Solstad Offshore
Dette beviser vel at Solstad har rimelig god kontroll på situasjonen og kreditorer ?
Reference is made to the stock exchange communications of Solstad Offshore ASA
(SOFF) of October 22nd and December 5th, 2018.
As set out in the aforementioned communication, SOFF has commenced discussions
with inter alia the bondholders under SOFFs outstanding bond with ISIN NO 001
0713548 (the Bondholders) to improve the overall liquidity situation of the
SOFF-group and to create a robust long-term platform for the company.
On December 19th, 2018 the Bondholders accepted to suspend and defer payments of
interest falling due under the bond agreement in the period commencing December
20th, 2018. The Bondholders suspension and deferral is conditional on a
principal and interest suspension being agreed with the financial creditors of
relevant subsidiaries of SOFF and will be valid for the corresponding period.
Further information on such suspension will be provided in due course.
Reference is made to the stock exchange communications of Solstad Offshore ASA
(SOFF) of October 22nd and December 5th, 2018.
As set out in the aforementioned communication, SOFF has commenced discussions
with inter alia the bondholders under SOFFs outstanding bond with ISIN NO 001
0713548 (the Bondholders) to improve the overall liquidity situation of the
SOFF-group and to create a robust long-term platform for the company.
On December 19th, 2018 the Bondholders accepted to suspend and defer payments of
interest falling due under the bond agreement in the period commencing December
20th, 2018. The Bondholders suspension and deferral is conditional on a
principal and interest suspension being agreed with the financial creditors of
relevant subsidiaries of SOFF and will be valid for the corresponding period.
Further information on such suspension will be provided in due course.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42
Du må logge inn for å svare
Går vi et stykke tilbake i SOFF trådene på HO så var også selskapstrukturen et hett tema. Frister meg til å dra denne frem igjen da det garantert er et av forhandlingskortene i disse dager. Var på et seminar hvor Mr Solstad sa noen ord om dette for en stund siden. Selv om alle de råtne eggene rapporteres i samme regnskap , så ligger ikke alle i samme kurven...
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
danm
25.01.2019 kl 15:46
5378
Det gælder hele branchen. Til gengæld siger de også, at det jo kan stige.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
– Jeg kan ikke kommentere selskapets diskusjoner med revisor og Finanstilsynet, men jeg kan legge til at vi i DNB bruker en kombinasjon av meglervurderinger og data fra VesselsValue. Dessuten legger banken til grunn en industriell verdi, som er langt mer stabil enn markedsprisingen. Ja, markedsverdiene reflekterer de industrielle aspektene, men i disse sykliske næringene kan markedets prising bli for dramatisk.
– DNB har tjent på å være langsiktige långivere i både tank, tørrbulk, container og rigg, og i alle de krisene har vi brukt en industriell tilnærming i verdisettingen. Det tror jeg også vi vil tjene på i OSV-krisen, sier Serck-Hanssen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
danm
25.01.2019 kl 15:58
5360
Nu kan det heller ikke komme bag på nogen, at E24 vælger SOFF, som de jo har jagtet længe. Havde de taget et hvilket som helst andet selskab, havde resultatet været det samme. Netop at tage et øjebliksbillede er helt forkert, og bliver jo heller ikke brugt. Jeg synes det er skræmmende, at E24 fortsætter på denne måde mod SOFF.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
really
25.01.2019 kl 16:25
5317
Det har du helt sikkert rett i. Men jeg antar at det først og fremst gjelder hvilke långivere som har best forhandlingsposisjon. Det kan også være et middel til å få ettergitt noe av lånene uten å kompensere med aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
really
25.01.2019 kl 16:27
5308
Og med industriell verdi menes det hva skip kan få av rater i fremtiden, neddiskontert til i dag.
Det ligger store elementer av synsing i det også.
Det ligger store elementer av synsing i det også.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
danm
25.01.2019 kl 16:53
5284
Det er usmageligt, at E24 på den måde får hele branchen til at fremstå som en flok forbrydere.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
25.01.2019 kl 17:15
5259
Du snakker om øyeblikksbilder danm. Er det ikke da like usmakelig av deg å hele tiden referer til en øyeblikksrate hvor du kontinuerlig velger høyeste rate, mens snittratene på leie av båter er betydelig lavere. Det er noe som heter å feie for egen dør, men det er naturligvis mye enklere å skyte på alle andre.
Forelskelse og fornektelse er gjerne to følelser/egenskaper som går hånd i hånd, men det er en jævlig dårlig kombo. Jeg opplever at du er hardt truffet av begge.
Forelskelse og fornektelse er gjerne to følelser/egenskaper som går hånd i hånd, men det er en jævlig dårlig kombo. Jeg opplever at du er hardt truffet av begge.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
Ser ikke ut til at E24 blir lei av å bruke Solstad båtene i opplag på Humla i allfall.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
marco83
25.01.2019 kl 19:21
5179
Sagt det før, verdivurderingene Solstad har fra meglere er null verdt! Vesselvalue artikkelen er nok en flau og pinlig blemme fra Solstad. Tenkt at de faktisk hadde ryggrad nok til å mene at Finanstilsynet tok feil! Et grusomt år, skipsverdier som synker? Neeeeida
Vi sier i mot Finanstilsynet, vips to uker sende. Ja OK da....vi bommet litt. Ca en milliard!
Jeg tror dette får store konsekvenser for ledelsen. Røkke og Storeulv skjemmes garantert av dette og ønsker å vite hvem er det som styrer butikken så hinsides uprofesjonelt.
Vi sier i mot Finanstilsynet, vips to uker sende. Ja OK da....vi bommet litt. Ca en milliard!
Jeg tror dette får store konsekvenser for ledelsen. Røkke og Storeulv skjemmes garantert av dette og ønsker å vite hvem er det som styrer butikken så hinsides uprofesjonelt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
danm
25.01.2019 kl 19:40
5158
850 mio. ud af 30 mia. kan ikke siges at være nogen stor bommert. Du kan garanteret finde lige så store fejl i andre selskaber, men SOFF er åbenbart blevet "prûgelknape" Nå skidt Danmark bliver verdensmestre i håndbold.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
marco83
25.01.2019 kl 20:25
5113
Når nesten en milliard blir småbeløp for et selskap som ikke har gått i pluss på evigheter:)
Det kommer nok flere avskrivninger. Like store feil hos de andre ja. Regner med Finanstilsynet taren titt hos de også. Det bør de jo!
I dag var dere gode, fryktelig gode! La oss håpe vi møter dere i finalen;)
Det kommer nok flere avskrivninger. Like store feil hos de andre ja. Regner med Finanstilsynet taren titt hos de også. Det bør de jo!
I dag var dere gode, fryktelig gode! La oss håpe vi møter dere i finalen;)
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
Marketwatch
25.01.2019 kl 21:57
5068
Det er kun en ting som kan hjelpe for offshoreselskapene og det er at tilstrekkelig tonnasje tas PERMANENT ut av markedet.
De største rederiene burde ut fra egeninteresse skrote alle fartøyer over f.eks. 15 år, ta tapet, gjerne sammen med långiverne,
og derved oppnå levelige rater. Ellers vil oljeselskapene presse ratene herfra og til evigheten, med den overkapasitet som er nå.
De største rederiene burde ut fra egeninteresse skrote alle fartøyer over f.eks. 15 år, ta tapet, gjerne sammen med långiverne,
og derved oppnå levelige rater. Ellers vil oljeselskapene presse ratene herfra og til evigheten, med den overkapasitet som er nå.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
danm
26.01.2019 kl 09:04
4957
Det er under 3% af værdien, som vi jo kan se, ikke er helt let at fastsætte. Ja, vi mødes i håndbold finalen. Jeg tror, vi tæsker Norge en gang til, men alt kan ske, god kamp til alle :-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
marco83
26.01.2019 kl 09:07
4953
3% av en feil verdi ja;)
Tror og det dessverre. Norge slitne og mest sannsynlig uten Rød, stort tap!
Tror og det dessverre. Norge slitne og mest sannsynlig uten Rød, stort tap!
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
kontra
26.01.2019 kl 10:11
4905
Om ikke annet synliggjør summene en opererer med at næringen/bransjen er stor i norsk sammenheng! At også andre selskaper i bransjen må underlegges lignende "verditester" tar jeg for gitt. I så fall vil vi få et rimelig godt innblikk i tilstanden for offshorenæringen. Det er slett ikke sikkert vi vil like det vi vil se da. Samtidig er det like sikkert som amen i kirka at at næringen er for stor og viktig til at banker/kreditorer sitter med bukta og endene i det kommende spillet. Soff vil fortsatt være den viktigste aktøren!
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
Kaksi
26.01.2019 kl 12:07
4862
Ser ut som en må dele de bokførte skipsverdiene på en faktor i området: 1.5 - 1.8 for å få reelle verdier.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
really
26.01.2019 kl 12:29
4842
Vi snakker nok vesentlig høyere nedskrivninger i % på de skipene nedskrivningen er gjort på. De som er på gode kontrakter blir jo ikke skrevet ned.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
danm
26.01.2019 kl 12:36
4835
Det er klart, at det handler om, hvor stor del af flåden der kommer i arbejde i 2019. Da Røkke og Frederiksen gik ind, havde de vel en forventning om, at markedet ville komme så godt i gang, at SOFF´s mange skibe ville blive en fordel, når markedet blev bedre, så de sidste skibe, der kom i arbejde ville hente rigtig høje rater. Med hensyn til håndboldkampen, skal Norge håbe på, at Danmark ikke rammer deres topniveau på søndag, for gør de det, bliver det svært for Norge. Jeg håber selvfølgelig, at de holder det høje niveau.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
danm
26.01.2019 kl 13:36
4795
Det vil vi gerne se mere af fra Equinor:http://westshore.no/
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
marco83
26.01.2019 kl 19:11
4669
Hjelper ikke stort. Tipper de er sluttet på rundt NOK130k nivå. Nitriste rater
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
Kontur
26.01.2019 kl 20:26
4626
Noen som vet hvor mye DOF har skrevet ned siste par årene?
Mener tallet er rundt 3 mrd på et noe annet antall båter og bokført verdi selvsagt.
Mener tallet er rundt 3 mrd på et noe annet antall båter og bokført verdi selvsagt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
Boss 99
27.01.2019 kl 11:41
4498
Drukner I gjeld. Mener Solstad offshore er bankerott. Selg kom dere ut.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
danm
27.01.2019 kl 13:13
4481
Nedskrivningerne har intet med likviditet at gøre.
Redigert 21.01.2021 kl 02:52
Du må logge inn for å svare
Empire
27.01.2019 kl 13:21
4543
Tilgangen på likviditet ble økt gjennom refinansieringen ved fusjonen. Et av kravene til refinansieringen er egenkapital kravet(lånevilkår). Nedskrivninger påvirker egenkapitalen, ergo har nedskrivningene mye med likviditeten å gjøre i Solstad 2.0.
Tro og håp har derimot lite med likviditeten å gjøre.
Tro og håp har derimot lite med likviditeten å gjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
ahts66
27.01.2019 kl 14:35
4496
Da er luftslottet i ferd med å falle som jeg skrev for noen år siden
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
really
27.01.2019 kl 21:55
4357
Gratulerer med bunnsolid gjennomført kamp, og VM gull.
Skal verdien av SOFF sine skip stige med 10 milliarder, slik de må om Vessel Value’s verdier er korrekte må det en massiv aktivitetsøkning til. Dagens prognoser tyder på en viss aktivitetsøkning i 2019 og litt til i 20. Det skal mye til at det er nok til at SOFF går med overskudd de neste par årene. Hvordan skal de komme seg gjennom den perioden uten en betydelig haircut av dagens aksjonærer.
Skal verdien av SOFF sine skip stige med 10 milliarder, slik de må om Vessel Value’s verdier er korrekte må det en massiv aktivitetsøkning til. Dagens prognoser tyder på en viss aktivitetsøkning i 2019 og litt til i 20. Det skal mye til at det er nok til at SOFF går med overskudd de neste par årene. Hvordan skal de komme seg gjennom den perioden uten en betydelig haircut av dagens aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
- En planlagt prosess
- Vi varslet i 2018 om at det kunne komme en nedskriving av markedsverdiene. Det kom nå, sier Lars Peder Solstad. – Dette er en del av den prosessen vi er i gang med sammen med bankene. Vi er i en situasjon av “stand still” og de er orientert om at dette kunne komme i løpet av prosessen vi nå er inne i. Dette påvirker ikke driften av våre skip eller forholdet til våre långivere. Det fortsetter som før, og det er ikke mer kritisk i dag, enn det var forrige mandag.
- Kan Solstad komme til å gå over ende?
