AXA - Hva pønsker Fredriksen på ?

Slettet bruker
AXA 20.12.2018 kl 16:55 2403

Fredriksen liker AXA. I dag klinker han til med kjøp av flere millioner aksjer.

Det er ikke første gang, og det kan fort komme nye millionkjøp i morra også. Fredriksen måtte dessverre vente til dagens nyhet var servert, det enorme kjøpet av krav i Spania. Dette var innsidehemmende så Geveran måtte vente til i dag med sine kjøp.

Jeg tror Fredriksen har en plan. Den går ut på å kjøpe mest mulig frie aksjer over børs, slik at det blir færre aksjer på jentene og guttene på Hegnar Forum. Jo flere som havner i Geveran sitt system, jo bedre. Man ser at Geveran ikke låner ut noe mer antall aksjer, selv om han kjøper millioner av aksjer hver gang.

Når det ikke blir så lett for Fredriksen å handle over børs, så kan det fort komme et bud, slik vi så i Sverige denne uka. La oss si at AXA da står i 25 kr - og Fredriksen må kjøpe resten av børs, så må han nok ut med 50% budpremie.
Det er 38 kr ca.

Det han da gjør, er å sitte på selskapet selv, mens Endre og co får pengene til å fosse inn og det kan selges for 100-150 kr pr aksje videre, som i Aktiv Kapital. Vi aksjonærer får ikke ta del i siste verdiskapningen, for alle vet at Aktiv Kapital ble kjøpt av børs for ca 1,5 mrd, og så solgt senere for 4-5 mrd. Dette skjer nok med AXA også. Tror de fleste her inne er fornøyd med en oppside fra dagens nivå, til Fredriksen kjøper oss ut for 35-45 kr pr aksje, kanskje høyere om axa virkelig får vind i seilene og han må utøve warantene på 32,50 til høsten. Da snakker vi om budpremie mellom 50 og 60 kr om han skal kjøpe oss ut.

Dette tror jeg LLP gutta og ser, og det at Fredriksen igjen viser styrke, og blar opp millioner gang på gang gjør dem litt nervøse. Også dagens melding om kjøp på nesten 10 mrd kr bør vise LLP shorterne at noe stort er på gang i AXA.

Blir spennende å se om LLP snart tar til fornuft og dekker shorten, da blir det morro i AXA.

SS
Redigert 20.01.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.12.2018 kl 17:04 2367

Problemet her er at Fredriksen ikke kommer til å by mer enn hva som er høyst nødvendig, og da blir det nok ikke noe mer enn 12 mnd høy han strekker seg til.

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr - Investor, kunstsamler og sitter på et lodd i AXA
Shareville: EricSimpsonjr
Slettet bruker
20.12.2018 kl 17:08 2341

SS

Fredriksen er vel ikke innsider.

Huff, huff.
Kaisovski
20.12.2018 kl 17:12 2330

Geveran er vel som innsidere å regne. De er en del av kredittfasilitetene som AXA bruker til å finansiere porteføljekjøp som idag.

Huff.
Redigert 20.12.2018 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.12.2018 kl 17:13 2323

Nei, det er han ikke, men vil tro (snakket med folk med kjennskap til saken) at han valgte å vente til i dag, pga den store avtalen skulle børsmeldes i dag.
Ikke mye å lage diskusjon, innsider er neppe rette ordet, men han har nok vist litt forsiktighet. Det ville kanskje være litt snålt om han gjorde storkjøp i går, så kom dagens avtale på bordet.

Hadde dagens børsklima vert annerledes, så ville nok AXA sett 21 tallet i dag. Tatt i betraktning at OSE var ned 3%, mye frynsete nerver og frykt der ute, og B2H faller 9 prosent, så er det faen så sterkt at AXA beholder plussen i dag.

Man får glede seg over noe.

Simpson: Hva har du i ditt VPS pt ?

SS
Slettet bruker
20.12.2018 kl 17:24 2273

hehe SS, vi har ikke,solgt men derimot kjøpt idag. Strategien er den samme som sist. Vi kjøpte 100k aksjer i B2H og 50k i Axa. Axa kontoen er kun 120k aksjer snitt ca 19. B2H sitter vi med 450k aksjer med over 1.1 million kroner i papirtap. Lever godt med det??Har pratet med ledelsen, ikke i dag men igår. Vi strammer grepet om eierskapet og allierer oss med større eiere. Etter nyttår satser vi på og få nok aksjer i "gruppen" til å kreve EOFG. Ledelsen svarte idag at vi kunne ta tingene videre på tlf. Dette gjør vi fordi vi mener at eierskapet skal og må forvaltes med de i muligheter vi har som aksjonærer.Dette her er ingen katastrofe, ei heller denne shortingen. Vi ser det som store muligheter???
Redigert 20.12.2018 kl 17:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.12.2018 kl 17:29 2254

Godt å høre fra deg McD, og at du er ved godt mot.
Fint å se at du også har troen på AXA, siden du kjøper javnt og trutt der.

Jeg skal ikke utbrodere alt jeg har i hodet på denne siden, men skulle vert artig å hatt kontakt med deg i andre kanaler, en gang.

Ellers var det skivebom med Nordbrekken, men det fikk du nok med deg. Hva tenker du er grunnen til dagens storfall i B2H ?
Klart fall er kanoongood når man ligger i havna å laster. Men antar du snart nærmer deg plimsoll merket på skuta?

SS
Slettet bruker
20.12.2018 kl 17:29 2247

Det ligger ikke for meg og krangle.
Fredriksen har flere store kjøp, uten at det er børsmeldt som innsidekjøp.
Tror heller ikke han er så fintfølende som du antyder.

Det kan fortsatt komme flere oppkjøp før det kommer "innsidekjøp"
Følg med.

Huff, huff.
Slettet bruker
20.12.2018 kl 17:38 2201

Hehe, innsider er neppe rette ordet, enig i det. Men tror nok dem vokter seg litt for storkjøp mtp børsmeldinger om nyheter.
Hadde vert topp med innsidekjøp også, det er rikelig med folk i ledelsen, innlands og utlands som burde vise at AXA nå er for billig, under bokførte verdier.


SS
Slettet bruker
20.12.2018 kl 18:00 2140

Inkassobransjen er en bransje jeg selv har vært jobbet i over lengre tid, både før og etter Finance credit tiden? Kjenner folk høyt oppe i både Intrum og Lindorff. Vi deltok sågar i forhandlingene vedr oppkjøpet av Ikas. B2H kommer til slutt, ikke vær redd for det. Axa selskapsmessig er ikke likt B2H, selv om nedsalget gjelder begge. Jeg innrømmer lett at vi bommet her, det har vi gjort før og kommer til å gjøre igjen. Dette er ingen krise, vi har tjent millioner på Axa, så om vi ligger med papirtap på 1-2 million er overtid bekymrer oss overhodet ikke?? Vi utfører aktivt eierskap og setter krav til våre ansatte i ledelsen. Sjekket ut dette nye meglerhuset som setter kr 14 på B2H. Ikke alt jeg kan si men ledelsen i dette meglerhuset har forgreninger som vi sjekker ut nå. Snart jul og lite bekymringer??
Redigert 20.12.2018 kl 18:04 Du må logge inn for å svare
upsidedown
20.12.2018 kl 18:15 2097

Ser ikke at det har vært rom for innsidekjøp i AXA i det siste. For mange nye avtaler meldt og muligens noen flere i pipelinen der de sitter på sensitiv markedsinformasjon. I mellomtiden fungerer Hemen som lynavleder.
Slettet bruker
20.12.2018 kl 18:21 2069

VPS, følgende samling av selskaper i min seriøse portefølje (optimalt vektet).
Aker
Aker BP
Aker Solutions
Bonheur
DNB
Equinor
Marine Harvest
Norsk Hydro
Orkla
SalMar
Schibsted ser. A
Storebrand
TGS-NOPEC Geophysical Company
Telenor
Tomra Systems
Yara International

Ellers et par lodd i Axactor og Vistin som ligger i den useriøse porteføljen.

