Ny styreleder og revisor meldes i løpet av uken

FAR100
ELE 17.12.2018 kl 20:56 11621

– Det er et selskap i krise, så da blir det en del krisemøter
Ingen vil være revisor for gruveselskapet Element. Nå vil storaksjonær Rikard Storvestre ha revisor Svein Erik Nicolaysen som ny styreleder i Element, som han beskriver som «det mest risikofylte selskapet» på Oslo Børs.

Storvestre har nettopp landet med flyet i Brasil. Han er hjemme igjen i Sør-Amerika etter en kort reise til Oslo hvor han blant annet har vært med i et flertall møter med gruveselskapet Element.

– Det er et selskap i krise, så da blir det en del krisemøter, sier han.

Storvestre er nest største aksjonær i Element, med aksjer verdt i underkant av 10 millioner kroner.

Foreslår revisor som styreleder
Selskapet er nå uten revisor etter at EY ikke ville forlenge sitt oppdrag etter utfordringer med samarbeidet. PwC trakk kort tid etter sitt kandidatur. Finansdirektøren har trukket seg og styreleder Lars Christian Beitnes har varslet sin avgang.

– Skal jeg gi ham honnør for noe, så var det god dømmekraft i denne situasjonen, sier Storvestre, som for et par uker siden ga Beitnes en ordentlig skyllebøtte.


Da luftet Storvestre tanken om at han selv var åpen for å bli styreleder. Den planen er skrotet. Nå har han sendt inn forslag til valgkomiteen om å velge Svein Erik Nicolaysen som ny styreleder.

Nicolaysen er statsautorisert revisor og bosatt på Sortland i Nordland, der Storvestre også bodde i sine yngre dager før han flyttet til Oslo og siden Brasil.

Nicolaysen ønsker ikke å kommentere saken.

Han og Storvestre kjenner hverandre blant annet fra børsnoterte Navamedic hvor de begge to har sittet i styret i en årrekke. Nicolaysen har og har hatt en rekke styreverv i norske selskaper.

– For å gjenskape tillit tror jeg at dette er et godt valg. Han er kanskje ikke så veldig kjent i børsmiljøet, men har en lang og god historikk, og en lang karriere som revisor, sier Storvestre.

«Det mest risikofylte selskapet»
Hittil i år har Element falt 80 prosent på børs. Bare de siste tre månedene har aksjen falt 62 prosent. I tillegg til revisortrøbbel og avtroppende finansdirektør og styreleder, er kursen trolig også presset ned av en låneavtale selskapet har inngått med fondet Alpha Blue Ocean.

– Det er ikke mye positivt som har kommet. Det er en krise når selskapet har hentet inn 150 millioner kroner og prises til 100 millioner kroner. De prosjektene de holder på med er det jo negativ prising på. Jeg velger å se på det som at oppsiden er veldig stor, sier Storvestre, som er kjent for å like selskaper med stor risiko.

Har supertro på krypto
Storvestre kjøpte seg kraftig opp i Element denne høsten i håp om at satsingen på kryptovaluta vil gjøre selskapet til et av verdens mest banebrytende.

– Det var ikke akkurat at de drev med gruvedrift som gjorde at jeg investerte. Det var token (kryptovaluta) som interesserte meg, sier Storvestre.

Element vil utstede sin egen token som skal være sikret i jernmalm som er eid av selskapet. På den måten skal man kunne kjøpe en token som gir deg rett til jernmalm. Dette har Storvestre voldsom tro på blant annet fordi det kan hindre at jernet ruster dersom det er for lenge opp av bakken, det gir gode muligheter for lagring, det brukes ekstremt mye jern i verden og fordi han har sett andre selskaper gjøre suksess med lignende.

– Det er noen som har gjort det på gull og sølv, men ingen som har gjort det på jern. Her kan man bli først og størst i verden, sier han.

Element kryptosatsing er imidlertid foreløpig lagt på is. I forbindelse med resultatene for tredje kvartal varslet selskapet at det utsetter utstedelse av sine token til en gang i løpet av første halvår og ikke i desember som planlagt. Årsaken er et kjipt marked for kryptovaluta.

– Det har vært en dårlig periode for alt som har vært krypto. Det som var fantastisk på starten av året er blitt et skjellsord, men det er sånt som roer seg, sier Storvestre.


https://www.dn.no/bors/element/pwc/rikard-storvestre/-det-er-et-selskap-i-krise-sa-da-blir-det-en-del-krisemoter/2-1-501201
Redigert 20.01.2021 kl 18:42 Du må logge inn for å svare
nopetter
19.12.2018 kl 09:29 4598

derfor kan de holde på som de gjør, ingen store investorer som kunnet ha endret eller tvunget oppsettet til BO vil ikke ta i aksjen med en ildtang. det kan vi takke den sparkede styrelederen og styret i selskapet som enkelte her mener man kan tilgodese med honorarer i 100k klassen som konsulent. direkte latterlig
Møre75
19.12.2018 kl 09:47 4564

De må no vel komme litt posetiv nyheter vel, revisor kompisen til stv tar jobben han . Lol
rischioso
19.12.2018 kl 10:30 4505

Blir spennende og se hvilken melding som kommer først - holder en knapp på denne:

Varsel om tvangsoppløsning

Foretaket har ikke registrert eller statsautorisert revisor, jf aksjeloven/allmennaksjeloven §§ 7-1, 7-2 og § 16-15 første ledd nr 3.

Frist til å rette opp forholdet er fire uker fra kunngjøring på Internett (www.brreg.no).
Hvis foretaket ikke har brakt forholdet i orden ved utløpet av fristen, vil tingretten bli varslet om at vilkårene for tvangsoppløsning er oppfylt. Tingretten kan oppløse foretaket uten ytterligere varsel, jf. aksjeloven/allmennaksjeloven § 16-17.

* Ikke akkurat en triggermelding....


nopetter
19.12.2018 kl 10:49 4462

det er iallfall ikke i interessesfæren til BO og resten av pakket de omgir seg med. da hadde de tapt alt

storvestre var ikke i oslo for skøy skyld og hadde kaffe slaberas med grue og co på teatercafeen
Kodiaq
19.12.2018 kl 10:53 4451

Tror du tar feil.
Denne meldingen kommer etter børsen stenger fredag 21.12. Element kaller inn til EGF 11.01.19 med valg av ny revisor og styreleder. ?
Nå har nok snart de fleste solgt som ønsker å skrive av tapet neste år.
rischioso
19.12.2018 kl 10:56 4444

nopetter,

det er vel ikke riktig.

La oss si at selskapet feiler med å få en revisor på plass pga det som er avdekket og blir tvangsoppløst.

ABO er straks ferdig med transje 2 og om de i tillegg har fått utbet 25m/nok i låne fee (ikke meldt) så vil ABO være den som har klart seg best av alle og med eller uten låne fee så vil de nok være i pluss.

Mao, om en tvangsoppløsning skulle skje før transje 3 blir konvertert så vil ikke ABO bli noen tapende part - og når vi så kjenner til at transje 3 for bare kort tid siden ble utsatt til tidligst 01.02.2019 så er det også legitimt å kunne spekulere i om det er noen sammenheng mellom utsettelsen og det som nå skjer for det som er kommet frem i media er først blitt avdekket internt....
Redigert 19.12.2018 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
nopetter
19.12.2018 kl 11:01 4428

hvis dette hadde vært tilfelle da hadde ikke storvestre tatt første fly til sør amerika
rischioso
19.12.2018 kl 11:06 4359

Hva skulle han ha gjort? Man vil vel prøve å redde det som reddes kan til siste slutt.

Storvestre vet jo ikke noe mer enn deg og meg om de vil få en ny revisor på plass - det er jo akkurat det det jobbes med nå.

Jeg sier ikke at de ikke vil klare det for vi kjenner jo ikke til hva som er blitt avdekket, men dette virker å være mer enn bare Beitnes som person så ikke sikkert at det er nok at han stiller styreplassen til disposisjon....

Også er det heller ikke sikkert at det er noen som vil være interessert i å ta styreplassen om det skulle vise seg at det er et rottereir - i alle fall ingen som har et renomme de har et ønske om å bevare...

Vi må heller ikke glemme at de frem til nå ikke har klart å få seg noen permanent CFO - han er som kjent midlertidig....
Redigert 19.12.2018 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
19.12.2018 kl 11:12 4341

Så du mener/tror Grue lyver over børs...?
rischioso
19.12.2018 kl 11:13 4336

Om hva?
nopetter
19.12.2018 kl 11:14 4783

la oss være enig i en ting og det er at børs fallet i denne aksjen ikke er over. en annen ting dette viser er at FT og myndighetene her på berget har null kontroll på hva slike aktører som BO de kan styre med illegal virksomhet i en aksje akkurat som dem vil. og dette kan man egentlig takke meglerstanden her på berget som gjorde knefall for anonymiseringen av tradene. meningen med dette var det stikk motsatte. halleluja

Redigert 19.12.2018 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
19.12.2018 kl 12:02 4739

"men dette virker å være mer enn bare Beitnes som person"

Hva mer mener du det er? Grue har meldt at regnskapet er intakt samt langt på vei bekreftet at det var støyen rundt Beitnes som skyldes at revisor trakk seg.

Ingenting av dette tyder på et rottereir.
tommbakk
19.12.2018 kl 12:06 4727

Det er vel en triggermelding, kan man si.

Men, ikke av den typen de som mener at dette caset ser unektelig bra, ønsker seg. (Understatement)

Hvis en slik melding kommer, noe som ikke vil overraske meg det spor, så skal man se det blir fryktelig trangt i døra for å komme seg ut.

Da er det mange (så og si samtlige, helt ærlig) småaksjonærer jeg kommer til å ha medfølelse med. De mest bastante, påståelige og til dels nedlatende hausserne her inne, kommer jeg ikke til å føle særlig annet enn ren skadefro overfor.

Det er ikke sympatisk, og jeg beklager.

Men når et selskap er så totalt skakkjørt på en rekke områder, alt ifra selve business-caset herunder hva som er levert (dvs, IKKE levert), ledelse, regnskap, fremtidsutsikter kontra historikk, og det skriker i alle mulige alarmer/varselsignaler, kontra all dokumentert argumentasjon fra en rekke hold på hvorfor Element er FUCKED...og man likevel er så blokkert (evt bare regelrett stokk dum) at man fortsetter å stå på at DETTE er et bra selskap...en god investering...da er det seriøst ikke grunn til å føle noen sympati.

Jeg har sagt det før, Risc, at jeg ikke er sikker på hvilke motiver/hvilken intensjoner du har. Det er jeg ikke np heller. Det er godt mulig du sitter med en massiv short.

Men du skal ha ros for hvordan du analyserer og dekker Element. Bra og grundig argumentasjon sammen med dokumentasjon som underbygger vurderingene.

Det kan være du bare er en glatt og kynisk spekulant, som snur kappen etter vinden. Jeg må innrømme at det er det inntrykket jeg har hatt før. Men dyktig på å grave og skrive, er du, det skal du pokker ha.

PS! Du bommet med NEL da. Det må jeg si. Der var (og er) jeg totalt uenig med deg. Men så skulle jeg holdt meg til NEL også, istedet for å kjøre en maks-risk trade i Element-møkka.

Ja, ja. NEL og PHO sier jeg bare. De får redde mitt 2019.

God Jul.
rischioso
19.12.2018 kl 12:10 4722

Inntakt regnskap betyr ikke annet enn inntakt. Om balanseregnskapet er riktig kredit vs debet forteller jo ikke noe om hva de enkelte postene inneholder ei heller om transaksjonene.

Det jeg ville frem til er at det virker som at det er flere ting enn kun Beitnes som person, for hadde det kun vært Beitnes så hadde jo problemet vært løst nå når han går av - noe det ikke virker å være.

Det skal også være betydelige ting som avdekkes for at revisor går før annen er på plass og årsaken er nå meldt inn av revisor til finanstilsynet...

Legger vi dette på toppen av at Beitnes går av som innleid styreleder hvor han har hatt interesser på begge sider av bordet gjennom WN og at CFO ennå ikke er permanent erstattet så tyder det på at det kan være mer til denne historien.

Time will tell....
Redigert 19.12.2018 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
19.12.2018 kl 12:16 4709

Det er en uke siden Beitnes gikk.

Jeg tror vi skal få gi dem litt lengre tid. Man bestiller ikke revisor for et slikt selskap på nett.
rischioso
19.12.2018 kl 12:19 4704

tommbakk,

jeg bommet vel ikke med NEL - traff vel heller spikeren på hodet når jeg sa at kursen skulle ned og krysse siste eminivå - hva som skjer etter det kan vel ikke relateres til meg da jeg ikke har ment noe om den videre utviklingen - ikke ennå, men mulig det kommer. Caset er jo ikke mye endret slik jeg ser det når det kommer til materialisering av kontrakter så drypper det fortsatt på tross av en mega back-log med en fortsatt betydelig andel ikke bindende avtaler og ser man det opp i mot den betydelige cash burn spesielt etter overtagelsen av Proton så er caset sårbart....

PHO derimot - kan bli en joker - men på sikt - i mellomtiden så er det jule/nyttårsrakettene som gjelder...:)

Men dette er nå en ELE tråd så vi får diskutere ting der de hører hjemme.

God Jul til deg oxo og all lykke på børs i 2019!
Redigert 19.12.2018 kl 12:38 Du må logge inn for å svare
Bertelli
19.12.2018 kl 12:24 4692

Nei etter at man har tittet etter revisor kommer heldigvis en stor aksjonær på en at en gammel skolekamerat oppe i nord muligens er revisor. Han tar en tlf og jo det stemte at han er revisor. Det beste av alt at han mye tid til overs og er villig til å ta på seg oppgaven. Flotte saker.
Møyfrid
19.12.2018 kl 12:30 4571

Nå er vel ikke han hentet inn for å være revisor, men hans bakgrunn som revisor trenger vel ikke være negativt i dette "rottereiret" av et selskap.
tommbakk
19.12.2018 kl 13:08 4530

Enig i det; å holde ting der hvor de hører hjemme. Måtte bare si det.

Lykke til du også. :)
bamsemums
19.12.2018 kl 13:26 4500


Som jeg har forstått :
Først går en muntlig melding til ELE om å få rettet opp manglende revisor. En måneds frist. Denne er nok allerede mottatt.
Deretter går det skriftlig melding med fire ukers frist. Deretter over og ut.
Det kommer nok andre meldinger før denne.
Slettet bruker
19.12.2018 kl 13:51 4467

enig med dere her! det er viktig at vi får inn folk med rett og god kompetanse ift det ele er igang med ;-)

god jul og lykke til ja?
Kodiaq
19.12.2018 kl 13:52 4464

Nå tror jeg du er litt på ville veier. Hvis det du sier stemmer så betyr det at EY har oversett/godkjent ulovligheter i regnskapet til Selskapet. De var tross alt revisor for selskapet frem til 14.12.19. Avtalen med BO ble signert i fjor høst. Regnskapet er nok intakt/riktig
Tror revisor kaoset henger på Anklagene mot Beitnes, samt som selskapet har meldt at det var samarbeidsproblemer med CFO.
Dette forklarer jo ikke helt hvorfor PWC også trakk seg.
Men når de får ryddet opp vil nok dette revisor kaoset være fort glemt ?.
nopetter
19.12.2018 kl 14:05 4443

BO og den belgiske semi kjeltringen har sikkert skjønt at de vil bli kastet ut som finabsieringspartner og vil nå gjøre maksimalt for å skvise mest mulig ut av transje 3. Her må man nok vente på masse mosing av kursen. De har sikkert ca 9 mill aksjer igjen de kan terrorisere kursen med
Redigert 19.12.2018 kl 14:07 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
19.12.2018 kl 14:10 4432

Ja, ellers blir det oppgang, eller sidelengs.

