PHO - Hansson - En løs kanon på dekk - igjen....

rischioso
PHO 23.12.2018 kl 10:18 38564

Kneblet av bankene!

Tankreder Herbjørn Hansson er kneblet av bankene etter å ha vært i brudd med lånebetingelsene. Aksjen er nær historisk bunn på New York-børsen.

Begge de to Herbjørn Hansson-styrte rederiene, Nordic American Tankers og Nordic American Offshore, har falt kraftig på New York-børsen de siste dagene. Tankrederiet Nat falt torsdag nær historisk bunn og prises nå til 287 millioner dollar, 2,02 dollar per aksje. Offshorerederiet Nao endte torsdag på ny historisk bunnkurs, etter en nedgang på 17,5 prosent

I vår hadde aksjen ligget under grensen i flere måneder, etter at Nat hentet inn over 900 millioner kroner i en upopulær kapitalutvidelse i desember i fjor.

https://www.dn.no/shipping/kneblet-av-bankene/2-1-507097

* De som satt med ned i PHO under Hansson's (High Seas) nedsalg til knappe 24nok for ikke lenge siden fordi de trengte penger til nettopp rederivirksomheten skjønner at dette vil kunne skje igjen spesielt i disse tider som de nå og igjen er kommet i brudd med lånebetingelsene - og det like plutselig og brutalt som sist....
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.12.2018 kl 16:31 2882

Just trouser wetting smånisser selling today and waiting for the hammer to fall

Computer trading is destroying the stock market in the states and commodity trading. Up and down like a yo yo.

Very dangerous place to trade right now. Thinking of going long coffee again though ?
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.12.2018 kl 12:17 3092

Computum. We have seen before that each time a strong move upwards occurs people start screaming for the next coming of Jesus Christ. There are no dark clouds, the management are genius erklaert and nothing can stop the PHO train from smashing through 500kr

Slowly slowly catch a monkey. Things take time. Just do like the Cadburys caramel rabbit and take it easy.

After such a large price surge on no hard news I am happy with just a small fall back today. Don't forget the markets in general are in turmoil and chaos.

When the hammer falls ALL stocks are effected, some less than others of course. PHO should ride out a crash better than most, but it will still be effected in one way or another.

Just be thankful not to be balls deep in oil stocks.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Computum
27.12.2018 kl 11:37 3160

Noen har en pen gevinst inneværende måned. Naturlig å sikre noe av denne i et usikkert børsklima. Men for oss langsiktige er det ikke noe alternativ.
Men jeg frykter at 2019 ikke blir som mange håper.
H....... Trump! Han er den største løse kanonen av dem alle.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
focuss
27.12.2018 kl 11:19 3215

Bravi
Rischioso rett??? Hvordan kommer du frem til det. Etter det jeg har fått med meg har ikke Hansson solgt en aksje.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
bravi
27.12.2018 kl 10:53 3258

Ser ut som rischosio får rett i første omgang iallefall, kursen ned over 4% allerede.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
tommbakk
27.12.2018 kl 00:19 3521

Risc har en del velformulerte meninger, og ofte en del gode poenger.

Man bør dog være veldig obs på hvilken agenda han har; dvs ift egen posisjon.

Hans vurderinger av et case kan skifte...tja, la oss si raskere enn Donald Trump klarer å lire av seg en lite gjennomtenkt tweet. ;D

Utover det setter jeg faktisk pris på hans betraktninger.

Jeg har ikke handlet ut ifra disse da.

Heldigvis, hva gjelder min post i NEL.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.12.2018 kl 00:06 3551

Ser ut som TS har driti på draget - Igjen...

Det er som regel et godt kjøpssignal når TS dømmer en aksje nord og ned for at han vil inn.............
_________________________________________________________________________

--Mitt bet er at hele den siste måneds oppgang på rundt 36% vil forsvinne i nærmeste fremtid og mye allerede i romjula-- kanskje mer til om dette varer utover i 2019 da Q4 presentasjonen nærmer seg med stormskritt (27.02) og som med største sannsynlighet vil være rød fra topp til tå så ingen trigger i sikte - ikke der heller....--

https://forum.hegnar.no/thread/18221/view/300739/0
__________________________________________

Warren Buffet sitt legendariske utsagn om at "-Ingen baisser en dårlig aksje-" gjør seg gjeldende for TS også, men han er en svært dårlig baisser, og spådommene hans går som regel i dass ??

Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Computum
26.12.2018 kl 22:31 3646

Dessverre er det blitt slik. Det gjør seg nok også gjeldende på div. aksjeforum:

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2018/12/Det-er-mer-akseptert-aa-proeve-aa-lure-folk
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2018 kl 22:07 3672

Skulle han ikke ut å måke snø? Kanskje han ble tatt av ei takras..........
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2018 kl 21:45 3704

Bevare meg vel, etter at børsene i USA åpnet har det blitt helt tyst fra Risch.

Mulig han er i juleselskap
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Computum
26.12.2018 kl 18:24 3822

Expert: Now is the time to invest for the long-term

https://finance.yahoo.com/news/insider-stock-buying-surges-8-161241090.html
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2018 kl 18:21 3827

Ser ut til å bli en heidundrende festforestilling både i oljeprisen og NYSE nå, og fortsetter dette utover kvelden tipper jeg at PHO fortsetter sin ferd godt over 50 igjen..
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2018 kl 17:23 3881

Mitt tips er at DOW slutter opp over 22000 poeng, og at Nasdaq >1,5% opp i kveld.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Hayen
26.12.2018 kl 16:56 3923

Helt seriøst - rischios eneste bidrag på Hegnar.no er støy.
Innsikt i selskap som nel og pho er fraværende, og tankene han tenker er villedende og avsporende.

Hvis man ønsker å opprettholde det gode diskusjonsklimaet, er det mest effektive å ikke 'mate dyret',dvs bare la være kommentere Risc sine innlegg. Jeg har aldri sett et eneste innlegg av han som har bidratt med noe som helst. Det letteste er bare å hoppe forbi de.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
rockpus
26.12.2018 kl 16:43 3944

rischioso

"Om man er aksjonær så kan man jo til en viss grad forstå at man har et ønske om å fokusere på det positive, men er man ikke aksjonær så virker det rart at man ikke har en mer objektiv tilnærming til caset - men årsaken til det kan vel du best svare på...:)"

At nettopp du ikke forstår at man kan skrive positivt om et selskap man ikke er aksjonær i, er på ingen måte uventet!
Dog burde du byttet ut ordet "objektiv" med "negativ" om du skulle vært mer ærlig.

Leser man dine innlegg isolert, får man gjerne inntrykk av en reflektert investor. Det er først når man har fulgt deg en stund at man ser ditt sanne jeg. Jeg har aldri opplevd noen andre som i samme grad kan snu argumentasjonen trill rundt fra dag til dag basert på egne posisjoner. Da blir du gjennomskuet som en simpel manipulator for egen fortjeneste basert på andres ulykke.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Computum
26.12.2018 kl 16:41 3953

Rischioso har rett i at det er svært mørke skyer over aksjemarkedene om dagen. Men det ser vel de fleste. Man behøver ikke "spåmannen Rischioso" for å forstå risikoen for at porteføljen kan tape verdi slik situasjonen er.
Aksjemarkedet er avhengig av tillit og optimisme for at kursene skal stige.
Tvil og usikkerhet fører til det motsatte. Om alle skulle gjøre som Rischioso har gjort, og som han råder andre til, så ville markedet kollapse og vi ville kunne gå inn i en katastrofal depresjon. Vi har usikkerhet omkring Brexit, markedets evne til å tåle rentehevninger og USA's uforutsigbare president, for å nevne de viktigste i øyeblikket.
Det vi minst trenger i en slik situasjon er "muldvarper som Rischioso" som forsøker å skape mer usikkerhet og flere selgere.
Markedsoptimismen vil alltid komme tilbake. De som selger i panikk er som oftest taperne på sikt.
Selge skal man gjøre når børsene er i medvind og gevinstene gode. PHO burde vært solgt tidlig i høst. Nå er det bedre å sitte på aksjene, for de som har, eller kjøpe, for de som ikke har. Rischioso er ute etter dine aksjer. Ikke selg de for billig.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
26.12.2018 kl 14:40 4071

Risky
Dersom et størrre antall aksjer mot formodning skulle bli dumpet i markedet, så kan det få midlertidig negativ effekt på kursen. Men ærlig talt skjønner jeg ikke at PHO aksjonærene skulle bli negativt berørt. At kursen midlertidig dropper noen kroner, må da være positivt for nye aksjonærer, forutsatt at de har satt seg inn i caset og skjønner hvilke verdier man sitter på som PHO aksjonær. For skulle aksjekursen droppe blir det jo en glimrende mulighet for å vekte seg opp i selskapet.

