Nordøyvegen ved Ålesund.

Slettet bruker
13.12.2018 kl 21:42 1679

https://www.tv2.no/a/10037879/
https://www.vegvesen.no/Fylkesveg/fv659nordoyvegen


Det er synd at tunnelene er såvidt lange. Er det ikke mulig å gjøre de kortere ?

Dette er i veldig flott natur og nær norges åttende mest trafikerte flyplass. (Mange
utlendinger elsker Vigra flyplass). Sånn sett synes jeg prosjektet kan være liv laga
for Norge og Møre og Romsdal. Det kan bli mange flere innbyggere der.
Men hva med å forsøke å få tunnelene kortere ?

Jeg er også litt bekymret for Rogfast ved Stavanger.

Vi burde ikke være motvillige til å bruke penger, når det er i helt unike sammenheng
det er tale om. Hva med flytende rørtunneler ? Er det vurdert ? Vi kan godt bruke
8 milliarder om løsningen blir veldig fin. Dette er helt unik natur. Natur i verdensklasse.
Og å gjøre hele denne delen av Møre og Romsdal mye bedre. Sikkert stor betydning for Vigras
standing i fremtiden.

Dette er investeringer som vil gjøre hele Stor-Ålesund mye bedre totalt sett. Media
burde skamme seg litt over å fokusere på 2900 innbyggere her. Dette er ikke sånn.
Fokuser heller på hvordan kanskje gjøre tunneler kortere og bedre.

Hva med å lage en restaurant på en av toppene på de øyene der ? (Den nye restauranten
ved Lindesnes under vannet er omtalt under omtalen av Norge i The Economist The World in 2019 s. 87
Europas første undervannsrestaurant).
En restaurant på en "sukkertopp" her kan virkelig bli world class unik, og danke ut Lindesnes fullstendig.
Bygg en lynheis inne i fjellet. (Kfr. f.eks. Salzburg).
Tenk litt kreativt Ålesund. Og hvorfor kline cruiseskipene helt oppe i bysentrum ?

På for eks. Lepsøya er det en topp på 490 moh. Hvilken utsikt det må være der mot Vigra, Ålesund, Aksla, Sunnmørsalpene,
sukkertoppøyene rundt og havet !
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
mimsa
13.12.2018 kl 22:53 1624

Har du røyka sokkane dine? "Vi kan godt bruke 8 miliarder, vi kan f.eks lage en rertaurant på en av toppene". Problemet er at dette bestemes av politikere som ikke har begreper om kostnaden av penger. Det er sikkert 2-3 andre plasser i Norge hvor 1 miliard eller 2 kunne hatt positive ringvirkninger på restaurant og reiselivsnæringen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Computum
13.12.2018 kl 23:32 1585

Hvorfor skal vi ødelegge natur ved å bygge restaurant og opplevelsesenter på de fleste steder som både lokale turgåere og turister oppsøker nettopp for å komme bort fra menneskeskapte installasjoner, kø og stress?
Skal vi ødelegge alt det som utlendingene misunner oss for, ved å bygge "Aker Brygge" ved hvert fossefall og på hver fjelltopp?
Ønsker vi oss titusenvis av turister som busses og heises og tilrettelegges for, til fortrengsel for de som verdsetter fred og ro og stillhet som man knappt finner i verden idag?
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.12.2018 kl 23:39 1576

Som ved Lindesnes må det i såfall være private som lager restaurant. Du skjønte vel det ?
Etter Dagsnytt atten i kveld så ser en at mere edruelighet trengs blant politikere. Navarsete var fx innvolvert med Hardangerbroen. Nå skal det koste noe
sånt som 876 kr. å krysse den med trailer.
6 mill pr innb på rassikring høres også vanvittig ut.
Men 5 mrd. eller 8 mrd. ved Ålesund er ikke nødvendigvis investeringer helt borte i natten.
Museet på Vestbanen i Oslo raserer verdier for kanskje 100 mrd. kr. Koster ca 6,5. Vanvidd.
Hva fx kortere tunneler vil koste i Ålesund sitter ikke jeg med noen oversikt over. Eller om flytende
rørtunneler i det hele tatt er vurdert ? (Det er en teknologi Norge kan trenge).

Om det er andre steder med gode reiselivsprosjekter, kan storsamfunnet se på det. Det gjelder å gjøre tingene pent og trivelig.
Sånt er ingen kvikk fiks. Her må man grundig gjennomarbeide ting.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.12.2018 kl 23:49 1566

Computum,
Jeg er helt enig i mye av det du sier. Det er nettopp uberørtheten til naturen som er verdifull i Norge. Men noen få steder av liksom "20000" må da
kunne brukes. Men dette må gjøres riktig og forsiktig. Det har ofte en tendens til å bli for dårlig integrert og vulgært. Sånt er ikke bra.
Reagerte når jeg så cruisehavnen i Ålesund på sydsiden av kanalen. Den hindrer/begrenser jo gjennomfart i kanalen. Og virker litt gigantomanisk.
Folk kan se norgeskart, googlekart el.lign.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.12.2018 kl 23:51 1563

Det burde kanskje diskuteres mer hva som er ønskelig reiselivspolitikk i Norge.
Og hva som er uønsket reiseliv.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2018 kl 00:03 1551

https://no.wikipedia.org/wiki/Rogfast
Jeg er bekymret for dette prosjektet. 26,7 km lang. Går ned til 392 meter under havets overflate. Verdens lengste undersjøiske.
Oslofjordtunnelen er til sammenligning 7306 meter lang og går ned til 134 meter under havets overflate (starter dog høyere).
Rogfast er altså nesten 20 km lengre. Og blir i tillegg svindyr å bruke.
Her hadde flytende rørtunnel vært en bedre løsning trafikalt sett.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2018 kl 01:18 1528

https://www.vegvesen.no/_attachment/2099253/binary/1224020?fast_title=Presentasjon+bransjem%C3%B8te+i+Oslo+29.11.17+%28pdf%29
(Prosjektomtale på over 70 sider)

Dette ligger i svært spektakulær natur.
De tunnelene med lengde å snakke om er :
Fjørtoftfjordtunnelen 3680 m/- 118 moh
Nogvafjordtunnelen 5730 m/-134 moh
Haramsfjordtunnelen 3500 m / -112 moh

Er disse litt lange og vil det koste litt mye å bruke de ?
Det er mer spørsmålet enn om investeringen koster 5 eller 8 mrd.
Dette kan bidra positivt for denne delen av Møre og Romsdal fylke.
Det gjelder å bygge det smart og unngå høye brukerkostnader.
Vigra kan bli en viktigere flyplass.
_____________________________________________________
Hva skal det koste å bruke dette her ?
Turister fra utlandet - kjører de i praksis gratis ?
Egne moderate turistpriser ?
Jeg tror jeg seriøst ville forsøkt å lage tunnelene kortere.
Et mer brukervennlig anlegg kan forsvare en høyere pris.
Norge kunne betalt hele anlegget.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2018 kl 01:46 1509

https://www.facebook.com/groups/146528718710273/

Stedet har fantastiske solnedganger i havet året rundt.

https://mrfylke.no/Morotur/Turar/Haramsoeya-paa-langs

Minner om Irland jo.
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare