PHO - Hansson - En løs kanon på dekk - igjen....

rischioso
PHO 23.12.2018 kl 10:18 38572

Kneblet av bankene!

Tankreder Herbjørn Hansson er kneblet av bankene etter å ha vært i brudd med lånebetingelsene. Aksjen er nær historisk bunn på New York-børsen.

Begge de to Herbjørn Hansson-styrte rederiene, Nordic American Tankers og Nordic American Offshore, har falt kraftig på New York-børsen de siste dagene. Tankrederiet Nat falt torsdag nær historisk bunn og prises nå til 287 millioner dollar, 2,02 dollar per aksje. Offshorerederiet Nao endte torsdag på ny historisk bunnkurs, etter en nedgang på 17,5 prosent

I vår hadde aksjen ligget under grensen i flere måneder, etter at Nat hentet inn over 900 millioner kroner i en upopulær kapitalutvidelse i desember i fjor.

https://www.dn.no/shipping/kneblet-av-bankene/2-1-507097

* De som satt med ned i PHO under Hansson's (High Seas) nedsalg til knappe 24nok for ikke lenge siden fordi de trengte penger til nettopp rederivirksomheten skjønner at dette vil kunne skje igjen spesielt i disse tider som de nå og igjen er kommet i brudd med lånebetingelsene - og det like plutselig og brutalt som sist....
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
rischioso
23.12.2018 kl 13:11 10804

Oppgang,

RE - Jeg har forlengst bestemt meg for aldri mer å nevne TS med sitt nikk

* Budbringeren kan jo ikke lastes for Hanssons kapital squiz....

RE - men NAO problemet er i hvert fall løst, og fortsetter det nedover i dette markedet, så går sikkert NAT samme veien, og da er problemet helt borte for HS.

* Begge de to Herbjørn Hansson-styrte rederiene, Nordic American Tankers og Nordic American Offshore, har falt kraftig på New York-børsen de siste dagene. Tankrederiet Nat falt torsdag nær historisk bunn og prises nå til 287 millioner dollar, 2,02 dollar per aksje. Offshorerederiet Nao endte torsdag på ny historisk bunnkurs, etter en nedgang på 17,5 prosent

Det er ingenting som tyder på at NAT er løst, hverken på den ene eller andre måten så vi bør forholde oss til hva som faktisk skjer/ikke skjer og ikke ta det som en selvfølge at alt ordner seg - for det gjør gjerne ikke det....

Og ender det med at de må frigjøre kapital så vil de med største sannsynlighet ikke vente lenge legger vi det sure børsklimaet til grunn, tidslinjen de har på å få forhandlet frem en finansieringsløsning og ikke minst estimatene for den videre utviklingen fremover....
Redigert 23.12.2018 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
bravi
23.12.2018 kl 13:01 10844

Finne på noe negativt tull ?? Betrakter ikke de kursbevegelsene vi har sett i dette papiret som noe tull, synes det er alvorlige greier. Men det er sikkert mange som bare driver å leker seg.
rischioso
23.12.2018 kl 13:00 10882

Elvoquest

Det er riktig at emisjonen ble satt på 2,5 i sept 2017.

https://aksjelive.e24.no/nel-har-hentet-220-millioner-i-en-rettet-emisjon/1506572959721

Og at jeg mente i desember når kursen var over 3,6 at den skulle ned å krysse emisjonskursen på 2,5 - du har rett, den fallt ikke helt til 2,5, men til 2,65 3,5mdr senere (april) - allikevel en nedgang på over 30% og ikke mer enn knappe 5% unna kursmålet på 2,5...;)

https://finance.yahoo.com/quote/NELO.ST/history?period1=1503439200&period2=1545519600&interval=1d&filter=history&frequency=1d

------------------------------
Mao, rett skal være rett, men nå er dette en PHO tråd så lar det være med dette så får vi heller ta NEL diskusjonene der de hører hjemme.
Redigert 23.12.2018 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2018 kl 13:00 10889

Jeg har forlengst bestemt meg for aldri mer å nevne TS med sitt nikk, men NAO problemet er i hvert fall løst, og fortsetter det nedover i dette markedet, så går sikkert NAT samme veien, og da er problemet helt borte for HS.
________________________________________

Monaco-rederi tar over Nordic American Offshore
12.12.2018 10:00 Are Strandli Hansson

Spytter inn penger og tar over flere toppstillinger. - Jeg tror NAO har alle de nødvendige egenskapene for å lykkes, sier den nye toppsjefen.

Scorpio Group har tatt kontroll over Herbjørn Hanssons offshorerederi Nordic American Offshore (NAO) etter å ha gått inn med fem millioner dollar, eller rundt 43 millioner kroner, i en rettet emisjon.

