Norsk Kvinne har fått ASYL i Polen

kokkohill
21.12.2018 kl 19:55 1893

Norske Silje Garmo søgte asyl i Polen, fordi hun var bange for at miste sit barn. Nu garanterer de polske myndigheder hendes sikkerhed.


https://jyllands-posten.dk/international/ECE11087414/jeg-var-bange-for-at-miste-min-datter/
kokkohill
22.01.2019 kl 21:19 1852

Polsk konsul utvist fra Norge
Norske myndigheter har oppfordret Polske myndigheter til å tilbakekalle konsul Dr. Slawomir Kowalski fra sin jobb ved konsulatet i Oslo.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QlvBQJ/polsk-konsul-utvist-fra-norge
Fjordgubben
23.01.2019 kl 00:49 1815

Barnevernet sørger for at polske konsuler blir utvist, ja de holder på.

Ikke lett å komme på kant med barnevernet, har de våpen?
kokkohill
23.01.2019 kl 15:23 1766

Jeg savner en gjennomgang i mediene om hva den Polske konsulen egentlig har gjort siden Norske myndigheter truer med persona da grata om ikke Polen tar han hjem frivillig.

Polen nektet å etterkomme norsk ønske i denne saken.

Om andre konsuler ,diplomater fra land jeg ikke ønsker vi skal sammenlignes med har gjort mindre enn denne , ja fortell oss.

UD er på tide å rette opp ,for de ødlegger mere i utlandet enn hva vi kan være bekjent av .
kokkohill
30.01.2019 kl 22:47 1712

20 000 Polakker har skrevet under opprop mot Norske myndigheter , og vi er selvsagt feilfrie i ett og alt ?
kokkohill
11.02.2019 kl 23:16 1634

Norsk konsul uønsket i Polen


Utenriksdepartementet (UD) erklærte mandag at Polens konsul Slawomir Kowalski er uønsket som diplomat i Norge. Polen svarer med samme mynt og erklærer at en norsk diplomat er uønsket i landet.

Slik situasjonen er blitt og i tråd med internasjonal praksis er en norsk diplomat ikke lenger velkommen i Polen, heter det i en erklæring fra det polske utenriksdepartementet mandag kveld.


https://www.nrk.no/urix/norsk-konsul-uonsket-i-polen-1.14426699
kokkohill
12.02.2019 kl 22:43 1603

Bak ryggen på norske myndigheter har Polen invitert norske barnevernsjefer til et tredagers kurs i polsk barnevern. Inkludert i tilbudet er betalt reise, hotell, drikke og luksusmiddager.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2019/02/12/195551010/polen-vil-laere-norge-polsk-barnevern
polemiker
12.02.2019 kl 23:38 1592

Tror Polen har lite å bidra med når det gjelder barnevern. De griper kun inn når mor har ligget døddrukken hjemme i en uke eller to, om det er bevist at grove seksuelle overgrep er begått el.l.

Det norske barnevernet er faktisk svært tilbakeholdene med å ta barna fra polske foreldre. De tolerer mye mer overgrep og misshandel av polske foreldre enn etnisk norske. Når det gjelder norske foreldre er det 7 av 1000 hvor barnevernet griper inn og redder barna, blant polakker er det 3 av 1000, dvs. under halvparten.

Polakkene burde derfor klappe igjen og konsulen har ingenting med å blande seg inn i hva det norske barnevernet gjør her i Norge. Om ikke polakkene klarer å innordne seg det norske samfunnet kan de dra hjem igjen. Han har truet og trakkassert barnevernansatt og politi over en lang periode, og politiet har ikke kunne gjort noen ting med det da han nyter godt av sin imunitet.

Norske myndigheter burde svare med å utvise 10 nye polske diplomater. Arbeidsoppgavene til norske diplomater i Polen dreier seg vel mest om overføring av fødselspenger og andre trygder til polakkers koner og barn, samt fordeling av omtrent 4 milliarder som Norge gir i EØS støtte til Polen. Om den Norske ambassaden blir nedbemannet så får heller Norge finne et annet EØS land vi kan gi disse pengene til.
Slettet bruker
12.02.2019 kl 23:41 1590

For engangs skyld, 100 % enig med Polemiker.
Nuka
13.02.2019 kl 00:06 1584

Æ å
Riot
13.02.2019 kl 01:54 1559


Silje hade utan något problem kunnat flytta till Sverige utan att någon reagerat.
Ganska vanligt att Sverige är tillflykts ort när norska myndigheter blir närgångna.

