? DONALD VIL SPARKE SENTRALBANKSJEFEN ?

Slettet bruker
FED 22.12.2018 kl 10:27 5188

Den amerikanske presidenten skal være så frustrert over at Fed-sjef Jerome Powell hevet renten at han vurderer å kvitte seg med ham.

USAs president Donald Trump skal ha vært frustrert over Fed-sjef Jerome Powell lenge, og frustrasjonen ble ytterligere intensivert etter renteøkningen, skriver Bloomberg fredag kveld.

Trump skal være svært oppgitt over både rentehevingen og det påfølgende kraftige børsfallet, og nå har han ifølge kilder gjentatte ganger i privat sammenheng diskutert at han ønsker å sparke sentralbanksjefen.

Flere av rådgiverne hans har imidlertid advart Trump om at det vil være katastrofalt å sparke Powell, og de håper nå at presidentens sinne vil dempe seg gjennom juleferien.

https://www.dn.no/utenriks/usa/donald-trump/colin-powell/-trump-har-diskutert-a-sparke-sentralbanksjefen/2-1-507752
Redigert 20.01.2021 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
Stein58
22.12.2018 kl 10:43 5122

Jeg ser på Donald Trump som en meget egenrådig mann som vil løse problemene på sin egen måte. Virker ikke som han vil ha motgang i sin politikk, virker kort tenkt, har liten evne til å se helheten, fjerner seg fra demokratisk politikk og heller mer mot det diktatoriske og mye proteksjonisme. Og ikke minst, prøver å føre en politikk som gagner hans eget imperium.
Ut fra dette så får vi se mange som blir avskjediget som ikke passer inn i hans bilde og ønsker. Vi ser også nå at han har en delvis "shut down" i USA for å tvinge inn flertall for å få bygget mur mot Mexico.
Sånn som jeg ser det, så har jeg ikke inntrykk av at Donald Trump er en god president og fører en god politikk.
Mulla3
22.12.2018 kl 10:45 5107

Donald er en bra mann, men han er forretnings mann og har ingen politisk erfaring. Dette fører til at vi blir et offer for forretningsmannen Donald uredeligheter.
JUICEitUP
22.12.2018 kl 11:36 4994

Re mulla3
Du kan ikke med alvor mene at Donald er en bra mann. Mannen er den største narzissist som verden har sett. Han bryr seg kun om seg selv og evner ikke å se egne begrensninger i det hele tatt. Han oppfører seg som et barn som gjør opprør når han ikke får det som han vil, ref. Shutdown. Han lyver konstant, angriper media og egen etterretning, dummer seg ut i møter med andre regjeringssjefer, ref. Russland og Nord-Korea, han leser aldri viktige rapporter, starter handelskrig, refser Nato og setter hele alliansen i fare, aksepterer Kasjoggi mordet så lenge USA får eksportert varer til SA, har skapt et eget begrep med fake news etc. etc. Listen er tilnærmet uendelig. Mannen tegner klarere og klarer et bilde av å enten være gal eller å være et offer for sitt narzisistiske bilde av egen fortreffelighet. Begge deler er like ille.
Redigert 22.12.2018 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
OZZY
22.12.2018 kl 12:07 4911

Trump er en bra mann. Som leder av en nasjon ser han at vanlige folk får høyere rente. Denne rentehevingen er helt unødvendig og helt feil. Klart det er bra at han reagere på det. Trump kvitt deg med udyret som ønsker at kun de med penger i banken skal tjene penger.
Slettet bruker
22.12.2018 kl 12:25 4841

Ozzy
Dette handler om noe helt annet enn rente, penger, arbeidsplasser, miljø osv. Dette handler om noe mye mer.
Donald Trump er en katastrofe for hele verden.
Han oppfører seg som en bølle, driter ut folk offentlig, lyver, mangler totalt respekt for andre sine synspunkter, oppfører seg som en unge.
Han burde være et forbilde, men dessverre...
OZZY
22.12.2018 kl 12:32 4815