At kursen av ulike årsaker dropper er ikkeensbetydende med at det skjer noe negativt i/med selskapet. Det er markedet som styrer kursen og i den grad markedet feiltolker/misforstår hva som skjer, så vil også markedet feilprise selskapet. I den grad markedet kjører kursen ned når Hansson eventuelt selger, så skyldes det at Hansson har problemer, IKKE PHO. Jeg skjønner folk sliter med å tjene penger i aksjemarkedet når enkelte ikke forstår de enkleste relasjoner og sammenhenger i markedet. Tror nok enkelte hadde hatt det bedre dersom de hadde hatt vet nok til å holde seg utenfor aksjemarkedet.

Ellers håper jeg folket har en fortreffelig Jul og at PHO aksjonærene er forberedt på et heidundrende PHO år i 2019. Det eneste jeg er spent på er hvor høyt PHO kursen står på denne tid neste år.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
billionæren
26.12.2018 kl 13:50 4144

Blå bunnlinje tidligst om et års tid? Vi er pr. i dag nært break even, med avsluttende fase på oppbygging av salgsteam. Videre blir det full refusjon fra tirsdag på det lukrative surveillancemarkedet, og med stadig full fart i satsingen med utsetting av flexiskope.
Kan du forklare hvofor du tror at pho ikke klarer å øke inntektene fra dagens nivå før mot 2020?
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2018 kl 13:34 4160

TS setter mye lys på andres desperasjon, men hva skal man kalle dette innlegget som ble forfattet mellom 04:40 og 05:40 natt til julaften?
___________________________________________________________________________

ischioso
I går kl 04:40
306
Kollaps i USA og oljeprisen er godt på vei til å gå under 50usd/fatet...

Asia følger med ned....

Sterkt økende Frykt Index hvor man ser en flukt i fra aksjer og inn i obligasjoner...

Det ser ut til å bli alt annet enn en pen avslutning på 2018 og ikke minst så spøker det for starten på det nye året...

---------------------------

Oljeprisen falt 6,7 prosent

Det ble den verste julaften på børsene i New York noensinne...

Dow Jones falt 2,91 prosent, tilsvarende stygge 653,1 poeng, til 21.792,20. Dow Jones fortsatte dermed mot den verste desember siden 1931.

S&P 500 falt 2,71 prosent til 2.351,10 og alle de ti mest omsatte aksjene falt. Indeksen er da også ned 20 prosent fra toppen den 3. oktober.

Nasdaq falt 2,21 prosent til 6.192,92 og er det ned 23,9 prosent fra toppen den 30. august.

Fryktindeksen VIX dundret opp 19,8 prosent til 36,07. Med unntak av hoppet til 37,32 den 5. februar i år, da Dow Jones satte rekord med et poeng fall på 1.175,21 poeng på en dag, er det den høyeste siden 1. juli 2011.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/12/Det-ble-den-verste-julaften-paa-boersene-i-New-York-noensinne

----------------------------

* De fleste forstår nok hva akkurat det vil gjøre med oljebørsen OSE og på toppen har vi usikkerheten om at Hansson vil måtte selge seg ned i PHO for å frigjøre kapital ifb.m de pågående forhandlingene om ny finansiering for NAT og må han så vil han i alle fall ikke vente lenge grunnet risken for at han vil få mindre for aksjene for hver dag som går den kommende tiden....

