BMW og Porsche lader 100 km på under 3 min.


https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-12-13/bmw-porsche-boast-three-minute-charging-jolt-for-electric-cars

Tysk bilindustri kommer aldri til å gi fra seg bilen. Der vil de være ledende og størst.

(Det er en lignende tråd, men med misvisende tittel).
pengex
15.12.2018 kl 10:17 2896

Og vips så gikk hele nabolaget ned på 100 volt i stikkontakta.
mishka
15.12.2018 kl 11:56 2859

Da venter vi på en 8-10 tusen slike ladestasjoner bare i Tyskland som har over 14k. bensinstasjoner. Gjeeesp.... og sånn gå no dagan
Satser på MB elbil sånn rundt 2028. Da er det sikkert ikke like prematurt som i dag,.
Redigert 15.12.2018 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
QKEN
15.12.2018 kl 18:50 2775

Dette er en prototype... Tesla oppgrderer SC nettverket neste år.. Generelt er de europeiske produsentene langt laangt laangt bak koreanerne og amerikanerne på rekkevidde og effektivitet.
Tysk bilindustri har til gode å lage en vellykket elbil med god nok rekkevidde. Første forsøk kommer nå, og den flopper på rekkevidde.., tatt av sin egen arroganse? Kodak moment?

VW i 2013:

https://www.greencarreports.com/news/1086902_volkswagen-will-be-the-biggest-electric-car-maker-in-2018-it-says?fbclid=IwAR3wT4j-ys0lnYS5P2aTJzuPjNzLLudqQtX8HmcqKwe5evQHKAZypixdoqo
mishka
15.12.2018 kl 20:47 2738

Er ikke denne Audi e-tron på høyde med det meste andre da? Kikket så vidt på den under et event hvor den var utstilt og det skal de ha: Interiøret var ganske lekkert. Jeg tror ikke det i fremtiden blir det viktigste om bilen går 40 eller 50 mil. Det viktigste blir å få den ladet på null komma niks. Den dagen dette funker er det bare løp og kjøp også for oss langkjørere enten bilen heter Tesla eller MB.
Redigert 15.12.2018 kl 20:48 Du må logge inn for å svare
QKEN
15.12.2018 kl 21:05 2716

Nei, foreløpig er ikke en eneste skikkelig rekkeviddetest gjort, ihvertfall ikke offentliggjort. WLTP standarden sier 364 - 415km avhengig av skostørrelse. Men den er ikke til å stole på, (Jaguar hadde 470km på den, mens på den realistiske EPA målingen har de 374km.)
Ingen EPA måling ennå for E-tron.
Men salget er i gang, Audi ringer på reservasjonslista og tar bestillinger i disse dager. Foreløpig ser det ut som rekkevidden blir i underkant av I-pace, altså 35 mil på en god sommerdag med et egg under pedalen..

Og halvparten i slaps og snøføre. Nye model 3 får 15-20 mil lenger rekkevidde, e-niro og Kona har mellom fem og ti mil mer.

leser mange Audifans er fornøyd åkke som, men det er som regel de som aldri har eid elbil før. De skal nok få kjenne på rekkeviddeangsten ja.. Å ha en bil du slipper å stoppe for å lade på vei til hytta en fredag ettermiddag/kveld har stor verdi.. Blir dessverre ikke mindre kø på laderne i årene fremover er jeg redd. E-tron kommer seg høyst sannsynlig ikke fra hovedstadsområdet til de mest populære vinterdestinasjonene uten lading..
mishka
15.12.2018 kl 21:40 2676

Ja, det stemmer greit med de testene jeg har lest. Til uka setter vi kursen østover. Hehe, ser for meg strekningen fra Berlin til Ukrainas vestgrense i elbil. 850 km. i motorveifart på 130-140 som med vanlig bil gjøres unna på 6-7 t. uansett om det er 10 kalde eller 35 varme. Et av de tyske bilbladene testet I-pace på motorvei i vintertemperatur og vanlig hastighet, dvs. 130-150. De kom såvidt 15 mil. Alle tester viser at det er ikke veldig mye mer å hente i de andre merkene. SUV + Autobahn er gift for forbruk enten det er elbil eller vanlig bil fordi man får stifte bekjentskap med fysikkens kvadratlover mht. luftmotstand. Foreløpig helt ubrukelig for oss. Det spennende blir dette med rask lading på noen minutter. Da kan man snakkes.
QKEN
15.12.2018 kl 22:23 2653

Haha, fossil duger best på autobahn i en del år til:) E-tron er ennå tyngre enn I-pace, 2694kg veier den.. Jeg tror den får noe kortere rekkevidde enn I-pace..

Hei Mishka,
Nå begynner du å komme deg. Jeg er enig i at kan man kjøre 400 km og så lade ca 10 min, og så kunne kjøre bortimot like langt, kan hjelpe mye.
Kan du gi oss en oppdatering på følgende :
På autobahn er det i dag slik at ca 85 % av trafikken ligger rundt anbefalt fart på 130 ?
Polen har 140 i fartsgrense. Hvordan er bilde der ?
Og hvor stor prosent anslår du ligger i 130 - 150 i Tyskland ? Og over 150 ?
Er det en tendens til at man kjøre saktere, fortere eller som før ? Er det mer eller mindre trafikkork enn før ?
Autobahnkjørng i litt fart trekker mere strøm. Helst vil man jo kunne kjøre en hel dag uten å lade. Men hurtig lading har svæææærrrtt
mye å si. Også mht. logistikken ved ladestasjonene.
Redigert 16.12.2018 kl 00:08 Du må logge inn for å svare

Pr dato er ikke el-bil for den jevne tysker, meg bekjent ligger de i 130km/t der nede, og med de nevnte kvadratlovene innen fysikk så går det dårlig i el-bil. Nå har tesla kost på $190 pr kwh, på cellenivå tenker de å komme under 100 i år, og på pakkenivå innen 2 år (fra juni). Da snakker vi en kost på $15.000 for et 150kwh batteri, og det burde holde også for den gjevne tysker, selv på autobahn. Modell 3 har oppgitt forbruk på 29kwh/100 miles.
mishka
16.12.2018 kl 12:45 2454

Hvilken prosentandel som ligger i 130 er vanskelig å angi, men det man kan si er at aggressiviteten på autobahn har roet seg veldig de siste 20 årene. Før kunne man oppleve å se en Mercedes-stjerne vokse seg stor i sladrespeilet samtidig som det ble blinket vilt med lyhornet for å jage vekk folk som ikke akkurat kjørte 200 i venstre fil. De tider er forbi. Dels fordi det har vært kjørt massevis med kampanjer med boards langs veiene og dels mye debatt om dette. Alle kjenner vel boardsen med overskrift "årets raser" som viser et bilde av en seierspall hvor menneskene er byttet ut med urner.

Folk kjører det de synes er forsvarlig og i de vestlige delene, spesielt i Ruhr-området og rundt Frankfurt er det så tett trafikk at det begrenser seg selv. Mye veiearbeidsområder demper også fartsnivået. I øst er det fortsatt mye høyere fartsnivå, men de fleste tyskere lusker av gårde i 130-170 km.t. De som kjører fortere gjør der stort sett når de ikke er til sjenanse for andre. Jeg tror også folk begrenser seg en del for å spare drivstoff. Tyskere er generelt ganske gjerrige og spesielt i øst er det mye gamle bruktbiler til 5-10K euro. Jeg kjører mye på kryss og tvers i Europa og de landene hvor man kan holde høyest snittfart er faktisk Polen, Frankrike og Spania. Grunnen er enkel: Alle holder samme fart på rundt 140-150 og da blir det ikke så mye endringer opp og ned som i Tyskland. Det å stadig måtte legge seg inn i høyrefila med trailere som går i 100 for å slippe fram folk i fete biler og så opp igjen i 150 koster mye drivstoff enten det er strøm eller diesel.

I vest er det nok mer trafikkork enn før og lavere hastighetsnivå pga veiarbeider som omtrent aldri tar slutt. Det pågår nå en massiv utbygging fra 4 til 6 spor på mange autobahner. Når det gjelder Polen så er trafikken mye mer aggressiv enn i Tyskland. Og det blir verre og verre jo lenger øst man kommer. Hastigheten øker og ferdighetene synker. Det er bare å se på disse videoene med russian car accident på youtube så forstår man hvorfor det er 20-30 ganger farligere i trafikken i Russland enn i Sverige. Man skal ikke særlig langt øst før folk ikke har lært selv de grunnleggende tingene. Ikke tilfeldig at f.eks. et russisk førerkort ikke bare kan byttes inn i et norsk eller tysk ved flytting, Biltilsynet bare ler rått. Kona med ukrainsk førerkort måtte ha 25 timer for å komme opp på norsk nivå og få norsk førerkort.

Når man ser elbildebatten i Norge fra Tyskland så får man en følelse av å befinne seg på en annen planet. Det diskuteres Teslaer, I-Pacer og Audi E-tron. Biler som for de aller fleste tyskere er like fjernt unna som en Bentley eller Ferrari for en nordmann. Tyskerne går nå heller andre veien. Det kommer bittesmå helt enkle bybiler på strøm som er så kjipe at Ola dunk sannsynligvis ikke vil ha dem, men perfekt for f.eks. hjemmesykeleiere osv. Hørt om E-go?

https://e-go-mobile.com/de/modelle/e.go-life/

Da snakker vi om nye elbiler fra 150 lapper inkl. mva.
Grunnleggeren av firmaet var det forleden et større intervju med. Han mener at batterikostnaden neppe vil synke særlig mer i overskuelig fremtid. Og som han sa: Biler med rekkevidde på realistiske 30 mil+ til under 30K. euro kan man bare glemme. Og det er det samme som å si at elbiler kan den jevne tysker bare glemme.

