Dof - ny kontrakt, ny tråd.

Longrun
DOF 18.12.2018 kl 08:26 14717

60-dagers kontrakt meldes i dag. Blir det opp eller ned i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 08:37 Du må logge inn for å svare
Kontur
20.12.2018 kl 11:53 4444

Ok, forstår
Tar meg en pause fra forumet
God jul
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
JALLA
20.12.2018 kl 12:06 4417

Kontur: synes ikke du skal ta en pause om de har noe problem så kan de lese andre innlegg og ikke lese dine. Synes du er en frisk pust men litt mye til tider men jeg synes det er bra med lett gode og dårlig synspunkter og derfor er det greit med dine oppi alt annet.
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
danm
20.12.2018 kl 12:11 4405

Jeg tror ikke på, at olieudbuddet i USA vokser. Vi er langt under den pris de skal have for at tjene penge. Det er ikke mange måneder siden man forudså 100$ og der er ikke ændret meget siden, ud over stigende pessimisme. Brexit og handelskrigen får ende i begyndelsen af 2019 og så vender bøtten.
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
danm
20.12.2018 kl 12:17 4386

Nu meddeler DaudiArabien, at de vil sænke mere end aftalt. Det kan blive et bidrag, der for alvor giver stigende oliepris meget hurtigt.
https://aksjelive.e24.no/article/ddWzPz
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
mastermind
20.12.2018 kl 12:37 4350

Enig med JALLA. Er ingen her inne som sitter på fasit. Hadde man vært proff, hadde man vært på Aker Brygge og drukket kaffe og hentet tips, ikke på forumet til HO. Fornuftig med ulike syn, da blir man mer kritisk til egne investeringer. Det må være lov å være optimistisk, og med dagens utvikling er optimisme en utdøende art. Vi er nok alle optimistisk til fremtiden, eller så hadde man forlatt børsen.

Jeg tror alle oss uproffe søker tips fra andre. Hadde ikke giddet bruke tid på å følge Dof, om jeg ikke hadde tro på selskapet. Så er vi litt uenig om veien videre. Jeg tror de må gjøre noen grep ang. flåten, før man ser bedring. Men som sagt, er ikke proff. Kan like godt hende det er bare å kjøre på i samme spor som nå. Men syns det er viktig for folk som kanskje ikke følger Dof like tett som oss, å få forespeilet ulike syn. Viktig for de som tenker å investere, for å kunne ta egne valg. Da får man kanskje mer stabilitet, og folk som tenker mer langsiktig. Får bort de som kjøper ene dagen, og selger med tap noen dager senere. Det er dette, sammen med roboter som er vår store fiende. Ikke andre investorer som har ulikt syn. Hvis du velger å ta juleferie, ønsker jeg deg en riktig god jul Kontur.
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
JALLA
20.12.2018 kl 13:33 4285

I allefall ser det no ut som kjøpesiden er sterk i dag og overvekt på kjøpssiden. Bare å håpe at det blir slik ut over dagen og i morgen :)
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
danm
20.12.2018 kl 13:34 4281

I fortsættelse af det jeg har skrevet i dag: https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/12/Rystad-Sterke-utsikter-for-oljeservice
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.12.2018 kl 13:49 4250

Jeg advart lenge siden alle her om at DOF skal langt ned! De som hørte på Ruperto har stor tap og håp om at det blir bedre..desverre.. DOF trenger ny Emi snart og utsiktene for 2019 see veldig dårlig ut! Det kan være en liten tur opp men på sikt blir det stygt.. hold dere unna aksjer som DOF, Soff.. det er bedre å avvente litt når Emi kommer og da blir det god tid å komme inn i aksjen :) lykke til til alle som sitter fast med aksjene! Jula blir sikkert ikke pen i år...
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
20.12.2018 kl 14:10 4218

Emisjon du liksom, du er på bærtur du, De er sikret til 2021 minst.
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
JALLA
20.12.2018 kl 15:07 4151

Er det dette man kaller Wash out :) ser no dårlig ut med osb på minus 2,8%
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
danm
20.12.2018 kl 16:10 4068

SOFF har fået udsættelse på renter og afdrag. Et klart signal om tro på bedring i 2019. Hvorfor er alle de gode forudsigelser omkring DOF hen over efteråret pludselig blevet vendt helt rundt? Ren og skær spekulation. Køb med arme og ben nu, efter nytår er det for sent.
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
Contigo
20.12.2018 kl 16:14 4059

Har ligget hundretusenvis på kjøp siste halvdel av dagen. Ca. 250.000 fra 3,11-3,13 nå.
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2018 kl 09:39 3789

Hva gjør manipulatorene som er stille i dag? Vil de kjøpe?
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
JALLA
21.12.2018 kl 10:41 3714

Ser no at de siste dager har det blitt markant flere kjøpere en selgere og det er jo bra det:)
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
really
21.12.2018 kl 10:56 3687

Har du drukket den allerede?

Se på likviditetsituasjonen og avdragsprofilen så ser du at de trenger penger i 19.

Om det ikke er tilfelle opplyser de noe annet i rapporteringen sin enn det som er realiteten. Det er ikke umulig.
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
really
21.12.2018 kl 11:05 3679

En ting er break even på portefølgenivå for shale selskapene, noe helt annet er hva som styrer mer kortsiktige beslutninger. De har mye sunk cost i rettigheter, infrastruktur og utstyr som gjør at BE for et enkelt hull ikke er særlig høy, sannsynligvis godt under dagens oljepris. Og siden mesteparten av utbyttet fra hullet er tatt ut allerede første året er det begrenset risiko å bore et hull til. Overhead'en har de uansett. Derfor vil de fortsette å bore til kassen er tom fordi hvert enkelt hull gir positiv cashflow til å dekke indirekte kostnader.

Over tid vil tilgangen til kapital begrense prooduksjonen fordi investeringene begrenses. Men det skal ikke mer enn et blaff oppover i Oljeprisen før selskapene klarer å skaffe mer kapital og så er vi i gang igjen. Det kan jo være lønnsomt for store forbrukere av olje å investere i shale industrien, det holder kostnaden nede med et lite tap på investeringen. Slik sett er shale industrien en skikkelig pain in the ass for resten av oljeindustrien.
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
21.12.2018 kl 11:19 3650

Drekker champis til frokost hver dag jeg, skjønner ikke hva du maser om. Forfallene i 2019 og 2020 er håndterlige med cashflowen. I 2021 derimot ser det værre ut, men det er fortsatt lenge til. Da kan det hende markedet har bedret seg så de kan utstede obligasjonslån for å dekke inn det med forfall i 2021. Hvis det eventuelt kniper litt i 2019, så er DOF såpass solid at de kan nok får avdragene utsatt. De betaler jo i motsetning til de andre rederiene ned på lånene sinde. Solstad betaler vel hverken på renter eller avdrag fremover nå.
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
danm
21.12.2018 kl 12:07 3605

Det er ikke helt så slemt, som mange gerne vil gøre det til:https://sysla.no/maritim/julegave-ankerfartoy-men-gleden-er-kortvarig/
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
21.12.2018 kl 12:44 3566

Tankene mine har gått litt rundt hvilke synergier Subsea 7 eller en av de andre hovedkonkurrentene til DOF Subsea vil kunne ha av å erverve kontroll eller inngå fusjon med selskapet. Prøver å rangere disse etter hva jeg tror er de største synergiene.
1. Tilgang til en betydelig ekspertise og kompetanse som de ansatte i DOF Subsea sitter på. Selskaper som Subsea 7 har svært mye kompetanse selv, men vil trolig bli tilført svært verdifull kompetanse fra DOF Subsea.
2. Mulig betydelig Inntektssynergi gjennom at markedet blir vesentlig mer strukturert.
3. Erverv av en svært attraktiv flåte som har en verdijustert alder på bare 6,2 år, dette selv nå etter at det knapt nok har blitt bygd nye skip de siste tre-fire årene. Det er sannsynlig at Subsea 7 kan benytte denne flåten enda bedre enn Dof Subsea klarer i dag og dermed få høyere inntekter og EBITDA.
4. Muligheter for å redusere rentekostnadene vesentlig ettersom Subsea 7 har en meget sterk balanse som enkelt absorberer gjelden til DOF Subsea (som heller ikke er veldig skremmende)

Alt i alt, et spennende case med sannsynligvis helt sinnsykt store synergigevinster

Det er i det hele tatt bortimot uforståelig at ikke Subsea 7 sikrer seg en solid minoritetseierpost i DOF Subsea som kan benyttes strategisk til å øke sannsynligheten for en strukturering og til å fremskynde den.
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2018 kl 13:05 3537

DOF går inn i et konsolideringsstadium hvor de som solgte kort begynner å sikre stillinger ... Vi håper at manipulatorene vil finjustere algoritmen til oppsiden.
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2018 kl 13:41 4033

Etter en sterk nedstigning kommer en tid for forliksavtale hvor de mest levende av denne delen samler posisjoner ... Fire dager siden denne opphopningen begynte, tror jeg at for øyeblikket kommer en annen vampyr ut av hulen deres ....
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
10PS
21.12.2018 kl 13:58 4010

Begynner å bli møkka lei oljeaksjer. Lurer på å satse for fullt på XXL (nå etter fallet) og ikke minst SSC lakseaksje ????
Kanskje lurt å kjøpe seg inn i olje igjen når oljeprisen begynner å stige igjen
kanskje en gang på nyåret etter at alle emisjons varslene er over ????
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2018 kl 14:04 3996

Da kan prisen være veldig høy! Det er smart å kjøpe nå at det er ekstremt billig å sikre at minst 20% øker fra bunnen! Den billigste handlingen er hva som vil gjøre forskjellen når den begynner å stige ....
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
10PS
21.12.2018 kl 14:30 3957

Bedre å kjøpe på stigende kurs...
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2018 kl 14:33 3952


Inngangsvegg til 3.115 og 3.120 for å unngå rallyet mens den profesjonelle manipulatoren akkumulerer nye tiltak for de som blir sliten ... Jeg rørte for å kjøpe disse veggene i sin helhet andre ganger, jeg vil gjerne om noen annen investor med penger tilgjengelig kan gis Telle intensjonen og slå ned den veggen, montert vegg må slås ned! Samarbeid ....
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
10PS
21.12.2018 kl 14:51 3927

Fikk via bank et godt tips og tok noen lodd nettopp 3 k a 3,13 i snitt. Håper og tror men med lite volum her.
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
danm
21.12.2018 kl 17:36 3837

Når vi i det nye år får brexit overstået og Trump bliver kørt ud på et sidespor, så får vi et rebound, specielt indenfor olie.
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2018 kl 19:18 3777

Å skrape ett fartøy kun med begrunnelse i alderen på skroget blir for lettvint.

Ta f.eks. SUBSEA fartøyet fra 1983 som du snakker om. Dette var opprinnelig en PSV (Design: TMV 4000) som i 2009 ble ombygd til ett SUBSEA fartøy (Fartøynavn: Skandi Hav). Fartøyet har i lengre tid vært i arbeid for Petrobrás og i 18Q3 fikk fartøyet en forlengelse på sin eksisterende kontrakt med Petrobrás på 226 dager (minimum). Dette betyr at Skandi Hav er sikret arbeid til 8. juni 2019 (minimum).

Ett annet av fartøyene fra eldre årgang, er Geosund. Ett PSV fartøy fra 2001 som ble konvertert til SUBSEA fartøy i 2006. Dette fartøyet er på arbeid i den engelske sektoren i desember 2018 og har også fått en kontrakt i perioden 19Q2 (se Oslo Børs "NewsWeb").

Videre har du Skandi Admiral. Ett Brasil flagget AHTS fartøy fra 1999. Dette fartøyet har vært på kontrakt med Petrobrás i lengre tid og fikk i 17Q4 en forlengelse, med oppstart 9. juni 2018. Dette sikrer fartøyet arbeid til 28. februar 2019 (minimum).

Videre benyttes Skandi Neptune, bygd i 2001, innenfor den fornybare industrien i Nordsjøen og påvirker derfor ikke ratene i spot markedet o.l.

Dette er 4 fartøyer av eldre årgang som alle er attraktive i de markedene de opererer, noe som vises ved at de stadig får nye kontrakter eller forlengelser av eksisterende kontrakter. I mine ører blir det feil å skrape fartøy som tjener penger.

Det neste da er AHTS fartøyet Skandi Giant fra 2002 som ligger i opplag i Singapore. Fartøyet med sine 2X6000 kW maskiner er av medium størrelse (mellom 15-18 tusen BHP). En kan argumentere for å skrape fremfor å ha liggende i opplag, men en må også ta med at selskapet ønsker å ha en tilstedeværelse i Asia og hvis du skraper fartøy så vil dette kunne føre til at DOF ikke kan tilby sine klienter det de ønsker når Asia markedet kommer tilbake. Det er også spørsmålet om lønnsomheten med å skrape fartøyet (Stålprisene opp i mot stålinnholdet i disse fartøyene gjør at det koster mer å skrape dem enn å la dem ligge i opplag).

En kan se fra Westshore at 3 PSV fartøy fra 2002 eller eldre er å finne i spot markedet (engelsk sektor) fra DOF sin side. Dette er Skandi Buchan, Skandi Foula og Skandi Rona alle fra 2002. Men disse fartøyene hører til store PSV-er med dekksareal på 912 m2 noe som gjør dem mer attraktive i nordsjømarkedet og de har en forholdsvis høy utnyttelsesgrad (selv når du sammenligner med andre PSV-er i sektoren).

Vi vet at store PSV-er er mer attraktive i dagens marked. Disse fartøyene kan ta mer nyttelast pr. tur og blir derfor billigere for selskapene som leier fartøyene inn. Enkelt sagt: Skal du ha ut 2.700 m2 med last, så vil ett fartøy på over 900 m2 kunne få dette ut på 3 turer, mens ett fartøy på 700 m2 eller mindre må bruke minst 4 turer. Det er de som leier inn PSV-en som vanligvis står for drivstoff utgiftene så du får ikke bare en ekstra tur men også høyere drivstoff kostnader med å velge nyere mindre PSV-er fremfor større eldre PSV-er. Her må en selvfølgelig også ta med i regnestykket hvilke type fremdriftsmaskineri som brukes (eldre fartøy kan f.eks. ha gjennomført batterioppdateringer men normalt sett er nyere fartøy mer drivstoff besparende), propell, baug, skrogdesign mv. (moderne stort sett alltid bedre økonomi enn eldre, hvis ikke det eldre fartøyet har gjennomført oppdateringer som utligner dette).

Drivstoff kostnadene er veldig viktig i Nordsjøen (sør for 62 grader Nord og Øst for 004 grader Vest) pga. at dette er ett område klassifisert som ett ECA område ihht. MARPOL Annex VI. I disse områdene er utslippskravene av SOx satt til 0,1 prosent svovelinnhold. Noe som allerede i dag er langt under de kravene som fullføres i 2020 (0,5 prosent svovelinnhold i resten av verden utenfor ECA områdene). Dette betyr at Nordsjøen har måtte bruke renere og dyrere drivstoff allerede (kravene kom fra 1. januar 2015). Så fartøy med lavest mulig drivstoff forbruk er av stor interesse, men det sier seg selv at det å spare en eller flere turer skal det mye til å spare inn igjen på drivstoff alene, spesielt hvis det eldre fartøyet har oppgradert maskineri og/eller installert batteripakker mv.

Ved siden av at DOF sine fartøy er forholdsvis attraktive i markedet, så er det også viktig for DOF å beholde den kompetansen rederiet har bygd opp. Ved å legge for mange fartøy i opplag eller også hugge dem opp vil mye viktig kompetanse kunne forsvinne. Dette er ikke ønskelig innenfor PSV og SUBSEA segmentet som DOF selv sier de forventer vil bli bedre allerede i 2019. I forhold til AHTS så er det enda viktigere med erfaring og kompetanse så her er det nesten av vital viktighet å få beholde kompetansen som er bygd opp over år. Se bare tilbake til alvorlige ulykker på sokkelen og hva som er grunnen til at ulykkene har skjedd.

Så når det kommer til fartøy som bør og må skrapes så må en se på mer enn alder alene og det er heller ikke nok å se på selve fartøyet. En må se på tilstedeværelse og muligheten til å betjene sine klienter til enhver tid. Kostander ved å miste kompetanse både i forhold til tapte kontrakter og i forhold til å bygge opp igjen kompetansen. Dette er en helhet som DOF (og også andre rederier) må tenke på og jeg har ingen grunn til å tro at DOF ikke vet hva de gjør i forhold til dette pr. i dag.

Har forresten pratet med DOF om salg og/eller skraping av fartøy og det er ikke det at DOF ikke ønsker å kvitte seg med fartøy som ikke er ansett som formålstjenlig å beholde. Problemet er at de ikke får nok igjen for å selge fartøyene og derfor ikke ser seg tjent med å selge fartøy til tap (og de har økonomiske muskler til pr. i dag å ikke måtte selge). Det DOF ønsker å selge er pr. i dag ikke interessant for noen (i hele verden), men når markedet tar seg opp igjen så kan dette endre seg. Ett av de fartøyene DOF er villig til å kvitte seg med er Skandi Texel, en 2006 bygd PSV med ett dekksareal på beskjedene 620 m2, men som de sa hvis jeg visste om noen som ville ha den (til rett pris) så…. (Fartøyet ligger i opplag pr. i dag).
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
gbulk
21.12.2018 kl 19:31 3758

Hei K221B

Takker for et flott innlegg fra en som tydeligvis vet hva han snakker om

Det hadde vært spennende å høre hva du tror om ratene som de siste båter er sluttet til på kntrakter
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2018 kl 20:00 3734

Mye sånt i det som skrives i der gode innlegget. Det er for de fleste rederiene muligheter å skrape skip, det vil gi en sognaleffekr ut i markedet at en tilpasser seg markedet og kundene vil da se på anskaffelse av fartøy på en annen og mer langsiktig måte. Nå trenger de knapt tenke for det er mer enn nok båter. Kjørte gjennom Rio i dag og såg alle båtene som var der. Der var 3 Dof båter som låg ved kai eller var på vei ut i havet under oppdrag. Kunne bare se en som låg for anker på innsiden av broen. Tyder på at det er mye godt arbeid som gjøres for å holde båtene i arbeid der nede. Låg 14 - 15 stk for anker og ventet på oppdrag . Håper det blir skrapet ett 20 talls båter det neste halve året, dette sammen med den økte etterspørselen på grunn av flere rigg er neste år vil skape en bedre balanse i markedet.
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.12.2018 kl 20:13 3716

Har siste to veker kjøpt DOF jamnt og trutt, har trua
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
mastermind
21.12.2018 kl 20:23 3703

Selvfølgelig skal de ikke skrape skip på kontrakter. Men spør du dem, tror jeg de vil si at markedet er ganske mettet på skip. Derfor blir det ikke bygd nye og kanskje mer fremtidsrettede skip. Når/om markedet tar seg opp, vil det føre til problemer. Jeg mener Subsea 7 gjør rett i å ta ut skip nå, og heller få inn nybygg litt frem i tid. Når det gjelder "vrakpant", er du inne på det jeg nevnte tidligere. Fartøyene har nullverdi ved vraking. Mange skip som nå ligger i opplag, ligger der for å få regnskap til å se bedre ut. Tanken er å ta de ut når markedet blir bedre, og det er regnskapsmessig rom fro det. Problemet er at mange kan bli fristet til å i stedet sende dem ut i markedet. Er heller ikke smart å selge til andre, som kjører fartøyene tilbake til markedet man prøver å stabilisere. Så noen må snart begynne å gjøre grep, og eneste grepet er å vrake slike skip.

Når det gjelder kompetanse og skip, og "grei å ha" når markedet snur, tror jeg alle selskap tenker likt. Å da vil ingenting skje. Jeg skjønner tankegangen, men mener at 2018 viser problemet. Alle ventet en ny vår for bransjen, meg inkludert. Problemet var at for mye skip gjorde at det ikke tok av. Å som tidligere nevnt, ratene i spotmarkedet er med på å sette ratene for lengre kontrakter. Man blir presset til å gi lavere pris enn nødvendig. Jeg frykter innstillingen fører til at man ser ett nytt 2018 i 2019. Å at det ikke skjer endring før ny restruktureringsprosess, og banker som krever fartøy sendt til vraking for å sikre et fremtidig sunt marked. Handlingsvegring fra bransjen, Alle skjønner hva som må til, men ingen tør å gjøre grep. Derfor slik kursutvikling.
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
Dofulf
22.12.2018 kl 01:01 3593

Takk for at du reagerte på RØLP K221P.
Enig
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
danm
22.12.2018 kl 09:57 3462

Man skal slå sammen DOF og SOFF, så bliver strategien nemmere.
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
22.12.2018 kl 20:49 3318

Huff nei, da blir det over 50 milliarder i gjeld, det er helt bommert. Bedre om Dof slår seg sammen med olympic subsea.
Redigert 20.01.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare