Priskrakk på Model S

KentaH
18.12.2018 kl 09:57 8053

Når Model 3 kommer på markedet, vil det føre til priskrakk på brukte Model S.
Basse
18.12.2018 kl 10:28 7862

andrehåndsverdien på Modell S har "krakket" for lengst, det er omtrent umulig å få solgt brukte Tesla

årsaken er sammensatt, men at DnBs subsidierte finansieringspakker sparket beina vekk fra andrehåndsmarkedet for Tesla er det lite tvil om
altfor mange gjeldsslaver sitter nå med de belånte og privatleide S/X 75 - utgavene

media har gjort markedet enda en bjørnetjeneste ved å spre rykte om at de som kjører Tesla er så rike

de glemte bare å fortelle hele historien, høy inntekt men med mer gjeld enn du tåler og null cash i banken....da er du ikke rik, du er bare ute av stand til å styre økonomien din på et vettug måte. Når bare slike brødhoder kjøper Tesla og forsøker å selge de ved første korsvei av kreditorproblemer, slik mange begynner å føle nå med stigende rente, ja da blir det fort mange nesten nye Tesla på finn, og markedet rygger, for de aner at her er det noe som ikke stemmer...best å holde seg unna

DET er fornuftig! For brukt Tesla som ikke har tilgang til subsidiert finansieringspakke...er en skikkelig ræva deal.

Eldre Tesla vil ingen ha fordi det er endelig gått oppp for markedet hvilken økonomisk fallgruve dette er når garantiene er gått ut på dato.
Fatter ikke at folk fortsatt kjøper Tesla. Argumentet om "nå vet jeg hva jeg skal ut med hver måned de 10 neste årene" er så håpløst korttenkt. JA du sitter med et kjøretøy du VET du ikke blir kvitt om du ikke nærmest gir det bort, men du trøster deg med at du kan ha det i 10 år så blir tapet ikke så ille.... Og så har du regnet med å spare ditt og datt på gratis bompenger og gratis parkering, begge deler er økonomiske fordeler du kan GLEMME allerede fra 2019!

På toppen av dette blir du overrasket når noen spør hva du vil gjøre når garantien er gått ut og det er feil som må fikses på veksted, alle er jo nødt til å ha fått med seg hvor ille det er med reservedeler, dårlig service og generelt masse tull og feil på Tesla?? Det blir ikke færre feil jo eldre og mer slitt dette blir!

Nei...det er bare å la de enfoldige la seg lure til å kjøpe en ny Tesla, og sitte der med svarteper, for det er det de gjør, og alle vet det eller?

Med Tesla 3 er det ingen som må regne med at det blir bedre på noe. Ja modell S og X vil bli enda mindre salgbare på andrehåndsmarkedet. Men mens Mazda klarer å selge sin modell 3 til under 300k er en Tesla Modell 3 nå ikke mulig å få på veien for under 500k. Prisen opp til en Modell S er ikke større enn at man ærlig talt må være ganske fattig om man fortsatt vil ha en Modell 3. For på alle måte er en Modell 3 et billig produkt, på ingen måte verdt 500 000 kroner. En Modell S er ikke verdt 700000 kroner, men den har i det minste plass til en familie, plass til mer enn èn treningsbag og noe som ligner på et interiør!

Redigert 18.12.2018 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
mishka
18.12.2018 kl 10:54 7699

Om det er noe priskrakk på brukt Tesla S i Norge aner jeg ingenting om, men i Tyskland ligger det for tiden 430 stk. ute på Mobile.de. Det virker som et skyhøyt antall. Mye hollandske biler og det ser ut til å være skikkelige hyllevarmere. Og prisene er høye. Hehe, 45-50K euro for 4-5 år gamle biler med 100k.km. på telleren. For den prisen får man ny E-klasse:-) Man skal være innmari rik miljøfrik for å kjøpe dette nedover i Europa.

Tipper også at model 3 ikke vil bli noen suksess. Interiøret er jo mer spartansk enn på en gammel Lada, noe tristere kan jeg ikke huske å ha sett i noen bil på lang tid, hvem vil ha slikt?
KentaH
18.12.2018 kl 11:48 7648

En liten sjekk på finn, forteller at folk prøver å selge teslaer de knapt har eid 1år, fullfinansiert som basse sier. Hva har skjedd med denne innovative bilen. De er blitt de nye kebabrullene.
pengex
18.12.2018 kl 12:02 7588

Tesla må lage flere modeller over ett større spekter. Ikke bare sedaner, suver og overprisa sportsbiler.
Vi tenger varebiler,pickuper,minibiler,stasjonsvogner osv. som i en vanlig bilpark. Selv venter jeg på en varebil som tar 1000kg og er god for 40-50mil. Og for under 300k kr som en vanlig varebil koster.
Tm3P
18.12.2018 kl 12:07 7568

Nå er jeg ikke noen ekspert på bilpriser, men jeg syns nå de holder verdien ganske bra oppe jeg?

Ny S85 kostet 523k i 2014, nå selges den billigste på finn til 355k(med 240k km stand). Blir vel ca. 10% fall i året når man teller med litt ekstrautstyr. Er det så ille?

Når staten bestemmer seg for mva på elbiler holder de seg vel også enda bedre.
KentaH
18.12.2018 kl 13:25 7512

Men hvem er det som eier en bil i mindre enn 1 år? De veste er 5-6mnd fra lånet be registert til bilen ligger på finn. Er det de som har kapitulert? de som så at 80% av månedslønnen gikk til regninger, og trodde de skulle kunne leve på first price. Rimelig spesielt å selge en bil etter få måneder. Da har man virkelig ikke gjort noen undersøkelser over hode i forkant

Her en dag leste jeg at halvparten av alle nye biler nå tas ut som leasing. Jeg tror at det i seg selv er en dødare for bruktbilsalg uansett modell. Jo flere kunder en loser inn på den ordningen jo færre havner i kjøpermarkedet selvsagt.
Bil blir i større og større grad som mobiltlf, skaff en ny, disponer den kort og kast. Ser også leasingtilbud nedei 1 og 2 år.
mishka
18.12.2018 kl 15:47 7398

Det er helt riktig. I forrige måned gikk Hamburgs største VW-Audi forhandler overende. (Husker ikke i navnet i farten, men det var visstnok 600 ansatte). De hadde gått skoene av seg på leasing hvor gjenkjøpsprisen var for høy, spesielt på dieselbiler. Flere av de litt mer kreative firmaene som driver med bruktimport leaser ut bruktbiler. Det er ikke lenger snakk om pris, men hvor mye pr. mnd. Den som har cash kan gjøre gode kjøp.
OZZY
18.12.2018 kl 20:18 7279

jeg selger ikke min model S 2013 model gått 39.678 km. Nyyydelig bil og jeg elsker den :) og skal ha den til jeg går i graven :)
Hektar
18.12.2018 kl 20:35 7236

Om dere synes dette er ille, vent et par år til alle glupskallene som har kjøpt seg ny Tesla i år og i fjor skal ut med sine. Fytti grisen... håper finn.no har serverkapasiteten klar, forventer det vil komme opptil flere tusen til salgs samtidig. Tror knapt du får gitt bort brukt Tesla når den tid kommer.

Det er ingen vei utenom det her, når det er stort sett sånne som MÅ over på alt som er nytt blir det et enormt vakuum i markedet. Samt at de med vettet i behold vil ikke røre dette mølet. Holder meg med fryd til 530 xDrive som hovedbil inntil tyskerne har sine premium modeller på banen. Ordentlige biler. Hvor man ikke må vente et halvt år på nytt dørhåndtak.
Redigert 18.12.2018 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
mishka
18.12.2018 kl 21:16 7176

Ja, med under 8K km. i året så varer den nok omtrent evig om ikke rusta tar den?. Det er nesten så en kan lure på hva du skal med bil. Tilsvarer under 4 ganger tur-retur Oslo-Berlin i ÅRET.
doctor
18.12.2018 kl 22:26 7068

bare idioter som ikke forstår at el er fremtiden, finnes ikke bedre bil enn tesla. Bare misunnelse, et veldig utpreget symptom i Norge - dessverre.
18.12.2018 kl 22:42 7019

Tm3P - du får nok ikke noe svar på dette innlegget ditt på denne tråden. Men du har selvfølgelig rett. Få, om noen, bileiere har hatt billigere bilhold de siste årene enn Tesla-eiere. Fornektelsen er uten grenser på dette forumet.

Tm3P
I dag kl 12:07 480
Nå er jeg ikke noen ekspert på bilpriser, men jeg syns nå de holder verdien ganske bra oppe jeg?

Ny S85 kostet 523k i 2014, nå selges den billigste på finn til 355k(med 240k km stand). Blir vel ca. 10% fall i året når man teller med litt ekstrautstyr. Er det så ille?

Når staten bestemmer seg for mva på elbiler holder de seg vel også enda bedre.
Hektar
18.12.2018 kl 23:03 6980

Tror man må ta en ny titt på "billig bilhold" i 2021/2022, og kanskje før også, når man ser verditapet man tar for å kvitte seg med skrammelet. Den blir nok å kjenne dypt, dypt inne.
Norwege
19.12.2018 kl 06:26 6843

Litt forskjell på by og land om det «lønner» seg med Tesla.
De Teslaene som selges nye nå koster ihvertfall ikke 5-600.000. S kanskje mellom 750/800, men X’ne koster rundt en mill. Og om man sjekker heftelser på naboens Tesla, så er den gjerne fullfinansiert. Brukt, som ny.
Å lease en Tesla til millionen i ti år, blir aldri butikk i mine øyne.
Kan godt være at OZZY blir værende med bilen sin. Garantitiden er snart over og med litt til på tellern, så begynner utgiftene å renne på( om du får tid på verkstedet da).
Kan bli et godt rush med dyre, leasa Teslaer om renta går nevneverdi opp.
Konkuransen fra Audi og Benz, skal nok også sende noen Teslaer ut på markedet. Da kan det bli dyrt for enkelte, som mener dette har noe som helst med billig bilhold.
Redigert 19.12.2018 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
Niky
19.12.2018 kl 07:35 6766

Hektar har en mening om alt. Han har også som regel svært dårlig oversikt. Om et par år er det garantert moms på El biler. Noe som vil dra bruktbilprisene godt opp! Når momsen er 25% kan du slå på samme prosenten på alle bruktbiler ute på Finn idag.
Basse
19.12.2018 kl 08:00 6699

Avgift gir ingen merverdi, men øker størrelsen på avskrivningen. Dette er årsaken til at vanlige biler taper seg så mye den første tiden, de høye norske reg.avgifter er "null" verdt og avskrives raskt. Uten avgifter ville en vanlig bil holdt seg mye bedre i pris fra den var ny.
Batteriet er kilden til verditapet på en avgiftsfri EV, ulikt en bensintank så taper batteriet kapasitet. Pga batteriet er batterikjøretøy raskt lite attaktive på andrehåndsmarkedet.

Med moms vil ikke brukte EV bli mer verdt i andrehåndsmarkedet, men verditapet på nye EV vil bli mye høyere.

Redigert 19.12.2018 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
Niky
19.12.2018 kl 08:11 6673

Batteri pris kurven har sunket som en stein siste årene. Den kommer til å synke ennå mer de neste 5 årene. Det vil ikke være noe problem å bytte batteri til en billig penge. De produsentene som vil legge opp til batteribytte til best pris og best mulig service vil overleve.

Det spørs vel om Tesla plutselig vil begynne å levere billige deler/ batterier.
Og sunket som en stein tviler jeg sterkt på.
I oktober/ november utgaven av Bilmagazinet for Sarpsborg sto det om nylig batteribytte på en Tesla som kom på 300.000,- kr.
Har forsøkt å finne artikkelen på nett, men det har jeg ikke klart. De gidder jo ikke levere frontruter engang, kompisen ventet 6 mnd på sin.
Og holdningen er fantastisk, knust frontrute er ikke garantisak selvsagt, så det føler ikke Tesla noe ansvar for. Er ruta knust må du bare sette bort bilen fikk han beskjed om.
Hektar
19.12.2018 kl 09:02 6602

Koslig å se du tar en pause mellom champagnen for å hilse på :-) Vi får se, en av oss skjønner konseptet tilbud/etterspørsel, den andre ikke. Blir spesielt interessant når tyskerne nå tydeligvis er godt i gang med bedre versjoner og nye batterier ser ut til å nærme seg produksjon i Kina. Ikke bare vil Teslaen din være avleggs ift nyere modeller, det vil være mange tusen i samme situasjon som vil bli kvitt sin og i tillegg kan lithium-ione teknologien være en saga blott. Da blir det gøy å selge brukt Tesla :-)
Mr Big
19.12.2018 kl 09:13 6582

Jeg husker jeg kjøpte min første PC til 11000 kr inkludert skjerm. Det var en Commondore PC med 40 mb harddisk og 1mb ram. Jeg trodde jeg skulle ha den i mange år. :)
Sånn vil det gå med dagens el biler.

En ting er hva du legger bilen ut for på Finn, noe ganske annet er hva du sitter igjen med den dagen bilen er solgt. Greit nok at en god del Tesla eiere tydeligvis ikke har greie på økonomi, men de er neppe så dum at de legger ut sin brukte Tesla til en skampris. Enhver bilselger ønsker å få mest mulig for sin bruktbil og legger dem følgelig ut med den prisen man drømmer om å oppnå. Men det er ikke drømmene som teller, det er realitetene.

Jeg er selv nabo til en ungdom som gikk hen og kjøpte seg en splitter ny Tesla, 100% finansiert ved banklån. Fyren eier knapt nåla i veggen og skjønner dessverre ikke at det er verditapet på bilen som vil skape problemene. Faktum er jo at flere av disse Teslaeierne neppe vil få penger til å dekke restgjelden den dagen de selger bilen. Men da har du i realiteten ikke råd til å kjøre rundt i en slik bil.
Så jeg må bare innrømme at Tesla er en fantastisk fin bil å se på, men jeg har medfølelse med dem som sitter inne i denne folkevognen. For her snakker vi om det moderne « keiserens nye klær».

Rett skal være rett. Flere av der som har Tesla har sikkert både orden på økonomi og penger på bok. Men dere blir dessverre forvekslet med alle dem som kunner disponenter av banken sin bil.
Niky
19.12.2018 kl 09:44 6520

Morsomt å lese alle Tesla haterne her inne. Tesla er den bilen som har holdt best verdi siste 5 årene fra ny til brukt. Fakta er vanskelig å forholde seg til.
Basse
19.12.2018 kl 10:41 6469

Koselig drøm det der. Men fjernt fra virkeligheten.

I dag samles det meste av slitte batterier opp som spesialavfall og vil ende i forbrenningsovn. Batteribytte etter garantitidens utløp koster så mye at de fleste vil foretrekke å kaste kjøretøyet og kjøpe nytt. Det er ikke regningssvarende å investere i nytt Litium Ion batteri på et kjøretøy som er over 8 år. Og det vil det aldri bli-

Det som derimot er mer sannsynlig er at de som kjøper batterikjøretøy i dag vil oppleve å sitte med et verdiløst kjøretøy i løpet av de neste 5-6 årene grunnet introduksjon av en ny batteriteknologi. Det anslås at batterikjøretøy med faststoffbatteri vil være på veien for testing i løpet av 3-4 år og i masseproduksjon innen 6. Har mine tvil om de klarer det, men Kineserne virker innbitt på å bli kvitt avhengigheten til Litium Ion.

De som sitter med gjeldstesla, koreajag, koreataycan, koreae-tron o.l. i den situasjonen kan jo regne EK=O.

Synd før de som lot seg friste til å snylte, men bra for barna i Kongo.

Redigert 19.12.2018 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
Niky
19.12.2018 kl 10:52 6447

Total kompetanse kortsluttning hos samtlig Tesla hatere her. Tesla har en guiding på 60-70% prisfall på batterier. De bygger ut store fabrikker kun for batterier. Her skal Musk ta hele markedet på bil og batteri. Naivt å tro at ikke batteri bytte blir en liten investering på en 8-10 år gammel Tesla. Ny batteriteknologi gjør jo også at man kan bytte de nye batteriene inn på en gammel Tesla. Dette er Musk sin plan. Det å tilby oppgradering på gamle Teslaer vil være helt vanlig hos Tesla om 3-4 år. Rett inn på nett og bestill.
Basse
19.12.2018 kl 11:05 6425

Mitsubishi gir 8år/160000km garanti for batterikjøretøy til veiledende pris ca kr 158000
kjøp og kast etter 8 år, et fornuftig pendlekjøretøy

KentaH
19.12.2018 kl 11:21 6408

Hvorfor er det mange model s 75D, som har tatt vekk betegnelsen bak på bilen?

