Hydrogen mer og mer aktuelt


Energy networks prepare to blend hydrogen into the gas grid for the first time

http://www.telegraph.co.uk/business/2018/01/06/hydrogen/
Furuen
08.01.2018 kl 10:30 8244

Orkney project shows potential of hydrogen as a fuel source

The gas may be best option for heavy transport such as trucks, ships and trains

https://www.ft.com/content/f5e8c5aa-d8ee-11e7-9504-59efdb70e12f
Furuen
08.01.2018 kl 10:32 8225

SoCalGas Works To Develop New Technology That Makes Carbon Fiber During Hydrogen Production

Process selected for development funding by U.S. Department of Energy

Los Angeles, CA /PRNewswire/ - Southern California Gas Co. (SoCalGas) today announced it is partnering with a development team to advance a new process that converts natural gas to hydrogen, carbon fiber, and carbon nanotubes. The low-emission process, selected for funding by the U.S. Department of Energy's (DOE) Fuel Cell Technologies Office (FCTO) within the Office of Energy Efficiency and Renewable Energy (EERE), will create both hydrogen that can be used in fuel cell vehicles and industrial processes, as well as carbon fiber used in applications from medical devices and aerospace structures to building products.

https://www.pollutiononline.com/doc/socalgas-works-develop-technology-carbon-fiber-hydrogen-production-0001
Furuen
08.01.2018 kl 10:35 8212

UK-based same-day delivery firm CitySprint is testing a hydrogen van to carry out same day deliveries in London.

The company, along with Mitie, will use the hydrogen for distribution to multiple clients in the next six months.

CitySprint is testing the new hydrogen van, as part of its efforts to reduce carbon emission output.

http://railandroad.logistics-business-review.com/news/uks-cityspring-testing-hydrogen-van-to-conduct-same-day-deliveries-080118-6021178

12 nye Hydrogen stasjoner i Sverige, 27 kommuner ønsker de hos seg. https://t.co/dPwxTBkVLg
Furuen
08.01.2018 kl 12:12 8043

Toyota is accelerating its plans with fuel cell buses

Automaker is bringing its Sora fuel cell buses to Japan
Toyota will begin accelerating its plans to deploy buses equipped with hydrogen fuel cells. The automaker has been working to promote fuel cell technology for some time and has managed to find modest success in this endeavor. The majority of these buses will be launched in Tokyo where hydrogen has been gaining popularity.

http://www.hydrogenfuelnews.com/toyota-is-accelerating-its-plans-with-fuel-cell-buses/8533798/
Furuen
08.01.2018 kl 12:26 8002

På tide at Norge våkner nå:

«Alle andre reduserer sterkt
Internasjonal statistikk for CO₂-utslipp i ulike land viser en himmelvid forskjell på Norge og land vi kan sammenligne oss med.

Mens Norge har økt utslippene av CO₂ med 24 prosent siden 1990, har Danmark redusert sine utslipp med hele 45 prosent, Sverige med 27 prosent, Tyskland med 31 prosent og Storbritannia med solide 53 prosent.

For et samlet EU er nedgangen i CO₂-utslippene 27 prosent i samme periode som norske utslipp øker med 24 prosent, ifølge tall fra The Global Carbon Project.»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/klimatrusselen/klimaprofessor-co-kurven-norge-ikke-vil-at-verden-skal-se/a/24214450/
Funderer
08.01.2018 kl 14:13 7775

Nå har det gått jevnt og trutt nedover siden 13/12-17 , skal det ikke snu snart .
Trodde ikke jeg skulle skrive dette men begynner jagge å savne Broker mannen .
Husker ikke helt 100% men slik jeg husker det var vel ett av hans siste innlegg 23/12 hvor han ønsket alle god jul og gott nytt år .
Reserven
09.01.2018 kl 00:00 7371

http://bit.ly/2018-01-09__FA_s22-23__77-prosent-tror-på-hydrogen

Teksten under tabellen RANGERING AV BILPRODUSENTER:
"Kilde: KPMG Global Automotive Executive Survey
2018, hvor 900 ledere og 2.100 kunder i bilbransjen
er spurt om hvilken bilprodusent de har mest tro
på innen forskjellige områder"
Redigert 09.01.2018 kl 00:09 Du må logge inn for å svare

