NANO: stakkarsKORSAR er ute i hardt vær her - kom og hjelp han!

Hugoil
NANO 21.12.2018 kl 08:04 80440

Forumaktiviteten sett over en uke på HO har aldri/på 2,5år ikke vært lavere enn nå. Det skyldes også overgang til TI etter mental tretthet på HO. (Det er også usedvanlig stille på TI Nano-tråder nå også, trolig også 2,5års der også).
Den mentale og emosjonelle støyen var ekstrem på HO-trådene etter at den voldsomme høst2016 oppgangen tiltrakk seg både ergrelse på vei opp og skadefryd på vei ned i 2017 og 2018.

Så mange HOere flyktet fra fristaten og over grensen hvor de startet ny tilværelse i det unge demokratiet TekInvestor. Denne migrasjonen økte, noen opprettet nye profilnavn og kunne startet på nytt med blanke ark med soft baissing eller haussing disiplinert av folkestyrets mulighet for "banning" og dermed sanksjoneringer av ledelsen med utestengelse i x eller y år for de værste.

Imidlertid; diffusjonen av animal spirit fra HO til TI har tæret på den jomfruelige nye mark. Og med hovedtyngden av NANO-skribenter etterhvert på TI, så har kulturmelka der blitt omlag slik den var her. Men noe bedre/værre kan man si den er der. Ja se - du kan velge selv, alt etter om du er inne eller ute av NANO. Jeg selv ble bannet og utestengt flere ganger påTI før jeg til slutt ble utestengt på livstid. Værre enn å bli sendt til Australia. For jeg hadde solgt og oppgav mine grunner til det. I tillegg skrev jeg to veldig korte innlegg rett etter hverandre og de burde ha vært slått sammen. Det var ikke måte på hva man kunne bli bannet for, selv fordi Costa solgte. Det er selvsagt sterk kursnedgang og mentalt og emosjonelt stress som er hovedårsaken. Så la oss tilgi hverandre, vi er fortsatt bare mennesker - mer enn investorer. Hva er den ultimate nytten du har av penger? Bli et bedre menneske. Tenk på det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45 Du må logge inn for å svare
frontal
31.01.2019 kl 21:03 4064

Bryter den 37 er den fareutsatt og kan falle helt ned mot 20 tallet. Da blir den doblingskandidant baklengs.
En negativ nyhet kan fort få til det.
Kongen
31.01.2019 kl 23:21 3953

Ikke enig med noe av det du skriver. Virker som du kun er her for å trolle. Lykke til med det.
Hugoil
01.02.2019 kl 08:36 3788

Sluttet formert BULL HAMMER på støtten i 100kvarterssnittet i kvarterchartet og formert BULL HARAMI på støtten i 20timersnittet i timeschartet i går.
Redigert 01.02.2019 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2019 kl 08:57 3743

triple doji star? LOL

glasskulen forteller meg at det blir NANO rally idag :P
Hugoil
01.02.2019 kl 09:39 3692

Fra TI Aksjonærlistetråden nettopp:
--
Savepig4412
INSIDER
+30,9%(+2,42%)
1m
For et år siden så man i et veldig kort øyeblikk at mengden aksjer FTF hadde i aksjonærboken hva de meldte inn var lik. Men det hadde ingen voldsom effekt på prisingen av aksjene.
--
Dette, + at Svae har funnet at FF ikke har noe spes. av renteinntekter, tyder på at FF utsteder opsjoner på aksjene som går til shorting - siden de får disse aksjene tilbakelevert uten at det presser kursen, altså aksjene dekkes ikke inn i markedet men via opsjoner bilaleralt. Med dette gjør FF det enda enklere for shorterene å presse kursen på de værst tidspunktene og å dekke seg lettest mulig inn ved behov.

Skamfullt av Folketrygdfondet?
På hvilken måte lever de opp til navnet sitt? Skal de trygde folket ved å gjøre det litt vanskeligere for innovativ, forskningsbasert næringsliv?
Saken kan - bla. være - at de folkevalgte ikke henger med på hva markedet og markedsmennene (se på deres yrkesbakgrunn) som bekler ledelsen i folkets fond gjør og hvor optimalt det er for folket på lang sikt.

Bør være noe for gravejournalistikk her.
Redigert 01.02.2019 kl 09:44 Du må logge inn for å svare
Hugoil
01.02.2019 kl 10:17 3658

Det kan være en gryende shortinndekning vi ser nå. Kjøpsmønsteret har vært bull siste dager, men det er bull på en litt annen måte nå, både ved kjøpsordrene som legges best + at salgsordrene ikke trekkse oppover i same grad - slik at du som selger ser "at du kanskje bør selge nå".
Slettet bruker
01.02.2019 kl 10:40 3620

Tror ikke noen skal bestille Rollsen i dag heller på antatt NANO-sprett...
Selv om jeg er forumets sjefshausser nå :-)
Hugoil
01.02.2019 kl 11:02 3574

Krieghoff:
Ifm. FF og shorting: Du som plotter statistikk på OFF-handlene - Finanstilsynet har regler på at det ikke skal være mer enn 4% OFF-handel i en aksje på månedsbasis. I hvilken grad er dette overholdt for NANO - og kan et brudd ses i sammenheng med shortingen?

I tilfelle det er brudd, så kan det være at shorterene handler med seg selv/overfører aksjer tilbake til hverandre om algoene deres er satt opp til roling selg på lavere og kjøp på lavere, alternativt/og-eller "opsjonsrelaterte" tilbekeleveringer i OFF-handlene - som inneholder flere ulike typer handler og mer elelr mindre offentlige handelsplasser utenom børs. F.eks. er handelstypen SI Systematiske Internaliseringer, som er handel på egen bok uten at det går over børs.
Redigert 01.02.2019 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
Hugoil
01.02.2019 kl 11:48 3516

b b b bb....
Hugoil
01.02.2019 kl 12:00 3501

Da har vi en avgitt BULL HARAMI CROSS i timeschart og ligger inne med BULL HARAMI CROSS i dagchartet ...i tillegg til trådtittelens BULL ENGULFING.
Redigert 01.02.2019 kl 12:03 Du må logge inn for å svare
Hugoil
01.02.2019 kl 12:36 3464

Folketrygdfondet - counterproductive?
https://tekinvestor.no/t/nordic-nanovector-aksjonaerlister-og-shortaktorer-nano/5147/1948

På gamle HO postet Atemis noen tilbakemelding fra FF på henvendelse han gjorde til de. Her er også noen linker til FF dokumenter.

"Nano - Folketrygdfondet, fra samfunnsstøtte til folkefiende"
Fru.Pedersen
NANO
04.07.2017 kl 22:41
6439
https://forum.hegnar.no/archive/thread/2394361/view


"NANO: SHORTE er det SIKRESTE big pharma kan gjøre, fordi:"
https://forum.hegnar.no/index.php/archive/thread/2394346/view/22089031/1
Redigert 01.02.2019 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
Hugoil
01.02.2019 kl 12:41 3462

spek2dagersOHS
stockwalker
01.02.2019 kl 12:58 3427

Nano blir nå illikvid og kjedelig i sin tynne algostyrte pendling i interval under 45 ..
Docs
01.02.2019 kl 14:02 3368

Det ser faktisk ut som noen forsøker å bryte støtten rundt 41. Tror dere de klarer det? Jeg sitter klar til å kjøpe 5000, men er usikker på om jeg skal kjøpe nå, like under 42, eller vente å se om de bryter 41-støtten.
Slettet bruker
01.02.2019 kl 14:08 3363

skuffende utvikling atter en dag. jeg rengjorde glasskulen min og fant en sprekk :-(

måtte en tur til jernia for å handle superlim

klar til teste ut glasskulen min igjen LOL

Hugoil
01.02.2019 kl 14:50 3309

Jeg støtter initiativet, men igjen så bør slike mailer/henvendelser gjøres så gode som mulig før de fyres av. Dette var ikke et hagleskudd, men det kunne vært enda bedre med en ukes preprosessering på forum. Husk administrasjoner er leie av slike hyppige meldinger og de vet å parkere de med sine "greie" svar. Derfor må de inneholde noe som man ikke lette kan parkere/overse, f.eks. noe faglig, noe absolutt framfor relative formuleringer. Grundig muss sein for å få dette til.
--
Savepig4426
INSIDER
+31%(+2,48%)
2t
Børsen er solid rigget for å favorisere aktører som driver med shortmanipulering. Fact. Anonym handel og skyhøy terskel for innsyn i shortregister er kommet på plass etter pålegg fra finansbransjen.

6



studenten862658
1
1t
Med andre ord, det er ikke mange nok som tror at selskapet er underpriset.

Når shorten på halvannen måned øker med 500k aksjer, er det vanskelig for et lite utviklingsfirma, og aksjonærer å stå i mot. Du kan se at antall nordnett eiere har økt, så interessen har absolutt vært tilstede, men musklene hos hedgefond er en del større enn hva vi kan hamle opp med.
*Edit tillegg,
spesielt siden det har ført til tvangssalg hos noen langsiktige aksjonærer.

Gidder du poste teksten her så det blir enklere å copy/paste? :stuck_out_tongue:

Hei!

Jeg er en investor i selskapet Nordic Nanovector hvor dere er nest største aksjeeier.

Desember og spesielt januar har vist en oppskalering i aktivitet fra shortfond, noe som økte betydelig kort før, under og etter den rettede emisjonen som ble utført 24. til 25. januar mellom børsens åpningstid.

En emisjon som ble utført til kurs 45, hvor til sammenligning selskapet hadde emisjon for rett over 2 år siden til kursen 114. Selskapet har vist fundamental styrke i løpet av 2018, noe som ikke gjenspeiles i kursen, og shortposisjonen har direkte skadet selskapets evne til å hente penger. Ja shorting har tilogmed økt etter emisjon på meget lave kurser.

Dere har et stort antall aksjer tilgjengelig for utlån, noe som ser ut til å ha påført dere, deres medaksjonærer og selskapet dere er nest største eier i et tap i denne omgang. Ja for min del endte det i en presset belåning og tvunget til salg på 30% av mine aksjer.

Kanskje det er på tide dere revurderer deres posisjon for utlån av aksjer for selskap?

FTF kan ikke fortsette å låne ut så store mengder aksjer i et selskap som baserer seg på forventningsverdier og der mesteparten av aksjene er helt bundet i lange posisjoner. slik at det er få frie aksjer for kjøp og salg og dermed uhyre lett å påvirke kursen. Det skader selskapets evne til å hente penger via børs, det fremtvinger tvangssalg for belånte posisjoner. Det igjen gjør at meglere setter strengere krav til EK for belåning, mindre penger kommer inn, det gir større utrygghet til bransjen og investeringer dertil. I det hele tatt, dere skader eget selskap, og dets vekstmuligheter.

Jeg er klar over at det er mange aksjer til utlån utenom FTF sine utlånte aksjer, men dere representerer en stor del av aksjene til utlån for shorting.

Det er kanskje ikke i henhold til hva dere sier om dere selv angående samfunnsansvar på egen hjemmeside:

“Vårt oppdrag er å være en ansvarlig forvalter av fellesskapets finansielle verdier. Vi skal sikre god avkastning over tid og bidra til statens langsiktige sparing. Folketrygdfondet har samtidig en viktig rolle som stor aktør i sitt marked.”

Hjertesukk fra en delvis tvangssolgt medaksjonær i et selskap på frontlinjen av teknologiutvikling innen kreftbehandling.
Redigert 01.02.2019 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
Hugoil
01.02.2019 kl 15:20 3266

Veagar + alle: Man skal heller ikke glemme at shorterene benytter meget omfattende programmerte algoritmer i høyfrekvent handel for å få til det de ønsker. Til og med algooppsett med handel med preferert motparter i handelen er teknisk mulig siden det er mulig/ihvertfall ikke avvist at det ikk er mulig å se ID for hvilke meglere som handler. I tillegg kan ordrer merkes og utforte handler igjenlegges et merke med valg av sifre/sifferkombinasjoner. Penger og store penger er incentiver for å gjøre dette og også incentiver for å unngå at dettte blir undersøkt. Meglerselskap eier halvparten av Oslo Børs, enn så lenge. "Det handler om tillit" er børsens slagord. Hvem sitter i styret? Meglerselskapene. Ingen jurist er representert der. Det burde sitte en profilert jurist i styret som kan gå god for at bukken ikke spiser av havresekken. At tilstanden vedvarer kan skyldes frykt eller at den er kjøpt.
--

4



Merlin211

vegar_beider
17m
Det er neppe så enkelt. I stedet ser vi en utspekulert anvendelse av shorting, der de med belånte aksjer blir tvangsinnløst, og hedgefondet kan innkassere billige aksjer på oppturen. Dessuten som nevnt, ser det ut til at shorterne i Nano rett og slett greier å designe inn en kursutvikling som hjelper dem. Som vi ser skader shortingen Nano, ikke minst under emisjonen nettopp, det skader aksjekursen og det medfører et ikke-naturlig kursbilde som fordreier muligheten for øvrige investorer til å planlegge egne kjøp og salg.

Shortingen blir ren manipulasjon. Folketrygdet kan hevde til de blir blå i ansiktet at det de gjør er lovlig. Men de glemmer å bedømme situasjonen i selskapet, og shortingen i dette omfanget er direkte uetisk fra en ansvarlig offentlig institusjon. Hvor i all verden er ledelsen i Folketrygdfondet. Det kan man virkelig sette spørsmålstegn ved. Hva er det de tenker på? Det er nesten som om man kan spørre om ansvarlige i fondet er kjøpt og betalt for beslutningene?

Takket være avslørende bevis i form at kurvene over shorting og kursutvikling bør det heldigvis være en god strategi vi som langsiktige investorer i Nano kan utnytte: Når shorten når taket for utlån, og aksjekursen når et lavmål som nå, så gir det en fenomenal kjøpsmulighet, om man kommer inn før shorterne må dekke seg inn. Så kan man heller lette seg igjen når det kommer momentum i aksjen.

6



studenten862658

Altiexiles
15m
Ser det når du sier det. Skrev på måten jeg ville formulert det muntlig en til en, og vurderte ikke oppsett. Aldri hørt den kritikken før, så takker for det. Mailen er allerede sendt, så den får stå sin prøve. Forventer ikke noe respons, men om det kommer ytterligere press fra andre kanter også. Det er da noe. =]




janusface1
-21,4%(-0,56%)
1

studenten86
6m
Det er et bra og viktig innlegg. Har selv grublet en del over problemstillingen de siste dagene.
Jeg mener shorthandel bryter med hele poenget med aksjemarkedet som må være å skape verdier.
Man kan argumentere med at de “balanserer” markedet, men man de har fint mulighet til å la være å kjøpe aksjer i selskaper de ikke liker. Dersom det oppdages ren svindel, så er uansett det et kriminelt og ikke noe man kan kunne profittere på. Shorthandel vil uansett premiere immoralsk atferd. Man kan tenke seg mange situasjoner hvor shorthandlere kan finne på å spre ut falske rykter og plante “bevis” for å profittere på det. Således må shorthandel være destruktiv og bør forbys.
Frontmasta
01.02.2019 kl 15:30 3249

De som driver med Black box trading skriver hos på div forum, også hos Trygve................. ELLER ?
FAR100
01.02.2019 kl 15:47 3220

shorten øker og øker.

Forum forum
01.02.2019 kl 15:53 3210

Shorten øker også i dag.

Jeg tror nok folk er litt naive på disse forumene og i sin tro på norsk forvaltning og etikk.
I finans er det ingen kjære mor. FF har ingen skrupler og fungerer som de fleste andre i pengeverden som opportunister som svømmer med hendene innover. En samlet næring der de forvalter et system som er vedlikeholdt ved at de tjener penger, mens hver enkelt av oss andre stort sett taper. Reglene er rigget, og kontrollen er for det meste kontrollert via egne organer/institusjoner med særinteresser. Trøsten får være at også Nano er FF avhengig av avkastning, så når tiden er moden vil de være opportunistiske i forhold til salg. I mellomtiden får man fylle på så godt det går.

God helg!
Hugoil
01.02.2019 kl 16:44 5820

Det var pragmatisk og nok ikke det siste dagers debatt har dreid seg om.

Det var en viktig dag i dag for både NANO og markedene. Meget god handel i NANO sluttauksjon. Lignet shortinndekking det som tidligere i dag.

Er det noen som vet om det bare er >0,5% posisjoner som akkumuleres og offentliggjøres eller om det også er inkl. <0,5 posisjonene?

Skal mye til for at det ikke avgis en intradagDB mandags formiddag, alt. at debilir en 3dOHS.

Sluttet doji på støtte i dagchartet og vi fikk dermed formert ovenfor nevnte BULL HARAMI CROSS som suksessiv fortsettelse av BULL ENGULFINGEN.

doppo
Redigert 01.02.2019 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Hugoil
01.02.2019 kl 16:54 5801

vegar: ja dette er soveputen til flere enn deg: "Men fakta er at det bare er slik børsene fungerer. Ingenting vi eller noen andre kommer til å gjøre noe med, " Du er veldig glad som har solgt, men når bør du kjøpe deg inn igjen. (beste måten å baisse er jo å starte svagt neg. som du gjorde samtidig som du presiserte at du har aksjer du også, og så gradvis forsterke baissen).

Her tar du logisk feil når du sier at det ikke er relevant:
"vegar_beider828
INSIDER
22m
Fakta er at selskapet gikk glipp av 250 mill i cash ved 10% utvanning.
Og et kjøp er aldri helt fristilt fra aksjekurs.

Selskapet valgte selv tidspunkt for emisjon så det argumentet er ikke relevant.
Hva mener du egentlig med at et kjøp aldri er helt fristilt fra aksjekurs?" Prøv å tenk over om det er relevant.
Fra Sidelinjen
01.02.2019 kl 18:52 5723

Hugoil; de posisjonene som meldes som reelle short er kun de som utgjør 0.5 % av aksjekapitalen eller mer.
Hvis fem ulike fond alle hadde shortet 0.49 % hver, tilsvarende 2.45 % samlet, så hadde det ikke kommet frem av oversikten.

Så forhåpentligvis er andelen short langt høyere enn det oversikten viser. Jeg har fått mail fra IR i dag om at ting jeg har adressert pr mail til selskapet vil bli belyst i forbindelse med Q4-tallene, og jeg håper disse gutta sitter med shortsen heiset høyt oppe på livet når herr Eduardo Bravo skal snakke om hvordan ting står til i selskapet og hva som er planene for det kjøret selskapet nå nærmer seg.
Det kommer til å skje mye :)
Redigert 01.02.2019 kl 18:54 Du må logge inn for å svare
frontal
02.02.2019 kl 20:56 5520

Si at de overrasker positivt ved Q4 så har jeg uansett kjempe god tid til å sikre shorten. Si at den åpner 30% opp den dagen har jeg uansett en god gevinst å sikre, og med så mange ilojale aksjonærer i Nano blir dette veldig enkelt. :-)

Men sjansene er større for at dette Nano prosjektet drøyer I tid og at 37 støtten ryker. Win win for meg er det uansett.
Slettet bruker
02.02.2019 kl 21:14 5497

Ryddegutten Mark Wright har en stor oppvask å gjøre.

Har han nok Zalo?

Emisjon.......eller er det brura som skal pyntes????

Tog du an Frontmasta.............
Hugoil
04.02.2019 kl 09:31 5294

Sissener har kjøpt 500K i emisjonen. En helt ny aksjonær.
Redigert 04.02.2019 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
Hugoil
04.02.2019 kl 09:43 5265

Uredd har økt med 5K.
Hugoil
04.02.2019 kl 10:01 5226

Spør Sissener om hvorfor han kjøpte NANO:
--
MØT JAN PETTER SISSENER: I morgen kl 13 stiller meglerlegenden og forvalter Jan Petter Sissener opp i en live video Ask Me Anything. Sendingen vil streames til Xtrainvestors «live-kanal» samt til aksjegruppene Norske Aksjer og Aksjeforum på Facebook. På Xtrainvestor vil man kunne se sendingen uten å være medlem. Opptaket av videoen vil selvsagt bli lagt ut alle steder i etterkant. Har du spørsmål å stille til Sissener? Send gjerne inn spørsmål ved å svare på denne mail.
Hugoil
04.02.2019 kl 16:20 5052

Har økt med et par kassetter i dag.
Hugoil
04.02.2019 kl 16:28 5039

Sluttet med en formert 3-dagers omtrentlig BULL TRISTAR, på alle periodesnittene og litt over sentrallinje fra nov2016.
Redigert 04.02.2019 kl 16:46 Du må logge inn for å svare
Hugoil
04.02.2019 kl 16:46 5002

Den siste dojien av disse tre er dagens doji ("doji på støtte"). Den sluttet høyere enn gårdagens doji/eller harami som norskbulls leser den som. Dermed har vi i dag fått AVGITT fredagens KJØPSSIGNAL BULL HARAMI - OG vi har nå 3 suksessive KJØPSSIGNALER inkl. tristaret.
Slettet bruker
04.02.2019 kl 16:50 4989

Doji star eller Death star? LOL

På tide Costa ringer inn til Xtrainvestor og forteller på sin aksent:

"blue horseshoe loves Nanovector" :D
Hugoil
05.02.2019 kl 08:09 4824

Det er ingenting som heter death star. Men doji star finnes; og disse er i en bullish tristar formasjon - på støtte.

Har et kjøpssignal 2ukersOHS i RSI som bør kunne ta oss opp til den gule halslinjen til spek kjøpssignal 2mndOHS i kursdiagrammet.

https://invst.ly/9z4k4
Redigert 05.02.2019 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
frontal
05.02.2019 kl 08:51 4762

Dødskryss på gang. Det betyr at stor nedgang venter på oss.

https://www.investopedia.com/terms/d/deathcross.asp
Hugoil
05.02.2019 kl 08:58 4742

Hvis det skjer, så er det 2-3 uker til før snittene krysser.
Men se hvordan det gikk sist det ble dødskryss. Det ble etterfulgt av sterkt oppgang. Kanskje det er det som skjer denne gangen også rundt Q4 i slutten av feb.
Hugoil
05.02.2019 kl 09:20 4686

Er det i frontal cortex frykt sitter?

Trender fint i ukeslang stigende trendkanal, timeschart: https://invst.ly/9z5bg
Bør kunne gå til trendkanalens topplinje 47.
Redigert 05.02.2019 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Hugoil
05.02.2019 kl 10:03 4625

håhå, den koster! frykten siger inn hos frontal som går imot markedet.

OSEBX avgir kjøpssignal 9dOHS

NANOligger i justert stigende trendkanal med bull harami i 5 min og lave periode RSIer i alle chartene: https://imgur.com/a/LzYCgnJ
Redigert 05.02.2019 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Hugoil
05.02.2019 kl 10:09 4717

Vurder også KILEN over hele kvarterchartet.
dr. Stockman
05.02.2019 kl 10:52 4647

Har økt med 15.000 aksjer den siste tiden, og har nå flere aksjer enn noengang i NANO. Får betrakte fallet i lys av "ingenting er så ille at det ikke er godt for noe", og jeg er ihvertfall nå veldig godt rustet for å kunne trekke veksler på en oppgang i NANO. Har også doblet i PCIB, mens jeg dessverre har måttet bortimot halvere i PHO. Men er forsåvidt klar til å kunne omrokkere raskt om det f.eks. kommer svært lovende nyheter fra PHO.
Hugoil
05.02.2019 kl 13:38 4530

Jeg tror det er en veldig fin utveksling å ta aksjer nå som shortere synes de nesten bare bør bruke litt flere aksjer til å forsvare allerede satt short. Når de finner ut at de snur på "nesten", så får vi en hyler til 47.

Det nylig opprettede nicket frontal er et passende nick for å fronte short. Dere ser han skriver ganske målrettet og disiplinert, selv om dødskrysset, som har liten pålitelighet og for NANO sist gav oppgang (les: kursen hadde falt så mye at det ble bunning av det). DA vet vi at shortere har ihvertfall norske løpemenn på trådene.