De eldste Tesla er nå blitt 5 år og ikke lenger under garanti.

Vi vet at Tesla ikke selger deler til privatpersoner men man MÅ gjøre dette gjennom forhandler, og at det koster mye, veldig veldig mye.

Hvor mye koster det å vedlikeholde en Tesla som er utenfor garantien da? Deler som batteri, motorer, elektroniske styreenheter etc er jo svindyrt.

Og når man hører at disse kostbare delene blir byttet i søkk og kav på nyere Tesla bør man være ytterst forsiktig med å kjøpe en Tesla som er +5 år gammel, dersom det viser seg at kostnaden ved å kjøre disse gamle Teslaene vil bli så høyt som man kan frykte vil dette selvsagt forplante seg via bruktprisene oppover til også nyere Tesla.
Redigert 19.12.2018 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
mishka
19.12.2018 kl 15:03 6261

I resten av Europa selges mye av de brukte Teslaene gjennom noe Tesla kaller bruktbilpool. De gir da 80k.km garanti på batteriet. Finnes dette i Norge også?
21.12.2018 kl 16:02 5947

Det blir lett komisk når dieselfantaster drømmer om priskrakk på elbiler. Alle vet jo at de siste årene har elbiler og dieselbiler ligget i hver sin ende av skalaen når det gjelder avskrivninger. I tillegg har elbilene hatt stor økonomisk glede av alle insentivene. Vi som endelig klarte å kvitte oss med vår siste dieselbil i denne perioden vet jo dessverre alt om dette.
Hektar
21.12.2018 kl 16:29 5903

Alle utenom de ivrigste fanatikerne er nok allerede pinlig klar over at deres nye Tesla ikke bare vil være avleggs om få år, men også umulig å bli kvitt siden markedet vil oversvømmes av desperate entusiaster som skal bli kvitt skrotet.

Det er ikke før de sitter med et verditap på 60-70% på få år at de tenker tanken at det kjøpet ikke var en genistrek.
QKEN
21.12.2018 kl 17:35 5839

Hektar; sa ikke du akkurat det samme for fire fem år siden?
Hektar
21.12.2018 kl 18:57 5787

5 år siden var ikke jeg medlem her, så nei det er nok gabske umulig.
Norwege
21.12.2018 kl 21:38 5689

Jeg så selv på Tesla for fem år siden. Gunstig dollarkurs gjorde at dette fremsto som et kupp. Klart de har hatt lavt bruktbiltap, men det gjelder nok ikke de som kjøper for en mill idag.
Batteriprisen er stort sett den samme nå som da såvidt meg bekjent og det vil den nok fortsette med.
Ingen grunn til at den økte etterspørselen på batterifronten vil gi lavere pris.
Da bilen kom så snakket man om at batteriet skulle koste maks 50-70 tusen etter etpar år. Nå har ikke jeg vært på Tesla og spurt idag, men tviler på at du får ny pakke for den prisen( vil sikkert ikke ha tid før om et år uansett).
Elbil kan være greit til sitt bruk, men Teslaen tiltaler ikke meg for kjøp. Det at man kan forbindes med en menighet er ikke akurat no pluss heller. Skal vurdere Audien eller Benzen når tiden for bytte kommer, og når de kommer så blir det nok et ras av Teslaer for salg.
Redigert 21.12.2018 kl 21:40 Du må logge inn for å svare
fredrik1
21.12.2018 kl 22:02 5668

Hutettu....men dæven så gøy vi har hatt det i mellomtiden.
Hilsen lykkelig teslaeier
Puta1n
21.12.2018 kl 22:15 5648

Oljeprisen er nå 53 dollar fatet, i 2014 var den over 100 dollar.

På med de gule vestene i Norge og kreve billig bensin!