Solstad Offshore

SOFF 19.12.2018 kl 14:27 29839

Dette beviser vel at Solstad har rimelig god kontroll på situasjonen og kreditorer ?


Reference is made to the stock exchange communications of Solstad Offshore ASA
(SOFF) of October 22nd and December 5th, 2018.

As set out in the aforementioned communication, SOFF has commenced discussions
with inter alia the bondholders under SOFFs outstanding bond with ISIN NO 001
0713548 (the Bondholders) to improve the overall liquidity situation of the
SOFF-group and to create a robust long-term platform for the company.

On December 19th, 2018 the Bondholders accepted to suspend and defer payments of
interest falling due under the bond agreement in the period commencing December
20th, 2018. The Bondholders suspension and deferral is conditional on a
principal and interest suspension being agreed with the financial creditors of
relevant subsidiaries of SOFF and will be valid for the corresponding period.

Further information on such suspension will be provided in due course.
Redigert 08.05.2019 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
Met1976
09.01.2019 kl 09:21 9818

MEGET gode nyheter!

Normand JArstein er jo en flott stor DYR båt bygget i 2014, slike båter er det avgjørende å ha i aktivitet-og med opsjoner på opptil 3 år totalt er dette nok til et hopp på flere prosent idag vil jeg tro.

Normand Clipper er derimot en nokså gammel båt, bygget i 2001 og flott at den også får kontrakt.

Det er rekord bore og leteaktivitet for tiden og dette vil bare ta seg opp fremover. Burde dryppe en fair share på Solstad i den forbindelse.
danm
09.01.2019 kl 10:13 9763

SOFF kan få kæmpe optur på grund den kapacitet, de har til rådighed:https://e24.no/energi/olje/nordsjoeen-er-tilbake-venter-boreboom-i-norge/24535993
Met1976
09.01.2019 kl 10:35 9732

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/01/Meglerhus-ser-ett-lyspunkt-i-Nordsjoeen

Hvis bare SOFF (og et par av de andre større) nå kan ta og skrape noe av bunnslammet fra flåtene kan dette bli riktig bra.
09.01.2019 kl 11:21 9691

Det er garantert et av punktene de drøfter med kreditorer i disse dager.
danm
09.01.2019 kl 11:28 9686

Hvem siger de gør det?
09.01.2019 kl 11:55 9649

Mener det er innlysende at det er eneste grunn til at flere av de eldre skipene i opplag ikke allerede er hugget.
Met1976
09.01.2019 kl 12:17 9631

Nå har Solstad selv sagt at de har (dvs hadde, ca 12-15mnd siden) ca 30-35 skip de ville bli kvitt Danm, av disse er vel 5-8(?) solgt resten er i SOFF enda. Er litt slitende at du spammer SOFF trådene med akkurat samme innleggene hele tiden spesielt når du ikke gidder lese deg opp på det grunnleggende.
marco83
09.01.2019 kl 22:30 9524

Hehe forsiktig nå. Jarstein kontrakten er for 2019 sesongen, dvs et par mnd'er på sommeren. Opsjonene er for samme periode de neste to årene. Ergo dette er langt i fra en 365 dager kontrakt dessverre.

Clipper har heller ikke fått ny kontrakt, befrakter har benyttet seg av en opsjonsperiode i den nåværende eksisterende kontrakten.

Fin og store ord i pressemeldingen for å gi et inntrykk av noe mer enn det det egentlig er dessverre. Ser mange biter på
kontra
10.01.2019 kl 00:31 3760

Dette var en spesiell tolkning av siste mld fra Solstad. Hvilken interesse skulle Solstad ha av å fremstille situasjonen på en annen måte enn den er. At vi har en "håndfull" aktører som gjennom ord og gjerninger tilkjennegir en egen agenda mht Soff, må en bare leve med.
marco83
10.01.2019 kl 07:53 3695

Interessen sier seg selv vel? Kan det være for å få kursen opp mon tro:)? Enig i det siste du sier. De som tolker det slik,men syns meldingen til Solstad nettopp åpner opp for slik feiltolkning. Hvorfor ikke bare si det rett ut? 3-4 mnd'ers kontrakt hver sommer i potensielt de neste 3 årene? Hvorfor la lite oppegående aksjonærer lese det som at det har vunnet en årskontrakt for 2019 samt to års opsjoner?
hara-a
10.01.2019 kl 08:41 3646

Vi er i de tøffe vintermånedene. Og kontraktene strømmer inn. Det sier sitt om fremtiden.
kontra
10.01.2019 kl 08:57 3627

Om hvordan "lite oppegående aksjonærer" leser og forstår gårsdagens melding forskjellig fra tidligere meldinger er jeg ikke i stand til å se, men jeg tilhører vel derfor blant de "lite oppegående". Ellers kan vi vel si at banker/obligasjonseiere/store aksjonærer forholder seg rimelig upåvirket av at oppsvinget i bransjen, ble noe utsatt sammenlignet med forventningene til de mest utålmodige. Når en går tilbake og ser hva som ble skrevet på forumet sist høst av enkelte debattanter skulle en tro at selskapet ville være under behandling i dag av skifteretten.
danm
10.01.2019 kl 12:56 3565

Den milde vinter er godt for olieservice og SOFF kommer godt gennem vinteren.
danm
11.01.2019 kl 09:54 3482

Flere vil snart se mulighederne i SOFF. Det må være en af OB`s aktier med størst potentiale. En markedsværdi på kun godt ½ mia, må siges at være helt usædvanligt, når der er tale om den største aktør i Norge.

Ser ut som Havila var korrekt veddemål i offshore
danm
14.01.2019 kl 17:39 3154

Boss. det gør man fordi der i et normalt marked er værdier for det dobbelte og en indtjening, der let kan betjene gælden. Og markedet bedres:
14/01/19
FAR SAPPHIRE
Well Expertise
R/M T.O Arctic , D/D 14
17/01/19 NOK 300000
14.01.2019 kl 18:38 3124

Tja, nå sier da selskapet selv at økonomien i selskapet ikke er bærekraftig. Det må store økonomiske omveltninger til. Gjeldssanering, konvertering av gjeld til aksjer, gigantemisjon osv. I tillegg har Aker/Røkke gitt opp selskapet.
danm
14.01.2019 kl 19:20 3131

Begge dine påstande er forkerte. Man har sagt, at med de rater vi så sidst på året, ville det ikke være bæredygtigt på den lange bane, men det vil det ikke være for nogen selskaber. Man har fået henstand på gælden, fordi man ventede en hård omgang gennem vinteren. Det vi ser nu er, at det er gået langt bedre end ventet, der har været flere både i arbejde til bedre priser. Og så er selskabet ikke blevet opgivet af Røkke, Hvordan kommer du frem til det?
marco83
14.01.2019 kl 19:51 3112

Viser hvor lite man har peiling på markedet når man klarer å spy ut at markedet bedres på en spot forespørsel.......
danm
15.01.2019 kl 17:52 2973

Der har været flere på det sidste, som også lå højt på 200 tallet, men det har du selvfølgelig glemt :-)
marco83
15.01.2019 kl 20:13 2916

Og du forstår det heller enda ikke!:)

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/01/Kraftig-tilstramming-i-Nordsjoeen-Store-norske-baater-er-favoritten

Helt normal med slike topper, selv i møkkatider. Dessverre ingen game changer som westshore sier i artikkelen. Absolutt ikke et tegn eller indikasjon på at markedet har blitt bedre eller er på bedringens vei.
Ak1234
15.01.2019 kl 21:18 2868

Neida, ingen tegn til bedring.

«Selv om ratenivået er lavt for øyeblikket kan Høyrem i Westshore fortelle at prisutviklingen for PSV-er beveger seg i positiv retning.

- Nå opplever vi en økende interesse for kjøp av supplyskip, og jeg kan definitivt bekrefte at prisene er på vei opp, sier han.

Selv om det fortsatt kan forekomme transaksjoner til krisenivåer slik det ble gjort mye av i 2017, vil det være under spesielle omstendigheter, understreker meglersjefen.

- I det store og hele får vi høyere priser for fartøyene nå enn for 6 måneder og 12 måneder siden.»

Gadd du kanskje ikke lese hele artikkelen?
kontra
16.01.2019 kl 07:11 2763

Tror vi kanskje står foran et "skifte" i bransjen, fra rater styrt av etterspørrerne til rater styrt av tilbyderne. I så fall kan ting skje raskt. Oljeselskapene kan lite foreta seg på sokkelen, om ikke de er tilknyttet sikre tjenester fra offshorebransjen. Har mistanke om at det i disse dager pågår intense forhandlinger mellom tunge aktører, om rater på langsiktige kontrakter, ikke bare for enkeltfartøyer, men for flere fartøy i samme selskap.
danm
16.01.2019 kl 10:27 2705

Olieselskaberne må tænke langsigtet og med nedgang i antal fartøjer, efter 5 år med krise, vil det påvirke raterne både på pris og tid. Begge dele i positiv retning.
Boss 99
16.01.2019 kl 10:56 2690

Hvis Far Sapphire hadde hatt denne raten resten av året kunne det kanskje ha greid å betjene gjelden sin.
Saken er den at det ikke skjer og Solstad er snart historie. Kanskje de må møte i luksusfellen.
Regina
16.01.2019 kl 11:11 2671

Ratene er på vei opp og det vil på ett eller annet tidspunkt akselrere
Der vil bli for få båter som tilfredsstiller strenger krav og tyngre løft.
Bare vent å se, få eller ingen nye båter under bygging.

Blir vel lite finansielle utgifter i Q4 og hvertfall Q1 i og med at nå betales det vel omtrent ikke renter engang. Men de må få skikk på økonomien snart, så de kan ta del i mer konsolidering. Her trengs antall selskaper å kuttes kraftig ned på for å få ratene opp på et akseptabelt nivå.

Hvor lenge tror du det tar før første nybygget kommer dersom ratene tar seg opp. Jeg tipper 2 år. Å få levert nybygg kan nå gjøres på rekordtid da leverandørene ikke akkurat har for mye ordrer (KM-NOV-RR-SALT-MT-VARD-KLEVEN OSV OSV).Kan få nybygg med samme gjeld som denne gamle flåten har.
Fokuset i denne flåten dreier seg nå om 5-10-15-20-25 års klasse kostnader, men er belånt omtrent som da båtene var nye. Må huske at en del av båtene ikke er eid av SOFF, td MAximus, noen AHTS og en del supply båter. Deler en gjelden på resten av flåtener ser en vel at de nesten ikke betalt ned siden de var nye? Kanskje jeg tar feil ang fordeling av gjeld på flåten.
Uansett sitter det i dag redere med penger til å kontrahere dersom de ser det lønner seg, og blant de er ikke SOFF.
Gjelden her må reduseres kraftig dersom dette skal være liv laget, Det er nå hva tror.

Ingen supply-redere som sitter med penger til å kontrahere hvertfall. Mange av de lokale vestlands-rederne klarte å beholde selskapet/deler av selskapet sitt i første runde, men i neste runde har de ikke penger til å bidra. Her kommer Aker og Hemen holding inn. Vent og se om 3 år, da er soff og dof helt dominerende.
MrDokken
16.01.2019 kl 18:07 2541

Nybyggprisen har økt overraskende mye, så de som skal bygge helt nytt fra grunn av vil ikke få det billig.
pengex
16.01.2019 kl 20:51 2464

Når ratene kan gå fra 350 til 700 på 2 uker må jo noe ha skjedd i markedet.
danm
17.01.2019 kl 10:15 2361

Ja, vi nærmer os snart det tidspunkt, hvor både i oplag må gøres klar til arbejde. Vi er midt i vinteren og raterne bevæger sig kun en vej - OP.
marco83
17.01.2019 kl 19:56 2276

Igjen danm, du uttale deg om ting du har null peiling på! Markedet er ikke i nærheten av å være der, tvert i mot! Det som skjer nå i markedet skjer hver vinter, uansett ratenivå. Det er helt naturlig og ikke et tegn på bedring eller at noe fundementalt har forandret seg i markedet....
kontra
18.01.2019 kl 06:12 2183

Det var da voldsomt marco83, er du gått fra å sjikanere bransje/selskap til personsjikane? Hvem som uttaler seg med best peiling om offshore/Solstad, skal være usagt, men i mine øyner har du et stykke opp!