PHO-- flott artikkel

ITinvest
PHO 21.12.2018 kl 22:26 4258

For dem som ikke har fått med seg denne:
Forbedret metode reduserer lidelse, liggedøgn og kostnader
Fotodynamisk diagnostikk og behandling av blærekreft
Ved bruk av Photodynamic Diagnosis (PDD) med fleksibelt cystoskop kan en pasient med blærekreft undersøkes og behandles poliklinisk for mindre kreftsvulster, fremfor full innleggelse og operasjon. Et stort fremskritt, mener overlege Recep Øzeke, som har invitert oss inn for å bli bedre kjent med metoden.

Recep Øzeke og PDD
Overlege Recep Øzeke ved urologisk avdeling viser hvordan svulsten fremstår uten (til venstre) - og med (til høyre) "blålyset"
Publisert 12.01.2018
Sist oppdatert 12.01.2018

​Tekst og foto: Anders Bayer

Recep Øzeke er overlege ved avdeling for urologi ved Oslo universitetssykehus (Aker). Metodens norske betegnelse er fluorescens-cystoskopi, populært kalt ”blålys cystoskopi”. Prinsippet er at både diagnostikk og behandling nærmest kan skje samtidig, og kun med lokalbedøvelse. Tidligere måtte dette skje som ordinær operasjon under full narkose.

- Først gjør vi en diagnostikk. PDD gir oss ifølge internasjonale studier 25% forbedret diagnostikk, dvs man finner flere svulster enn med vanlig cystoskopi med hvitt lys, noe som også samsvarer med våre egne tall fra 10 år tilbake, forteller legen. Aker universitetssykehus var det første sykehuset som tok i bruk denne metoden for 12 år siden.

Dyr og krevende kreftform
Blant pasienter med overfladisk blærekreft vil 50-60% få tilbakefall. Disse må derfor gjennomføre hyppige cystoskopikontroller, ofte resten av livet. Dette resulterer også i flere reinnleggelser og reoperasjoner når man finner tumor residiv (tilbakefall). Dette gjør blærekreft til en av de dyreste kreftformene å behandle i hele forløpet.

- Cystoskopi er en endoskopisk undersøkelse av urinblæren via urinrøret. Ved hjelp av et fleksibelt cystoskop med kamera går vi inn via urinrøret opp i urinblæren til pasienten og følger opp alt på en TV skjerm. Ved hjelp av det blå, fluoriserende lyset fra scopet ser vi de syke partiene i blæren som rosa flekker på skjermen. Vi kan så ta både biopsier (vevsprøver) av svulsten(e) og/eller destruere dem ved hjelp av diatermi eller laser. Vi brenner rett og slett vekk kreftvevet mens vi ser hva vi gjør på skjermen med blålyset, forklarer Recep.

- Behandlingen viser gode resultater for mindre svulster og residiver, altså der pasienten har fått behandling for kreft og er antatt frisk, men hvor kreftceller stadig finnes i kroppen og forårsaker flere nye svulster vi ikke kan unngå. De største svulstene må vi imidlertid operere på konvensjonelt vis, presiserer han.

Fleksibiliteten er det nye
- Selve metoden med blålys er nærmere 12 år gammel. Nytt er imidlertid det fleksible cytoskopet som er utviklet nylig. Det gjør at vi kan utføre prosedyren enkelt og trygt her på poliklinikken, uten sykehusinnleggelse, forklarer Recep. - Vi har behandlet rundt 20 pasienter på denne måten i løpet av høsten. Det betyr 20 færre operasjoner med narkose, innleggelse, liggetid, infeksjonsfare, sykefravær redusere kostnader og mindre ventelister på operasjon.


PDD - ed 779 - IMG_2959.jpg

- Som en dronning er jeg blitt behandlet her, sier May-Britt (71), flankert av av onkologisk sykepleier Therese Langfeldt-Rugelbak og overlege Recep Øzeke.


- Som en dronning!
Pasienten som har første time på urologisk poliklinikk denne morgenen har tidligere vært operert. Men så fant urologene et lite residiv (tilbakefall) under den siste kontrollen hun var på. På det grunnlaget ble hun innkalt til undersøkelse og behandling med fleksibel PDD.