Likte den Hyundai modellen. 550 km på 5 minutter er bra og er bare starten. neste generasjon Mirai skal visstnok passere denne også mtp rekkevidde. Uansett har du en bil med god plass og like enkel å håndtere som en bensin/diesel bil. Hadde jeg bodd i California ville den blitt foretrukket av FC modellene som nå er på markedet. Her ønsker jeg meg noen stasjoner til først, men det tar NEL seg av.

Investech anbefaler NEL i dag, skal det snu pent oppover igjen før ny melding kommer?
Anywhere
09.01.2018 kl 08:57 6963

Håper det da jeg plukket enda litt mer i går. Tar kanskje en siste NEL-slurk på en stund i dag også.
kinnel
09.01.2018 kl 09:17 6881

Nå tok tålmodet slutt med denne aksjen og jeg kvittet meg med rubbel og bit.
Anywhere
09.01.2018 kl 09:27 6854

Ga det vel til meg da:) Siste innkjøpsrunde for meg nå på snitt 3,27. Så får vi se hva januar nå kan by på i aksjen.
Furuen
09.01.2018 kl 10:13 6720

NEL er dagens gratisanalyse hos Investtech:

https://www.investtech.no/main/market.php?CompanyID=100718&freeAccess=1
Redigert 09.01.2018 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
anca
09.01.2018 kl 10:50 6656

ned å teste 2,93?

NEL til 3,20 virker som et røverkjøp. Har vært stille en stund og det kommer meldinger før man vet ordet av det. Da skyter denne fart igjen.

"54 prosent tror batteribiler vil feile på grunn av utfordringer med ladeinfrastruktur. 60 prosent tror lange ladetider vil være hovedsynderen.
Over tre fjerdedeler av sjefene i bilindustrien tror heller at hydrogenbiler vil være framtidens fremkomstmiddel, og det virkelige gjennombruddet for elbiler."

http://www.side3.no/motor/motorsjefer-flest-tror-hydrogen-vil-vre-framtidens-bilteknologi/3423404415.html
Furuen
09.01.2018 kl 13:11 6410

Det skjer mye nå, og NEL er slett ikke alene på banen:

Akzo and Gasunie plan to build Europe's largest green hydrogen plant

https://www.reuters.com/article/us-netherlands-energy/akzo-and-gasunie-plan-to-build-europes-largest-green-hydrogen-plant-idUSKBN1EY0TH

Her er det viktig å ikke blande lilleputtlandet Norge inn i tankegangen. Her i gården tror jeg batteribiler vil bli klart størst. Det tar tross alt bare 5 sekunder å lade bilen....tiden det tar å stappe ladekabelen i kontakten. Resten av den faktiske ladetiden er jo helt uvesentlig i 95% av tilfellene fordi det er tid du bruker på å lage middag, gjøre lekser med ungene, se på tv, lage kveldsmat, se en episode og sove. I tillegg har de aller fleste av oss svært gode muligheter til å lade både på jobb, hjemme og "imellom". I tillegg har vi god infrastruktur og mye hydroelektrisk kraft å boltre oss med. Jada, jeg er klar over at dette er en sannhet med modifikasjoner pga. eksport/import/balansering, men dog.

Rekkeviddeangsten jeg hadde da jeg kjøpte splitterny model S90D i mars, forsvant etter en uke. Jeg prøvde å tvinge angsten tilbake ved å ta en tur fra Bergen til Lillestrøm, men heller ikke da kjente jeg på noe rekkeviddeangst. Jeg ble jo sulten og stoppet selvsagt ved en superlader og hadde smekkfullt batteri igjen når jeg kom ut fra kafeen...Nå har jo ikke alle like mye rekkevidde, men det er jo i rask endring såvidt jeg forstår. Nei, i gamlelandet er det nok industri/maritim/tog/tungtransport som kommer i denne sammenheng - men det monner jo stort bare det.