Det kommer frem i en melding onsdag.

Transaksjonen der Clarksons Platou Securities var finansiell rådgiver, innebærer at Scorpio-konsernets konsernsjef Emanuele Lauro går inn som ny konsernsjef og styreleder i offshorerederiet.

https://www.hegnar.no/index.php//Nyheter/Boers-finans/2018/12/Monaco-rederi-tar-over-Nordic-American-Offshore
Redigert 23.12.2018 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
Predator
23.12.2018 kl 12:47 10928

Alexander er superpositiv ang. PHO og sitter med aksjemajoriteten i HS, far møter nok motstand om det mot alle solemerker skulle bli snakk om nedsalg
High Seas AS Aksjonærer
Navn Ant aksjer Andel
Alexander Brask Hansson 125 60,096%
Herbjørn Hansson 83 39,904%
Slettet bruker
23.12.2018 kl 12:43 10948

Noen prøver seg desperat å komme seg billig i PHO før nyttår(risch...). Han vett at han må betale over 60 kr,minst...kanskje alerede på torsdag....
Slettet bruker
23.12.2018 kl 12:43 10970

Scoop,
Det har du helt rett i.
Det er enkleste sak i verden å konspirere negativt i selskaper en ikke har aksjer i selv.
Scoopfinder
23.12.2018 kl 12:40 10990

Bravi er enig med alle som klarer å finne på noe negativt tull :-)
Slettet bruker
23.12.2018 kl 12:33 11027

Såvidt jeg husker er det feil, du hevdet 2,50 og der kom den aldri.

Men samme det, du og jeg blir aldri helt enige og det lever vi sikkert begge helt greit med.
Redigert 23.12.2018 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
rischioso
23.12.2018 kl 12:30 11058

Elvoquest

Du "glemte" å få med deg at i NEL så forutså jeg at kursen skulle ned fra rundt 3,5 til 2,7 for å krysse siste emi - noe den også gjorde. Også det til store protester...:)

Hva som har skjedd i ettertid at kursen ble løftet fordi de fikk noen få stasjoner av Nikola med forventninger om en mengde fler som ikke overraskende lar vente på seg er jo ikke noe som kan linkes til meg - jeg har ikke hatt noen meninger om caset etter det - enn så lenge...
Redigert 23.12.2018 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
bravi
23.12.2018 kl 12:30 11068

Synes rischosio kan være verdt å lytte til. Han har tidligere truffet godt flere ganger, såvidt jeg vet flere ganger enn han har bommet.
At man må gå utover sidelinjen for å finne noe negativt med Photocure stemmer ikke, dét så vi senest ved Q3.
BenteBazooka
23.12.2018 kl 12:29 11078

"Sist så solgte de like før Q-presentasjonen og nå er det knappe 2 mdr før Q-4 presentasjonen hvor forhandlinger om finansiering vil avsluttes i begynnelsen av 2019 - mao, igjen rett i forkant av et Q"

De utnyttet vel momentumet fra fase 3 resultatene for å selge seg ned..
Dette var også ikke lenge etter at avtalen for cevira/visonac gikk skeis, så det var lite positivitet rundt aksjen.

I dag er selskapet på et annet sted, og et EVT nedsalg vil forhåpentligvis bare være et hull i veien.

Redigert 23.12.2018 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
fjellmann1
23.12.2018 kl 12:28 11092

Det kom en løsning for NAO for 2-3 uker siden. Et firna som heter scorpio tok over styringen og sprøytet inn ny egenkapital gjennom emisjon til kurs 0.42 dollar.
Herbjørn gikk av som ceo og styreleder og en fra scorpio tok over. Vet ikke om Herbjørn har solgt seg ut av NAO. Noen som vet??

Når er ratene for tankskipe gode om dagen og med 10 solgte skip skulle en kunne tro at NAT greier seg?
Hvilken lønn tar ceo og styreleder herbjørn ut i NAT tro?
dr. Stockman
23.12.2018 kl 12:24 11112

Omsetningen under den siste oppgangen har ikke vært all verden. Ikke vanskelig å forestille seg at om HS skulle kvitte seg med alle aksjene så står man foran et kursras. Og så er det heller ikke så enkelt som å si (slik det gjøres et stykke lengre oppe) at hvis HS ønsket å selge så kunne han gjort det på 64 kr. Da glemmer man suverent at et slikt nedsalg har sin egen dynamikk, og at han bare kunne regnet med den kursen på de første aksjen han solgte.
Slettet bruker
23.12.2018 kl 12:18 11162

focuss,
Ingen bør bli overrasket når det kommer fra TS.
Har fulgt hans kommentarer tett spesielt i Nel. De som hadde gått på hans meninger hadde gått glipp av 100% stigning og vel så det. Skal sies at han var svært så positiv til å begynne med for så kun å baisse etterhvert.
Redigert 23.12.2018 kl 12:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.12.2018 kl 12:17 11181