- Nei, vi ser bedringer i offshoremarkedet, men de kommer for langt frem, sier Solstad. Offshoremarkedet er tøft for alle, men prosessen vi nå er i gang med er kontrollert, og prosessen med bankene der vi nå er i forhandlinger er ikke påvirket av dette, avslutter Solstad.
- Vi varslet i 2018 om at det kunne komme en nedskriving av markedsverdiene. Det kom nå, sier Lars Peder Solstad. – Dette er en del av den prosessen vi er i gang med sammen med bankene. Vi er i en situasjon av “stand still” og de er orientert om at dette kunne komme i løpet av prosessen vi nå er inne i. Dette påvirker ikke driften av våre skip eller forholdet til våre långivere. Det fortsetter som før, og det er ikke mer kritisk i dag, enn det var forrige mandag.
- Kan Solstad komme til å gå over ende?
- Nei, vi ser bedringer i offshoremarkedet, men de kommer for langt frem, sier Solstad. Offshoremarkedet er tøft for alle, men prosessen vi nå er i gang med er kontrollert, og prosessen med bankene der vi nå er i forhandlinger er ikke påvirket av dette, avslutter Solstad.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Boss 99
28.01.2019 kl 08:54
4241
Ved utgangen av tredje kvartal i fjor hadde det børsnoterte offshore serviceskipsrederiet bokført skipene til 29,3 milliarder kroner. I tillegg kom 638 millioner kroner i joint ventures og tilknyttede selskaper.
Sent onsdag kveld valgte Solstad, etter påtrykk fra Finanstilsynet, å nedskrive skipsverdiene med 850 millioner kroner. Det reduserer den bokførte egenkapitalen ved utgangen av september til knappe 2,5 milliarder kroner.
Samtidig varslet Solstad at det kan komme nye nedskrivninger når fjerdekvartalsresultatet offentliggjøres i februar.
Egenkapitalen tapt
Dersom man legger VesselsValue s tall til grunn, er all egenkapital i Solstad Offshore tapt.
Det London-baserte verdivurderingsselskapet mener at hovedtyngden av Solstads flåte, 128 skip, er verdt 1.590 millioner dollar i dagens marked for plattformforsynings-, ankerhåndterings- og subsea-fartøyer.
Omregnet i kroner tilsvarer det en flåteverdi på 13,6 milliarder.
Hvis dette tallet skulle legges til grunn ved avleggelsen av Solstads fjorårsregnskap, ville rederiet måttet nedskrive over 14,8 milliarder kroner til.
Samtidig ville egenkapitalen vært negativ med rundt 12 milliarder kroner.
Forskjellige modeller
Fra tidligere er det kjent at VesselsValue gir anslag for stålverdien av skipene med vekt på hva de antas å kunne omsettes for i dagens marked.
Rederienes egne beregninger bygger på neddiskonterte forventede fremtidige kontantstrømmer, det vil si at også inntjeningen skipene genererer hensyntas.
Problemet med slike analyser er at de i et dårlig marked der ratene er lave lett får karakter av å være en slags ønsketenkning om hva skipene vil kunne tjene når markedet en gang i fremtiden måtte komme tilbake.
– Vi kjenner ikke til detaljene i VesselsValues verdiberegninger og kan ikke forholde oss til dem. Men de tallene du nevner ligger langt under tilsvarende anslag vi har sett, sier Solstad Offshores finansdirektør Anders Hall Jomaas.
Drukner i gjeld
Solstads største hodepine er imidlertid ikke sprikende verdivurderinger, men altfor høy gjeld.
Ved utgangen av tredje kvartal hadde selskapet en netto rentebærende gjeld på 27,7 milliarder kroner.
Ratene rederiet oppnår ved utleie av skipene er ikke i nærheten av å kunne betjene dette.
Bare rentene krever enorme beløp. Akkumulert etter de første ni månedene i fjor var renteutgiftene 1.065 millioner kroner. Det tilsvarer nesten en tredjedel av de totale driftsinntektene i perioden.
Dette gjør det helt usannsynlig at Solstad skal makte å betale normale avdrag med det første.
Moratorium
Selskapet inngikk like før jul en avtale med flere av sine banker og øvrige finansielle kreditorer om at det slipper å betale renter og avdrag på flere av sine lån frem til 20. juni i år.
Av børsmeldingen onsdag kveld fremgår det at selskapet forhandler videre med långiverne om en løsning som vil inkludere en omfattende restrukturering av rederiets balanse.
Gjennom Aker Capital og Ocean Yield er Kjell Inge Røkkes Aker den største aksjonæren i det skadeskutte selskapet i Skudeneshavn med en eierandel på 23,1 prosent.
Aker kommunikasjonsdirektør Atle Kigen ville torsdag ikke svare på om Aker vil være med på en ny refinansiering som kan bære selskapet gjennom den vanskelige perioden i offshore serviceskipsmarkedet.
– Nå trenger ledelsen ro for å arbeide frem en robust og langsiktig plattform for selskapet. Det er det vi har å si om situasjonen i dag, skriver Kigen i en epost til Finansavisen.
Solstad Offshore
Sent onsdag kveld valgte Solstad, etter påtrykk fra Finanstilsynet, å nedskrive skipsverdiene med 850 millioner kroner. Det reduserer den bokførte egenkapitalen ved utgangen av september til knappe 2,5 milliarder kroner.
Samtidig varslet Solstad at det kan komme nye nedskrivninger når fjerdekvartalsresultatet offentliggjøres i februar.
Egenkapitalen tapt
Dersom man legger VesselsValue s tall til grunn, er all egenkapital i Solstad Offshore tapt.
Det London-baserte verdivurderingsselskapet mener at hovedtyngden av Solstads flåte, 128 skip, er verdt 1.590 millioner dollar i dagens marked for plattformforsynings-, ankerhåndterings- og subsea-fartøyer.
Omregnet i kroner tilsvarer det en flåteverdi på 13,6 milliarder.
Hvis dette tallet skulle legges til grunn ved avleggelsen av Solstads fjorårsregnskap, ville rederiet måttet nedskrive over 14,8 milliarder kroner til.
Samtidig ville egenkapitalen vært negativ med rundt 12 milliarder kroner.
Forskjellige modeller
Fra tidligere er det kjent at VesselsValue gir anslag for stålverdien av skipene med vekt på hva de antas å kunne omsettes for i dagens marked.
Rederienes egne beregninger bygger på neddiskonterte forventede fremtidige kontantstrømmer, det vil si at også inntjeningen skipene genererer hensyntas.
Problemet med slike analyser er at de i et dårlig marked der ratene er lave lett får karakter av å være en slags ønsketenkning om hva skipene vil kunne tjene når markedet en gang i fremtiden måtte komme tilbake.
– Vi kjenner ikke til detaljene i VesselsValues verdiberegninger og kan ikke forholde oss til dem. Men de tallene du nevner ligger langt under tilsvarende anslag vi har sett, sier Solstad Offshores finansdirektør Anders Hall Jomaas.
Drukner i gjeld
Solstads største hodepine er imidlertid ikke sprikende verdivurderinger, men altfor høy gjeld.
Ved utgangen av tredje kvartal hadde selskapet en netto rentebærende gjeld på 27,7 milliarder kroner.
Ratene rederiet oppnår ved utleie av skipene er ikke i nærheten av å kunne betjene dette.
Bare rentene krever enorme beløp. Akkumulert etter de første ni månedene i fjor var renteutgiftene 1.065 millioner kroner. Det tilsvarer nesten en tredjedel av de totale driftsinntektene i perioden.
Dette gjør det helt usannsynlig at Solstad skal makte å betale normale avdrag med det første.
Moratorium
Selskapet inngikk like før jul en avtale med flere av sine banker og øvrige finansielle kreditorer om at det slipper å betale renter og avdrag på flere av sine lån frem til 20. juni i år.
Av børsmeldingen onsdag kveld fremgår det at selskapet forhandler videre med långiverne om en løsning som vil inkludere en omfattende restrukturering av rederiets balanse.
Gjennom Aker Capital og Ocean Yield er Kjell Inge Røkkes Aker den største aksjonæren i det skadeskutte selskapet i Skudeneshavn med en eierandel på 23,1 prosent.
Aker kommunikasjonsdirektør Atle Kigen ville torsdag ikke svare på om Aker vil være med på en ny refinansiering som kan bære selskapet gjennom den vanskelige perioden i offshore serviceskipsmarkedet.
– Nå trenger ledelsen ro for å arbeide frem en robust og langsiktig plattform for selskapet. Det er det vi har å si om situasjonen i dag, skriver Kigen i en epost til Finansavisen.
Solstad Offshore
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Boss 99
28.01.2019 kl 09:00
4500
Bankene strekker seg til høsten
OLJESERVICE:Bankene kangi betalingsutsettelse én gang til, men i løpet av andre halvår krever de en permanent løsning på plass.
DNB eier 3,2 prosent av Solstad
Solstad Offshore driver allerede på bankenes nåde med gjeldsmoratorium, som både inkluderer rentefritak og avdragsutsettelse. Etter det Finansavisen forstår, er de største kreditorene åpne for å forlenge slike avtaler for seks måneder om gangen.
Dagens avtale ruller til 20. juni, og det vil da trolig kun være mulig å få til en ny kortere avtale for Solstad.
I Solstad Offshores tilfelle vil bankene kreve en bærekraftig løsning i løpet av andre halvår, erfarer Finansavisen.
Åpen for eierskap
DNB har lenge vært blant de større långiverne i rederisammenslåingen, og har allerede fått konvertert gjeld til egenkapital. DNB sitter med 3,2 prosent av aksjene i Solstad Offshore. En mer langsiktig gjeldssituasjon for selskapet innebærer å kvitte gjelden på nærmere 30 milliarder kroner, og DNB kan da bli tvunget til å øke sin eierandel.
– Vi er allerede på eiersiden i Solstad Off shore og Tidewater, og vår deltagelse i nye runder vil være resultat av en totalvurdering, sier konserndirektør med ansvar for de største bedriftskundene i DNB, Harald Serck-Hanssen.
Har allerede svettet
I romjulen uttalte en av Serck-Hanssens nestkommanderende, DNBs shippingsjef Kristin Holth, for første gang at DNB åpnet opp for å ta eierandeler i de kriserammede OSV-selskapene. Uttalelsene fra Holth signaliserte en holdningsendring i banken.
– Helst ser vi at DNB fortsetter som långiver og at eierne fortsetter som eiere, men vi forbereder oss på å være i OSV-næringen lenge. Dersom vi skal ta en haircut på gjelden, skal vi få være med på oppturen på egenkapitalsiden, sier Serck-Hanssen, som er overbevist om at oppturen kommer:
– Uansett når man tror oppgangen kommer, så kommer den. Og vi har allerede svettet oss gjennom tre år med nedgang i denne sektoren.
I Solstad Offshores rapport for tredje kvartal er flåten verdisatt til 29,3 milliarder kroner. Til sammenligning er VesselsValues anslag på 13,6 milliarder kroner.
Finanstilsynets tvungne justering på 850 millioner kroner blir liten sammenlignet med den regnskapsmessige reduksjonen rederiet kan stå overfor.
– Jeg kan ikke kommentere selskapets diskusjoner med revisor og Finanstilsynet, men jeg kan legge til at vi i DNB bruker en kombinasjon av meglervurderinger og data fra VesselsValue. Dessuten legger banken til grunn en industriell verdi, som er langt mer stabil enn markedsprisingen. Ja, markedsverdiene reflekterer de industrielle aspektene, men i disse sykliske næringene kan markedets prising bli for dramatisk.
OLJESERVICE:Bankene kangi betalingsutsettelse én gang til, men i løpet av andre halvår krever de en permanent løsning på plass.
DNB eier 3,2 prosent av Solstad
Solstad Offshore driver allerede på bankenes nåde med gjeldsmoratorium, som både inkluderer rentefritak og avdragsutsettelse. Etter det Finansavisen forstår, er de største kreditorene åpne for å forlenge slike avtaler for seks måneder om gangen.
Dagens avtale ruller til 20. juni, og det vil da trolig kun være mulig å få til en ny kortere avtale for Solstad.
I Solstad Offshores tilfelle vil bankene kreve en bærekraftig løsning i løpet av andre halvår, erfarer Finansavisen.
Åpen for eierskap
DNB har lenge vært blant de større långiverne i rederisammenslåingen, og har allerede fått konvertert gjeld til egenkapital. DNB sitter med 3,2 prosent av aksjene i Solstad Offshore. En mer langsiktig gjeldssituasjon for selskapet innebærer å kvitte gjelden på nærmere 30 milliarder kroner, og DNB kan da bli tvunget til å øke sin eierandel.
– Vi er allerede på eiersiden i Solstad Off shore og Tidewater, og vår deltagelse i nye runder vil være resultat av en totalvurdering, sier konserndirektør med ansvar for de største bedriftskundene i DNB, Harald Serck-Hanssen.
Har allerede svettet
I romjulen uttalte en av Serck-Hanssens nestkommanderende, DNBs shippingsjef Kristin Holth, for første gang at DNB åpnet opp for å ta eierandeler i de kriserammede OSV-selskapene. Uttalelsene fra Holth signaliserte en holdningsendring i banken.
– Helst ser vi at DNB fortsetter som långiver og at eierne fortsetter som eiere, men vi forbereder oss på å være i OSV-næringen lenge. Dersom vi skal ta en haircut på gjelden, skal vi få være med på oppturen på egenkapitalsiden, sier Serck-Hanssen, som er overbevist om at oppturen kommer:
– Uansett når man tror oppgangen kommer, så kommer den. Og vi har allerede svettet oss gjennom tre år med nedgang i denne sektoren.
I Solstad Offshores rapport for tredje kvartal er flåten verdisatt til 29,3 milliarder kroner. Til sammenligning er VesselsValues anslag på 13,6 milliarder kroner.
Finanstilsynets tvungne justering på 850 millioner kroner blir liten sammenlignet med den regnskapsmessige reduksjonen rederiet kan stå overfor.
– Jeg kan ikke kommentere selskapets diskusjoner med revisor og Finanstilsynet, men jeg kan legge til at vi i DNB bruker en kombinasjon av meglervurderinger og data fra VesselsValue. Dessuten legger banken til grunn en industriell verdi, som er langt mer stabil enn markedsprisingen. Ja, markedsverdiene reflekterer de industrielle aspektene, men i disse sykliske næringene kan markedets prising bli for dramatisk.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Tusen takk BOSS 99. Dette ga meg litt mere trua på at ting kan gå bra etterhvert.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
danm
28.01.2019 kl 09:51
4442
Det er rigtig fint. Så kan markedet komme på fode og SOFF komme til at tjene penge igen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
28.01.2019 kl 10:03
4422
De må selge unna/skrote en haug med fartøy først. De fargelegger hele haugesund og omegn oransje jo.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
hehehe. huff ikke bra. Dersom du er i fra Haugesund så be de vrake skrotet også er vi kvitt de. så får jeg håpe de er borte neste gang jeg er i Haugesund;);)
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
danm
28.01.2019 kl 10:45
4360
Allerede i 2020 venter Rystad Energy, at nye investeringer i olieproduktion vil komme op på niveauet fra 2013. "Vi ser starten på en ny investeringscyklus," lyder det fra selskabet. Nordsøen er et af områderne.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
marco83
28.01.2019 kl 10:53
4341
Men så har Rystad spådd gull og grønner skoger nå snart i 5 år også da:)
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
danm
28.01.2019 kl 11:18
4304
Men det er nu det sker. Der skal ske meget i 2019 for at vi kan nå 2013 niveau allerede i 2020. Vi har set forventning om 20% mere investeret i 2019 i Nordsøen og kommer resten af verden også med, kan situationen hurtig være vendt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Tror på opptur, men synes det virker mye tryggere med DOF og har derfor valgt å satse på DOF.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
danm
28.01.2019 kl 11:38
4265
Jeg har også DOF, men forventer mere af SOFF på den lange bane, derfor køber jeg flere aktier.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
marco83
28.01.2019 kl 12:20
4220
Hvorfor ikke vente med p kjøpe OSV aksjer til riggselskspene begynner å gå lysere tider i møte?
Virker som om de fleste tror at en øknining i investeringer innenfor olje og gass kun går på fsrtøysinnleie!? Og at estimert 20% økning i investeringer i 2019 automatisk betyr 20% mer etterspørselen etter OSV. Det stemmer selvsagt ikke.
Skjer ikke en puck med OSV etterspørsel før det skjer noe med riggmsrkedet. Så banalt enkelt er det jo. Når det enda ser mørkt ut i rigg i fremtiden gjør det det samme på OSV dessverre
Virker som om de fleste tror at en øknining i investeringer innenfor olje og gass kun går på fsrtøysinnleie!? Og at estimert 20% økning i investeringer i 2019 automatisk betyr 20% mer etterspørselen etter OSV. Det stemmer selvsagt ikke.
Skjer ikke en puck med OSV etterspørsel før det skjer noe med riggmsrkedet. Så banalt enkelt er det jo. Når det enda ser mørkt ut i rigg i fremtiden gjør det det samme på OSV dessverre
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Begge selskaper vil sikkert løfte seg på sikt.
Poenget mitt er at DOF er langt tryggere med tanke på likviditet. Er ikke trygg på SOFF som sannsynligvis må til med emisjon.
Siste nybygg DOF går i 8 års kontrakt 2 uken februar. Deretter kommer Q4 som jeg tror er langt bedre enn hva SOFF kan drømme om pt.
Men dette er selvsagt opp til hver enkelt å bedømme
Poenget mitt er at DOF er langt tryggere med tanke på likviditet. Er ikke trygg på SOFF som sannsynligvis må til med emisjon.
Siste nybygg DOF går i 8 års kontrakt 2 uken februar. Deretter kommer Q4 som jeg tror er langt bedre enn hva SOFF kan drømme om pt.
Men dette er selvsagt opp til hver enkelt å bedømme
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Jonny59
28.01.2019 kl 12:37
4197
Hvilken interesse har du marco 83 av å sitte dagen lang å skrive negative innlegg om supply. Jeg tviler på at det er for å hindre at vi som er inne i skal tape penger. Nei det er nok andre motiv som ligger til grunn !
Jeg er aksjonær i dof, og jeg lar meg ikke skremme av dine innlegg. Vi skriver 2019 og bedring av markedet kommer sakte men sikkert.
Jeg er aksjonær i dof, og jeg lar meg ikke skremme av dine innlegg. Vi skriver 2019 og bedring av markedet kommer sakte men sikkert.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
marco83
28.01.2019 kl 12:48
4181
Jobber og har jobbe snart 10 år i supply, derfor egentlig. Når det er positive ting å skrive om supply blir jeg første mann til å gjøre det, stol på meg! Nei ikke noe annet motiv enn at mange setter pris på markedsinfo her inne. Av og til plukker jeg og opp litt info her inne som ukjent for meg og som jeg kan bruke i jobben.
Nei hvis du har gått inn i DOF for en tid tilbake så skjønner jeg ingenting skremmer deg, da har du blodrøde tall å se på. Det gjør at man blir irritert og binder seg til håp og tro. Livsfarlig!
2019 kan ikke bli verre enn 2018 nei. Og 2018 var nok en jævlig år i supply dessverre! Kan godt tenkes ting bedres litt i år, men langt i fra et skifte i markedet. Det er enda mange år til dessverre
Nei hvis du har gått inn i DOF for en tid tilbake så skjønner jeg ingenting skremmer deg, da har du blodrøde tall å se på. Det gjør at man blir irritert og binder seg til håp og tro. Livsfarlig!
2019 kan ikke bli verre enn 2018 nei. Og 2018 var nok en jævlig år i supply dessverre! Kan godt tenkes ting bedres litt i år, men langt i fra et skifte i markedet. Det er enda mange år til dessverre
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
danm
28.01.2019 kl 13:04
4160
Jeg kan ikke rigtig følge dig i din pessimisme:https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/01/Loefter-riggsektoren-til-kjoep-dette-er-meglerhusets-favorittaksjer
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
danm
28.01.2019 kl 13:09
4150
Jeg tror ikke Røkke og Frederiksen gik ind til 12,50 for 1½ år siden, hvis de mente, at situationen ville være langvarig. Når det vender står SOFF med både, når de andre ikke har flere at sende i søen og så bliver det til rigtig høje rater.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
Ak1234
28.01.2019 kl 13:22
4129
marco89, har du jobbet i Solstad eller noen av de selskapene som inngikk i fusjonen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
marco83
28.01.2019 kl 13:22
4129
Hvis de ikke trodde de skulle bli langvarig hvorfor gikk de inn alt alt for tidlig da? De er flinke, men ikke allvitende. Noe dette er et godt eksempel på.
De har bommet grovt.
Opplagslisten er langt som ett vondt år.....blir ikke høye rater får den er fraværende dessverre
De har bommet grovt.
Opplagslisten er langt som ett vondt år.....blir ikke høye rater får den er fraværende dessverre
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare
marco83
28.01.2019 kl 13:23
4157
Nei. Jobber som megler, så gjort masse business med alle de fire egentlig. Minst DESS
Redigert 21.01.2021 kl 05:24
Du må logge inn for å svare