Blue
Trump oppfører seg alltid korrekt i forhold til hvem han snakker med. Er en journalist frekk med han gir Trump han svar på tiltale. Det er bra. og ser han at vanlige folk blir skadelidende av en idiot av en bankmann reagerer han. Trump er en bra mann. Men av en eller annen grunn liker ikke Sosialistene at han tenker på vanlige folk. De politisk korrekte er i ferd med å ødelegge «vesten». Trump og likesinnede er redningen for verden. De Gule Vestene kommer vi til å se mer av i fremtiden. GARANTERT. God Jul til alle. Ser dere i kirken på julaften :)
Redigert 22.12.2018 kl 12:35 Du må logge inn for å svare
Admoff
22.12.2018 kl 12:44 4766

Håper du er ute etter å provosere i disse juletider. Å påstå at Trump oppfører seg korrekt mener du vel ikke. I såfall har du nok en egen definisjon på korrekthet og god folkeskikk. God Jul Ozzy:)
OZZY
22.12.2018 kl 12:56 4741

ad......hvis du følger med når han blir intervjuet svarer han med samme mynt som den frekke journalisten. Trump er en bra mann men det sosialistiske pressekorpset i «vesten» og som er subsidiert av de respektive landenes skattekroner klarer eller vil ikke tenke selvstendig.
God Jul igjen :)
Slettet bruker
22.12.2018 kl 12:59 4724

"og ser han at vanlige folk blir skadelidende av en idiot av en bankmann reagerer han"

Nå er det fallet i aksjemarkedet han reagerer på. Hans milliardærvenner ønsker mer QE så aksjemarkedet kan inflatere.
Admoff
22.12.2018 kl 13:06 4697

Jeg følger nok med. Vi får enes om at vi ikke er enig i at MR Trump oppfører seg korrekt. :)
Nå gir vi gass
22.12.2018 kl 13:08 4690

Nå er det vel også slik at muren mot Mexico, som skal stoppe horder av ulovlige invandrere som ikke greier å bygge velstand i egen nasjon, har vært et ønske fra ALLE de siste presidentene. Men dobbeltmoral skal visstnok være dobbelt så god som ærlig moral?
FED, som styrer verdensvalutaen, og rentene, i alle vestlige land, bør selvfølgelig vingestekkes. Bakmennene som styrer opptrer som en stat i staten.
* De som styrer det økonomske systemet og rentene styrer politikken, lokalt og globalt. *
Men det har alltid vært slik at presidenter som har prøvd å redusere FEDs makt har fått en kule i skallen.
(Og land som har prøvd å etablere en ny verdens eller kontinent-valuta har alltid blitt bombet. )
Slettet bruker
22.12.2018 kl 13:31 4644

Det er en grunn til at sentralbankene skal være uavhengige av politikerne. Politikerne tenker på sin egen popularitet og neste valg, Så også med Trump.
Stein58
22.12.2018 kl 13:41 4608

At USA har et problem når det gjelder ulovlig innvandring tviler jeg ikke på. Men i mitt innlegg så var det ikke direkte kritikk til muren i det jeg skrev, men heller en kritikk til måten han vil få det gjennomført. Det vil si at han vil tvinge det gjennom ved shutdown og sikkert andre virkemidler.
Dette er å blande politikk ved å si at får jeg ikke det så gjør jeg noe annet som er mindre populært. ( Vi har mye av sånn politikk i Norge også, men kanskje ikke så ekstremt som shutdown ). Men poenget er å overkjøre demokratiet for å få flertall for sin sak ved å bruke virkemidler.
Når det gjelder muren så kan jeg at jeg er ikke helt for den heller. Her i Europa har vi sett det som et skritt i riktig retning når Berlinermuren ble revet. Mens politikken til Trump er å gjøre det motsatte, skille verdens befolkning med store murer, både fysiske og økonomiske.
totalist
22.12.2018 kl 13:50 4580

Det verste er kanskje nå at han har fått for seg å trekke ut amerikanske soldater fra Syria. Da baner han vei for at tyrkerne kan ta kurderne og IS kan vokse seg sterke igjen. Nå har selv han gått for langt og det er opprør i det Republikanske partiet.
daffyduck
22.12.2018 kl 15:54 4454

Hvor mange ville blitt henrettet om Trump var eneveldig konge?
OZZY
22.12.2018 kl 15:59 4430

den første han hadde tatt var deg daffy....:)
Zorin
22.12.2018 kl 16:08 4401

Renten er på ekstremt lave 2,25-2,50. Hvis det sender landet i resesjon er det et tegn i seg selv på et sykt land. For hvis landet ikke tåler det, ja da bør Donald Trump melde seg på tiil Luksusfellen for bizarre statsledere som er i ferd med å kjøre landet sitt konk.
OZZY
22.12.2018 kl 16:10 4390

Klorin, renten burde vært 0 null prosent slik at mest mulig penger gikk til å skape arbeidsplasser.
Zorin
22.12.2018 kl 16:17 4369

Men utlånere av penger vil naturligvis ha inntekt på sine utlån. Dette gjelder stater som banker. Og der har vi altså renter. Og jeg har ennå til gode å høre om noen som er villig til å låne ut penger gratis! Ingen ting er gratis her i verden. Og 2 prosent blir stort sett spist opp av inflasjon. Vi må få renten opp mot 3-5% for at vi skal snake normalitet.
Redigert 22.12.2018 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Fjellgutten
22.12.2018 kl 16:52 4281

Trump er syk. Alvorlig syk, og da tenker jeg på hans psykiske helse. At han er en narsisist er åpenbart. I tillegg har han nok en del andre psykiske diagnoser.
I tillegg er han inkompetent i forhold til det meste han er satt til å styre. Han kan ikke styre USA ( verden ) basert på bedriftsøkonomiske kriterier, krydret med svindel og bedrag. Han har Pt 17 saker han etterforskes for. Mitt håp er at han ryker på forræderi, noe som slett ikke er usannsynlig. Amerikanerne er patriotiske, og selv republikanerne vil snu ham ryggen om det skulle skje. Mitt håp for USA er at de finner en kandidat til presidentembetet som er samlende. Det trenger dette etterhvert skakkjørte landet, før det er for sent. Aldri har landet hatt en mer splittende presidenten Trump.
Slettet bruker
22.12.2018 kl 18:12 4189

Trump er en vinner av rang.

Drain the swamp!
Slettet bruker
22.12.2018 kl 19:02 4105

Du verden!!« av en eller annen grunn liker ikke sosialistene at Trump tenker på vanlige folk»

Trump er ferdig som president, eller vil du støtte en diktator Ozzy? Han gjør akkurat som det passer han. Det liker du?
OZZY
22.12.2018 kl 19:10 4090

Trump kjører sitt løp og tenker på vanlige folk. Derfor kom han til makten og ikke pga at han var medlem av Eliten. ref Clinton og co. Han gjør det han har lovet

og det er vel greit syntes jeg. LyvePressen elsker å snakke dritt om han og det gjør de til gangs. Gammelmedia har ikke noe mer krutt derfor hatet mot Trump.

igjen God Jul og Godt Nyttår.
Redigert 22.12.2018 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
22.12.2018 kl 19:21 4053

"Og jeg har ennå til gode å høre om noen som er villig til å låne ut penger gratis! Ingen ting er gratis her i verden. "

Penger er ingen vare. Penger er tall/måleverktøy , lik litermålet, vekten og meterstokken. Uten egenverdi. Byttemidler, som skal sette i gang og effektivisere arbeidsbytte i en nasjon ( eller mellom nasjoner ) sitt dugnads-regnskap.
Hvis man setter til side/låner bort, eller låner, byttemidler skal man få eller betale tilbake samme verdi, justert etter riktig inflasjon/deflasjon.
Det er ikke "gratis", man leverer tilbake alt man har lånt.
Og man skal ikke "leve av renter". Renter er tall av tall, og tyveri hvis de settes over eller under indeks.
Og hver nasjon burde styre egen rente etter produksjon og forbruk.
Dette ville gitt kontroll og forutsigbarhet for hver frie nasjons innbyggere som ville bygge opp egen velstand i arbeid og stolthet.
Redigert 22.12.2018 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
22.12.2018 kl 22:01 3933

hehe ja, tyranni ville gitt kontroll og forutsigbarhet for hver "frie" nasjons innbyggere.