Trodde det var sønnen og ikke Hanson selv som var surrebokken i denne familien
Det er i alle fall blitt hevdet med brask og bram her inne tidligere
focuss
23.12.2018 kl 12:13 11260

Synes ingen bør undervurdere underholdningsverdien av å være PHO aksjonær. Så er det interresant at skal man finne svakheter med PHO så må man lete utenfor selskapet. Bekymrer meg ikke det dugg.
rischioso
23.12.2018 kl 12:11 11336

m73102,

At ikke PHO er berørt av det sure børsklimaet blir vel feil å påstå - kursen har jo fallt fra 63 ned til høy 30 før den snudde og har korrigert noe tilbake den siste tiden og hva som skjer videre er det jo ingen som vet.

Så er det jo også lov til å spekulere i om denne korreksjonen tilbake kan ha en sammenheng med et eventuelt kommende nedsalg fra High Seas....

Uansett så er det nok ikke High Seas primære ønske, men om de blir presset til å frigjøre kapital så vil nok investeringen i PHO være en av investeringene som vil bli vurdert spesielt når vi legger dagens aksjekurs til grunn sett opp i mot hva de selv har gitt for aksjene.

Vi har tydeligvis forskjelig syn på dette og godt er det for det er nettopp det som gjør en børs til hva den var ment å være....:)

Med det så sier jeg God Jul og lykke til i tiden fremover - på nyåret har vi fasit!
Redigert 23.12.2018 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
23.12.2018 kl 12:05 11385

"børsen er i korreksjonsmodus"

Er det ikke riktigere å si har vært i korreksjonsmodus ?
Ingen vet om vi er på bunnen nå eller ikke.
Vi er uansett mye nærmere bunnen enn vi var for noen uker siden.

Jeg kjøper indekser nå, med 15-20% rabatt :-)
Redigert 23.12.2018 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
23.12.2018 kl 12:03 11428

Men hva er problemet? PHO lever sitt liv uavhengig av hvordan shipping går eller hvordan redere steller sitt bo.
Ja, et voldsomt utbud av aksjer kan sette oss i en drømmesituasjon der vi kan få handle PHO på ekstremt billigsalg. Men er det noe problem?
Men hvorfor skulle bankene velge en løsning på salget som presser kursen kraftig ned og kun bidrar til å overføre verdier fra Hansson til oss andre, eventuelt nye aksjonærer? En såpass stor aksjepost vil normalt meglere finne en eller noen få kjøpere til, nettopp for å unngå at hi småaksjonærer får ta del i festen. Men dette vet også du Rischioso. Mistenker deg for at du ikke har vært våken og skaffet deg en billig inngang slik andre har klart og må frykter at Roger skal gå fra deg og derfor i din desperasjon forsøker å prate ned kursen. Sorry, det skjer for mye positivt for raskt i disse dager til at markedet lar kursen droppe ned til de nivåene du tydeligvis drømmer om. Og ja, det ville vært et drømmescenario for flere enn deg, men jeg har i gen tropp at vi får oppleve det, dessverre.
Slettet bruker
23.12.2018 kl 11:46 11502

Rischioso - jeg er kjent med at rederivirksomheten er familiens kjernevirksomhet, samtidig er HH en forretningsmann. NAT er i dag priset til 287 millioner dollar - og har en total gjeld på kr 333 millioner dollar (etter at de har solgt 10 skip og nedbetalt gjelden med kr 46 millioner dollar). Selv om rederivirksomheten er "blodet" og kjernevirksomheten - så er situasjonen mye mer prekært i dag, og spørsmålet er om HH er villig til å satse "alt" og "tømme" High Seas AS for å skyte det inn som EK i NAT? En har vist hele høsten at en har vært i brudd med lånebetingelsene - og har arbeidet med å få på plass ny finansieringsløsning. Hvorfor valgte en ikke å selge PHO i september når det lå på kr 63?

For øvrig følger jeg deg ikke rischioso på det du skriver ift hvorfor HH vil sitte med PHO når børsen er i korreksjonsmodus og PHO mest sannsynlig vil korrigere ned pga det generelle sure børsklimaet. PHO er i en bransje som ikke er berørt av det sure klimaet - og er gjeldfri. Selskapet har klart seg veldig bra - og er på vei til å få sitt store gjennombrudd. Dersom en skal følge deg på dette, samtidig som at en trekker inn at NAT har høyere gjeld enn verdier og vil bli mye sterkere berørt av det sure børsklimaet enn PHO, hvorfor skal en velge å selge PHO og skyte inn disse pengene i NAT?

