Iransk oljetanker i brann utenfor Kina

Slettet bruker
FRO 07.01.2018 kl 14:06 2318


Spørsmål: .. Er ikke majoriteten av de iranske oljetankerne svært gamle – og med enkelt skrog?

La oss i så fall håpe at denne hendelsen medfører at det blir fart på skrapningen av gammel tonnasje.

https://e24.no/energi/olje/oljetanker-brenner-utenfor-kina/24225042
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2018 kl 14:35 2236

Gjennomsnittsalderen for NITC 70 skip er 10 år. .... Noen som husker når man gikk over fra enkelt til dobbelt skrog?

https://www.marinelink.com/news/norway-irans-fleet431570
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2018 kl 14:42 2228

Status pr. 17.01.2017:

”While the overall average age of NITC’s VLCC fleet is 11 years, the current trading fleet averages a relatively youthful 8.5 years – and includes eight vessels that are 5-years old or younger”.

http://www.tankershipping.com/news/view,iranian-vlccs-return-to-the-market-in-force_46118.htm

Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Volf
07.01.2018 kl 14:59 2224

Det er et Panama registrert fartøy som har lastet i Iran , så lasten er fra Iran fraktet på et Panama registrert fartøy.
Så enkelt er det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2018 kl 15:30 2190

Ser ut som om dette er en iransk tanker i regi av NITC og bygd i 2008. Jeg siterer Reuters:

”The incident marked the first major maritime incident involving an Iranian tanker since the lifting of international sanctions on Iran in January 2016.
(…..) Reuters ship tracking data shows Sanchi was built in 2008 and was managed by the National Iranian Tanker Co (NITC). Its registered owner is Bright Shipping Ltd.

https://www.reuters.com/article/us-china-shipping-accident-oil/iranian-oil-tanker-burns-32-missing-after-collision-off-chinas-coast-idUSKBN1EW059

http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:767955/mmsi:356137000/imo:9356608/vessel:SANCHI

Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare