Nesten litt flaut

Slettet bruker
08.01.2018 kl 09:23 4178

Å se hvor mye mangelfull informasjon som sirkulerer på Hegnar ang feks Bitcoin, og blockchain i det store og det hele.
Det er skremmende tydelig for meg, at mange av dere liker egentlig bare å se det dere selv har skrevet.
Jeg ser repetisjon av gamle, tåpelige argumenter, som er debunket for LENGE siden.
Jeg innser at tiden for mange av dere babyboomers er over, og at det ikke er så lett å henge med i en tid der den nye generasjonen er drittlei
korrupte meglerhus og finansinstitusjoner. Jeg skjønner hvordan dere har det. Det er ikke greit å skulle sette seg inn i en teknologi, som er så langt over hodet på selv de etterfølgende generasjoner, at det er nesten ubeskrivelig, og hvordan skal det da være for noen som knapt greier å sette opp sin egen e-mail adresse?
Ja, jeg er nok litt nedlatende akkurat nå, men vet du? Det er nesten umulig å ikke være det, når jeg ser voksne mennesker, som kaster seg inn i diskusjoner, ang et tema de hverken har satt seg inn i, eller har forståelse for i utgangspunktet.

Jeg ser folk som skriker ut at dette er svindel, og her kommer boblen til å sprekke veldig snart. Det ironiske er at ordtaket er: Man kan ikke lære en gammel hund nye triks. Og det virker som at den gamle hunden, som har skreket at boblen snart sprekker siden 2009, ennå ikke har lært.
Grunnen til at det ikke er en boble er veldig enkel. Dette er anvendelig teknologi, som skal bytte ut alle de eksisterende systemene vi har idag.
Vi kommer ikke til å bruke noen jævla IBAN for å sende pengene våre til utlandet, vi bruker LTC, XBR, REQ, etc etc.
Vi bygger ikke lenger appene våre på en neandertaler plattform laget av Apple, Samsung eller random Android bruker, vi bruker ETH, Lisk, NEO.
Vi kommer ikke til å benytte oss av 15 forskjellige regnskapssystemer for bedriftene våre. Vi bruker VeChain og Request.
Når vi skal ut å spise, ut å reise, og ta med oss venner og familie, så sender vi ikke lenger pengene våre frem og tilbake til hverandre for at alle skal betale like mye, vi bruker feks Request, som automatisk utsteder forespørsel til alle som skal være med, om å betale sin del av kaka.

Det er lett å tenke at dette er et pyramidespill, når du ikke engang vet hvorfor de lykkes. Det er vanskelig å skjønne seg på at folk i 20årene blir millionærer, og milliardærer på noen få år, når du selv har bygd opp din formue over 20-30-40-50år, og den er bare en brøkdel.
Misunnelse og bitterhet går som regel hånd i hånd, og jeg anbefaler de fleste her til:
Å lese seg opp på de forskjellige teknologiene, og å begynne å benytte seg av det med en gang.
Ikke vær en stolt tåpe, som venter enda lenger med å kjøpe seg inn. Ja, det er godt mulig du ikke blir den neste BTC millionæren, for å være helt ærlig, så ser jeg på det som svært usannsynlig. Det som er sannsynlig, er at du går inn i en verden, der det er mange nye teknologier, og selskaper, som skaper produkter som gjør DIN hverdag, VELDIG mye enklere. Om du er en forretningsmann, en vaskedame eller bare en helt vanlig 8-16 kar på et kontor. Det spiller ingen rolle.
The mind is the limit, og det gjelder virkelig her.

Jeg er for all del ingen ekspert når det gjelder krypto, og det er mange som kan gi deg 100 ganger bedre svar når det gjelder de tekniske forskjellene i de varierte selskapene og blockchainene. Det jeg håper iallefall noen av dere klarer å se forbi, er den økonomiske verdien som er blitt kastet inn i krypto de siste årene, og så vurderer du heller TEKNOLOGIEN for det den er. Jeg kan garantere deg at du kommer til å bli forbløffet over hva de har fått til på bare noen få år!

Lykke til videre.
Redigert 08.01.2018 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
08.01.2018 kl 09:56 4101

Ungene driver og trader i kryptovaluta, og det er morsomt å følge med på.
Jeg antar at det er en fremtid i noen av dem.
Men en ting ser jeg som et problem: Det er nå ca 190 land i verden, og mange av dem har felles valuta, så det er færre vanlige valutaer enn land.