Dette om de ikke blir tvangsoppløst, eller kjøpt opp, eller kanskje legger ned frivillig.

Jeg regner med du holder oss oppdatert.
nopetter
19.12.2018 kl 14:20 4411

De kan ikke gjøre noe annet enn å selge nå har de sikkert brukt halvparten av transje 2 til dette formålet pluss 5,75 mill lovlige låneaksjer og sikkert andre aksjer de har lånt andre steder. Hvis noen hadde satt press på kursen så måtte de mose disse aksjene ut i et hurtigere tempo. Nå ligger alt i hendene til hva Storvestre og co har fått til
Aldara
19.12.2018 kl 15:08 4368

Nå ser det ut som om vi bryter ned gjennom 0,78...
F...... firma!
Slettet bruker
19.12.2018 kl 15:18 4357

De er nok i kontakt med flere for å finne revisor, spørsmålet er bare om det er nok at Beitnes blir fjernet som styreleder. Usikkert om noen seriøse selskaper vil ha noe med Element å gjøre så lenge en sånn supersvindler er tilknyttet i det hele tatt. Kinkig situasjon, han vil jo gjerne heve lønn for ingenting, samtidig har vel ikke Element nok penger på bok til å gi han en sluttpakke han mener er rettferdig før transje 3, som kanskje ikke kommer pga at han fortsatt er tilknyttet selskapet. Stygg catch 22 det der.

Eneste som er sikkert er at her løses lite før Beitnes har fått med seg mange millioner i ryggsekken. Om det så blir via å grafse til seg fra konkursbo.
nopetter
19.12.2018 kl 15:47 4316

den 9750 posten er en garanti for at det er BO som dumper
Sorlandsinvest
19.12.2018 kl 15:49 4310

Aldara,trodde du solgte deg ut her om dagen?
Møre75
19.12.2018 kl 16:00 4289

Da har vi sendt e epost til fr grue om å åpne nisse sekken med peng å kjøpe tilbake 2 mill aksjer eller fler... .. dro på med nisser å hjerter å de som værre er . Hahahaha
nopetter
19.12.2018 kl 16:10 4275

da får vi se på mandag hvor mye den NOM kontoen har svulmet iløpet av uken. :)
Møre75
19.12.2018 kl 16:24 4250

No va de jævlig å dem kjørte ned kursen
nopetter
19.12.2018 kl 16:27 4244

dette har jeg prøvd å forklare hele uken. tipper de kanskje vil nå 0,50 nivået før de har most ut alt
Tresvika
19.12.2018 kl 16:30 4230

Blir moro her om transje 3 konverteres enda lenger nedover enn det her. Hvordan skal BO klare å bli kvitt de 100 mill+ aksjene (antatt konvertering ca 50 øre)når kjøpssiden er totalt fraværende?
Hva skjer om selskapet f.eks kaller 2 transjer til og BO må selge aksjer for ytterligere kr 100 mill men ingen vil kjøpe?
Redigert 19.12.2018 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.12.2018 kl 16:32 4226

Er du gal? 2 måneder honorar? Slutt og drøm, når han drar blir det ikke med bare 2 måneder med lønn i sekken nei, snakk om å være blåøyd ?

Uansett, så ut til at Ellemellement likte dårlig å bli dunket ut av taperlisten i dag. Gjorde et tappert forsøk mot slutten men måtte gi tapt dessverre. Ny sjanse i morgen.
Møyfrid
19.12.2018 kl 16:34 4215

Blåøyd? Jeg forholder meg til avtalen vedtatt av GF.
nopetter
19.12.2018 kl 16:39 4195

Det er akkurat det de nå vil oppnå med denne mosingen. Dette er nå blitt sagt sikkert 200 ganger på forskjellige tråder