9 CAPESIZE-SLUTNINGER FREDAG

Volf
GOGL 17.12.2018 kl 08:55 8064

9 CAPESIZE-SLUTNINGER FREDAG -ARROW
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om ni capesize-slutninger fredag, der åtte er for jernmalmbefraktning og en er for kull.

Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.

Det ble sluttet syv reiser til Qingdao i Kina, der fire er fra Port Hedland, Australia, to er fra Vest-Australia, og en er fra Saldanha Bay, Sør-Afrika.

Videre ble det sluttet en reise fra Narvik i Norge til Ijmuiden, Nederland, samt en reise fra Newcastle, Australia, til Ijmuiden.

Baltic Exchanges Capesize-indeks steg fredag 4,3 prosent til 17.704 dollar.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
Volf
17.12.2018 kl 12:17 7863

BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS +0,1% TIL USD 17.714/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er opp 0,1 prosent til 17.714 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
KJEPET
17.12.2018 kl 14:49 7535

Ser ut som vi fikk oppgang i BDI i dag også. Ser det på kursutviklingen :-)

Eller var det fordi Donald våknet, og ramlet over tastaturet igjen?
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2018 kl 16:20 7376

Hva endte BDI på i dag?
-2% kan det se ut som.. hehe
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Volf
18.12.2018 kl 08:54 7076

BULK:5 CAPESIZE-SLUTNINGER MANDAG -ARROW
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om fem capesize-slutninger mandag, der fire er for jernmalmbefraktning og en er for kull.

Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.

Det ble sluttet en reise fra Vest-Australia til Kaoshiung i Taiwan, en reise fra Itaguai, Brasil, til Bahrain, en reise Itaguai til Zhaijang i Kina, samt en reise fra Port Hedland, Australia, til Qingdao i Kina.

Videre ble det sluttet en reise fra Bolivar, USA, til enten Hadera eller Ashkelon, Israel.

Høyere aktivitet i Atlanterne forrige uke hjalp til å presse ratene oppover, med intense interesse fra befraktere av laster ut av Brasi, ifølge Allied Shipbroking.

Baltic Exchanges Capesize-indeks steg mandag 0,1 prosent til 17.714 dollar.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
18.12.2018 kl 09:24 6957

Hvorfor er det lige GOGL skal falde 9% i dag ? Det virker lidt hovedløst ?
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
18.12.2018 kl 09:30 6911

Stopp loss og tvangssalg?
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
18.12.2018 kl 09:38 6836

Virker slet ikke rationelt det her
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
vulkan
18.12.2018 kl 09:42 6799

Vanskelig å forstå, men jeg la nå merke til i et teknisk analyse program at det skiftet(på to dager) fra strong buy til strong sell i går. Så noe var tydeligvis åpenbart. Ignorerte signalet dessverre. Hadde bestemt meg for å sitte til 2020 og ta med meg utbyttene og kurstigningen frem til det. tvi tvi:-)
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
18.12.2018 kl 09:42 6786

Sluttede i 59,10 NOK i US - og futter i et solidt + pt...... i dont get it :-)
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.12.2018 kl 09:43 6777

Et stort grattis til Volf som spådde Kinas undergang (ikke mer behov for shipping) og fikk rett :-)
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Triton
18.12.2018 kl 09:45 6741

Legger inn kjøp på 50kr for å snitte ned, skjønner ikke dette men all shipping er ned.
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
18.12.2018 kl 09:48 6707

Det her er vanvittigt..... Har lige solgt GOGL til 62 NOK for et par dage siden..... og havde da regnet med jeg kunne købe lidt billigere, men helt her nede giver ingen mening.
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.12.2018 kl 09:51 6680

Nei, tror ikke man angrer hvis man kjøper her nede og sitter long.
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
18.12.2018 kl 09:53 6654

Nej - bestemt ikke - jeg har også lige købt nu.
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Surik
18.12.2018 kl 09:55 6629

