullow kompenserer BWO og PEN for sin 10% andel. Men det er ingen automatikk i at det blir rett frem en clean cut 10%. Det kan bli hybridløsninger. Markedet kan ikke vite, før det er ferdigforhandlet og blitt meldt. Som sagt - jeg tror ikke på julenissen, men man vet aldri eksakt når nedstigningen i pipa finner sted. Kan bare
nevne at selskapet antok at fremskaffelse (settle) av dokumentajson ville ta ca 1 mnd. Så det begynner å nærme seg. Min info innhentet i midten av nov.

Ad Dussafu og samme henvendelse til selskapet medio nov.:

Production middle of range, no water (min komm - Fase 1, legg merke til - no water)
Phase 2 production to start early 2020 and peak mid years at ca 25,000 bopd

Tunisia - Salloum og en brønn (tidligere boret og testet for kort periode 1.800 f/d) er antatt ny produksjon og tie-in Q2/Q3 2019.
Redigert 14.12.2018 kl 11:42 Du må logge inn for å svare
rischioso
14.12.2018 kl 12:08 4287

gunnarius,

ja - gulvet på 12,5 er satt og har vel egentlig vært akkurat det en stund...:)

Jeg også forventer en melding om og rundt Aje, men om den kommer på denne siden av året eller rett over nyttår gjenstår og se. Uansett så vil forventningene til akkurat det øke for hver dag som går noe som igjen og med største sannsynlighet vil trigge kursen fremover med forbehold om oljeprisen og børsklima ikke jobber i mot oss i påvente av nytt - so far so good…:)
Redigert 14.12.2018 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
gunnarius
14.12.2018 kl 12:20 4246

Folk må selvfølgelig selv velge om man vil være med på reprisingen. Men det bør vel være klinkende klart at en aksjekurs 20-25% under emikurs på NOK 16,10 vil neppe Sneve & Sveaas kunne akseptere alt for lenge. Det er nå ganske så sterke krefter som ønsker aksjekursen opp, for å si det mildt. Husk jeg sitter i aksjen og snakker den snarere opp enn ned. Så vurder selv.
Redigert 14.12.2018 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
agawu
14.12.2018 kl 12:45 4182

Helgelektyre, prospektet kommer etter stengetid:
Panoro Energy: Approved Prospectus and Listing of Shares
https://newsweb.oslobors.no/message/465838
Redigert 14.12.2018 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
gunnarius
14.12.2018 kl 12:54 4160

Jeg spør bare for jeg vet ikke, men er det ikke noe påfallende at den hissige aktivteten ved å dra ned aksjekursen synes å ha stanset omtrent på samme tid som listing of shares foreligger. Kan det være noen som har sirkulert/manipulert med disse aksjene før de ble endelig registrert.
Redigert 14.12.2018 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
agawu
14.12.2018 kl 13:04 4137

Å lure ut småsparere på stopp/loss er vel standard prosedyre om en proff aktør vil akkumulere på lavest mulig nivå?
Slettet bruker
14.12.2018 kl 13:13 4111

SB1 Markets: Along with the recent months’ oil price decline and weak share price performance among peers, Panoro’s share price has also taken a significant beating. However, we believe there are several reasons for why investors should take a look a Panoro at the current share price. We see at least six reasons.
Six reasons for looking at Panoro:
1. 2020e EV/opcf of ~2.5x (majors 12 m fwd: historical average of 6.3x, current 5.7x)
2. 2020e P/E of ~4.5x (majors 12 m fwd: historical average of 14x, current 11x)
3. Production set to grow significantly (= diversification, increased cash flow and potentially lower discount rate)
4. Upside potential to base case production profile if Salloum and Ruche are added
5. Multiple expansion potential: Producers trade at higher multiples vs. developers
6. Ruche long-term exploration upside of NOK 10-35/sh
Alby
14.12.2018 kl 13:17 4098


Jeg er en av de små, men mine får de ikke :-)
transamen
14.12.2018 kl 13:34 4054

PEN har aldri tjent en krone , kun svidd aksjonærenes penger , er ett utskudd av tidligere NEC børsdagen på rundt 13,- mener jeg og sluttet på 9,8 den dagen som er høyeste kurs , mye har skjedd men fremdeles ingen inntjening !!! Går til 10,- eller under..
Fluefiskeren
14.12.2018 kl 14:11 5171

Gunnarius

Du skriver:

" Men det bør vel være klinkende klart at en aksjekurs 20-25% under emikurs på NOK 16,10 vil neppe Sneve & Sveaas kunne akseptere alt for lenge"

Beklager å si det, men etter min mening er dette ennå en børsfloskel. Hva kan egentlig Sveaas gjøre? Det er da ledelse og styre som driver selskapet. Har Sveaas kunnskaper om olje som går utover det? Er han innsider? Muligens kan han gjøre noe som ligner børsmanipulasjon i kraft at han er en holden mann. Ingenting tyder på at har vært en berikelse foreløpig.

