Huseiernes landsforbund-den nye mafiaorganisasjonen?

19.12.2018 kl 15:02 1099

Å lese innstillingen til ledelsen i Huseiernes Landsforbund er som å skru tiden tilbake ett knepp på ca 50 år. Slik det var da jeg leide hybel i skoledagene.
Det er i reglene til dette mafiaforbundet en evig oppramsing av alle plikter leietager har, og nesten ingen om ansvaret huseier har m.h.t trivsel og at leieboer skal føle leiligheten som et hjem.
Jeg leier for tiden i Norge, og nå men jeg er utenlands fikk jeg beskjed fra huseier at han hadde vært inne i leiligheten min uten å gi beskjed på forhånd. Og fiklet med termostatene på varmeovner selv om disse stod perfekt med tanke på at leiligheten var tom. Han hadde til og med funnet ett par epler &appelsiner på et fat på bordet! Som han vurderte var i ferd med å råtne.(Jeg innrømmer at jeg vurderte å kaste dem selv før jeg dro)
Jeg sendte en skarp sms tilbake og beskyldt ham for å snoke i mine saker. Da tente gamlingen, og mente at hvis jeg ikke var fornøyd med ham og leiligheten burde jeg finne meg noe annet. Han mener han har rett til å låse seg inn når jeg er lenge borte. Hva skal en gjøre med slikt?
Det strider vel i mot husleiereglene og vanlig folkeskikk vil jeg tro.Har selv leid ut , og låste meg ikke inn hos leieboer . I hvert fall ikke uten å ha gitt beskjed først.
Redigert 19.12.2018 kl 19:09 Du må logge inn for å svare

Dette er strengt ulovlig slik jeg oppfatter det. Finn paragrafene og oversend de til huseier.
Redigert 19.12.2018 kl 19:40 Du må logge inn for å svare

Suppler gjerne med at du vil ha avslag fra leien hver måned han gjør dette, ettersom du åpenbart ikke har råderetten over boligen, noe du betaler for.
21.12.2018 kl 10:00 883

Jeg sendte en mail til Huseiernes Landsforbund og ville vite om de er bekjent av å ha slike medlemmer. Svaret var at dette hadde de ingenting med, og at jeg måtte spørre Leieboerforeningen. Med andre ord:
Jeg må spørre Leieboerforeningen om hvordan Huseiernes Landsforbund sine medlemmer oppfører seg. En skulle vel tro at dette burde HLF vite selv, og instruere sine medlemmer i hva de kan tillate seg overfor leieboerne sine
Men når jeg leser statuttene og kontraktene i denne mafiaorganisasjonen er det vel ikke grunn til å bli særlig overrasket
Hektar
21.12.2018 kl 10:12 872

Er da ikke noe uvanlig dette. Sånt må man bare akseptere om man leier. Det er kjedelig og man kan be om at de ikke gjør det, men er de nysgjerrige nok så skjer det.

Han kan uansett bare påstå det var pga akutt vedlikehold e.l. og da ha retten på sin side. Endre termostat osv for vinter er gyldig grunnlag. Tror ikke du får gjort så mye med dette.
21.12.2018 kl 10:35 853

Javel, så du mener det,Hektar
Hvilket akutt vedlikehold har han utført? Og det er ikke huseier som skal bestemme temperaturen i leieboers leilighet. I hvert fall ikke når det er forsvarlig varme påsatt. (I dette tilfellet er det ironisk nok huseier som betaler strøm, så at han visstnok har stilt termostaten opp er egentlig komisk. Han bor riktignok ovenpå, så han vil kanskje ha mer gulvvarme,men det er en tåpelig måte å drive oppvarming på. Han får vel 25% i beste fall med dagens gode isolasjon)
Hvis huseier skal sjekke leilighet skal vedkommende gi beskjed i god tid, og leieboer skal helst være tilstede

Noen ganger blir man vel usikker og finner det lurt å sjekke?
Jeg har leid ut siden 1990 og har vel gått inn to- tre ganger på alle disse årene når jeg ikke har fått kontakt og det åpenbart ikke har vært noen der på en stund.
Det kan jo også ha skjedd noe alvorlig der inne. En vet jo rett og slett ikke når ingen svarer over noen dager, og sms heller ikke besvares.
Egentlig husker jeg kun konkret en eneste gang, og da var det en kald periode på vinter. Det viste seg at leieboer hadde flyttet og stengt strømmen uten å si noe som helst. Alt vann hadde frosset, også varmtvannsbeholderen. Det ble dyrt, men gikk på forsikringen. Hadde jeg ventet til det hadde tint igjen hadde jeg vel fått pussa opp hele huset når jeg tenker meg om, for da hadde det vel blitt vannskade i tillegg til ødelagte vannrør.

Poenget mitt er at det finnes helt sikkert håpløse utleiere, men det er en god del vanskelige leietagere også, Så også utleiere må ha rettigheter og av og til trenger vi hjelp. Også for å være sikre på at det vi gjør er riktig.
Redigert 21.12.2018 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
21.12.2018 kl 17:18 763

PSI-investor
Det er klart at hvis en ikke får kontakt med leieboer etter rimelige anstrengelser er det en helt annen sak.
Men jeg hengte opp 'Bortreist' på døren og sendte SMS til eier om at jeg ble borte 3 mnd. Og oppfordret vedkommende å ta kontakt hvis det var noe spesielt.
Termostatene ble stilt i en posisjon som indikerte innslag ved 10/15 C. Selv om en kjellerleilighet i utgangspunktet skal være frostfri. Vaskerom med varmtvannsbeholder og vanninntak hadde eier adgang til. Ventiler var passe åpne, og el. kontakter for lamper /datautstyr var trukket ut.
Hadde eier tatt kontakt med anmodning om å få sjekke at alt var Ok ville han fått lov til det.
Det er mangelen på folkeskikk som irriterer. En leieboer har eksklusiv rett til leiligheten en betaler i dyre dommer for.
p.s
Men jeg er på en måte glad for at jeg fikk sjansen til å kalle huseier for en snoker , slik at jeg trolig holder vedkommende på en viss avstand heretter.
Neste skritt blir å sette inn sikkerhetslås i døren ,og selvsagt varsle eier om at han kan få adgang til nøkkel hvis det er nødvendig ;)
Redigert 21.12.2018 kl 17:42 Du må logge inn for å svare