- Da fant vi et ekstra residiv som vi ikke visste om på forhånd, forklarer legen til May-Britt (71). Hun er allerede i løpet av formiddagen klar for hjemreise, ferdig undersøkt og behandlet. - Til sammen to svulster er nå brent og koagulert, forklarer legen henne der vi sitter sammen og gjennomgår status.

Pasienten kjente veldig lite smerter under behandlingen: - Bare en bitteliten ukjent følelse, forklarer May-Britt til teamet på poliklinikken. – Kjempebra; alle tiders gjeng. Litt viktig i min alder å slippe full narkose, operasjon og innleggelse. De har behandlet meg som om jeg skulle ha vært en dronning!

Stor norsk innovasjon
Det er det norske firmaet Photo Cure som har utviklet det fluorescerende fargestoffet heksaminolevulinat (Hexvix), som inngår i denne metoden. PhotoCure har sitt utspring fra Radiumhospitalet, ble etablert i 1993 og er i dag børsnotert. Selve legemidlet fikk navnet Hexvix, og er et slags kontrastmiddel. Midlet blir tatt opp av alle blæresvulster, men ikke av normale celler, når en løsning av stoffet injiseres i urinblæren en time før cystoskopi.

Ved cystoskopien brukes et spesielt blått lys som gjør at svulstene fluorescerer, altså lyser rødt mot en blålig bakgrunn. Det nye utstyret som benyttes på poliklinikken
Redigert 19.01.2021 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
hagens
21.12.2018 kl 22:50 4207

Herlig. Hvor høyt kan PHO gå? Hva er realistisk inmtjeming her. ?
Redigert 21.12.2018 kl 22:51 Du må logge inn for å svare
Daniel
21.12.2018 kl 23:08 4141

Det å bruke klipp og lim på denne måten er en uting, og jeg kan heller ikke se noen kildehenvisning. Man bør heller klippe ut et sammendrag etc. og linke til artikkelen. ?
bravi
21.12.2018 kl 23:12 4124

Ja det lurer også jeg på. I dag var det 48,80
For. ref. var den tidlig i september oppe i 63,50 nå får vi se om den går over det i første omgang.
ITinvest
21.12.2018 kl 23:19 4097

denne er ikke ny, mn vedlig bra
Londonmannen
21.12.2018 kl 23:53 4028

Tror ikke kr63,50 er noe mål. Blir vel ikke mye overrasket om vi har passert det kursnivået i god tid før Q4 presentasjonen. Vel var forventningene høye før Q3, og enkelte vil trolig hevde at undertegnede var en av dem som bidro til det. Men når det gjelder Q4 så synes det som om ledelsen og det som kommer fra USA vil klare den biten godt selv. For det første har utplasseringen formelig eksplodert siste måneden. For det andre har CEO vært ute og nevnt 70% markedsandel, noe som i seg selv skaper forventninger til den bebudede oppdaterte guidingen som kommer innen et par måneder. For det tredje formelig hagler det med positive artikler om BLCC teknologien.
Joda, det blåser en meget positiv vind for tiden som bidrar til økt interesse rundt PHO. Kombinert med manglende vilje til å selge, vil kursen nødvendigvis bli presser nordover.
Hardly
22.12.2018 kl 10:17 3740

Ikke bare en uting. Det er faktisk ulovlig. Les rettningslinjene for forumet.
ITinvest
22.12.2018 kl 10:33 3706

Beklager att eg ikke la inn linken med en gang, men se linken, veldig bra og informativ artikkel for de som ikke kjenner PHO så godt
bravi
22.12.2018 kl 10:39 3687

Er det bekreftet fra selskapet at det er utplassert ett tyvetalls skop hittil i Q4 eller er det bare optimistisk synsing basert på oppføringer på Cysview.com ?
billionæren
22.12.2018 kl 10:56 3641

Nei, det er ikke bekreftet. Det hele er basert på aktiviteten på cysview.com med oversikten over lokasjoner som tilbyr blcc. Man bør være forsiktig med å bruke dette alene som rettesnor, men sammen med uttalelsene fra Q3 om robust pipeline, og schneiders 70% mål, så tror jeg at det er høy aktivitet når det gjelder utplassering av scope. Vil ikke kalle det optimistisk synsing. Bare synsing basert på beste tilgjengelige kilde.
Legoland
22.12.2018 kl 11:41 3540

Den förste linken jeg har funnet paa HO til artikkelen er av Taaka 15/2-18, men var öyensynlig ikke förste gang den ble nevnt. Morsomt aa se tilbake paa hvem som allerede da hadde trua paa PHO. Og de som var negative og opptatte av det de saa i bakspeilet.
Siden da har flexi fra KS faatt HD-opplösning og bruken full refusjon.
Daniel
22.12.2018 kl 11:49 3519

Jeg frykter at for høye forventninger til Q4 kan føre til samme skuffelsen som markedet viste etter Q3. Jeg vil heller se stigning basert på faktiske tall enn forventninger til tall. Alt for mange trodde på en kurs langt over 60 dagen før Q3 og tresifret kurs dagen etter, og vi vet alle hvordan det gikk.
Slettet bruker
22.12.2018 kl 12:09 3477

HAGENS Er det herlig at BLC eksisterer allerede i 12 år og at Photcure har vært så passiv i så mange år og ikke tjent store penger for så lang periode??
Er dette herlig?
Legoland
22.12.2018 kl 12:17 3451

Synes du skal se Q2 og Q3 i sammenheng. Uforholdsmessig stigning etter Q2, uforholdsmessig tap etter Q3. Summa sumarum godt i pluss. Men börsen trenger ogsaa tvilerne som venter paa blaa bunnlinje för de begynner aa löpe etter toget.
Londonmannen
22.12.2018 kl 13:20 3342

Daniel
Det tror jeg ikke skjer en gang til. Som jeg tidligere har kommentert så tror jeg vi, markedet, misforstod ledelsen i sommer og satte opp forventninger om akselererende salg i en periode ledelsen hadde fokus på å ekspandere salgsorganisasjonen og kapasiteten for salg ble kraftig redusert pga behov for opplæring av nye selgere. For skal selskapet akselerere salgene må de nødvendigvis først ha på plass en robust salgsorganisasjon, men en slik organisasjon er ikke mye vits i dersom den ikke samtidig er opplært til å kjenne produktet og kunne svare kundene på de spørsmål de måtte ha. Og hva er mer naturlig enn å redusere salgskapaisiteten i et ellers stille kvartal og utnytte den stille perioden til å lære opp nye medarbeidere? Følgelig var det ikke mulig for ledelsen å innfri de høye forventningene vi, markedet hadde til salg i en periode da ledelsen prioriterte opplæring på bekostning av salg.

Men nå er salgsorganiasjonen på plass og vi har gjennom desember fått bevis på hva det gjør mhp utplassering av scope. Derfor tror jeg ikke markedet blir skuffet i februar, men heller positivt overrasket, spesielt med tanke på antall scope som er utplassert. Så kan det hende at brukerfrekvensen har et etterslep og at det vil ta noe mer tid før personell er opplært og logistikken rundt pasientbehandling er på plass. Men det er ingen sykehus/kreftklinikker som anskaffer scope for å sette dem til tørk på et lager. Så det med brukerfrekvens tar jeg med stoisk ro. Brukerfrekvensen kommer opp, spesielt nå når en stadig større andel av utplassere scope er flexiscope.

Ha en riktig god Jul! 2019 blir berre lækkert!
Daniel
22.12.2018 kl 14:02 3261

Schneider sa jo i presentasjonen sin forrige uke at de er i en investeringsfase og kommer til å investere inntjening i videre vekst, så å forvente blå bunnlinje allerede til Q4 syns jeg er alt for optimistisk og en oppskrift på skuffelse.
bravi
22.12.2018 kl 14:29 3210

Daniel, du peker på det sentrale punktet her. Markedet ble lurt ved Q3, da var det også mye velkvalifisert synsing i forkant. Nå er det lignende tendenser igjen med f.eks antall utplasserte skop i dette kvartalet. Normalt skulle man ikke tro markedet tar feil 2 ganger på rad men ikke godt å vite. Derfor synes jeg at Photocure kan børsmelde antall utplasserte skop hvis det er vesentlig høyere antall enn ved tidligere kvartal. Hvis ikke kan det bli en ny kursmassakre igjen etter Q4.
repsol
22.12.2018 kl 15:06 3153

27/08-2018 07:54:12: (PHO) Photocure ASA: Exclusive Nordic distribution agreement for innovative drug delivery system for bladder cancer patients

Hva kan vi forventa oss ut av dette da ?
Scoopfinder
22.12.2018 kl 15:45 3076

Bravi : «Hvis ikke kan det bli en ny kursmassakre igjen etter Q4.»