Renter er prisen på risiko. Det vil alltid finnes behov for kortsiktige lån, enten du vil eller ei, og den renten kan ikke være lik renten på boliglån.
Må være noe av det sykere jeg har lest her inne.
Redigert 22.12.2018 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
22.12.2018 kl 22:40 3867

"Det vil alltid finnes behov for kortsiktige lån, enten du vil eller ei, og den renten kan ikke være lik renten på boliglån. "
Fordi?
Sikkerhet og kostnader ved et lån må jo selvfølgelig betales av lånetaker. Tap på boliglån har aldri i norsk bankhistorie vært høyere enn 0, 5% . Kostnader ved bankdrift, er i tillegg 0,4 % av utlånte beløp. Hvis du låner og ikke har noen sikkerhet, beregner en bank ut hvor stor sjanse de har for å få tilbake beløpet. Har du sikkerhet nok, enten fordi du har vist personlig egnethet eller fordi du har større verdier enn det du låner, er det ingen risiko.
Og det er summen av bankens utlån som gir bankomkostninger, gjennom år (et). Ikke et enkelt lån.
Men dette vet du jo, antagelig.
Redigert 22.12.2018 kl 23:00 Du må logge inn for å svare
Powerslide
22.12.2018 kl 22:49 3845

For de som er opptatt av demokrati. Så er det utenkelig. Å ha en sentralbank som ikke er politisk styrt.
Zorin
23.12.2018 kl 00:39 3727

Men Donald er ikke politiker men en diktator i ordets rette forstand. Han dikterer hva alle skal gjøre, og forventer at alle gjør som han sier. Det er derfor han liker Putin, Jinping og Jong-Un. Han liker å se statsledere som folk logrer for.
Fuhrmeister
23.12.2018 kl 01:25 3674

Ikke glem hans slagord han gikk til et demokratisk
valg med: «America first». For kort å nevne:
Stopp av ulovlig innvandring
Stopp flom av kokain oa.
Stopp handelsunderskudd
Stopp arbeidsledighet
Stopp Obamacare
Stopp største bidragsyter til NATO (Hvor er Sovjet?)
Noe begynner å bli bra, men mye gjenstår.
Det viktigste etter mitt syn: Ta brodden av N-Korea.
Som person... vel, smak og behag..., det blir som
å diskutere, flåsete uttalt: Er ikke våre folkevalgte blitt en tanke overvektige...? Og hva skyldes det...?
Redigert 23.12.2018 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
d12m
23.12.2018 kl 07:12 3535

"The president said the Fed requires "strong, sound and steady leadership" and Powell "will provide exactly that type of leadership."

"He's strong, he's committed and he's smart, and if he is confirmed by the Senate, Jay will put his considerable talents and experience to work leading our nation's independent central bank," Trump added."

Ble tydeligvis for sterk? :)
Husk at dette er mannen Trump plasserte der istedet for Hellen som han ikke likte. Problemet her heter vel gjerne Trump, og ikke hvem som leder Fed..
Redigert 23.12.2018 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Putt1
23.12.2018 kl 08:50 3441

For en latterlig argumentasjon.

Innvandring oeker nasjonalt konsum og bruttonasjonalproduktet, da tilgangen paa billig arbeidskraft oeker. Dette tjener alle paa, unntatt de med lav produktivitet i oekonomien fra foer, som faar oekt konkurranse.

Dersom FED trykker mer penger mens oekonomien har inflasjonspress (slik det er naa) kommer det til aa oedelegge oekonomien paa lang sikt. Det er som aa tisse i buksa for aa holde varmen - det blir veldig kaldt etterpaa. Trump driter i Amerikansk oekonomi, han vil bare holde buksa varm til neste valgrunde.
Redigert 23.12.2018 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.12.2018 kl 11:01 3138

Markedet har blitt rammet av meldinger om at USAs president Donald Trump ønsker å fjerne sentralbanksjef Jerome Powell, noe Mnuchin har benektet. Trump har flere ganger uttrykket misnøye med sentralbankens rentehevinger.

– Hvis Trump forsøker å fjerne Powell, kan det skape et kaos i markedet som får dagens situasjon til å se tam ut, sier Oxford Economics i en uttalelse.

På Twitter kritiserte Trump nok en gang sentralbanken, uten å nevne Powell.

– Det eneste problemet økonomien vår har, er sentralbanken. De forstår ikke markedet, de forstår ikke nødvendige handelskriger eller sterk dollar eller til og med demokratenes «shutdown» på grunn av grensen, skriver presidenten, som sammenligner sentralbanken med en golfer som mangler «touch».