Mer om Sveaas i dagens HO Klipper inn litt fra artikkelen:

Smell for Sveaas – aksjene er 56 millioner mindre verdt.
For litt over et år siden kjøpte Christen Sveaas seg opp i bredbåndselskapet NextGenTel. Selv om investoren kunne glede seg over å bli selskapets største eier, har avkastningen i aksjemarkedet vært alt annet enn lystig.


Poenget mitt er at mange har altfor mye respekt for Sveaas og andre og mener til og med at de direkte kan bestemme kursen på en aksje. Slik er det langtfra. Og takk for det.



Redigert 14.12.2018 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
Er_mi
14.12.2018 kl 14:13 5162

Nei, de nye aksjene kommer ikke på børs før den 17. desember, og ingen kan derfor ha tradet disse aksjene på Oslo børs.

Det virker som det er vansklig å få forklart for mange her at en aksje faller fordi det er flere selgere enn kjøpere, og selgere som er villige å gå ned i pris for å komme seg ut. Det er som regel ikke noen som "trekker" ned en aksje når den går ned. Hvis noen selger aksjer og det ikke er noen kjøpere, så vil aksjen selvfølgelig gå ner- uavsett. Både på Shareville og her på forumet så har ju folk skrevet at de lempet ut akjser fordi de er lei av kursfallet- ergo, aksjen faller. Når intresset får å kjøpe aksjen øker, så stiger aksjen, som idag. Det er ingen som "manipulerer" opp aksjen idag, og det var ingen som "manipulerte" opp aksjen første halvår av 2018.
Slettet bruker
14.12.2018 kl 14:17 5148

Har tenkt samme. Viser til hva jeg skrev for et par dager siden.

Imprex 12.12.2018 kl 22:16 488

Skal man tro på Pareto-sporet vil kursen begynne å stige igjen når noteringsprospektene for de nye aksjene er godkjent av Finanstilsynet, og dukker opp i topp 20 oversikten til PEN. Kan det virkelig være timet sånn? Da kan man jaggu bli konspiratorisk!
-Aksjene som ligger i noteringsprospektet kan uansett ikke omsettes før de er godkjent. I mellomtiden er det fritt frem for Pareto å kjøre ned kursen, godt hjulpet av uroen på børsene. Nye aksjonærer blir på en måte ikke berørt og er fornøyd så lenge kursen minimum er på emisjonskurs når deres aksjer kan omsettes. Underveis har andre Pareto-kunder (pluss alle andre med ledig cash) kunne hamstre aksjer til kraftig rabatt. Pareto har da hjulpet større aktører å få fatt i aksjene til småsparerne. Flere aksjer på færre hender.- Ja. Jeg ble litt konspiratorsk av dette;)

Edit; nå begynner betonggulvet til rischiosoen å gi mening:)

Havner vi på emikurs før mandag skal det bli interessant å se topp 20 i hvert fall. Hvem og hvor mange har hamstre utenfor emisjonen?
Redigert 12.12.2018 kl 22:39
Slettet bruker
14.12.2018 kl 14:17 5143

Her har vel resultatene til NGT hatt mest å si...
Fluefiskeren
14.12.2018 kl 14:38 5089

Imprex

Det er jo det som er poenget mitt...

Sveaas kan ikke gjøre noe med dette.
Redigert 14.12.2018 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2018 kl 14:56 5041

Skjønte det. Men NGT har da gjort det betydelig dårligere enn PEN både i år og i fjor. Hva har de hatt å vise til? Så det blir ikke helt sammenlignbart med PEN-situasjonen. Ikke har de en linje med triggere som PEN heller. Profilerte investorer er ofte drahjelp i begynnelsen. Enig i at på lenger sikt har det lite å si. Kommer an på hvor mye de stikker nesa frem i mediene. Dårlig resultat er dårlig resultat uansett hvor kjendis man er.
Fluefiskeren
14.12.2018 kl 15:03 5016

Det at PEN har vært dyktige gjør det vel bare enda værre å ta grep for Sveaas
gunnarius
14.12.2018 kl 15:05 5006

Fluefiskeren, kunne ha vært hvem som helst som deltok i emisjonen på NOK 16,10 og opplever sin investering målt mot emikurs som ille og at disse ville ha gjort max for at aksjen skulle komme opp til minst emikurs. Vi snakker om folk med en del midler som kan ta grep - gitt lavt volum i handelen. Jeg har ikke garantert at dette vil skje, men indikerer muligheten for at dersom det er vesentlig avvik mellom inngang og kurs, så gjøres max gor å korrigere for avviket. Vi får se, har neppe skjedd så langt. Begrunnelsen min ligger også i at det ble meldt tung overtegning, så hvor er i så fall disse investorene?

Teodors analyse var mektig og skal leses i helgen. Buy, med kursmål NOK 20. Ikke verst det for denne karen i SpB1Markets, som tildligere har vurdert PEN på meget nøkternt grunnlag.
Hellothere
14.12.2018 kl 15:16 4979

Støtter den her og er en av de mer glupe innleggene her inne. Alle konspirasjoner om short, pirato, kursmanipulasjon osv er tull og tøys.
gunnarius
14.12.2018 kl 15:28 4943

For min del, stilte kun et spørsmål jeg ikke visste svaret på. Registrerte bare at det ble veldig rolig i handelen på samme tid som de nye aksjene, ref. dagens melding.

Samma det, oljeprisen gjelder fremdeles.

God helg!
rek1
14.12.2018 kl 15:30 4935

Min teori om konspirasjoner , short, pirato, kursmanipulasjon er at DNO pynter bruden for oppkjøp,og siden di alt har en masse aksjer tradet til en pris på nemlig kr 12,5??
JUICEitUP
14.12.2018 kl 16:13 4858

Re sulen
Du må gjerne påstå at jeg har dårlig innsikt i aksjen. Jeg har fulgt denne aksjen fra tidenes morgen og også vært aksjoner fra samme tid. At det har vært dårlig butikk i mange år er det liten tvil om. Heldigvis snudde dette kraftig på slutten av fjoråret og i år før det nå på ny ble kraftig ned. Når jeg nevner 5 kroner handler ikke det om fundamentale forhold i det hele tatt, men galskapen som ser ut til å ha tatt tak i PEN. Når blodet flyter kan bunnen bli hvilket tall som helst. Det blir mer tenk på et tall og da er tallet 5 like bra som et hvilket som helst annet tall. Ønsker jeg kursen dit - med aksjer for over en halv million gir vel svaret seg selv.

Du sier at du gjerne vil se en link til mine aksjer. Mener du at jeg skal gi deg mitt VPS kontonummer og fri tilgang for å verifisere påstanden min? Jeg gir da vel blanke faen i hva du måtte tro eller ikke tro. Dine meninger er like viktige som en fjert i vinden. De som har fulgt med over tid vet at jeg ikke farer med løgn. Å skryte på seg aksjer eller forsøke å snakke ned kursen etter at jeg har solgt er så nidrig at det kunne ikke falt meg inn. Siden du foreslår dette som et alternativ kan jeg bare anta at det er en velbrukt strategi fra din side. Det forteller meg i så fall alt jeg trenger å vite om deg som skribent til at jeg ønsker null kontakt eller polemikk med deg overhodet.
Fluefiskeren
14.12.2018 kl 16:13 4856

Gunnarius

Hvilke grep kan egentlig Sveaas ta uten å benytte markedsmanipulasjon?
Hvis det virkelig er så enkelt ville de alltid være vinnere. Historien viser at det er langtfra tilfelle.
Redigert 14.12.2018 kl 16:35 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
14.12.2018 kl 16:30 4814

Re Flua
På lang sikt er jeg enig med deg, men ikke på kort sikt. Det er en rekke aksjer som har blitt injisert med rocket fuel etter ha annonsert nye storaksjonærer etter en emisjon. Det skjedde delvis i PEN også hvor den gikk rett til 18 etter misjonen før den fortsatt kursen sørover. For min del opplever jeg det som positivt med litt større navn da de sjelden plukker aksjer selv, men har et analytiker korps som jobber for seg som analyserer mulighetene i selskap det investeres i. Ja, de kan ta like mye og mer feil enn oss småaksjonærer, men de baserer i alle fall investeringen på reelle tall og fremtidsutsikter på en måte som jeg tror overgår hva den jevne små investor makter å få til.

Samtidig skal man ikke legge for mye i dette. De har investert i et selskap de tror på som alle oss andre og over langen betyr navnene på aksjonærene ingen ting.
Fluefiskeren
14.12.2018 kl 16:41 4785

Dow Jones ned
Brent ned
OSE ned

Kanskje like greit at det er helg. En aksjefri helg.
gunnarius
14.12.2018 kl 16:52 4757

Et par meldinger fra twitter som dokumenterer hva markedet vil stå ovenfor tidlig i 2019 og fremover. At Kina ville begynne å importere olje fra USA har vært spådd her på forumet tidligere. Hva som imidlertid vil bli spennende å se er i hvilken grad IMO reguleringene vil eller er forventet å kunne påvirke oljeprisen - gitt EIA vil ta opp forhold tilnyttet IMO reguleringene. Trump vil ved å få eksportere olje til Kina, stå friere hva angår sanksjonene mot Iran. Nå får han både inntekt fra USAs olje og kneblet/styring med Iran sanskjonene, dvs. Iran vil bli strupet på eksportsiden. Med utgående waivers til de 8 landene, må dette følges nøye.

Det er sannelig ikke så enkelt å si eksakt hva etterspørsel og tilbud vil bli for 2019, så man kan fremdeles ha usikkerhet rundt oljeprisen. Dvs. det er ikke sikkert at markedet oversvømmes. Så var det endelig helg!

Laura Hux‏ @LauraHux 11 min11 minutter siden

• China's biggest buyer to resume US crude imports 'very soon' Unipec will buy significant volumes by March 1 -- the end of the 90-day trade war truce #oott @PlattsOil
https://bit.ly/2EuSNVw

Mason Hamilton ? ? ⛽️‏ @T_Mason_H 51 min51 minutter siden

• In January 2019, EIA will release the first Short-Term Energy Outlook that includes monthly projections through December 2020.This report will discuss short-term implications and uncertainties surrounding the IMO regulations.

Slettet bruker
14.12.2018 kl 17:01 4736

Vi kan i hvertfall glede oss over å avslutte i pluss. På en rød børs med olja i minus. Grei start på helga:)
gunnarius
16.12.2018 kl 11:42 4330

Absolutt verdt å få med seg intervjuet med Stig Myrseth på Hegnar. Lytt fra 31 min. for å få med det oljerelaterte:

https://www.hegnar.no/TV/video/7868cc55-00080348-262a7686-nv8t-copy

Som folk sikkert husker hadde Stig over lengre tid PEN på sin prioritetsliste. Imidlertid viste dog historien at han og enkelte av oss andre var noe vel tidlige ute. Hadde selv tett kontakt med Stig om PEN, så får se om Stig kontaktes igjen. Uansett spennende det Dovre Forvaltning nå satser på av sine to fond. Det ene fondet er innsidefond. Dvs. fond som baserer seg kun på innsidehandel, fordi Dovre mener at innsidere som benytter egne penger til kjøp av aksjer, samt generelt sitter med langt bedre innsikt og forutsetning til å kjenne tingenes tilstand enn markedet - anses som optimal måte å vurdere en aksjes sensitivitet.

Derfor må absolutt PEN vurderes å være en slik kandidat for et slikt innsidefond, da det har vært tilfredsstillende innsidehandel i det siste. Og særlig tilknyttet kapitalinnhentingen til NOK 16,10 per aksje. Man kan sikkert diskutere nivået på å satse egne penger, viktigere er signaleffekten ut i markedet. At Torstein Sannes eks Lundin satset NOK 1 mill., sier meg ganske mye. Også at styreleder satser mer må vektlegges. Folk må få mene det de vil, men ikke tror jeg at Sveaas selv setter seg inn i en aksje før det investeres NOK 80 mill. i PEN, men at han har egne ressurser og rådgivere som stiller godt forberedt. Bare for å ha nevnt mitt syn på effekten eller betydningen av per def. tunge investorer.

Stig har tro på olje og trekker spesielt frem IMO 2020 reguleringene, som antas medføre økning i oljeetterspørselen. IMO og dekning av EIA fra januar 2019 - omtalt fra min side her på fredag, se ovenfor.

Peter Hermanrud i Spb1, som har analysert en mengde skiferselskap og industrien i USA, konkluderer med at selskapene for å oppnå 10% fortjeneste må ha oljepris på $77. Enig med Stig her, markedet synes ikke ha fått med seg at for skiferoljen må selskapene kunne tjene penger på bunnlinjen for at alt ikke skal måtte reinvesteres ( decline) og etter renter og avdrag. Er en misforstått oppfarning at alle skiferfelt omhandler sweet spots og breakeven ned på $30-tallet. Industrien sliter tidvis selv med siste tids $51 for oljen (WTI).

Om oljeprisen vil ligge på $50, 60, 70 eller 80 i 2019 er det ingen som vet. Hva vi vet er at 2019 trolig blir et turbulent år med svingninger, slik som kjennetegner oljen. Hva som uansett vil gjelde er om president Trump prioriterer å strupe Irans olje-export ned mot null, ved å inndra/redusere waivers fra 8 land - herav Kina og India, vil medføre et press i markedet. Shale- industrien har allerede reagert overfor Trump og hans twitter meldinger om oljeprisen. Dette sammen med USAs angivelige re-startede export av olje til Kina, kan ses i sammenheng med våpenhvilen og handelskrigen.

Sier meg enig med Stig Myrseth i at Dovre - ved å opprette et innsidefond - har vinklet investeringsprofilen i en retning som kan øke avkastningen. Må derfor følges fremover for å se om Dovre får rett i sin vurdering og betydning av innsidehandel.