balder72
13.02.2019 kl 07:31 1536

Barnevernet i Norge er fascistisk diktatur styrt av psykopater. Dere hovedmål er å ødelegge kjernefamilien.
Slettet bruker
13.02.2019 kl 07:47 1527

Det er flott å se at også vi nordmenn, som har tatt i mot så mange flyktninger, nå tas i mot med åpne hjerter av Polen når vi utsettes for overgrep av vår statsmakt. Polakkene har ikke glemt sosialismen under Stalin, så de er selvsagt bekymret over oss og følger nok nøye med på den sosialiseringsprosess vi befinner oss i.
trader
13.02.2019 kl 08:53 1513

Polemiker: 23.38, er visst ikke klar over demonstrasjonene i flere europeiske land som reaksjon på norsk barneverns inngripen i flere familier med utenlandsk opprinnelse?
Og polemiker har ikke hørt om den norske jenta som har sultet seg i hjel uten at barnevarnet grep in?
Redigert 13.02.2019 kl 08:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2019 kl 09:34 1508

Tipper de demonstrasjonene er i land der man mener det skal være fritt frem å banke opp barna om man vil. Jeg synes de skal flytte hjem om de ikke klarer å intrette seg etter våre regler.
Er dere like forbanna på at myndighetene griper inn overfor en bonde som ikke gir dyra sine mat eller på annen måte forsømmer dem eller er det bare barn man kan gjøre hva man vil med, i frihetens navn.
trader
13.02.2019 kl 12:37 1484


Du tipper feil jabba. Det siste landet jeg husker er Tsjekkia og det landet er et veldig sivilisert land med strenge grenser for barneoppdragelse.
Hva Norge angår, det går ikke en dag uten at man hører om at noen, voksne eller barn, ble trakassert eller mobbet. Det har vært eksempler på at barn har begått selvmord .p.g.a. mobbing. Hva gjorde skolen og hvor var barnevernet da?
Slettet bruker
13.02.2019 kl 12:52 1476

Hvorfor demonstrerer de i Tjekkia da og vet du alle fakta om sakene de protesterer mot? Som kjent har barnevernet taushetsplikt slik at det som ofte skjer er at de som blir rammet ofte plaprer villig vekk om sin side av saken mens det er taust som i grava fra barnevernet.
Forøvrig blir jeg litt forvirret av siste del av innlegget. Mener du barnevernet skal ha lavere terskel for å gripe inn i skolemobbing saker?
trader
13.02.2019 kl 13:09 1470


Ja, det mener jeg. Det er all grunn til å gripe inn når barn plages til døde, synes du ikke det jabba?
Dessuten synes jeg at denne tråden er preget av subjektivitet.
Det som har skjedd var at en norsk kvinne ville unnslippe barnevernet, og hverken du eller jeg har nærmere kunnskap om hva som har skjedd.
Men polske myndigheter mener at de har fått nok informasjon til å gi kvinnen og barnet asyl.
Konklusjonen må være at det er ikke nasjonaliteten men hendelsene som fikk kvinnen til å begå en desperat handling som er å søke om asyl i et fremmed land.
Slettet bruker
13.02.2019 kl 13:18 1465

Jeg fatter faktisk ikke hva du vi frem til da det virker som at du kritiserer barnevernet for å involvere seg i en sak og kritiserer de også for ikke å involvere seg i andre.
polemiker
13.02.2019 kl 13:39 1454

Joda, veldig klar over det. Det er vel da viktig å merke seg hvilke "europeiske" land man da snakker om.

Trader later til å være motstander av at barnevernet skal gripe inn mot familier, men er det ikke da litt selvmotsigende å komme med følgende uttalelse polemiker har ikke hørt om den norske jenta som har sultet seg i hjel uten at barnevarnet grep in. Burde ikke barnevernet ha grepet inn litt tidligere der?

Barnevern er vanskelig og flesteparten av de som jobber der gjør en fantastisk jobb. De kan naturligvis også gjøre feil, men det å slakte en hel etat for feil noen enkeltpersoner eller noen lokale barnevern gjør, blir for dumt.

Barnevernet skal i likhet med rettsapparatet være "blindfoldet" når det gjelder etnesitet, kultur eller religion. Det vet vi at ingen av dem er. Som nevnt ovenfor er de påfallende mer tilbakeholdene med å gripe inn ovenfor utlendinger. Det samme er jeg overbevist om at gjelder religiøse grupper (både kristne sekter og muslimer).

Dette har vi sett utallige eksempler på opp igjennom tiden. Det konservative kristne og muslimer har til felles er troen på fysisk avstraffelse av barn. Gulrot og pisk er som kjent et effektivt virkemiddel i hjernevask eller det å "oppdra" barna til å tro på det samme som dem selv. I likhet med at de som er blitt utsatt for seksuelt missbruk som bar gjerne selv blir overgripere når de bli voksne, benytter religiøse seg av den samme "oppdragelsen" de selv har fått.

Skal samfunnet komme noe vidre, er det ekstremt viktig at man bryter dette mønsteret. Det er her Barnevernet kommer inn.

Fengslene og kriminalstatistikken er fulle av tilfeller hvor barnevernet ikke har gjort jobben sin og grepet inn. Stortingspolitikeren Raja fra V har åpent fortalt om sin barndom med en voldelig far. Barnevernet grep inn (selv om han ikke var helt fornøyd med måten han ble behandlet), og i stedet for å bli et kriminelt gjengmedlem, er han nå stortingsrepresentant og jurist.

Et annet tilfelle som ikke gikk så bra, var vel ABB. Vi har ikke fått vite så mye av den historien da den vel er blitt hemmeligstemplet. Visse antydninger er vel kommet frem i et par bøker. Med fasit i hånd er det vel også enkelt å kunne fastslå at barnevernet burde hatt overtatt omsorgen for den unge jenta som døde av underernæring.

Det som gjøre det så vanskelig for barnevernet er at de stort sett får oppmerksomhet når ting går galt. I de tilfellene hvor mor eller far setter seg kraftig til motverge, kontakter advokat eller sågar går til media, får vi gjerne bare en side av historien. Ansatte i barnevernet kan ikke gå ut med personopplysninger eller detaljer i de enkelte sakene, mens den andre part i prinsippet fritt kan fortelle hva som helst.

trader
13.02.2019 kl 13:40 1452


La meg hjelpe deg ved å stille et spørsmål: feilvurdering i saker der norske barn har lidd en ond skjebne?
Hva denne asylsaken angår, jeg må gjenta det jeg skrev før. Jeg vet ikke hva som har skjedd, men antar at det måtte være noe graverende siden kvinnen rømte fra Norge og søkte om og fikk bevilget fristed i et annet land.
Slettet bruker
13.02.2019 kl 14:06 1443

Det står vel ganske klart i artikkelen i innledningen. At hun har en historie med pillemisbruk og at hun også ble tiltalt for å kidnappe eldste datteren til Spania. Virker som en ganske typisk sak hvor barnevernet bør gripe inn.
polemiker
13.02.2019 kl 14:08 1440

Vet heller ingenting av bakgrunnen for at Polen ga "asyl" til denne kvinnen, men om jeg skal tippe var dette en ren politisk avgjørelse. Den polske regjeringen har vel et relativt nasjonalistisk preg og det er ingen hemmelighet at de har vært svært kritiske til det norske barnevernet. Det at de går til det skrittet å gi en norsk kvinne asyl på bakgrunn av en barnevernsak kan vel ikke anses som noe annet enn en kilevink og et kraftig statement ovenfor Norge.

Polen har tjent titalls milliarder på Norge i mange år nå. Norge er det landet i Europa som har bidratt mest til veksten i polsk økonomi og økt levestandard. Vi har tatt i mot titusenvis av polske gjestearbeidere, norske bedrifter ansetter polakker og hyrer inn polske firma. Norske skattebetalere bidrar med milliarder av skattekroner til utbygging av infrastruktur i Polen. IT bransjen har bidratt til teknologiutvikling og eksistensgrunn for en rekke selskap i Polen.

Nordmenn har fått sine forsikringspremier økt på grunn av massive tyveriraid, norske ufaglærte og ungdom har blitt skjøvet ut av arbeidslivet, byggebransjen er dominert av sosial dumping og mafiatilstander.

Så, - polske myndigheter burde heller ha mye å takke Norge for! Norge bør vel nå se på hva som kan gjøres for å forhindre at polakker som jobber i Norge kan få inn sin ektefeller og barn til Norge. Barnebidrag og sosiale ytelser må levekårsjusteres. Dette har norske borgere på reise måtte innfinne seg med i åresvis, så hvorfor ikke også utlendinger?
trader
13.02.2019 kl 17:42 1420


Det virker som at innlegget ditt er nokså subjektivt polemiker 14:08.

Om det innvilgete asylet er politisk avgjørelse er ikke godt å si og det er heller ikke godt å si hva som er grunnen til at den polske regjering er svært kritiske til det norske barnevernet.

Det at Polen har TJENT titals milliarder i Norge på mange år er sikkert riktig. Men de har jobbet hardt for pengene og lønnen var langt under den norske lønnstabellen. Bodde under kummerlige forhold og sparte på absolutt alt

At de ufaglærte og norske ungdommene ble skjøvet ut av arbeidslivet kan skyldes det at de norske ufaglærte søkte ikke på jobbene polakken fikk , men gikk heller til NAV?

Til slutt vil jeg svare på dine funderinger om at polakkene kan bringe familien og barna til Norge. Jeg er ikke sikker på om grunnen til det kan være EØS lover/regler?

Derimot det at nordmenns levekår og sosiale ytelser justeres må være i henhold til interne, norske lover?

Jeg kan ikke la være å undres over om det ville ha blitt represalier på høyt nivå om det var en polsk kvinne som søkte om asyl i Norge
kokkohill
14.02.2019 kl 18:28 1361

I Polen planlegges det en demonstrasjon mot den norske ambassaden etter utvisningen av en konsul. Verken ambassaden eller UD vil kommentere saken.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2019/02/14/195551712/polakker-planlegger-protest-mot-ambassaden
polemiker
14.02.2019 kl 18:47 1359

Igjen, dette er politikk. Tipper det er noen aktivister eller organisasjoner med tette bånd til det sittende regime som arrangerer dette.

Uansett, la dem protestere og demonstrere så mye de vil. Nå er det heldigvis frivillig for polske statsborgere å bo eller oppholde seg i landet, så om de ikke liker de norske lovene eller kravene som stilles til foreldre, er det bare å dra hjem igjen. Det er godt mulig at det er nettopp det som er intensjonen til de polske myndighetene også, da den polske økonomien går som en kule om dagen og arbeidslediheten har vel knapt vært så lav som nå.

I Sverige er den 6.5, mens den nærmer seg 3% i Polen. De vil nok gjerne ha høyt kvalifiserte folk hjem igjen.
polemiker
14.02.2019 kl 19:48 1351

Bare for å presisere, jeg har ikke noe i mot polakker! De hadde riktignok et litt frynsete rykte for 20 år siden, men det har endret seg en del. Nå er det andre øst-europeiske land som heller utmerker seg med kriminalitet. Polske gjestearbeidere og innflyttere har bidratt med mye til norsk økonomi og å bygge landet. Selv om det er store språkforskjeller er det mange likhetstrekk i kultur og religion.

Mitt personlige inntrykk av polakker jeg har med å gjøre er at de har høy arbeidsmoral, er ærlige og har en god porsjon humor. Litt varierende kvalifikasjoner, men villige til å lære. Om alle polakken hadde reist fra Norge i dag, ville det blitt en kjempekrise. Det er vel ingen andre land i Europa som kan levere samme kvalitet på gjestearbeidere.
kokkohill
14.02.2019 kl 20:03 1346

Ja dette er politikk og vi Normenn har ikke rett i alt vi gjør. Det er synd at våre utenriks myndigheter opptrer så firkantet som dette .
trader
15.02.2019 kl 10:33 1321


Det virker som at polemikeren har problemer med å la være uoppfordret subjektiv og selvmotsigende ( 17:47 hvis de ikke liker norske lovene eller kravene så er det bare å dra hjem igjen) mot (19:48 om alle polakkene reiste hjem fra Norge i dag, ville det blitt kjempekrise).

Polemikeren er primært opptatt av polakkene i Norge og har glemt hva tråden egentlig dreier seg om
.
Jeg minner om at tråden dreier seg om at Polen har gitt asyl til en norsk kvinne og Norges reaksjon på det var å utvise en polsk diplomat fra Norge.
Utvisningen av en polsk diplomat er en statlig affære og har ingenting med polemikerens betraktninger om "norske polakker" å gjøre.