Det er store klasseforskjeller og fortsatt store forskjeller fra øst til vest. Kjør f.eks. inn i småbyen Regensburg hvor BMW er en hjørnsteinsbedrift. Man merker det med en gang. Parkeringshuset ved domkirken på en lørdag formiddag minner om et nybil-lager for BMW. Og når det første som møter en i gågata er en modist som lever av å lage skreddersydde hatter og det er tett mellom antikvitetsbutikkene og fancy italienske restauranter med håndskrevne menyer stinker det penger lang vei. Svarte penger og gamle penger. Kommer man i de litt mer slitne industribyene i øst så kan parkeringshuset minne om bilstandarden på stovnersenteret med mye 15 år gamle Toyotaer. Å tro at den jevne tysker skal kjøpe elbil til over 30K euro er å tro på julenissen. Folk er allerede rasende over at det gis flere tusen euro i støtte ved kjøp av elbil i et land hvor en minstepensjonist får 600 euro i måneden. Veien til gule vester er kort også i Tyskland.
Redigert 16.12.2018 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
QKEN
16.12.2018 kl 17:26 2393

Mishka, Dette er jo Teslas største og viktigste forsprang i industrien, batteriet. Sjekk ut Gigafactory 1 hvor de lager alle batteriene sine sammen med Panasonic. Husker ikke hvor mange % de har fått ned batterikostnaden siste årene, men det er ikke lite...
mishka
16.12.2018 kl 18:00 2372

Ja, har hørt om hva de har fått til i kostnadsreduksjon de siste årene og det var vel dette som har vært hele grunnlaget for modell 3. Men iflg. flere intervjuer jeg har lest vil det visstnok stoppe opp nå. Vi får håpe det ikke skjer. VW sier de skal kunne produsere elbiler som kun koster 4000 euro mer enn tilsvarende bensinbiler. Dette er jo ikke akkurat rakettforskning så det en fabrikk får til i dag fikser de andre i morgen osv. Slik har det også vært med eksosrensing også. Det tok bare måneder fra MB tok i bruk katalysatorer i motorblokka med Ad-blue til selv en Peugeot hadde det samme.

Kjørte forbi en Tesla på motorvegen i Danmark idag på vei til flyplassen. Lå og blokkerte hø-filen i 80 - selv Peugeot 1007’ere hadde ikke tid til det;-)
QKEN
16.12.2018 kl 19:03 2340

Søndagstur:) Familiebilen Tesla Model S fåes i utgaven som heter Performance også, og den kjører ifra alt som er av serieproduserte biler:)
Redigert 16.12.2018 kl 19:03 Du må logge inn for å svare

Takk for veldig fin gjennomgang mishka.
Så du mener det er lettere å komme frem på motorveiene i Spania enn Italia og Sveits ?
Og veiarbeidet i Tyskland hva dreier det seg om ? Jeg forstår mye av det muligens er utvidelse fra 2 til 3 felt i hver retning.
Men det andre ? Når typisk 3 km har omkjøring på en side ? Er det standardheving ?
Det er visstnok en ganske stor del av befolkningen i Tyskland nå som har lav og middels til lav inntekt.
mishka
17.12.2018 kl 08:56 2181

Lenge siden jeg var i Sveits. Prøver å unngå det landet. Alt er svindyrt ikke minst oblaten på motorvei som bare er for et år av gangen og koster nærmere 40 euro. Italia er også bedre trafikkmessig på autobahn enn de vestre delene av Tyskland. Alt veiarbeidet er jo enten utvidelser eller oppgraderinger og det er typisk at de stenger av en og en side og tar 3-10 km. samtidig. Heldigvis har tyske autobahner "standspur" ytterst og brede kjørefelt så som oftest blir det plass til 4 felt med 60 grense på en side av autovernet i veiarbeidsområder. Inntektene i Tyskland er langt lavere enn i Norge spesielt for ufaglærte. Minstelønn er fra 2019 på Euro 9,10 i timen. Tarifflønn f.eks. for renholdere så jeg nå var hevet til 11,60 euro i timen. Skatten er ikke mye lavere enn i Norge så det er ikke så rart at man har uttrykket "arm trotz arbeit". Man må også huske på at Tyskland er "svarte pengers hjemland". Alle strøksrestaurantene ute i bydelene tar kun cash. Kassa til frisøren på hjørnet som tar 9 euro for en herreklipp er en skuff i en seksjon og hvis noen spør om kvittering blir man ledd av så man kan ikke sammenligne noe med avgiftshelvetet Norge. Tar man også vekk bompenger , alkoholavgifter, bilavgifter og laaangt lavere boligpriser og matpriser så ser ikke regnestykket så galt ut. Det er Norge som er annerledeslandet.
Redigert 17.12.2018 kl 10:07 Du må logge inn for å svare