Mitt bet er at hele den siste måneds oppgang på rundt 36% vil forsvinne i nærmeste fremtid og mye allerede i romjula - kanskje mer til om dette varer utover i 2019 da Q4 presentasjonen nærmer seg med stormskritt (27.02) og som med største sannsynlighet vil være rød fra topp til tå så ingen trigger i sikte - ikke der heller....
Redigert i går kl 05:40


https://forum.hegnar.no/thread/18221/view/300739/0
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2018 kl 13:13 4202

Rischioso - jeg venter fortsatt på at du skal svare på spørsmålene mine. Det du kommer med er fortsatt bare svada - og tilføyer ikke diskusjonen noe mer utover det som allerede er kjent. Samtidig kommer du med påstander som ikke er underbygget/dokumentert - f.eks se innlegget ditt i går kl 18. Det som derimot irriterer meg mest er holdningen din, når du ikke klarer å svare konkret på spørsmålene/kommentarene til innleggene dine, ved at du vet best og vil fortelle oss i ettertid at du fikk rett. Jeg har ennå til gode å se at en ville tjent masse penger ved å følge dine input...

Jeg har aldri sagt at jeg ikke tror på oppgang - hvor har du det fra?? Jeg har ståltro på PHO - hvilket jeg har begrunnet grundig i tidligere tråder. Det jeg skrev er at jeg er åpen på at jeg har investert i PHO - og selvfølgelig ønsker oppgang - samtidig ønsker jeg at en får frem momentene (positive/negative), slik at en har det beste beslutningsgrunnlaget. Det er jo lov til å endre mening dersom en mener at de fundamentale forholdene i et selskap ikke lenger tilsier fortsatt oppgang. Så langt har jeg bare blitt mere overbevist - og på sikt tror jeg PHO helt klart er en doblingskandidat.

Tror du at forhandlingene om en ny finansieringsløsning i NAT først starter nå - etter at NAT har vært i brudd med lånebetingelsene hele høsten?

Frem til du klarer å svare på mine konkrete spørsmål, har jeg ingen grunn til å bruke mer tid på dine innlegg.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
focuss
26.12.2018 kl 13:10 4218

rischioso.
Det er faktisk ikke så klart for meg at Q4 ikke vil bli positivt og enda mindre klart at ikke Q1 vil bli det.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
focuss
26.12.2018 kl 13:07 4240

rishioso
Dersom du kan gi et kort sammendrag av hvorfor du mener PHO er en svært potent aksje så ville det vært lettere å diskutere PHO med deg. Vi skjønner at du mener det er risiko for at HS kan måtte selge så det trengs ikke mer utbrodering av det forholdet. Hvis jeg hevder at kurspotensialet på noe sikt er 1900 kr?Hvordan vil du forholde deg til det? Vil du hevde at det er fullstendig urealistisk f.eks.? Problemstillingen med HS har vært kjent i lang tid og kan utmerket være en grunn til at aksjen ikke er priset mye høyere i dag.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2018 kl 13:06 4250

Risch,

Du skriver:
Det vil som kjent kunne ta tid før bunnlinjen skifter farge og tidligst i andre halvår om ikke senere.

Hvor henter du dette fra? Dette er din måte å kommunisere på i håp om å skremme noen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
rischioso
26.12.2018 kl 13:01 4281

Det vil som kjent kunne ta tid før bunnlinjen skifter farge og tidligst i andre halvår om ikke senere.

Og i mellomtiden krakker verdens børser og et høyst mulig HS salg rett rundt hjørnet - i en slik setting betyr ikke det du vektlegger noe som helst - verken nå eller i nærmeste fremtid.

Uansett, veldig snart har vi fasit enten vi vil eller ei...

Takker for en interessant diskusjon - nå vil det være snømåking som gjelder de neste timer....)

Ha en fortsatt fin romjul!
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
rischioso
26.12.2018 kl 12:56 4310

RE - Dersom HS mot formodning velger, eller blir tvunget til å realisere verdiene i PHO på dette tidspunktet, så føler jeg meg rimelig sikker på at både han og kreditorene ønsker å få maksimalt igjen for aksjene. Derved vil trolig hans andel bli forsøkt plassert hos en eller en håndfull investorer og ikke ved at aksjene dumpes i markedet til best pris.

* Legger vi siste gang til grunn så ble det lempet ut betydelig med aksjer hele veien fra rundt 36 og ned til 24 - dette fordi det vil haste med å få realisert midler nettopp fordi det haster med å få finansieringen for NAT på plass.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
rischioso
26.12.2018 kl 12:54 4330

rockpus,

RE - Har du omsorg for aksjonærene i PHO?

* Jeg unner ingen å tape penger og er det ikke det forumet er ment for - det å kunne dele nytt av betydning som igjen kan føre til at den enkelte er mest mulig rustet til å ta den best mulig avgjørelsen og det kan man jo først gjøre om det er en sunn balanse mellom risk/reward i diskusjonene.

RE - Vurderer du inngang i PHO på et lavere nivå?

* Som jeg tidligere har vært inne på så er heller prisnivået underordnet i den settingen - mao, det hjelper lite med en lav MCap om caset ikke er liv laga eller om det er andre ting som nedsalg og børs uro som kan påvirke prisingen negativt.

RE - Hva håper du å oppnå med denne tråden?

* Ikke annet enn å få belyst også høyaktuelle riskfaktorer som en sunn motvekt til halleluja trådene.

RE - Til info er jeg for tiden ikke aksjonær i PHO

* Om man er aksjonær så kan man jo til en viss grad forstå at man har et ønske om å fokusere på det positive, men er man ikke aksjonær så virker det rart at man ikke har en mer objektiv tilnærming til caset - men årsaken til det kan vel du best svare på...:)

Nå er det jo slik at om man går konstant rundt i den troen at alt som er negativt er baiss så vil man også gå glipp av mye viktig info som vil kunne koste dyrt å få med seg for sent....
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
rischioso
26.12.2018 kl 12:38 4374

m73102,

RE - hva er sunt med å skrive at PHOs stigning på 36 % den siste tiden, som skjedde midt under den verste nedgangen på børsene, kommer til å forsvinne med den eneste begrunnelsen om at børsklimaet er negativt? Hva ønsker du å oppnå med det - hvor du i tillegg, etter å ha blitt konfrontert med dette, skriver noe i retning av at "bare vent å se, jeg kommer nok til å fortelle dere senere at jeg får rett". Dette ville vært like relevant å komme med for noen uker siden, når PHO var langt nede på 30 tallet, hva er det som tilsier at det skal være annerledes nå? Hvorfor mener du at PHO vil bli særdeles påvirket av børsklimaet (siden du fremhever dette på en PHO tråd)?

* Som du ikke virker å ha fått med deg siden du stiller slike spørsmål så er tråden etablert på basis av HS sin nåværende og dokumenterte likviditets-squiz og det er da relatert til PHO.
På toppen av det så er vi midt i en WW børs korreksjon noe som igjen nylig be meldt var den verste juleutviklingen siden 1931 og som kjent er jula nå og ikke for lenge siden og en betydelig korreksjon inkluderer også PHO noe du vil kunne få erfare om ikke lenge.

RE - Når det gjelder HH - deres utfordringer har vært kjent i hele høst, uten at det har påvirket kursen.

* Ja, men det er først nå risken er som størst nå som finansieringsforhandlingene for NAT starter - det er først da bankene kan legge frem krav om økt EK krav som sist og det er da man blir nødt til å selge for å møte det kravet - mao, i høst var risken mye mindre enn nå og den nærmeste tiden fordi man var i en annen del av prosessen.

RE - Du som er så opptatt av å få rett - og som gir uttrykk for at du (tilnærmet hele tiden) treffer når det gjelder kursutviklingen. Jeg er litt forvillet når det gjelder det du skriver om PHO - et sted skriver du at en ikke skal selge, mens du i annen sammenheng skriver at hele stigningen den siste tiden vil forsvinne. Du som tydeligvis er eksperte på HO - og som alltid treffer - jeg utfordrer deg til å fortelle oss konkret hvordan kursutviklingen skal bli den nærmeste tiden i PHO - når bør jeg selge/kjøpe og til hvilken kurs. Samtidig vil jeg at du skal poengtere hvilket tidspersketiv du har. Jeg har tidligere fulgt ditt råd om å selge NEL på litt over kr 3 - du nevnte der at den skulle falle til kr 2.5 (regner dermed med at du mener vi skulle vente med å kjøpe til den kom ditt ned). Jeg venter fortsatt... Samtidig kjøpte jeg meg inn i ELE til kr 4 etter at du snakket varmt om det selskapet, når regner du med at vi får avkastning?

* Jeg skrev ingen plass at man ikke skal selge - jeg skrev at jeg ikke råder noen til verken å selge eller kjøpe nettopp fordi det er noe den enkelte selv må avgjøre. Og skal man først ta en slik avgjørelse så er det jo viktig at det skjer på best mulig grunnlag og det er derfor det er viktig at diskusjonene inkluderer alt og ikke at det kun kan bare gå en vei - så skal man først referere til noe så er det viktig å gjøre det rikitg....

Jeg skrev at mitt bet var at den siste tids oppgang vil kunne forsvinne helt og kanskje mer om HS begynner å lempe ut, om børskorreksjonen fortsetter og spesielt om begge inntreffer i en kombinasjon for som kjent så er det Q4 presentasjon allerede den 27.02 og den vil med største sannsynlighet ikke bli noen trigger - heller tvert i mot.

Så må jeg spørre deg om ikke også du er opptatt av å få rett - du tror jo på oppgang siden du er posisjonert, men samtidig ikke er opptatt av om det blir oppgang...?? Er det noe som er selvmotsigende så er det vel akkurat det…:)

Når det kommer til NEL så var det en input i des-17 når kursen stod i 3,614 og i april i år så kom fasit 2,640 - så hva du venter på etter at kursmålet ble møtt og før jeg har gitt noen ny input kunne vært interessant å vite...:)

RE - Det er fryktelig lett i ettertid å se hva fasiten blir - det viktigste for min del er at en klarer å gi en velbegrunnet forklaring på hva som vil skje fremover, og bidrar i diskusjonen med velbegrunnede argumenter. Det du har kommet med på PHO trådene de siste dagene har etter mitt syn ikke gjort det. For meg har du kun hatt en hensikt - nemlig å få presset pris ned og kjøpt aksjer til lavere kurs. Jeg legger ikke skjul på at jeg er tungt inne i PHO - og selvfølgelig har ønske om at kursen stiger. Samtidig er jeg opptatt av at vi får frem alle konstruktive momentene (positivt/negative). Jeg utfordrer deg til å begrunne hvorfor caset PHO (fundamentale forhold) og det tekniske bildet ikke tilsier en videre stigning - samt hvorfor det negative børsklimaet skal treffe PHO særskilt?

* Gjennom seg selv tror man at man kjenner andre - men så feil kan man altså ta....:)

Jeg har delt høyaktuelle risikomomenter som er dokumentert. At det kanskje ikke passet inn i halleluja stemningen gjør det jo ikke mindre aktuelt ei heller mindre reelt.
Så bør enkelte spørre seg selv om hvorfor man ikke har et ønske om å snakke om dette for risken vil ikke forsvinne selv om man ikke snakker om den og er man føre var så slipper man også å være etterpåklok noe som gjerne koster så mye mer....

RE - En får selv avgjøre om en ønsker å investere i aksjer - men gitt at en skal gjøre det - er det andre selskaper i dag som har bedre forutsetninger til å doble verdien...?

* Alt er ikke svart eller hvitt - det finnes faktisk en hel del midt i mellom. Selv om man vekter ned i urolige tider hvor det finnes flere plausible riskfaktorer og heller vekter opp igjen når risken er helt eller delvis borte så er det en måte å aktivt vedlikeholde posisjonen på en sunn måte. Ingen er tjent med å bli sittende ned med hele posisjonen for så og aldri vite om og når man kommer opp igjen hvor også muligheten for å snitte ned vil være desto mindre...
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
focuss
26.12.2018 kl 12:25 4420

Det Photocure er i ferd med og oppnå i USA kvalifiserer egentlig til hovedoppslag i dagsrevyen og i de største avisene. Det kommer nok. Om ikke før så når bunnlinjen skifter farge.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
riskypick
26.12.2018 kl 12:21 4431

Det er naturlig for deg focuss,som har de aksjene du skal ha. Verre er det hvis man nettopp har konkludert med å ta en posisjon i Pho. Da vil et evt HS salg rett rundt hjørnet være en bekymring.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
focuss
26.12.2018 kl 12:09 4486

HS sin økonomi er ikke noe jeg vektlegger. Det jeg vektlegger er Medicare i USA. Medicare har ikke nøyd seg med å innvilge refusjon. De har også gitt det Code A som betyr at surveillance kan gjøres poliklinisk. Videre har de presisert at refusjonen er permanent. Det viser hvilken stål tro Medicare har på BLCC i outpatient surveillance setting. Denne prosedyren gjør at Medicare sparer svære summer ved at hundretusener av sykehus innleggelser spares. At PHO blir børsvinner i 2019 bør ikke overraske noen som setter seg inn i caset.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
rockpus
26.12.2018 kl 12:05 4505

Det er ingen andre på dette forum som evner å skrive om samme selskapet med totalt motsatt fortegn og med så korte intervaller som rischioso. Den ene dagen lovprising, den andre dagen slakt. Selvsagt paret omhyggelig med egen inngang og utgang. Formuleringene er tilsynelatende seriøse og gjennomtenkt. Det komiske er at han tydeligvis ikke forstår den negative status han har oppnådd på forumet.
En kameleon skifter farge etter omgivelsene , men klarer likevel ikke å skjule sine intensjoner som rovdyr..
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
26.12.2018 kl 11:59 4546

QFallhøyden vil øke for hver krone kursen stiger. Derom hersker der ingen tvil. Men det skjer også ting i selskapet som gjør at sannsynligheten for videre kursoppgang stiger.
1 Jan iverksettes Code A refusjonsordning i surveillancemarkedet. Med det økes sikkerheten for at sykehus som investerer i flexiscope vil evne å tjene inn igjen kostnadene. Ikke akkurat negativt for at salget av flexiscope vil ta av. Flere og flere pasienter er fornøyd med behandling med BLCC teknologien og følgelig kan vi forvente at flere og flere pasienter vil ønske å bli undersøkt med flexiscope. Tillegg har vi nå fått på plass en helt annen type CEO som har til disposisjon en langt mer robust salgsorganisasjon. Og foran dem ligger et enormt marked! Mulig fallhøyden harbøkt, men samtidig har mulighetene for PHO å lykkes i et gigantisk marker steget betydelig! Her det bare å smøre seg med tålmodighet!
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Computum
26.12.2018 kl 11:51 4565

Hva prøver du å si da, rischioso? At folk bør komme seg ut av både PHO og andre aksjer? Har du gjort det? Hvorfor da denne omsorgen for oss PHO-aksjonærene den siste tiden?
Hvorfor bryr du deg så mye om oss så plutselig?
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
26.12.2018 kl 11:46 4573

Dersom HS mot formodning velger, eller blir tvunget til å realisere verdiene i PHO på dette tidspunktet, så føler jeg meg rimelig sikker på at både han og kreditorene ønsker å få maksimalt igjen for aksjene. Derved vil trolig hans andel bli forsøkt plassert hos en eller en håndfull investorer og ikke ved at aksjene dumpes i markedet til best pris.
Jeg tror heller ikke det vil by på større problemer å få plassert aksjene ettersom det er relativt få aksjer i PHao og lite ute til salgs. Følgelig må en investor som ønsker et større antall aksjer trolig godt opp i pris for å få tak i mye aksjer. Derfor kan det være en god ordning for begge parter dersom aksje plasseres utenom børs. Noe som er ganske vanlig når større poster skifter eier.

Tror det er viktig å ha i bakhodet at PHO er i en helt annen situasjon i dag enn det de var siste Hansson skulle ut med et større antall aksjer.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
26.12.2018 kl 11:24 4616

Fallhøyden har økt betraktelig i PHO siden aksjen lå på 33 kr, men potensialet ligger der selvsagt like fullt. Prosentvis er potensialet redusert betraktelig siden aksjen lå på 33 kr, mens det i kroner knapt kan merkes. Blir nok vanskelig også denne gangen å unngå store bevegelser i forbindelse med kvartalsresultatet. Kan bli knall og fall eller aksellererende stigning for aksjen. Og hva skjer med aksjen frem mot kvartalsresultatet? Avhenger selvsagt også av børsklimaet, men alt fra 40 til 80 er mulig.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
rockpus
26.12.2018 kl 10:47 4676

rischioso:

Noen konkrete spørsmål:

Har du omsorg for aksjonærene i PHO?

Vurderer du inngang i PHO på et lavere nivå?

Hva håper du å oppnå med denne tråden?

Til info er jeg for tiden ikke aksjonær i PHO.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.12.2018 kl 10:11 4734

Rischioso - hva er sunt med å skrive at PHOs stigning på 36 % den siste tiden, som skjedde midt under den verste nedgangen på børsene, kommer til å forsvinne med den eneste begrunnelsen om at børsklimaet er negativt? Hva ønsker du å oppnå med det - hvor du i tillegg, etter å ha blitt konfrontert med dette, skriver noe i retning av at "bare vent å se, jeg kommer nok til å fortelle dere senere at jeg får rett". Dette ville vært like relevant å komme med for noen uker siden, når PHO var langt nede på 30 tallet, hva er det som tilsier at det skal være annerledes nå? Hvorfor mener du at PHO vil bli særdeles påvirket av børsklimaet (siden du fremhever dette på en PHO tråd)?

Når det gjelder HH - deres utfordringer har vært kjent i hele høst, uten at det har påvirket kursen.

Du som er så opptatt av å få rett - og som gir uttrykk for at du (tilnærmet hele tiden) treffer når det gjelder kursutviklingen. Jeg er litt forvillet når det gjelder det du skriver om PHO - et sted skriver du at en ikke skal selge, mens du i annen sammenheng skriver at hele stigningen den siste tiden vil forsvinne. Du som tydeligvis er eksperte på HO - og som alltid treffer - jeg utfordrer deg til å fortelle oss konkret hvordan kursutviklingen skal bli den nærmeste tiden i PHO - når bør jeg selge/kjøpe og til hvilken kurs. Samtidig vil jeg at du skal poengtere hvilket tidspersketiv du har. Jeg har tidligere fulgt ditt råd om å selge NEL på litt over kr 3 - du nevnte der at den skulle falle til kr 2.5 (regner dermed med at du mener vi skulle vente med å kjøpe til den kom ditt ned). Jeg venter fortsatt... Samtidig kjøpte jeg meg inn i ELE til kr 4 etter at du snakket varmt om det selskapet, når regner du med at vi får avkastning?

Det er fryktelig lett i ettertid å se hva fasiten blir - det viktigste for min del er at en klarer å gi en velbegrunnet forklaring på hva som vil skje fremover, og bidrar i diskusjonen med velbegrunnede argumenter. Det du har kommet med på PHO trådene de siste dagene har etter mitt syn ikke gjort det. For meg har du kun hatt en hensikt - nemlig å få presset pris ned og kjøpt aksjer til lavere kurs. Jeg legger ikke skjul på at jeg er tungt inne i PHO - og selvfølgelig har ønske om at kursen stiger. Samtidig er jeg opptatt av at vi får frem alle konstruktive momentene (positivt/negative). Jeg utfordrer deg til å begrunne hvorfor caset PHO (fundamentale forhold) og det tekniske bildet ikke tilsier en videre stigning - samt hvorfor det negative børsklimaet skal treffe PHO særskilt?

En får selv avgjøre om en ønsker å investere i aksjer - men gitt at en skal gjøre det - er det andre selskaper i dag som har bedre forutsetninger til å doble verdien...?
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
bravi
26.12.2018 kl 10:08 4742

focuss,
Ha..ha..ha ja du peker på gode plasseringsalternativer.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
focuss
26.12.2018 kl 10:04 2507

Bravi
Sant det. Ser virkelig trist og leit ut dette. Får vel bare lete videre etter ett børsnotert selskap som har funnet opp et tre det vokser penger på. Men det er vel ikke risikofritt det heller. Treet kan jo brenne opp. Ikke engang penger i madrassen er trygt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
bravi
26.12.2018 kl 09:57 2515

Synes det er helt greit at rischosio setter pekefingeren på noen svake punkter, egentlig har han vært snill og begrenset seg til børsklima og event. HS nedsalg. Tror han kunne vært mye verre, det er mere å ta av, shorten til MW f.eks. Det er også helt greit at ikke alle tråder er av typen halleluja, det har vært ensidig mye av det i det siste, vi så hvordan det gikk ved Q3.

Uansett skriving på forumet er det selskapets prestasjoner som bestemmer kursen over tid, hittil har vi ikke sett noen bekreftelse på at Photocure tjener kr eller kommer til å tjene mye kr, det er den vi venter på.
Redigert 20.01.2021 kl 23:59 Du må logge inn for å svare