AXA: Nye regler kan svekke inkassobransjen betydelig

Slettet bruker
AXA 20.12.2018 kl 12:37 2345

Når jeg leser dagens ferske melding i tillegg til de grep som er varslet satt inn mot inkassobransjens marginer, er jeg rimelig glad for å ha holdt meg ute gjennom dette fallet, for det blir neppe bedre av dette:

BANK:INKASSOSATSEN FRYSES FREM TIL NYE REGLER ER PÅ PLASS
Oslo (TDN Direkt): Regjeringen har besluttet at inkassosatsen fryses frem til nye regler om inkassosalær er på plass.
Det skriver Justis- og beredskapsdepartementet torsdag.
-Når inkassobransjen sparer penger på grunn av automatisering, bør det føre til lavere inkassosalærer. I påvente av arbeidet med nye regler om inkassosalærene, mener jeg det er riktig at satsene ikke økes mens dette arbeidet pågår, sier justisminister Tor Mikkel Wara i meldingen.
Inkassosatsen er en grunnstørrelse, som blant annet purregebyrer og maksimalsatser for inkassoforetakene beregnes ut fra. Fram til nå har inkassosatsen vært justert årlig i henhold til utviklingen i konsumprisindeksen. Med dagens endring i inkassoforskriften inkassosatsen værende på 700 kroner også etter nyttår. Uten en slik endring skulle inkassosatsen ha vært justert til 730 kroner fra 2019, heter det i melingen.
Justis- og beredskapsdepartementet har nedsatt en arbeidsgruppe som skal se på inkassoloven og inkassoforskriften, deriblant salærene og god inkassoskikk.

BNS, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Slettet bruker
20.12.2018 kl 12:49 2317

Dagens ferske melding???? Bor du på fjellet, dette er gammelt nytt og har vært diskutert i lang tid. Ta deg en mandarin!
NB! Det gjelder Norge, til orientering.

I dag handler Geveran fordi de tror at alt går til helvete. :-) Innsidekjøpene i B2H nylig bekrefter også at dette går til helvete, ikke sant?? (det du legger ut her som fersk nyhet, var alle innsiderne klar over når de kjøpte)
Redigert 20.12.2018 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
Fjøsnisse
20.12.2018 kl 12:57 2285

Jeg vet ikke hvordan det er med Axa, men B2H har vel bare 7% eller deromkring (hvis jeg husker riktig, correct me if I'm wrong) av omsetningen i Norge. Så effekten blir minimal.
Slettet bruker
20.12.2018 kl 13:00 2267

Backtraderen Korsar hadde garantert eid axa om det gikk oppover, det er han alltid.

Husker dere hans anbefaling om å kjøpe Fred Olsen Energy i høst, ? Det var bra råd - hahaha!

Eller rådet hans om å kjøpe AXA kursmål 31,7 - når kursen stod i 29,5?

Hans råd er søppel, og han sier han har kjøpt og solgt axa aksjer på en søndag, løgn vi tok han i.
Innlegget ligger i gamle axa tråder.

SS
Varsom
20.12.2018 kl 13:09 2226

Jeg tror ikke det er så mye som 7% heller!
De har satset minimalt i Norden pga høyere konkurranse i Norden.
Redigert 20.12.2018 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.12.2018 kl 13:11 2216

Viser bare hvor LITE - KORSAR kan om bransjen.
Han tror at pengene i AXA og B2H genereres av norske satser - makan til klovn assa.

SS
markie
20.12.2018 kl 13:59 2112

Nå skriver de .. Regjeringen har besluttet at inkassosatsen fryses., Det er åpenbart for alle at dagens honorarer sørger vel for inkassoselskapene. De tjener veldig mye penger. Dette vill de garantert fortsette med. Selv om gebyr nivå fryses på dagens høye satser.
Slettet bruker
20.12.2018 kl 14:07 2086

Innstrammingene mot inkassobransjen er jo ikke bare er en norsk prosess: Er det noen av dere som følger med på EUs parallelle prosess?
Hadde dette bare angått Norge hadde jeg ikke giddet å kommentere det.

Først er det allerede blitt mye lavere marginer ute i Europa, og i tillegg arbeides det for å bringe Norge ned på samme marginer, jfr. feks. Mads Andenæs' kommentar nylig:

"Krever tiltak
Professor Mads Andenæs mener politikerne på Stortinget bør våkne.
– Det er ingen som har satt seg grundig inn i dette dessverre. Dette er et område som får større og større betydning, og det har skjedd en utvikling uten at beslutningstakerne har tatt klar stilling til det, sier han.
Andenæs mener at Finanstilsynet og politikerne må sørge for at bransjen utvikler en praksis som tar hensyn til rimelighet, forholdsmessighet og EU-rettslige krav.
– Og ikke bare blir en god forretningside, som blir drevet ut i det ekstreme, sier han."

Link: https://www.nrk.no/norge/_-for-lonnsomt-a-drive-inkasso-i-norge-1.14309453
Og her: https://www.dinside.no/okonomi/i-norge-har-vi-den-mest-lonnsomme-inkassobransjen-i-verden/70498788

Eller sagt på en annen måte.
Folk har hatt litt vanskelig for å forstå hvorfor f.eks. AXA har hatt stor økning i topplinjen uten å øke bunnlinjen.
Årsaken er veldig enkel: Største omsetningsveksten har kommet i Europa og ikke her hjemme, der det er mye lavere marginer. Derfor må også framtidsutsiktene for inkassobransjen nedgraderes betydelig. Snart er denne bransjen ikke så attraktiv lenger. "Det norske løpet" er også snart over.


Redigert 20.12.2018 kl 14:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.12.2018 kl 15:04 1997

Korsar du aner ikke hvad du snakker om, det er ikke hele verden som Norge laver regler for, det er lokalt og kan være en kæmpe fordel lokalt for AXA, da de har styr på deres sager, er de mest effektive inddriver i Norge.
AXA burde stige flere kroner idag, da de har øget deres indtjening på usikre lån med ca 40% for 2019 , dertil kommer alle de andre indtægter.
Kan ikke overraske dem der er aktionærer hvis AXA bliver opkøbt i 2019-2020 .
Strong buy
Slettet bruker
20.12.2018 kl 15:27 1927

fleks,
det er nok dessverre du som ikke forstår dette. les hva jeg skriver en gang til:
- verden der ute har strammet inn mot inkassoselskapene forlengst og har mye dårligere marginer enn Norge
- nå vil Norge stramme inn nokså tilsvarende, og da er der ingen "free zones" igjen. Sverige er også på europeisk nivå og tilbyr mye lavere marginer enn Norge.

I sum vil derfor marginene også for de norske inkassoselskapene bli svakere i årene framover.
Kort sagt: Ikke spesielt mye poeng å sitte inne i disse lenger. Den norske gratisturen er snart slutt. Det var gøy den tiden AXA leverte.
Redigert 20.12.2018 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
andglo
20.12.2018 kl 15:46 1884

Vet ikke hvordan fordeling er i AXA, men B2H har 26% av portfolioen i nord europa (Sverige, Danmark, Norge, Finland, Latvia, Litauen, Estland). Vet ikke nøyaktig hvor mye som er i Norge. Tror ikke dette får så voldsomme konskvenser for B2H sin del i alle fall.
tapogvinn
20.12.2018 kl 15:53 1856

Det er merkelig at alle innsiderne som har handlet i disse aksjene ikke evner å se den grusomme fremtiden som Korsar mener selskapene går i møte.
Slettet bruker
20.12.2018 kl 15:59 1838

De fleste innkassokontraktene er i utlandet, og er inngått etter dagens regler.
Blir vanskelig og reversjere dette. Frem i tid gjelder muligens andre regler man må ta hensyn til i budene.
Værre er det ikke.

Huff, huff.
markie
20.12.2018 kl 16:06 1817

Dette er noe du selv finner på. Står deg svakt i dine antagelser når Fredriksen fortsetter handle for titalls millioner i papiret.
Slettet bruker
20.12.2018 kl 16:10 1803

huffa,
jeg har presisert geografisk fordeling av revenue på en parallell tråd:

Geografisk fordeling (av revenue) oppgitt i siste regnskap fordeler seg slik pr. Q3 2018:
Germany 19,614
Italy 8,161
Norway 11,015
Spain 40,037
Sweden 8,918
Other revenue, group 2,040

Alle andre land enn Norge har betydelig lavere margin enn Norge. Norge er i ferd med å stramme inn, men neppe like tight som i utlandet i første runde (?)
Videre ekspansjon i utlandet tilsier derfor svekket margin ifht. Norge en stund til.
Slettet bruker
20.12.2018 kl 16:20 1779

tapogvinn,
forskjellen på meg og dine insidere er at de har sittet på nedover med et tap på ca. 25% de siste 3 og 6 mnd. Det har ikke jeg....
Hva som er klokest av det kan vi kanskje diskutere?
Slettet bruker
20.12.2018 kl 16:23 1769

Korsar.
Etter mitt lille forstand blir det lettere og få inn misligholdt gjeld når man strammer inn.
Dette blir selvfølgelig tatt hensyn til ved oppkjøp av gjeld i fremtiden

Huff, huff.