Og så er det ca 1890 ulike kryptovalutaer leste jeg et sted. Da tenker jeg at det neppe kan være en fremtid for 10 ganger så mange kryptovalutaer som det er gammeldagse. Noen vil bli borte. Kanskje til og med mer enn 90% av kryptovalutaene vil bli borte? Så det er nok som i aksjer lurt å vite hva man setter pengene i.
HrFlikk
09.01.2018 kl 00:04 3989

Vell... Bitcoin vill forbli... derfor hokder jeg med til den..
Slettet bruker
09.01.2018 kl 00:09 3926

Flott at du har en eventyrlig teknologisk nese, men sannheten er at kapitalismens spilleregler alltid viser sitt sanne ansikt etterhvert.

Jeg er ingen bitcoin ekspert, men har forstått at underliggende teknologi definitivt kan ha noe med seg.

Men å trekke ut av det at disse rundt 2000 valutaene som har gjort enkelte få steinrike på null komma niks, ikke er boble er i beste fall utrolig naivt.

Dette kommer til å sprekke og mange kommer til å brenne seg kraftig. Slik bobler alltid gjør på et eller annet tidspunkt.
PSI- Investor
09.01.2018 kl 09:15 3857

På en link som jeg fikk av unga så står det at Bitcoin akkurat nå totalt har en verdi på 258 milliarder dollar.
Hvor mye de øvrige nesten 1900 kryptovalutaene er verdt vet jeg ikke, men totalt sett blir nok også dette en del milliarder dollar.

Verdien er oppstått som følge av at noen er villige til å betale, og den siste transaksjonen bestemmer hele tiden verdien på hele sullamitten akkurat som i aksjemarkedet.

Det som da bekymrer er om pengene på noe vis finnes. Altså 258 milliarder dollar her og 258 milliarder dollar der, det blir fort mye penger av slikt, men finnes det egentlig så mye penger at verdien kan opprettholdes? Må da noe annet bli mindre verdt for at verdens totale verdi skal gå i null, eller kan ingenting bli til 258 millirder dollar 'over natten' som et rent tillegg til verdens totale verdi og det er helt greit?

Det går sikkert fint med Bitcoin, men ja jeg er gammel nok til å synes at det skurrer 'litt' og i mine øyne kan det ikke være annet enn en boble. I alle fall den delen som gjelder at det er så utrolig mange slike valutaer. Alle sammen kan bare ikke ha høy verdi.
JosefK
09.01.2018 kl 17:31 3733

Tilsynelatende verdige argumenter. Men det blir veldig tilsynelatende:

Har du noen gang spurt deg hva forex omsetter for per dag? Svaret er astronomisk. Mange ganger det snart 1 trillion store Krypto markedet.

Med andre ord rom for vekst.

Legg til:

- aksjemarkedet
- derivater
- råvarer

Hva får du da?

Jeg summerer det ikke opp fordi ingen vil forstå et så høyt tall.

Men her kommer poenget: alle disse markedene kommer til å havne på en blokkjede. Det har allerede begynt. Se på element ASA for eksempel som vil selge nikkel og jern i form av tokens. En smart måte å kapitalisere på framtidige inntekter. Og en smart måte å investere på i form av forward kontrakter i råvarer.

Ikke nok med det, det kommer tjenester du ikke har hørt om og ikke har drømt om enda. Forsikring, for eksempel. Fyll opp bilen med forsikrings tokens og la den automatisk gjøre forsikringsoppgjøret når du er uheldig og bulker. Utopisk i dag, men sånne løsninger kommer til å bli lansert.

Og på samme måten som i all kapitalisme vil det bli avskalling. At pepecoin og groetschl har mye for seg om 10 år består i evnen til å løse nisje oppgaver. Jeg nevner disse to siden jeg ser på dem som ubrukelige. Per i dag i hvert fall. Og historien har vist at det er nettop disse som forsvinner. For det har forsvunnet mange som ikke finner en plass i systemet.

Det finnes ingen mulighet for å stoppe kryptovaluta utviklingen annet enn forbud. Men selv det kommer ikke til å gjøre annet enn å bremse utviklingen. For det finnes også løsninger på det. Til slutt er det kun å slukke Internett som kan være en effektiv brems. Med det resultat at det blir laget nye Internett protokoller.

Så om det virker overveldende i dag, er det ingenting mot det som kommer. Av godt og vondt.
HrFlikk
10.01.2018 kl 04:49 3578

Krypto minner meg veldig om dot.com men den som inte saster, inte vinner... som beste far altid sa...
Slettet bruker
26.12.2018 kl 15:51 1625

Takk.