Prisene fortsetter oppover

Puffen
REC 09.01.2018 kl 10:46 8736

Fint hopp på Sunsirs i dag igjen
Redigert 21.01.2021 kl 03:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2018 kl 10:53 7905

Jeg tror at en del raske Biotech penger kommer over til REC snart....REC er sykt spennende på dagens lave nivå.
Slettet bruker
09.01.2018 kl 11:00 7867

og der var REC snart i + igjen :)
JohnnyBGood
09.01.2018 kl 11:16 7804

Digitimes melder om stigende priser som ligger nå godt over 20 USD/kg, men dette er sannsynligvis med 17 % MVA. Dette forårsakes i hovedsak av etterspørsel etter renest poly til mono-produkter. Videre forventes det at prisene holder seg i hvert fall til midten av februar.

Det rapporteres også om enorm vekst i waferkapasitet i løpet av 2018 godt overgår celleproduksjonskapasiteten (165 GWp vs 145 GWp). Så kan man lure på hvordan det vil påvirke etterspørselen av poly.
Redigert 09.01.2018 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
questi
09.01.2018 kl 11:29 7759

Jeg tror at de waferne med lavest kvalitet blir kassert og aldri får oppleve å bli omformet til noen celler :) Etter at waferprodusentene nylig har fått installert en banebrytende teknologi med diamantsag, der de får dobbelt så mange wafere ut med samme mengde poly, har det oppstått et massivt race der det er om å gjøre å å produsere de beste mono-waferne, noe som vil gi paneler av høyere kvalitet til samme lave prise for sluttkonsument.

Høykvalitets polysilisium slik som REC sin fra MosesLake og Butte-Siemens og TianREC vil bli svært etterspurt, mens lavkvalitetspoly sånn som de fleste fabrikkene i Kina lager forøyeblikket er det bare å kaste på dynga eller resirkulere. Silanetterspørselen vil også øke pga denne endrede etterspørselen fra lavkvalitets multi-Si celler til høykvalitets mono-Si celler.

Waferprodusenter som ikke kjapper seg med å kjøpe inn massevis av ren poly fra REC for å lage det nye markedet spør etter vil gå konk.
Redigert 09.01.2018 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Puffen
09.01.2018 kl 13:28 7636

Men hvorfor kommer det ikke nok til kunder til å kjøre i gang resten av fabrikken snart ?
Slettet bruker
09.01.2018 kl 13:37 7595

Federal energy regulators have killed Rick Perry's power grid proposal, which would have subsidized some coal and nuclear power plants. According to the FERC, the plan failed to show that current electricity markets are not just or reasonable, or may be a threat to grid resilience. The rejection is a major victory for natural gas, wind, solar and other clean industries. ________________________________________
Why are you receiving this great newsletter? You subscribed to Wall Street Breakfast at Seeking Alpha.
Slettet bruker
09.01.2018 kl 13:37 7591

dobbel
Redigert 09.01.2018 kl 13:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2018 kl 13:37 7596

dobbel
Redigert 09.01.2018 kl 13:41 Du må logge inn for å svare
questi
09.01.2018 kl 13:45 7596

MosesLake? Må jo leie inn folk først og av-plombere alle spaker og hjul. REC har funnet ut at det fortsatt lønner seg å produsere halv volum til dyr pris, enn fullvolum med litt lavere pris :) Prisstigningen må opp i 22 USD/kg eller noe over år før REC skal ansette 30 stk og sette igang et prosjekt med å restarte den andre halvdelen av industriparken :)

Utover råvarekost osv så kommer lønningen til 30 ingeniører raskt opp i USD/året eller 5 mill kvartalet...
Akkurat nå går REC i pluss med 3 mill USD i kvartalet,
Først dersom en økning 50%-100% vil gi et kvartalsresultat på minst 6 mill (dobbelte av i dag) synes jeg det vil lønne seg :)
ellers bør REC heller sultefore markedet :)
AntonBerg
09.01.2018 kl 13:50 7863

@JBG

"Det rapporteres også om enorm vekst i waferkapasitet i løpet av 2018 godt overgår celleproduksjonskapasiteten (165 GWp vs 145 GWp). Så kan man lure på hvordan det vil påvirke etterspørselen av poly."

Vi ser og det er rapportert at polysilikonkapasiteten ligger omkring 100 GW. TianREC representerer med sine 19,000 MT f.eks. omlag 4 GW av semi-grade til lavkost. Så kan vi tenke oss at det tar 3 år å bygge og koster $ 1,25 billion. En del annen kapasitet som kommer er lavere kvalitet og dermed rettet mot nedre segmentet i solar grade, dette er billigere og raskere å bygge. Wafer ekspanderer kraftig i 2018. I Kina er det høyere demand enn supply, og supplysiden har kun 6N-9N å tilby. Samtidig er det produksjonsproblemer hos enkelte.

Wafer-demand vil øke når man søker å utnytte utilization rate på 165GWp. Man bygger ikke nytt for å holde det på tomgang. Det må da bygges 65 GW mer polysilikon for å henge med. Alternativt må ulønnsom wafer-kapasitet fases ut.
Redigert 09.01.2018 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2018 kl 13:57 7832

Høres bra ut. Eneste "smolk" i begeret er vel at Diamond wire vil redusere behov noe for poly per produsert GWp. Er dette hensyntatt i beregning av demand poly i 2018?
JohnnyBGood
09.01.2018 kl 14:10 7730

@AB & questi

Mitt tips er at det blir en kombinasjon av det som dere sier. I første omgang vil nok ikke ny kapasitet gå med full produksjon umiddelbart, selv om det sies at noen waferprodusenter hamstrer poly. I tillegg vi nok noen produsenter med høye kostnader og/eller gammel og utdatert produksjon, rett og slett stenge ned waferproduksjonslinjer. Følgelig kan dette føre til høyere prisdifferanse mellom ren og mindre ren poly, noe som ikke nødvendigvis taler til fordel for FBR-A i Mose Lake.

Nedstenging av gamle og ineffektive produksjonslinjer har vi delvis sett innen polybransjen, selv om der har jo toll spilt en større rolle.

Derimot kan det bli rift om alle innsatsfaktorer som bedrer ingot- og waferproduksjon som igjen kan telle positivt for granulert poly.
AntonBerg
09.01.2018 kl 14:19 7732

Hos SunSirs ligger snittprisen nå på 155400.00 CYN som tilsvarer 23811.94 USD. Dette tilsvarer 23,81 $/kg med 17 % avgifter eller 20,35 $/kg uten avgifter.

Det er en høy pris! REC går i pluss om man selger til 12 $/kg. Så her har man potensiale for økt salgsvolum og markedsandeler, eller økning i ASP.


@JBG

Hva angår Moses Lake og FBR-A så er jeg ikke bekymret jo mer tiden går. FRB-A produktet er bedre og billigere enn resten av solar-grade-produktene som selges.
I ROW er det heller et problem med markedstilgang som blokkeres av langtidskontrakter hvor kundene må ta volumer med jevne mellomrom. Kundene bør drive 50/50 granules/chunks om de vil tjene penger. Dersom kundene øker sin kapasitet (vekst) eller langtidskontrakter utløper vil tomrommet bli fylt av granules. All ledig kapasitet i spotmarkedet vil sterkt vurdere granules - spesielt om de allerede har investert i produksjonslinjer som tar FBR granules.

I 3Q17 solgte REC over 4,000 MT. Moses Lake kan maks produsere omlag 5,300 MT ved 100 % utilization rate. Holder man snittet på omlag 4,000 MT fremover er det 1,300 MT man skal finne nye kjøpere til. Det tror jeg er fullt mulig i ROW.

I 2019 utløper Kina-tariff-vedtaket. Det er sannsynlig at det kan bli forlenget. Men det kan også bli justert til RECs fordel pga JV-samarbeidet. Uansett vil markedet i ROW kunne være stort nok for at REC skal kunne få full dekning.

De laveste spotprisene i ROW har steget hvilket indikerer at REC øker sin konkurransekraft.


................................

De fleste av våre konkurrenter må har priser på 15 $/kg for å gå i pluss.
Mesteparten av polysilikon selges på langtidskontrakter som har høyere priser enn spotmarkedet, og det er også avgjørende hvilke kvaliteter som produseres og selges for marginene. Når Wacker tjener penger på polysilikon med god margin, er det fordi de (1) har langtidskontrakter som sikrer dem unaturlig høye priser og (2) selger polysilikon av høyere kvalitet som oppnår høyere priser.

Problemet til Wacker er når langtidskontraktene utløper, slik vi ser Hemlock sliter med. Hemlock er ikke konkurransedyktig og har ingen strategi verken teknologisk eller bedriftsøkonomisk til å bli mer konkurransedyktig. GCL øker sin produksjonskapasitet for å få ned enhetspriser, det kan ikke Hemlock gjøre. Og semi-grade (9N-11N) som har vært forbeholdt noen få selskaper der Wacker er nummer 1, vil nå merke revolusjonen med FBR-B som gjør at vi kan produsere semi-grade til under 10 $/kg. I Kina produseres det i dag kun 6N-9N! Med TianREC får de semi-grade på hjemmebane.
Redigert 09.01.2018 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
questi
09.01.2018 kl 14:33 7678

Slik jeg fikk det forklart er det slik:
- MosesLake FBR-A er av kvalitet 8-10N, til forskjell fra
- en betydelig andel av kinesiske produsenter som hadde dårlig kvalitet nede i 6-8N,

nå - med Butte-omleggingen for 3 mnd siden er kanskje REC plan å selge:
- Butte-Siemens som vel er av elektronikk-kvalitet 10-11N, en kvalitet som passer til den nye mono-Si boomen.
og fra RECs Kina-fabrikk, vil man om alt gå etter planen faktisk også få
- TianREC FBR-B på renhet 10-11N

Jeg tror at FBR-A fra Moses vil finne et marked i Taiwan, Japan osv og multi-Si waferne som kommer ut av produsjonslinjene her vil utkonkurrere multi-Si-waferne fra Kina som brukte 6-8N. Til kvalitetsbevisste konsumenter har man segmentet som foretrekker mono-Si, som får ting fra Butte og TianREC :)
Redigert 09.01.2018 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
09.01.2018 kl 15:24 7567

@ AB og questi

OK, denne diskusjonen mener jeg har vært borti tidligere. FBR Prime har bortimot 8N+, men REC har aldri sverget ensidig til betegnelsen med antall Ner. FBR-poly har rett og slett en annen renhetssammensetning. FBR-poly typisk høyere andel av oksygen og metaller. Dette medfører at krystaller er mer utsatt for lysindusert degradering og effekter som over tid reduserer cellenes effektivitet. Hvor dominerende de negative effekter av FBR-A-poly har, kommer jo således an å andelen som blandes inn sammen med Siemens-poly. Det er derfor ikke så enkelt å si at FBR-A er så mye bedre enn f eks Siemens SG etter min mening.
At tollmurene skal falle har vi håpet på i mange år nå. Det er tilsynelatende ikke nok «fri» ingot/waferkapasitet i ROW til at det er avsetning for full produksjon i Moses Lake. Da vil eventuelt prisene falle, og igjen gjøre full produksjon mindre interessant bl a pga kostnader med lageroppbygging. Inntil videre ønsker tilsynelatende ikke kunder i ROW å binde seg til en «rimelig» leverandør som REC Silicon.

questi; har du referanse til det du skriver at en betydelig andel av kinesiske produsenter har dårligere poly enn f eks FBR-A Prime? Har hørt dette bli sagt/skrevet tidligere, men antar at mange av dem har karret seg opp på høyere andel med bedre kvalitet med årene.
Odi.1
09.01.2018 kl 15:30 7543

Kommer det høyere toll på import waffer inn til Usa som det snakkes om., så vil Moses Lake stå å dirre av produksjonskapasitet.
Samtidig som dyr og gammel teknologi som leveres til " Long" kontrakter, utgår på verdensmarkedet.
Redigert 09.01.2018 kl 15:30 Du må logge inn for å svare
questi
09.01.2018 kl 16:29 7438

http://pvinsights.com/

Ikke annet enn en slutning:

Jeg ser fra PV-insight at de har funnet det praktisk å dele opp i to segmenter 6N-8N versus 9N+, jeg antar at denne todelingen eksisterer både inne i Kina og utenfor Kina. Jeg antar også at en tariff-mur vil beskytte hjemlige produsenter inni Kina mot konkurranse på pris og kvalitet og dermed forlenge overlevelsen av sub-par produsenter :)

AntonBerg
09.01.2018 kl 16:57 7379

@JBG

N-systemet gjelder for Siemens chunks og er ikke direkte overførbart til FBR-granules. Opprinnelig tilsvarte FBR-A omtrent 6N-8N, men med FBR Prime ble kvaliteten forbedret til 8-9N. REC oppnådde FBR Prime i 2014 og driver stadig forbedringer i produksjon og kvalitet. Dette er kvaliteten som primært dekker behovet for solar. Jeg har ikke sett data på at FBR-A kan nå 10N, ihvertfall ikke i større mengder, med mindre de har oppgradert reaktorene. REC oppgraderer jevnelig Moses Lake, men selve FBR-B reaktorene ble satt på vent.

Chunks og granules er to forskjellige typer produkter både i form og innhold. De har ulike egenskaper. N-systemet fungerer egentlig dårlig på FBR-granules, men forenklet sett gir det best mening for folk som kjenner det systemet best.

Det sentrale er at man har brukt 30+ år på å utvikle semi-grade granules og REC er det selskapet som med FBR-B har klart det. Fra før var REC det eneste selskapet som klarte å kommersialisere FRB-teknologien i prototypen FBR-A som bare var solar grade. Med TianREC har REC monopol på kommersialiserbar semi-grade granules. Og dette produktet er den "hellige graal" innen polysilikonindustrien. SunEdison prøvde og feilet, de kom seg ikke fra pilotproduksjon og satset så stort og tapte. GCL satset stort og tapte. Wacker har en gammel pilot.

Med FBR-B blir Simenes "obsolete" da semi-grade granules er "superior" i forhold til semi-grade chunks. Derfor regnet de fleste med at FBR raskt ville ta markedsandler i takt med at det kom nye FBR-fabrikker som fortrenger Siemens-kapasitet. Nå er FBR-veksten begrenset til hvor mye vi gearer REC. Jo mer REC vokser, jo større markedsandel og mer av polysilikon-kaka går til oss.

FBR-granules er også et strategisk produkt som det nå blir viktig for wafer-kundene å sikre. De wafer-produsentene som ikke kjører minst 50 % FBR med diamond wire i fremtiden har ikke plass i PV-industrien og vil sakte men sikkert dø ut. De selskapene som sikrer seg mest FBR-granules supply, vil være de selskapene som får best marginer på wafer og dermed vokser. Det finnes kun 19k + 16k FBR-granules i verden ~ omlag 7-8 GW.

FBR semi-grade egner seg til både polySi og MonoSi. MonoSi er "high end" for solar og der det vokser masse nå.
Men med semi-grade kan TianREC også droppe solar og heller selge til enda mer lukrative semi-industrien i Asia. For dette er et marked som domineres av de eldste og dyreste aktørene med dyr polysilikon. Her kan REC tilby bedre priser og formfaktor. TianREC blir også viktig for oppbyggingen av semi-industrien til Shaanxi Provinsen da Kina har egne ambisjoner. Hittil har Kina vært nødt til å importere semi-grade fra Wacker, Hemlock og OCI. Nå får Kina 19,000 MT kapasitet selv. TianREC kan dermed tjene penger på å selge FBR-granules til hele spekteret i Kina og tåler priskonkurranse ned mot 10 $/kg. Men mest sannsynlig kan de prioritere hvem de selger til og velge høyest ASP... f.eks. en semi-kunde som betaler 20 $/kg.

6N-8N regnes som standard "solar grade"
9N-11N regnes som stnadard "semi-grade"
Majoriten av produksjon i verden er 6N-9N.
Redigert 09.01.2018 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.01.2018 kl 20:43 7040

AB,veldig bra innlegg.
Det er veldig spennende dette.
Vi har jo hatt mye fokus på shortere..... egentlig har de gitt oss muligheter til gratis aksjer og i så måte har de vært nyttige idioter.
Dersom, og det er vel ikke å regne med noe annet, TianRec blir en suksess, blir neste fase viktig - nemlig å byggeet imperium.
Tror vi at tospannet TT/JUM er de rette for oss til det?
questi
10.01.2018 kl 07:35 6717

Når jeg får nok aksjer skal jeg stemme inn AB og jonny :D
AntonBerg
10.01.2018 kl 09:35 6576

Haha, om jeg også skal være CEO i REC så har jeg tre jobber. Jeg har som hobby å bygge opp et annet selskap akkurat nå. En relativ gammel virksomhet som vi øker marginene og oppgraderer alt sammen til å bli så enkelt og strømlinjeformet som mulig. Kostnadskontroll er noe mange overser som en marginkilde. Jeg er godt fornøyd med TT selv om han er en tørrpinne og ukrarismatisk for OSE, så elsker jeg typer som han. Han jobber bak i kulisser med langsiktige strategier som OSE ikke klarer å plukke opp og forstå. Dere ser ikke hvordan TT har styrt rapportene til grusomt i 2016, bra i 2017 og enda bedre i 2018... dere satt bunnen i slutten av 2017... TT har gjort de riktige grepene i omstillingsfase og fornyet selskapet på vei ut av omstillingen med positiv EBITDA igjen. Dette har dere på OSE ikke observert underveis. Derfor er dere på bakleksa nå.

Slettet bruker
10.01.2018 kl 10:01 6498

AB,

Jeg hadde vel ikke deg i tankene som ny CEO :)
Men, til dere som kjenner REC's historie - hvordan kom samarbeidet med kineserne igang? Hvem tok initiativ med hvem etc...
AntonBerg
10.01.2018 kl 10:08 6498

Det er kineserne som fridde til REC. Det er REC som er bruden og primadonnan i forholdet som dikterer vilkårene og hvor skapet skal stå. Youser nikker som gubber flest og gjør det de får beskjed om.

Jeg måtte vel vært styreformann og CEO om det skulle vært noe poeng ;) Men nå hadde jeg faktisk ikke gjort ting så mye annerledes enn TT. TT har gjort det meste jeg ville gjort. Jeg hadde kanskje vært noe mer aggressiv på enkelte områder og kommunisert litt annerledes andre steder. Men det er småplukk. Jeg er veldig fornøyd med at vi har TT. Det er dere som har utvist misnøye og mistillit mot TT igjennom aksjekursutviklingen. Så da har jeg provosert dere til å tenke omkring lederspørsmålet.
Burgeren2
10.01.2018 kl 11:09 6265

5,9% opp !!

https://www.pvinfolink.com/e-spotprice

0.22% Ned på Pvinsight :-(

http://pvinsights.com/index.php

Mvh
Burger
Redigert 10.01.2018 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
10.01.2018 kl 11:41 6168

EnergyTrend

Polysilicon Price (Per KG) 20.30 17.00 19.400 (+0.52 %)

...............................

Ulike analyser har ulike bakgrunnsdata. Nå er det også litt valutavariasjoner som påvirker tallene med CNY vs USD. Så kommer det an på produktmiksen.
Prisene er på et generelt høyt nivå nå.

.........................

REC aksjen har nå kursfall først og fremst pga lite volum og flere minutter mellom hver transaksjon. Da er det de utålmodige som ikke klarer å holde seg vekk fra salgsknappen.

Jeg har ingen aksjer til salgs. Kunne ikke falle meg inn å selge til 1,50. Det er ræva kurs.
Redigert 10.01.2018 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
Preben_
10.01.2018 kl 11:42 6206

kongkveite skrev WTF?
N E D så det holder med prosenter og piler på PVinsights!
Straks rødt også for Rec...
bel68
10.01.2018 kl 11:50 6104

Slutt å gi fra dere penger hold på aksjene deres la dem svette ...........stay long in Rec
Gobo
10.01.2018 kl 11:53 6113

Kunne ikke vært mer enig. Er ikke minimale endringer i polyprisene som gjelder nå, men q4 og finansiering av JV... la shorterne svette og blø fremover!
kongkveite
10.01.2018 kl 11:55 6132

Uææææ!
Hele 0,2%..tror jeg selger alt.
Ble forsåvidt sendt ned forrige onsdag med 1,2 % oppgang..
Preben_
10.01.2018 kl 11:59 6105

Nå satser du hasardiøst med bestefararven, for hvem er det som vil svette og blø etter Q4 mon tro?
AntonBerg
10.01.2018 kl 12:10 6027

De som selger nå, selger på 1Q17-kvartalet. Huskt at 4Q17 allerede er overstått. Den 9 februar får vi presentert 4Q17-tallene. Og disse forventer vi vil vise en god avslutning på 2017 og oppstart av JV. Men de som selger i dag selger altså på de tallene og nyhetene som gjelder for 1Q18. i 4Q17 kunne jeg kjøpe aksjer til under krona på den gode rapporten som kommer.

Nå må jeg eventuelt betale 1,50 for 1Q-rapporten.
Odi.1
10.01.2018 kl 12:12 5999

en har ikke fått med seg fakta enda, altså... jaja..

Som sakt, små dupper i pris er kjempe bull for REC, det er REC som produserer den billigete varen på stort volum.
Da sliter de med aldrende anlegg ,og 80-90 % høyere energi utgifter pr KG.
questi
10.01.2018 kl 12:16 6016

HERREGUD!!

DUPPET etter mange måneders konstant stigning må skyldes at volum fra TianREC er ute i markedet for første gang!!!!!!!!
Redigert 10.01.2018 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
Odi.1
10.01.2018 kl 12:21 6000

Tian REC leverer først og fremst på det indre Kinesisk markedet, q
http://sunsirs.com/uk/prodetail-463.html
questi
10.01.2018 kl 12:27 5981

*hehe* Kult :D da må det være MosesLake som har skrudd på 100% igjen ;P

Bare tulla, sannsynligvis skyldes duppen bare 'intrauke'-svingninger :D
Kanskje det er noen shorter-spirer blant polysilisiumsinnkjøpere som herjer i det markedet også :D
Redigert 10.01.2018 kl 13:07 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
10.01.2018 kl 12:28 5974

Tror neppe vi ser TianREC volumer bli tilgjengelig i spotmarkedet på en god stund. Markedet er også 100 % klar over at denne kapasiteten kommer uten at det har dyttet spotprisene ned. Markedet ser også wafer-kapasiteten ekspandere. De første volumene fra TianREC går nok in-house til Youser.

PVinsights hadde en valutekorrigert oppgang forrige uke, og dermed er det trolige en valutakorrigert nedgang denne uken.
De kinesiske prisene viser stabile priser som er svakt stigende.
Prisnivået er på ekstremt høyt nivå!
Andre analyser viser prisoppgang denne uken.

At gevinstsikrere selger er en god kjøpsanledning for alle dem som vil tjene penger på aksjen resten av 2018.
Odi.1
10.01.2018 kl 12:29 5973

Vinn-Vinn for REC Silicon de "duppene" der , der så ubetydelig som hvilken side du smører på vaffelen...