Blant den desidert største delen av klodens befolkning tror jeg derimot hydrogen blir tingen, på lik linje med brorparten av "de store car executives". Uansett vil vi nok se mye industri og samfunn som går over på slik kraft på grunn av den avsindige utbyggingen av fornybar som vi ser overalt. Ta også i betraktning at Kina alene bygger mer enn hele resten av verden til sammen...Siden elektrisk kraft må brukes idet den skapes, så trenger vi balansering enten ved å stenge ned kraftverk eller å lagre den til senere og da er jo hydrogen en brikke som passer helt flott inn i puslespillet (energy circle). Det finnes selvsagt andre måter å balansere på, men likevel...

Go hard - go long
Redigert 09.01.2018 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
09.01.2018 kl 14:58 6156

Se her, der er så dårlig at kursen går ned slik vi er mange som kan se.

Nå må ledelsen komma på banan. De sende ut en massa meldinger innan emissjon og insidersalg. Sen tyst som i graven.

Det mönstret känner vi igeni Nel.

Insidersalget var et lavmål og det må ställas spörsmål on ledelsens evne og habilitet vid nästa bolagsstämma.

Dessutom bör man sälja av verksamhet från proton og andra uppköp som får anses ligga utanför kärnverksamheten. Det er standard vid industribyggnad, herav frågan om ledelsens evne.

Kursen ska upp, men surdegarna som styr og ställer i bolaget hindrar detta just nu. Mener jeg.

Vi väntar på kontrakt från korea, frankrike shell osv. Försäljningsavdelningen kan arbeta hårdare. Erbjudandet till kund bör det fokuseras på.

Azko Nobel med stort hydrogenprosjekt på gang. P2G blir stort!!! https://t.co/GWt2tGxgrj
Anywhere
10.01.2018 kl 09:28 5762

Er det pølsefingre på gang i NEL, eller bare ekstremt ufornuftige salg?
Måtte bare plukke noe til og legge i long-boksen da den ble kjørt ned til 3,10-isch. Kan jo være styrte forsøk på å få ut mer selgere oppover fra kjøpere som har vært seine på inngangen.

Spennende å se om det snudde litt i går, det var en fin spurt og mulig er det noe på gang. Ligger lavt og har veldig stor oppside.

Volvo med Fuel Cell om ti år.... redd de er litt sent på ballen der. Da er alle de andre i gang for lengst. https://m.drive.com.au/amp/motor-news/volvo-considering-hydrogen-power-116901?__twitter_impression=true
Furuen
11.01.2018 kl 11:20 4925

Hydrogen v EV: Hyundai decides
January 11, 2018

Korean car-maker committed to hydrogen fuel-cell cars as "The ultimate eco-friendly vehicle"

The Hyundai NEXO is a glimpse into a future in which the Korean car giant sees hydrogen-powered vehicles being the dominant force.

https://www.motoring.com.au/hydrogen-v-ev-hyundai-decides-110513/
kreinh
16.01.2018 kl 17:09 4482

Samarbeid Statoil NEL?

https://2030.statoil.com/2021

"Neste steg innen karbonfangst og lagring (CCS) er et nytt CO2-lager vest for Øygarden utenfor Bergen. Det norske CCS-prosjektet kan være starten på verdens første nettverk for CCS både i Europa og globalt. Et eventuelt fremtidig CO2-lager vil også kunne bidra til å realisere et større hydrogenmarked. Hydrogen produsert fra naturgass gir CO2 som biprodukt. Med utgangspunkt i det norske CCS-prosjektet vil det være mulig å utvikle en fullskala verdikjede for hydrogen hvor CO2 fra produksjonsprosessen fanges og lagres. Hydrogen med CCS er en lavkarbon energiløsning med potensial innenfor både kraft, oppvarming og transport."