Hvis det hadde vært tilfelle, at salg av PHO skulle vært en del av redningspakken ifm ny finansieringsløsning (frist ut 2018 ), burde salget allerede vært gjennomført.
Redigert 23.12.2018 kl 12:14 Du må logge inn for å svare
Legoland
23.12.2018 kl 11:30 11573

Det har Hanssonene oppdaget for lenge siden. Problemet er at de maa legge penger paa bordet for aa bli kvitt söppelet. Blir som da Den Norske Stat "solgte" de hellige kyrne Koks- og Jernverket.
Scoopfinder
23.12.2018 kl 11:14 11668

Herbjørn burde selge hele dritten og sette pengene i PHO.
Mindre risiko og større oppside = vinn-vinn
Legoland
23.12.2018 kl 11:13 11682

Da HS ble tvunget til aa realisere verdier i PHO for to aar siden var det fordi bankene vurderte viskositeten av blod og vann som jevnbyrdige. Slik er det fortsatt for kreditorene. Hva den 7. far i huset mener, er fullstendig likegyldig. I engasjementene NAT/NAO er det bordet som fanger, selv om det er bittert aa kaste gode penger i et tapssluk.
rischioso
23.12.2018 kl 11:07 11758

RE - Den eneste grunnen, slik jeg ser det, til at High Seas AS skal selge aksjer i PHO må være at en skal skyte inn mer penger i NAT gjennom emisjon (Egenkapital). Det kan godt være at en ønsker å gjøre det - men situasjonen i NAT og NAO er blitt betraktelig verre siden desember i fjor, og hvorfor skal en ønske å selge seg ned i et selskap som er på vei til å få sitt store gjennombrudd for å skyte inn pengene i et selskap som er på vei til å gå overende?

* Det er ikke snakk om at rederivirksomheten vil gå over ende. Shipping er som kjent syklisk og nå er syklusen i en down periode hvor de igjen trenger kapital. Jo høyere EK jo bedre betingelser og dermed vil det være i deres interesse å frigjøre kapital når de nå ser på alternativ finansiering hvor det vil være om å gjøre å få best mulig betingelser noe som økt EK vil bidra til.

Også er det redervirksomheten som er familiens kjernevirksomhet og som har lagt grunnlaget for all annen investering.

De solgte seg betydelig ned i PHO sist gang noe som kjørte kursen ned nærmere 40% fra 35+ til knappe 24nok. Børsen er også i korreksjon modus så hvorfor sitte med en betydelig post i PHO som mest sannsynlig vil korrigere ned dels pga det generelle sure børsklimaet og dels fordi også dette kvartalet ikke vil bli noe å rope hurra for.

Da er nok sannsynligheten stor for at de sikrer best mulige lånebetingelser for rederivirksomheten gjennom å frigjøre kapital i PHO for deretter å øke igjen i PHO på et senere tidspunkt som sist.

Uavhengig om man har et langt perspektiv i PHO så er det aldri hyggelig å bli sittende med ned og spesielt ikke når man har muligheten til å se konturene av at det vil kunne skje før det skjer...

Sist så solgte de like før Q-presentasjonen og nå er det knappe 2 mdr før Q-4 presentasjonen hvor forhandlinger om finansiering vil avsluttes i begynnelsen av 2019 - mao, igjen rett i forkant av et Q....
JosefK
23.12.2018 kl 10:50 11809


"....hvorfor skal en ønske å selge seg ned i et selskap som er på vei til å få sitt store gjennombrudd for å skyte inn pengene i et selskap som er på vei til å gå overende? "

Fordi blod er tjukkere enn vann. Reder virksomheten går alltid foran, slik det gjorde da de gruset PHO sammen med Hunter Hall.
Slettet bruker
23.12.2018 kl 10:44 11836

Jeg kjenner ikke selskapsstrukturen veldig godt - men jeg har forstått at High Seas AS eier aksjer i flere selskaper, herunder PHO og Nordic American Tankers (NAT) og Nordic American Offshore (NAO). Det er NAT som nå er i brudd med lånebetingelsene. Den eneste grunnen, slik jeg ser det, til at High Seas AS skal selge aksjer i PHO må være at en skal skyte inn mer penger i NAT gjennom emisjon (Egenkapital). Det kan godt være at en ønsker å gjøre det - men situasjonen i NAT og NAO er blitt betraktelig verre siden desember i fjor, og hvorfor skal en ønske å selge seg ned i et selskap som er på vei til å få sitt store gjennombrudd for å skyte inn pengene i et selskap som er på vei til å gå overende?

Samtidig - dersom det skulle skje, endrer ikke det på det fundamentale i PHO og kursen i PHO har nå steget 100 % siden sist HH solgte seg ned.