GOGL 10% ned på en drøy time.
Hovedindeksen er nå ned 15% fra toppen i høst og er nå lavere enn den var ved inngangen til året.
Når skal det snu tro, er verden på vei ned i et mørkt hull?
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
18.12.2018 kl 09:58 6608

Hovedindeks nok primært på grund af Olien - nu har GOGL jo intet med Olie at gøre :-) Andet det bliver billgiere for dem at sejle..... Så det er jo vanvittigt, og tænker det her er kapitualtion der skal købes på
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
18.12.2018 kl 10:52 6317

Nu rebounder DAX, så det hele skal nok rette sig igen. Ren kapitualation i dag til at købe på :-)
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.12.2018 kl 11:52 6076

Det virker som om både JF og TOT har feilberegnet capesize segmentet totalt, nok en gang. Først hodeløs konthrahering, så kraftig redusert demand. Valemaxene tar seg av det som skal til for iron ore fremover.

Her er nok grunnen til dagens kraftige fall
Fra BIMCO: "First is the shifting interest from imported iron ore towards scrap metal that we have seen over the past 1½ years from Chinese steel mills. This is a massive threat to the Capesize market. 2018 is a turning point in this matter, as Chinese seaborne imports are down year on year for the first 10 months of 2018."

Kilde: https://www.bimco.org/news/market_analysis/2018/20181218_global_shipping_scouts_for_growth
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Volf
18.12.2018 kl 12:27 5893

BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS -1,7% TIL USD 17.416/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er ned 1,7 prosent til 17.416 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Surik
18.12.2018 kl 14:26 5474

Tja, synes da jeg har lest verre "nyheter" enn det der.
Det har vel vært skrevet lenge om bruk av skrapmetall vs. jernmalm i stålproduksjonen.
Nå forstår jeg at prisen på skrapmetall har gått såpass mye opp at det ikke er så attraktivt lenger.
Kina har vel ikke utømmelige lagre med skrapmetall heller og når de i tillegg legger toll på skrapmetall fra USA så blir det en balanse her etterhvert?

https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/metals/112018-rising-ferrous-scrap-prices-impact-winter-outlook-in-china

Nei, i dag tror nå jeg det er nervøse investorer som enten sikrer gevinst fra langt tilbake eller tar tap for 2018. Det er jo 30,59% tapsfradrag i år.
Regner med du ikke er så lettskremt Kjepet?
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.12.2018 kl 15:07 5352

Lettskremt? Nei, det skal nok litt mer til. Blir mer skremt noen ganger i taxi'n, spesielt nå i julebordsesongen. MYE rart man møter på der.....

Det som skjer nå er jo at man legger grunnlaget for en fantastisk bølge to av oppgangen. Til våre begynner vi å se at skrapingen tar seg opp og vil eskalere frem mot deadline (IMO2020). Oppgangen i ratene vil ta seg kraftig opp fra sommeren av. Hittil i år er det skrapet smått utrolig 2(!) Panamaxer, mot 55 i 2017 og 104 stk. i 2016.

Har registrert at det nå er populært å snakke om at Kina er på vei mot stupet. Det har skjedd mange ganger før. Da tar "partiet" grep og får i gang hjulene igjen. En dipp kan vi sikkert få, men 1.4 milliarder mennesker har sine behov uansett. Dette vil gå i bølger.

Litt "morsomt" å se hvordan Trump spiller spillet mot Kina nå. Når Kina effektivt straffet Trumps kjernevelgere, når det sluttet å kjøpe landbruksprodukter (særlig soybeans). Nå må Trump for andre gang komme med en redningspakke til bøndene. Så fikk han til en avtale som førte til at kineserne skulle begynne å (støtte)kjøpe bønner igjen til en mye lavere pris. Mens han sørger for at bøndene mister sitt inntektsgrunnlag, så har landene i Sør-Amerika sett sin mulighet til å "ta over" mye av det kinesiske markedet. I tillegg flagger både Harley Davidson og GM ut. Da blir det vel å spise soyabønner og peanuttbutter for amerikanerne de neste par årene. Men det gjør så lite, så lenge Trump twittrer videre om sine egne fantastiske egenskaper :-)



Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Mollen
18.12.2018 kl 15:16 5302

Huff og huff... Dette var ikke noe særlig å våkne opp til. Jeg sitter på Miami Beach og skal oppdatere meg på GOGL og ser den har falt 10 % i dag. Skjønner ingenting....ikke noe som tyder på at verden går til helvete her borte i allefall.... Tror jeg for legge mobilen i kofferten og nyte ferien. Tenker at dette er forbigående all den tid ratene enn så lenge gir overskudd.
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Surik
18.12.2018 kl 16:01 5170

Hehe, det er kanskje ikke så mange aksjetips å få fra taxisjåførene i disse tider?

Får ta med noen positive nyheter også for å balansere dagens fall i GOGL:

Chemical tankers and bulkers get unexpected bonus from US-China trade war
Deal for up to 400,000 tonnes per year of soybean oil could be followed by soil meal

Hele artikkelen kan leses uten abonnement på TW:
https://www.tradewindsnews.com/drycargo/1654439/chemical-tankers-and-bulkers-get-unexpected-bonus-from-us-china-trade-war
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.12.2018 kl 16:43 5068

Duket for julerally i shipping

Analytikerne i Clarksons Platou Securities spår en hyggelig julehøytid for shipping-aksjer. Utsiktene for tørrbulk ser lovende ut.

Foto: Igor Stepovik / Shutterstock / NTB Scanpix

Artikkel av: Marianne Løland Skarsgård

18. desember 2018 - 15.30

Lest av

1786

   

annonse

Historisk sett er desember den måneden i året med best avkastning. Fra 1950 til i dag har den gjennomsnittlige desember-avkastningen på S&P 500 indeksen vært på 1,53 prosent, og måneden ender i pluss ved tre av fire tilfeller.

«Desember er dessuten den eneste måneden som aldri har vært svakest på årsbasis. De samme tendensene ser vi flere steder i verden, deriblant Oslo Børs», skrev strateg i CMC Markets Henrik Sommerfelt i en oppdatering nylig.

Desember-fenomenet er i finansverden kjent som et «santa rally» eller på godt norsk julerally.

Les også: Duket for julerally?

Rally i shipping

Analytikerne i Clarksons Platou Securities har tatt et dypdykk i sitt shipping-univers, bestående av 62 selskaper, og sett nærmere på hvordan aksjekursen har gått i julehøytiden siden 1998.

«Trenden viser at i 15 av de 20 siste årene har shipping-aksjer i snitt steget i de to ukene etter 24. desember med 2,4 prosent. Kanskje mer interessant er det når vi ser på YTD fra 30. november for sentimentet, og 13 av 20 år viser nedgang på vei inn i desember, noe som støtter troen på rally – selv i svake perioder», skriver analytikerne i en fersk oppdatering.

«Totalt sett, med shipping som et syklisk og sesongpreget marked, kan man argumentere for at shipping-sektoren viser potensial for et julerally og at januar-optimismen setter inn dersom historien gjentar seg», konkluderer de.

Lovende for tørrbulk

En av meglerhusets foretrukne shipping-sektorer inn i 2019 er tørrbulk, der markedet har vært tregt den seneste tiden.

Meglerhuset peker på en rekke vendepunkter som kan ha positiv innvirkning på markedet. Blant annet at Kina igjen har startet å kjøpe soyabønner fra USA, samt at Kinas selvpålagte grense på kull-import, som hadde en negativ innvirkning på markedet i 4. kvartal 2018, ikke lenger er i spill i 2019.

Som en påminnelse hadde Kina begrenset kullimport for hele året 2018 for ikke å overstige 271 millioner tonn importert i 2017. Denne totalen ble nådd i løpet av november, og dermed ble markedet roligere etter dette.

Analytikerne viser videre til en rapport fra Reuters tirsdag, som viser at Kinas stålpriser tikker oppover, blant annet på håp om stimuli. I sum mener meglerhuset tørrbulk-markedet kan få støtte fra alle de store tørrlastvarene i 2019.

«Vi ser attraktive muligheter innen tørrbulk», skriver analytikerne i Clarksons Platou Securities.

Baltic dry ned

Baltic Dry-indeksen faller ifølge The Baltic Exchange tirsdag 0,8 prosent til 1.395 poeng, ifølge TDN Direkt.

Capesize faller 1,7 prosent til 17.416. Handysize er ned 0,5 prosent til 8.849, mens Supramax går tilbake 0,1 prosent til 11.013.

Panamax derimot, får en liten opptur på 0,3 prosent til 11.956.

Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.12.2018 kl 22:28 4716

USA i pluss i kveld, og GOGL ned over 8%. Kan bli rally i morgen, samt ikke minst fremover mot/etter nyttår når morgendagens rentemøte og senere handelskonflikten mellom USA og Kina er løst på en god måte.
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
utaskjærs
19.12.2018 kl 02:17 4549

Endte 6,5% ned i New York, får håpe på en rekyl opp igjen i dag.
Lett blanding i natt: Safe Bulkers opp 1,7%, de fleste bulkere ned ett par prosent og GOGL og Scorpio ned mange prosent.
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
19.12.2018 kl 08:26 4369

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/12/Golden-Ocean-kjoeper-seg-opp

GOGL - Buyback of 3.07% Golden Ocean Group Limited Convertible Bond Issue 2014/2019 - ISIN NO 001 0701055
Golden Ocean Group Limited (NASDAQ and OSE: GOGL) ("Golden Ocean" or the
"Company") announces that the Company has through market purchase executed
December 18, 2018 bought $2,000,000 notional in the 3.07% Golden Ocean Group
Limited Convertible Bond Issue 2014/2019 - ISIN NO 001 0701055 at a price of
99,50 per cent of par value.

After the purchase, Golden Ocean holds $31,800,000 notional representing 15.9
per cent in the 3.07% Golden Ocean Group Limited Convertible Bond Issue
2014/2019 - ISIN NO 001 0701055, convertible into 380,747 shares in the Company
at the current conversion price.



December 19, 2018

Hamilton, Bermuda
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Volf
19.12.2018 kl 08:58 4291

BULK:8 CAPESIZE-SLUTNINGER TIRSDAG -ARROW
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om åtte capesize-slutninger tirsdag, der samtlige er for jernmalmbefraktning.

Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.

Det ble sluttet seks reiser til Qingdao i Kina, der to er fra Tubarao i Brasil, en er fra Saldanha Bay, Sør-Afrika, en er fra Dampier, Australia, en er fra Vest-Australia og en er fra Kamsar, Guinea.

Videre er det sluttet en reise fra Narvik, Norge, til Hansaport, Tyskland, samt en reise fra Tubarao til Bahrain.

Baltic Exchanges Capesize-indeks falt i går 1,7 prosent til 17.416 dollar.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Volf
19.12.2018 kl 09:13 4250

SHIPPING:FRO, GOGL, BWLPG, FLNG BLANT PARETOS TOPPVALG
Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities fremholder Frontline, Golden Ocean, BW LPG, og Flex LNG, i tillegg til DHT Holdings og Euronav, som åpenbare innhentingskandidater innen shipping-sektoren, og mener langsiktige investorer burde bruke de kommende månedene på å øke sine posisjoner, ifølge en oppdatering tirsdag kveld.

Meglerhuset foretrekker imidlertid tradisjonelle råvare-shipping-rederier, tank og bulk, fremfor mer direkte energirelaterte rederier i "disse svært usikre oljepristidene".

Pareto lister opp to faktorer som er positive for sektoren, på tross av at den nåværende uroen kan komme til å fortsette, samtidig som likviditeten synes å forsvinne:

1. Rederiene meglerhuset dekker har aldri hatt lavere kontant-break-even eller mindre gjenværende driftsinvesteringsforpliktelser enn nå

2. De forskjellige segmentenes ordrebøker er nær laveste nivå på 20 år

Videre peker meglerhuset på at nesten alle rederiene handles langt under stålverdiene.

Pareto mener den seneste kollapsen "på mange måter kan føre til et enda bedre 2020-marked, fordi ingen tør å bestille de 20 spekulative VLCCene eller MRene som en ellers kunne fryktet".

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
19.12.2018 kl 09:16 4236

Meget spændende, og giver mening..... En go mulighed for at laste billige aktier.... Det er ikke langt tid siden, vi lå over 80 NOK og tænkte på hvornår vi ramte 100 NOK :-) Er sikker på 100 NOK nok skal komme en dag.
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
KJEPET
19.12.2018 kl 09:24 4196

Utrolig nok nevnte også Peter Hermanrud GOGL nok en gang på direktesending til hegnar nå, til tross for sin skivebom for aksjen i 2018. I dag er vi på laveste kurs for året, mens de fleste er positive til shippingbransjen. Hvorfor? Jo, fordi shipping er VELDIG langsiktig. Dette blir gull, på sikt :-)
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
19.12.2018 kl 11:46 3979

KJEPET - du har helt ret. Det her niveau, burde være en gave at samle op på. Når korrektionen slutter, så sidder man godt med her fra.

Mener det er tirsdag Kina skal træffe beslutning omkring mere stimuli til økonomien, og sker det, er det noget markedet godt kan lide. Og kan FED nu i aften, komme med en soft melding omkring fremtidig rentehævninger, så kan det også godt sætte gang i noget. Italien - kan vi få styr på budgettet her, så mangler vi kun BREXIT..... Så er vi ved at være igennem alt det vi roder med pt. handelskrigen skal nok løse sig.
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
19.12.2018 kl 11:47 3973

Og der kom allerede noget her vedr. Kina.

RITZAU FINANS 2018-12-19 11:44:55 CET
Kina/Danske: Skattelettelse på vej for at holde hånden under økonomien
Der kan være en stor skattelettelse på vej til de kinesiske forbrugere og virksomheder. Ifølge China Daily brygger det kinesiske Finansministerium og skattemyndighederne på en skattelettelse i 2019 på op til 1500 mia. yuan svarende til 1427 mia. kr.

Den skattelettelse følger en fra i år på 1300 mia. yuan.

- Det er meget usandsynligt, at et statsmedie ville bringe sådan en artikel uden, at der var noget om snakken, påpeger Allen von Mehren, chefanalytiker i Danske Bank, i en kommentar til historien.

Den kinesiske avis skriver, at nedsættelsen af indkomstskatten vil stå højt på regeringens opgaver næste år. China Mail har oplysningerne fra en højtstående embedsmand fra skatteforvaltningen.

ØKONOMIEN UNDER PRES

Ifølge chefanalytikeren er de 1500 mia. yuan omkring 1,75 pct. af BNP - og lempelserne skal ses i lyset af, at Kinas økonomi er under pres.

- Handelskrigen har ramt eksportsektoren - og den store usikkerhed om, hvor handelskrigen ender, ser ud til at have ramt private investeringer og forbrug af varige forbrugsgoder. Samtidig var Kinas økonomi allerede på vej ned i gear i år på grund af store finansielle opstramninger for at få bugt med en høj gæld og vækst i skyggebanksystemet, påpeger Allan von Mehren.

Skattelettelserne skal være med til at sætte gang i privatforbruget og gøre omkostningerne for virksomhederne mindre for at give mere luft til investeringer i den private sektor.

- Ifølge artiklen, vil der desuden komme tiltag målrettet små og mellemstore virksomheder og teknologivirksomheder. Tidligere i år har Kina allerede trådt mere på speederen for at holde hånden under økonomien. Det er sket i form af pengepolitiske lempelser, der har givet store fald i markedsrenterne og målsætninger til bankerne om udlån til den private sektor, lyder det fra chefanalytikeren.

KONFERENCE I GANG

Tirsdag begyndte den årlige konference i Kina - Central Economic Work Conference - hvor Kinas ledere og topembedsmænd mødes for at lægge kursen for den økonomiske politik over det kommende år.

- Her vil tiltag til at understøtte økonomien formentlig være højt på dagsordenen. Derudover vil man nok også diskutere de igangværende handelsforhandlinger med USA samt udviklingen i reformerne. Der har været stor fokus på, at Kina bør annoncere flere reformtiltag, lyder vurderingen fra Danske Banks chefanalytiker.

Danske Bank venter, at den kinesiske økonomi vil blive temmelig svag i første kvartal 2019. Men derefter ventes en gradvis bedring i løbet af 2019.

- Det skyldes, til dels de stimuli man har givet og de nye skattelettelser, der er på vej. Men også at vi forventer, at de nuværende handelsforhandlinger med USA munder ud i en aftale i løbet af de næste 3-6 måneder, siger Allan von Mehren.

/ritzau/FINANS


Charlotte Mackeprang
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Volf
19.12.2018 kl 12:15 3894

BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS -2,3% TIL USD 17.010/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er ned 2,3 prosent til 17.010 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
delf
19.12.2018 kl 14:18 3644

Har sittet som aksjoner i denne aksjen siden våren 2016 og satset kun på denne ene aksjen. Har et stort tap og vurderer og ta tapet for og kjøpe meg opp i en annen aksje. Men så er det kommet annbefalinger i går og i dag på tørrbulk og da også på Golden Ocean. Dei trur og det kan komme en oppgang allerede nå før nyttår og utsiktene for tørrbulk ser lovende ut framover.
Men så tenker eg på Kinesisk nyttår som kommer utpå nyåret og hva da med kursen fremover?
Her inne er det mange med god innsikt i shipping og tørbulk som Volf, Kjepet og mange andre og det er en god tone her inne.
Er veldig usikker på videre retningen dei første måndene da kinesisk nyttår som nermer seg. Er det noen som har noen formening framover dei første månedene?
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
KJEPET
19.12.2018 kl 14:40 3576

Liker ikke spå utviklingen i kursen på så kort tid, men kan komme med noen betraktninger. Tradisjonelt har vi passert sesongens peak for ratene. Nå skal ratene "vanligvis" synke frem til midten/slutten av februar. Hva som vil skje denne gangen er umulig å si, men historien har en tendens til å gjenta seg.

Hva skiller seg ut nå fremover fra andre år?
- For det første ble de aldri noe rally i ratene i år, heller det motsatte. Bra etterspørsel i Q3 (toppen kom mye tidligere), og flere skip som ble levert sent på året.
Vanligvis kommer nye skip på vannet tidlig på året. Derav 6 Valemaxer som ble levert i Q3, satte ratene under press. I 2019 kommer det ytterligere 18/19 Valemaxer på vannet.
- Skrapingen av skip har stoppet helt opp. Skives det siste ut av sitronen før vraking pga IMO2020 og BTW? Siden shipping er såpass fragmentert (på eiersiden) som det er, kan vi plutselig får en enorm ketchup effekt her.
- Kina har begynt å bruke resirkulert stål, noe jeg ikke vet effekten av.
- Jernmalmlagrene i Kina er nå på ca 137 MT. Har ikke vært lavt siden november 2017.
- Usikkerhet rundt handelskrigen.

Og jeg kunne egentlig fortsatt. men en lang liste til...... Så konklusjonen er at det er MYE usikkerhet, som aksjemarkedet liker dårlig. Dermed kaster man kortene, og tar fradraget.

Men om man ser på fakta så er BDI høyere nå enn for ett år siden, børsen er 4% høyere, og GOGL betaler utbytter hvert kvartal. Kursen derimot er ned 22% i samme tidsrom.

Så da blir det opp til enhver å vurdere selv. Personlig har jeg fokus på lav ordrebok, og at shipping fortsatt er inne i en recoveryperiode som vil ende med eufori i løpet av 2-4 år. Lykke til uansett valg.
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
delf
19.12.2018 kl 15:00 3518

Eg må bare takke deg for at du tok deg tid til et så grundig og utfyllende svar, Så lykke til du og !
Redigert 18.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare