NAS: SHORTOVERSIKT


Limer inn godt skrevet innlegg av utkant på det gamle forumet:


Har prøvd å lage en liten oversikt over hvor, når, og hvor mange som sliter med shorten.

PICTET ASSET MANAGEMENT SA 188 432 0,52% 04.01.2018

Disse dukket først opp på shortoversikten den 20.11 o g har vært litt opp og ned i de siste månedene. Disse var nok med på å kjøre fallet fra 240 så snittet deres er nok en plass i området 190-240...

MARSHALL WACE LLP 481 018 1,34% 03.01.2018

Disse har i begynnelsen av 2017 vært høyt oppe rundt mars for å dekke inn slik at de falt ut av listen rundt sommeren for så å dukke opp igjen i slutten av juli. Siden har de på ny økt shorten med topp den 20.11. Snittet deres ligger nok rundt 200-230. En god del er shortet under 200 kroner men noe er shortet på toppen rundt 230-240.

CITADEL EUROPE LLP 357 586 0,99% 03.01.2018

Disse dukket opp den 08.11. Siden har de økt shorten. Snittet deres ligger på under 200 kroner.

OXFORD ASSET MANAGEMENT LLP 421 999 1,18% 27.12.2017

Disse hadde en short når vi gikk inn i 2017. Men de har økt denne i løpet av året, og økningen har ikke vært vellykket. Omtrent all økning i short har vært lavere enn dagens kurs.

TT INTERNATIONAL 403 841 1,12% 12.12.2017

Disse tapte en god del penger i August-September på shortingen. Deretter reshortet de rundt 230 for å dekke litt inn på 190-195. Så shortet de på nytt igjen på under 190. Og økte enda mere shorten på 180 ca.

BLACKROCK INVESTMENT MANAGEMENT (UK) LIMITED 966 322 2,70% 14.11.2017

Disse har vært med store deler av året. Minst halve shorten deres ble satt på kurser mellom 270-300(+). Resten ble satt utover året. All short satt utover året er fra 180-240.

STELLIAM INVESTMENT MANAGEMENT LP 284 500 0,79% 13.11.2017

Dukket opp den 11.07. Har økt shorten etter dette. Snitt rundt 190-205 kroner.

JPMORGAN ASSET MANAGEMENT (UK) LTD 516 189 1,44% 06.11.2017

Dukket opp på listen i februar. Har økt shorten siden dette i februar for å falle ut i april. Kom inn igjen i i juni og har siden økt shorten. Har snitt på rundt 230-240.

SCHRODER INVESTMENT MANAGEMENT LIMITED 611 676 1,71% 03.11.2017

Kom inn på slutten av 2016. Shortet i Januar og i April, Mai, August. Begynte å dekke inn i Oktober. Reshortet i begynnelsen av November. Har bommet mye med en del salg i det siste og reshortingen har ikke funket. Snitt rundt 235 tipper jeg, men de har tatt tap i løpet av året.

GAM CAPITAL MANAGEMENT (SWITZERLAND) LTD LUGANO BRANCH 271 878 0,76% 25.09.2017

Shortet i Januar og tok gevinst i Mai. Litt opp og ned gjennom sommeren og høsten. Snitt rundt 200.

PARVUS ASSET MANAGEMENT EUROPE LIMITED 806 948 2,25% 13.07.2017

Disse har vært short hele året. Snittet deres er nok godt over 250...

GLG PARTNERS LP 330 658 0,92% 22.05.2017

Litt opp og ned gjennom året. Snitt rundt 220-250(+).

Mange shortere sitter i minus.. Få sitter i pluss...
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare

Motorene må jo være en garantisak, Norwegian kjøper ikke fly for milliarder uten å ordninger ved feil. Hvis motoren på en bil ryker et par år etter kjøp får du ny motor og leiebil....

Vedr nedsalg fra Skagen er han Thor Chr. Jensen veldig irriterende i det han skriver. Hvem har gjort han til ekspert på Skagen fondene og Norwegian

Punkt 1, Skagen fondene har gjort det meget dårlig de siste årene
Punkt 2, veldig mange av de som var i skagen er byttet ut så Deres strategi kan være en helt annen i dag en da de kjøpte Norwegian....
09.01.2018 kl 23:48 7488

Kontrakten mellom NAS og Boeing ser ganske andeledes ut i forhold til den du som privatperson har med Porsche senter så det kan ikke sammenlignes. Men som sagt så slipper Bjørn forhåpentligvis unna med å leie fly mens RR bytter motorer. I verste fall blir det dyrt. Dette er advokatmat.

Svaret fra Norwegian kom på E24 nå i utdragsform av morgendagens FA. Leverandør tar kostnaden

Norwegian må bytte ut alle Dreamliner-motorene
Sammendrag laget av André Haugen, minE24
Publisert 10 jan. 2018, 00.09

Turbulensen i Norwegian Norwegian skifter ut motorene på alle 21 Dreamliner-flyene de har i langdistanseflåten.
Samtlige skal på verksted etter å ha vært i drift i mellom noen måneder og fire og et halvt år, etter at det har oppstått sprekkdannelser i motorenes turbiner, skriver Finansavisen.
– Utskiftingen skjer i henhold til en klar og forberedt plan for motorbytte, der kostnader er dekket av avtaler med leverandør, skriver kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i en SMS til avisen.
Han opplyser at de vil kunne leie inn fly ved behov, og at de får levert mange nye fly fremover.
Motorene er av typen Trent 1000, og skal byttes ut med Trent 1000 TEN, som ikke har det samme turbinproblemet.
Norwegian skal få levert 11 nye Dreamliner-fly i år, og samtlige vil ha den nye motoren.
Les Finansavisen (for abonnenter)
finansavisen.no
10.01.2018 kl 00:50 7443

Veldig bra, denne nyheten skal være priset inn i aksjen for det ble opplyst om ved Q3 presentasjonen, men usikker på om det ble opplyst på det tidspunktet hvem som skulle ta regningen. Hyggelig overraskelse dette som all nyhets flow nå etter nyttår. Kanskje til og med Jensen i DN klarer å lire av seg noe positivt.
Redigert 10.01.2018 kl 00:54 Du må logge inn for å svare
Holo
10.01.2018 kl 01:32 7407

Om det stemmer slik jeg forstår det, at det nå bekreftes at Trent-1000-C motorer byttes mot Trent-1000 TEN burde det absolutt være mulig å vinkle dette positivt. Usikker på på om det er bekreftet i virkeligheten, men mener det var forventet 2-3 % redusert drivstofforbruk på Trent-1000 TEN.
Redigert 10.01.2018 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
10.01.2018 kl 01:38 7413

Det står i artikkelen at de har 3% redusert forbruk og lavere støynivå. Sandaker-Nielsen ønsker ikke å svare på om de må betale noe selv pga det er en oppgradert versjon
Søndre
10.01.2018 kl 08:43 7155

De glade amatører.
Sa2ri
10.01.2018 kl 08:48 7153

"Listeprisen på én motor er rundt 20 millioner dollar, eller drøyt 160 millioner kroner. Med to motorer per fly vil det tilsi en kostnad på 6,8 milliarder kroner, som blir dekket av leverandøren.

Når flyene blir stående på bakken, må Norwegian igjen vurdere å leie inn fly. Prisen for det må de dekke selv."

https://www.dn.no/nyheter/2018/01/10/0634/Luftfart/norwegian-ma-bytte-motorer-pa-21-dreamliner-fly
Søndre
10.01.2018 kl 10:19 6995

Shorten nå 13,46 %.

I løpet av uka er shorten under 10 %!
Søndre
15.01.2018 kl 16:59 4042

Shorten er nå 13,11 %

Heldige disse shorterne som klarer å dekke seg inn på fallende kurser.
Skulle tro det var motsatt!

SS
nafa
15.01.2018 kl 20:20 3880



Nå vi hadde vel noe økning av kursen starten av dagen.
Kan vel være da vi fikk o,1% inndekning av short.
Klarer de like mye hver dag framover nå så vil det gå med 131 børsdager for å dekke inn alt av synlig short.
Dvs 6 måneder for å dekke inn alt.
Kjos samler de inn etter hvert så da vet vi hva vi har i vente :-)

Søndre
15.01.2018 kl 20:32 3838

Nafa !

"hva vi har i vente" ?
nafa
15.01.2018 kl 20:45 3825

Kjos uttalte nylig at han ønsket en noe mere stabil kurs framover. Derfor dekker han inn utlån etter hvert.
Kurs under 200 ser vi neppe framover. Kjos vet nok mer om framtidsutsiktene og derfor dekker han inn og derfor kjøpte han for 200 mill.
Så er vi heldigvis ferdig med 2017, uttaler han. Trafikktallene for des mnd gav oss et viktig signal om Q1 18 også.
Les "Høyt og lavt" av Bjørn Kjos og bli overbevist. Ikke umulig med 10-dobling for oss langsiktige :-)