Eller rally
Eller sideveis

Ikke godt å vite ?

Men potensialet på sikt er enormt. Det er det som teller for meg ?
Daniel
22.12.2018 kl 16:03 3034

Det blir vanskelig for nye investorer å ta aksjen seriøst om kursen flyr alle veier som en jojo pga. haussing forventninger og skuffelser. Derfor bør reelle tall legge grunnlaget for kursutviklingen.
Slettet bruker
22.12.2018 kl 16:17 3003

Scoopfinder

Enig, i PHO er potensialet så stort at det er bare fantasien som setter grensen nå etter at verktøykassen er stappfull.

I tillegg har vi en CEO på hugget, og en velkvalifisert salgsorganisasjon på plass med en god leder i USA.

Photocure ligger på brake even-point med 90 mill på konto etter å ha forsket for 100vis av millioner uten nye emisjoner etter startfasen for 20 år siden.

Selskapet har med sin eminente forskning kunnet selge deler av pipeline så de har fått inn penger både til videre forskning og utbetaling av utbytte til aksjonærene.

Nå sitter selskapet med en meget god cash-beholdning samtidig som gjennombruddet i USA med verdens beste middel for avdekking av blærekreft, (Cysview) rulles ut i full bredde, og dette skjer med rundt 40 spesialutdannede selgere sammen med Karl Stortz med sine rigide og fleksible scope, et selskap som er kjent for å levere kvalitets-utstyr til sykehus WW i mange decennier.

Kostnadene med alt dette er for det meste allerede tatt, og nå er det tid for innhøsting.

Vi venter i spenning på den videre utviklingen.
focuss
22.12.2018 kl 16:27 2986

Er det misstanke om benbrudd så tas det ett røntgenbilde. Er det misstanke om blærekreft brukes BLC Cysview. Det blir like naturlig.
repsol
22.12.2018 kl 17:22 2899

Det blir brukt 100 vis av mrd kr vært år på forsking på løsninger som skal løse kreft og fjerne kreft , få lykkes . Pho har faktisk et produkt og teknologi som har fått Toppline resultater på alle Fasene I II III. positive og godkjent og det funker faktisk og pasienter er mega fornøyde og null bivirkninger , hvor mye penger koster det og komme ditt i dag i bare forsknings midler i kroner og øre folkens ??
dr. Stockman
22.12.2018 kl 17:27 2880

Mulig du har misforstått. PHO tilbyr et diagnostisk verktøy og ikke behandling. Uten at det gjør det mindre verdt. Nest etter forebygging er tidlig diagnose viktigste ledd i å unngå at kreft tar liv.
focuss
22.12.2018 kl 17:41 2853

Stockmann
Det er en sannhet med modifikasjoner at PHO bare leverer diagnose og ikke behandling. Dette synes å være en utbrett misforståelse. BLC Cysview medfører bedre behandling med at mer kreft fjernes. Dette øker tid til tilbakefall. Videre er det ting som tyder på at Cysview også har en terapeutisk effekt som faktisk dreper kreftceller. Pre kliniske forsøk viser at Cysview i dramatisk grad dreper kreftceller. BLC Cysview viser altså ikke bare om du har blærekreft eller ikke. Den bidrar også til at behandlingen blir bedre med økt tid til tilbakefall.
heilo888
22.12.2018 kl 18:41 2774

Noe merkelig at PHO ikke investerer i å få dokumentert terapautisk effekt, men det blir kanskje for omfattende, langvarig og kostbart.

Men om det hadde vært dokumentert at Cysview hadde effekt på å behandle/kurere blærekreft hadde prisingen av både Cysview og Photocure vært en helt annen. Børskursen til PHO hadde vært minst 10 ganger høyere hele veien om helbredende terapautisk effekt hadde vært dokumentert og godkjent.
Mulig det kan komme en gang i framtida!
Legoland
22.12.2018 kl 21:13 2590

Har i bakhodet at PHO i selskapets barndom internt diskuterte om de skulle söke om Cysview som terapeutisk hjelpemiddel (medisin) eller som diagnostisk hjelpemiddel i kombinasjon med endoskopene til Storz. Valget ble diagnostikk siden de ansaa den veien til markedet for aa väre kortere.