70%+ kontanter

Eric
Slettet bruker
20.12.2018 kl 18:22 2065

McD:

Det er ubehagelige tider, det tror jeg vi alle kan være enig om, særlig i skrivende stund med ny runde 2% ned over dammen.

Godt dere sjekker dem som sa 14 i dag. Ser heller ikke bort i fra at her ligger mer bak, og at dette er en våpendrager for shorterne. Det hjalp i allefall rikelig i dag virker det som i B2H.

SS
Slettet bruker
20.12.2018 kl 18:23 2057

...fallet idag er nok stoploss fra belånte posisjoner.
Redigert 20.12.2018 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.12.2018 kl 18:23 2052

Eric:

Ja der var mye blanda drops, du har ikke heller bare vurdert et indexfond på OSE? Dette var nesten som det å regne. Du har nok noen røde tall i den portisen du og da. Vurderer du å hente frem noe av disse 70 prosentene i løskrutt nå da?

SS
Slettet bruker
20.12.2018 kl 18:40 2003

Prosentene blir hentet fram før eller siden, har hatt mye reserver de siste 12 månedene. Porteføljen min slår indeksfondenes risikojusterte avkastning, så det er ikke et alternativ. Har klargjort en tilsvarende modell for internasjonal eksponering, men først skal markedet krasje fullstendig, og slikt tar tid.
anderix
20.12.2018 kl 18:43 1994

Dere kan dette bedre enn meg, men må bare spørre; hva er det som hindrer JF å legge inn et bud på selskapet allerede i morgen på f,eks 24kr PR aksje. Er vel mange som er såpass mørbanket nå at de ville gladelig solgt? Jeg håper naturligvis ikke at det skjer, men heller at selskapet utvikler seg positivt videre og at JF utløser opsjoner til høsten på 32,50 og så legger inn bud på 40-45kr.
Jeg bare spør?
Flygeren
20.12.2018 kl 18:53 1964

De andre med mye aksjer, og opsjoner, samt ledelsenville ikke godtatt noe bud i dag om det er vanlig standard differanse mellom kurs og bud. Kursen er for lav til at de vil tjene nok på det! Så er bare å bli med på reisa og jevnt handle litt frem til det i fremtiden kommer bud som er høyt nok! Da kan vi kose oss:)
Veggis
20.12.2018 kl 19:43 1852

Fy faen for noe møkk. Hvor ender dette i morgen ? Alt.1: åpner opp noen prosent for så å falle. Alt.2 : faller fra start
Veggis
20.12.2018 kl 19:45 1846

Skulle egentlig være i B2H tråden men gjelder nok for Axa også :p
Slettet bruker
20.12.2018 kl 19:51 1823

Haha. En av de beste analysene jeg har sett. Mangler bare alternativet, står helt i ro.?
Veggis
20.12.2018 kl 19:54 1813

Takk ?
Kaisovski
20.12.2018 kl 20:03 1782

Hva tenker vi egentlig om den globale gjelds- og kredittboblen?
I økonomisk teori vil slike sykluser ende opp i ca 10 år med depresjon der gjeldsboblen korrigerer seg selv.
Spesielt gjeld uten verdier som sikkerhet blir nok verdt ekstremt lite. Dette er kreditt som skapes uten at verdens produktivitet økes. Egentlig en komplett skandale for verdensøkonomien. Så lenge gjeld tas opp for å øke antall tjenester eller produksjon, så er det liksom ikke noe problem..

Verden greier ikke betjene renter på 3% engang uten å velte økonomier.. Veldig spent på hvordan verden prøver å løse denne problemstillingen uten å trykke mer penger som i 2008.