Oppdrett vs olje

milk
LSG 20.12.2018 kl 21:18 2762

Regjeringen har tatt til ordet at oppdrett er den nye oljen, Når våkner markedet ??
Redigert 19.01.2021 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
milk
25.12.2018 kl 16:35 2187

Jeg har stor tro på fisk generelt. Dette blir uten tvil sektoren som kommer seg best gjennom denne korreksjonen. OSE vil åpne ned på Torsdag,men jeg tror vi kan se flere innen sjømat som går opp. Holder fremdeles en knapp på SSC ;-)
Kantarell
25.12.2018 kl 10:12 2299

Er det noen som er tro på laks i mellomjula? Noen steder må man investere ;)
milk
22.12.2018 kl 18:23 2487

Du tok den" Spaggio" I frykt for å bli omtalt som en usaklig hauser,velger jeg å slå av litt til kjentfolk ;-) Utviklingen har vert formidabel. Jeg var ikke med på NRS og GSF da de steg flere hundre prosent på ett år. Men de stagnerte og fikk et tilbakefall,selvfølgelig.. Merry Christmas. ;-)
spaggio
22.12.2018 kl 17:52 2515

Milk hvilke sjømataksjer har steget med 70/120 % på 7 år ?
Både Salmar og Nrs er vel tidoblet i denne perioden !
God Jul
milk
22.12.2018 kl 17:41 2522

Jeg kjøpte mine første aksjer innen sjømat i 2011. Det hele startet med at jeg arvet noen få aksjer i NTS. Tidligere var jeg kun inne i Olje og oljerelaterte aksjer. Det kapittelet skal jeg aldri inn i igjen..... Sjømat har vert,og er et eventyr for meg og mine finansielle partnere. Vi snakker om 70-120% kursøkning på 7 år,med gode utbytter. Veien videre er det ingen tvil om,kjøtt taper terreng mot fisk. Eventyret vil vedvare og ekspansjonen er stigende. Nesten så jeg har dårlig samvittighet ovenfor de som ikke hadde å har mulighetene til å investere i egen fremtid...... Uansett så har det vert en jobb å nå disse målene men jeg betaler formueskatt med glede. :-)
SCK
20.12.2018 kl 23:48 2651

"Når våkner markeded", spør Milk.
Markedet har vært våkent en god stund nå, Milk, ta f.eks. en titt på kursstigningen i sjømatsektor siste året, eller lengre tilbake kontra øvrige sektorer. Det taler for seg selv. Og du har sett det selv

Oljen går på kunstige priser, oppganger skyldes bevisste innskrenkninger i produksjonen. Produserte man oljen for fullt som man gjør innen laks så ville oljeprisen vært lavere, oljeservice ville slitt enda mer. Equinor er vel det beste og sikreste caset jeg ville gått for innen olje selv om prisingen er stiv, men de har flere ben å stå på, herunder produksjon innen fornybar energi osv.

Investerer man lang så ville jeg gått for laks av de to sektorene, finn de som henger litt etter, MHG syns jeg kan være et slikt case.
De fleste selskaper uansett sektor stiger verdimessig jevnt og trutt, det vil laks også gjøre i nær og fjern fremtid. Unntak finnes, det leser vi om, kanskje ville den forsiktige investor vært forsiktig med Seadrill, Norwegian Air o.l. - bare for å trekke fram etpar eksempler.
Lakseselskapene tjener gode penger, det er varslet bra priser i 2019 selv om vi som har vært med en stund kanskje tar visse spådommer innen prisene med en klype salt.

Slik at av de to sektorene Milk setter opp mot hverandre så faller i alle fall jeg ned på laks. Jeg liker å ha flere ben å stå på, 4 er nok. Av mine 4 sektorer, eiendom, energi, bank og laks så foretrekker jeg kun å øke i laks. Nå i hvert fall.

--

Skeptiker 22:23 kan ha rett. Men på litt sikt vil laks følge minst børsen slik at i forhold til øvrig børsselskaper vil fremtid være gunstig tror jeg. De er bra utbyttemaskiner også, som teller endel, må ikke glemmes.

Glemte å nevne det usikkerhetsmomentet twitterkongen kan stelle istand, men han vil ramme alle sektorer om han går amok.

Redigert 21.12.2018 kl 00:11 Du må logge inn for å svare
skerptiker
20.12.2018 kl 22:23 2696

Jeg tror ikke det er mye mer å gå på i laks. Jeg er redd kursen på disse aksjene blir presset ned i januar, ettersom etterspørselen faller etter jul og det er mange som vil sikre gevinster. Prisene har sikkert toppet ut i NOK nå.
STWK
20.12.2018 kl 21:39 2735

Oppdrettslaks er ikke bærekraftig, en stor trussel for miljøet og mest sannsynlig for deg og.